REDGUY: už to tady jednou bylo, ale kdo by si pamatoval, co jsem kdy linkoval. samozřejmě je to wiki:
Sikorsky Russky Vityaz - Wikipedia, the free encyclopedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_Russky_Vityaz#Development
On hearing about the construction of the Russky Vityaz in the early spring of 1913, the experts and the media around the world were predicting a complete failure. However, the first aerial test of the Russky Vityaz on 10 May 1913 was successful. At the time, many people in other parts of the world considered it to be a newspaper hoax, and did not believe it. Observers believed that an aircraft of such dimensions would never leave the ground.
Kdykoliv se objeví "disrupting" (převratná) technologie, tak zavedené struktury mají tendenci její možnosti zlehčovat a relativizovat. Když se objevilo létání, tak se to bralo, že je to okrajová kuriozita, na hranici možnosti. Ale příkladů byly desítky...
V současnosti je takto zlehčováno např. vícenásobné použití prvních stupňů raket - ok, zajímavá kuriozitka, ale ekonomický dopad bude minimální.
Naopak ale taky existovaly zcela chybné obchodní modely: třeba použití telefonu pro živé přenosy hudby z koncertů - a to v jeho počátcích, kdy kvalita přenosu byla prachmizerná a možnosti zesílení - do vynálezu elektronky - prakticky nulové. samozřejmě, že moje představa o solárních vyhlídkových a turisticky-dopravních letadlech může být z kategorie telefonních přenosů koncertů... ale nemusí.
Dnes sice živé přenosy máme, ale nikoliv přes telefon :-) a zdaleka ne každá živá akce (v různých oborech) je k dispozici i ve formě přenosu. Ale zato pořád není pořád moc populární celá desetiletí předpovídaný videotelefon, i když v éře Internetu se zdá být dopilovaný k dokonalosti. Prostě předpovídání budoucnosti není přímočaré.... a je spousta příkladů typé extrapolace něčeho, co bylo ve své době pokládané za zásadní a po čase se na to úplně zapomnělo.
Typicky se nejprve nějaká do té doby náročná činnost zautomatizuje: třeba se celý proces tiskové přípravy překlopí do podoby DTP. Celý obor se zautomatizuje... ale mít v ruce něco "profesionálně" vysázeného a vytištěného ztratí díky všeoobecné dostupnosti prestiž. Prestižní začne být nikoliv to, že má člověk něco na papíře, jako v éře před DPT - ale to, že si může dovolit zaplatit grafické studio, které podá vizuálně kvalitní výsledek. Po čase ale grafická studium nahradí staré tištěné médium např. za webové stránky. Zpočátku je prestižní mít něco online, ale posléze se ukáže, že to dokáže každý a soutěž o přilákání pozornosti se přesune jinam.
Trh s cestováním je odlišný. V první řadě jsou tu opravdové elity, které chtějí především letět kdykoliv kamkoliv - ať už za prací nebo za zábavou. K tomu slouží jednak soukromé tryskáče, jednak first class u velkých letadel. Oba dva trhy si lehce konkurují, např. protože soukromé tryskáče se taky charterují.
Pokud je někdo střední třída, cestuje buď za prací, nebo na dovolenou. Cestování za prací bude potřeba vždycky, protože viz výše - videokonference zdaleka přítomnost na pracovišti nenahradí, šéf chce prostě vidět, že ho někdo poslouchá na nějakém konkrétním místě a podřizuje se jeho snaze organizovat druhým práci (a tenhle obchodní model v evoluci zatím přežívá). No a k těm ostatním, kdo cestují: Dovolené historicky bývalo omezené množství, navíc letadlo aby se vyplatilo musí nalétat co nejvíc člověkilometrů za dobu své životnosti a na palubě má přitom vláčet cestující a jejich kufry - a ne postele, peřiny a jídlo na několik dní. Ve vzduchu je drahá jak váha, tak i strávený čas.
Jako futurolog se můžu chytit několika bodů:
1) dnes se cestuje i jinak, než jen na relativně krátkou organizovanou dovolenou. novinkou je couchsurfing, ale už od 80.let se rozvíjí nezávislé cestování, kdy lidi třeba v jedné práci skončí a další si najdou až za půl roku. daleko větší roli než čas pak hrají peníze...
2) internet změnil pojetí práce a volného času:
home is where wifi connects automatically
3) existuje trh s "cestováním pro cestování". prodávají se např. letenky kolem světa, apod.
4) existuje i trh s vyhlídkovými a zážitkovými lety. letenky Concorde se prodávaly dráž, než první třída v běžných dopravních letadlech. užitek ze zkrácení letu na polovinu přitom mohl jen málokomu stát za ty peníze, a komfort to taky velký nebyl - byly to pokud vím hlučné a stísněné prostory (a v ruské verzi to bylo ještě horší, samozřejmě).
5) existuje rostoucí množství lidí, kteří chtějí cestovat ekologicky. (sám jsem se nachomýtl skrz svoje solární kola ke konferenci o městské cyklistické logistice, kam se spousta účastníků dopravila - letecky, tryskáčem. během jediného výletu tak samozřejmě spálili na osobu víc paliva, než kolik teoreticky mohli ušetřit tím, co organizují či provozují...)
Jednoduchý klíč jak tohle poskládat dohormady neexistuje. Nejdřív to bude SolarStratos - drahá zážitková turistika. Dalším krokem bude prestižní bezemisní doprava, charterovaná pro lidi, pro které je důležité dokázat, že takové bezemisní cestování je vůbec možné: pokud někdo na konferenci o globálním oteplování poletí solárním letadlem 3 dny místo jednoho, bude to především o tom, že ta "cesta bude cíl", že to bude chtít předvést (tak jako SI2)
No ale někde ve vzdálenější budoucnosti se možná objeví i levné letenky v solární letadlech pro backpackery. Protože poletí přímo z nějaké letiště v horní dolní (kam půjde dojet třeba na kole? příměstským vlakem?) na Koh-Pi-Pi s mezipřistáním třeba v Goa. Bude to směs zážitkové turistiky, životního stylu a názoru, apod.
Technicky jsem přesvědčený, že je to možné... ale jestli to opravdu přijde do módy (aspoň mezi alternativními cestovateli, kteří chtějí utrácet přímo v destinacích a ne v nenáviděných přestupních uzlech), nebo jestli se svět nerozdělí novými stovkami železných opon kvůli paranoie z terorismu a uprchlíků.. to samozřejmě už předpovědět nedokáže nikdo.
Co nechápu, proč to někdo musí hejtovat a plivat po té myšlence... tak si kupte ten výlet do stratosféry ruskou stíhačkou, když je to pro vás atraktivnější! já vás nijak neomezujou, ani se neúčastním sáhodlouhých debat, jak je tahle komercionalizace vojenských přebytků vlastně v jakékoliv podobě strašně trapná...