• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak podle tohohle
    Solar Impulse Flight Makes Silicon Valley Stopover - InformationWeek
    http://www.informationweek.com/.../solar-impulse-flight-makes-silicon-valley-stopover/d/d-id/1325318
    opravdu mluvil o bateriových letadlech, i když většina médií to podala jinak (zkráceně, víceznačně). Doslovaty tady tvrděj The batteries would have to be charged with ground installations, not in flight, he conceded (i když i to může vlastně znamenat, že aspoň část energie půjde ze slunce, ne vše z baterií, jen se ty baterie za letu už nebudou dobíjet.. což je ale velmi blízko i těm mým malůvkám, kde se s dobíjením za letu taky nepočítalo)

    a pořád to nevylučuje solární vyhlídková letadla, kde nepůjde o ten dolet, ale o dostup/výdrž.

    prostě tvému arogantnímu postoji k tomuhle tématu začíná téct do bot: letos se dokončuje 2-místné vyhlídkové stratosférické letadlo, což je přesně věc, kterou tu na začátku debaty omílalo hodně mých odpůrců ("solární letadla jsou dnes buď pilotovaná, nebo stratosférická - ne obojí"). Takže se budeš muset zakopat na pozici "dobře, tak 2 místné, ale ne 40ti místné!". Jenže jak dlouho myslíš, že ti tohle stanovisko vydrží, než se objeví další fakta? za 5 - 10 let?

    ono se říká, "kdo se směje naposled" ...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nevím, je to odhad. - je to zase jen dalsi nahodny cislo, ktery sis vytahl z prdele abys "podlozil" svoje blaboly. Nevis o cem Pickard mluvil, nemas naprosto zadny podklady, presto placas konkretni hodnoty - a pak se vztekas, kdyz o tobe rikame, ze tvoje teorie jsou proste jen hromadky nahodnych hodnot.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    kdepak, vůbec nic se dnes nenavhuje metodou "pokus-omyl"...
    SolarStratos » Just the right dimension
    http://www.solarstratos.com/en/2016/04/newsletter-006-en/

    we were relieved to see that the test-spacesuit received from our Russian friends at Zvezda entered the cockpit as we did not know its exact dimensions (when pressurized) during the design of our plane.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aha, ty jenom nevis co znamena slovo "hoax". Tak jo 8)

    V současnosti je takto zlehčováno např. vícenásobné použití prvních stupňů raket - "v soucasnosti"? Aha, ty jenom nedavas pozor co se deje v kosmonautice 8)

    Co se tvejch bodu o disruptovani cestovani tyce, ty jenom ilustrujou, jak zoufale jsi chycenej ve svoji socialni bublince a jak vubec netusis o obsahu a velikosti sveta, kterej do ni nepatri.

    A samozrejme blaboly o tom, ze (neexistujici) SolarStratos je "zazitkova turistika", ktery nemas v podstate nicim podlozeny, bezemisni doprava, ktera sice dava smysl, ale neimplikuje pouziti primarne solarnich letadel, a tak dale, a tak dale...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nevím, je to odhad. nevíme ani jeden, jaké letadlo si Pickard představoval, když o tom mluvil. každopádně není trapný, že to novináři zkreslili: trapný je, že si dovoluju mít názor. názory nejsou cool, podle všeho.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: už to tady jednou bylo, ale kdo by si pamatoval, co jsem kdy linkoval. samozřejmě je to wiki:
    Sikorsky Russky Vityaz - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_Russky_Vityaz#Development
    On hearing about the construction of the Russky Vityaz in the early spring of 1913, the experts and the media around the world were predicting a complete failure. However, the first aerial test of the Russky Vityaz on 10 May 1913 was successful. At the time, many people in other parts of the world considered it to be a newspaper hoax, and did not believe it. Observers believed that an aircraft of such dimensions would never leave the ground.

    Kdykoliv se objeví "disrupting" (převratná) technologie, tak zavedené struktury mají tendenci její možnosti zlehčovat a relativizovat. Když se objevilo létání, tak se to bralo, že je to okrajová kuriozita, na hranici možnosti. Ale příkladů byly desítky...

    V současnosti je takto zlehčováno např. vícenásobné použití prvních stupňů raket - ok, zajímavá kuriozitka, ale ekonomický dopad bude minimální.

    Naopak ale taky existovaly zcela chybné obchodní modely: třeba použití telefonu pro živé přenosy hudby z koncertů - a to v jeho počátcích, kdy kvalita přenosu byla prachmizerná a možnosti zesílení - do vynálezu elektronky - prakticky nulové. samozřejmě, že moje představa o solárních vyhlídkových a turisticky-dopravních letadlech může být z kategorie telefonních přenosů koncertů... ale nemusí.

    Dnes sice živé přenosy máme, ale nikoliv přes telefon :-) a zdaleka ne každá živá akce (v různých oborech) je k dispozici i ve formě přenosu. Ale zato pořád není pořád moc populární celá desetiletí předpovídaný videotelefon, i když v éře Internetu se zdá být dopilovaný k dokonalosti. Prostě předpovídání budoucnosti není přímočaré.... a je spousta příkladů typé extrapolace něčeho, co bylo ve své době pokládané za zásadní a po čase se na to úplně zapomnělo.

    Typicky se nejprve nějaká do té doby náročná činnost zautomatizuje: třeba se celý proces tiskové přípravy překlopí do podoby DTP. Celý obor se zautomatizuje... ale mít v ruce něco "profesionálně" vysázeného a vytištěného ztratí díky všeoobecné dostupnosti prestiž. Prestižní začne být nikoliv to, že má člověk něco na papíře, jako v éře před DPT - ale to, že si může dovolit zaplatit grafické studio, které podá vizuálně kvalitní výsledek. Po čase ale grafická studium nahradí staré tištěné médium např. za webové stránky. Zpočátku je prestižní mít něco online, ale posléze se ukáže, že to dokáže každý a soutěž o přilákání pozornosti se přesune jinam.

    Trh s cestováním je odlišný. V první řadě jsou tu opravdové elity, které chtějí především letět kdykoliv kamkoliv - ať už za prací nebo za zábavou. K tomu slouží jednak soukromé tryskáče, jednak first class u velkých letadel. Oba dva trhy si lehce konkurují, např. protože soukromé tryskáče se taky charterují.

    Pokud je někdo střední třída, cestuje buď za prací, nebo na dovolenou. Cestování za prací bude potřeba vždycky, protože viz výše - videokonference zdaleka přítomnost na pracovišti nenahradí, šéf chce prostě vidět, že ho někdo poslouchá na nějakém konkrétním místě a podřizuje se jeho snaze organizovat druhým práci (a tenhle obchodní model v evoluci zatím přežívá). No a k těm ostatním, kdo cestují: Dovolené historicky bývalo omezené množství, navíc letadlo aby se vyplatilo musí nalétat co nejvíc člověkilometrů za dobu své životnosti a na palubě má přitom vláčet cestující a jejich kufry - a ne postele, peřiny a jídlo na několik dní. Ve vzduchu je drahá jak váha, tak i strávený čas.

    Jako futurolog se můžu chytit několika bodů:

    1) dnes se cestuje i jinak, než jen na relativně krátkou organizovanou dovolenou. novinkou je couchsurfing, ale už od 80.let se rozvíjí nezávislé cestování, kdy lidi třeba v jedné práci skončí a další si najdou až za půl roku. daleko větší roli než čas pak hrají peníze...

    2) internet změnil pojetí práce a volného času: home is where wifi connects automatically

    3) existuje trh s "cestováním pro cestování". prodávají se např. letenky kolem světa, apod.

    4) existuje i trh s vyhlídkovými a zážitkovými lety. letenky Concorde se prodávaly dráž, než první třída v běžných dopravních letadlech. užitek ze zkrácení letu na polovinu přitom mohl jen málokomu stát za ty peníze, a komfort to taky velký nebyl - byly to pokud vím hlučné a stísněné prostory (a v ruské verzi to bylo ještě horší, samozřejmě).

    5) existuje rostoucí množství lidí, kteří chtějí cestovat ekologicky. (sám jsem se nachomýtl skrz svoje solární kola ke konferenci o městské cyklistické logistice, kam se spousta účastníků dopravila - letecky, tryskáčem. během jediného výletu tak samozřejmě spálili na osobu víc paliva, než kolik teoreticky mohli ušetřit tím, co organizují či provozují...)

    Jednoduchý klíč jak tohle poskládat dohormady neexistuje. Nejdřív to bude SolarStratos - drahá zážitková turistika. Dalším krokem bude prestižní bezemisní doprava, charterovaná pro lidi, pro které je důležité dokázat, že takové bezemisní cestování je vůbec možné: pokud někdo na konferenci o globálním oteplování poletí solárním letadlem 3 dny místo jednoho, bude to především o tom, že ta "cesta bude cíl", že to bude chtít předvést (tak jako SI2)

    No ale někde ve vzdálenější budoucnosti se možná objeví i levné letenky v solární letadlech pro backpackery. Protože poletí přímo z nějaké letiště v horní dolní (kam půjde dojet třeba na kole? příměstským vlakem?) na Koh-Pi-Pi s mezipřistáním třeba v Goa. Bude to směs zážitkové turistiky, životního stylu a názoru, apod.

    Technicky jsem přesvědčený, že je to možné... ale jestli to opravdu přijde do módy (aspoň mezi alternativními cestovateli, kteří chtějí utrácet přímo v destinacích a ne v nenáviděných přestupních uzlech), nebo jestli se svět nerozdělí novými stovkami železných opon kvůli paranoie z terorismu a uprchlíků.. to samozřejmě už předpovědět nedokáže nikdo.

    Co nechápu, proč to někdo musí hejtovat a plivat po té myšlence... tak si kupte ten výlet do stratosféry ruskou stíhačkou, když je to pro vás atraktivnější! já vás nijak neomezujou, ani se neúčastním sáhodlouhých debat, jak je tahle komercionalizace vojenských přebytků vlastně v jakékoliv podobě strašně trapná...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jezis, to fakt miluju, tohle tvoje vykrucovani a mlzeni, jak jsi schopnej naprosto jasnej vyrok "solarni energie se bude cerpat z pozemnich clanku" interpretovat jako "bude to solarne-bateriovy" a nejen to, navic i vis ze budes mit 50% baterie. To je proste nadhera. Diky, pro chvile jako je tahle stoji za se s tebou hadat 8)))

    Jo, a pro chvile jak ta, kdy to vlastne cely svadis na cestujici, ktery "nejsou pripraveny" na traveni nekolika dni v miniaturni kabine miniaturniho letadla, jehoz pilot v soucasny dobe musi cvicit meditaci aby se z toho nezblaznil 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: spíš "profesionální" novináři dokáží zkreslit informací víc než já, amatér. resp. jsem navyklý ověřovat si informace, pokud možno co nejblíž ke zdroji.

    řekl bych, že mluvil o solárně-bateriových letadlech, kde solární panely budou mít doplňkovou funkci (ale pořád díky nim přistaneš třeba s 50% kapacitou baterií místo s prázdnou). ale nevím, celý přepis jsem doslova nečetl a nevím, jaký koncept má v hlavě.

    myslím, že jemu nejvíc musí být jasné, že cestující nejsou připraveni na několikadenní lety. (v tomhle jsem byl skeptický k "luxusnímu" ubytování ve vzducholodích, třeba i solárních.. to je totiž zase forma vyhlídkového letu, ne efektivní hromadná doprava...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ak si taky všechni mysleli, že je to hoax - [citation needed].

    z dosavadního dění na solární letadlové scéně málo vyplývá, že solární letadla jsou těm s _pístovými_ motory schopná konkurovat od délky letů cca 8h - wut? jakpak se prosim to "konkurovani" projevuje? Povidej, prehanej 8))

    proto jsem začal mluvit o vyhlídkových letech - a proto neustale ignorujes arugmenty, ktery pouzivani solarnich letadel jako vyhlidkovych zatracene komplikuji. Jako treba naroky na pocasi, doba otocky, naroky na prostor a tak dale, a tak dale.

    když stačí podsunout mi věci, co jsem neřekl. - HAHAHAHAHAHA. Vzhledem k tomu, ze tahle debata doslova zacala tvejma blabolama o solarnich letadlech velikosti A380 s loznicema a promenadama, tak je tohle jedna z nejepictejsich lzi, co jsi kdy pronesl 8)))

    A btw, napoveda: mozna by ses _fakt_ mel zamyslet nad tim, co znamena, kdyz i jeden z tvych idolu rika, ze primarne solarni dopravni letadla jako teda spis ne 8)))) Nebo jsi v slzach roztrhal jeho plakat, cos mel nad posteli a zavrhl jsi ho, jako nedostatecne vizionarskeho? 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no já původně mluvil o 40 cestujících na vzdálenost max. 3000 km (protože víc jak cca 12h ve vzduchu si představit nedovedu).

    jasně, dnes tak daleko nejsme... ale když Sikorský před 1.světovou válkou přišel s prvním 4 motorovým letadlem, tak si taky všechni mysleli, že je to hoax...

    z dosavadního dění na solární letadlové scéně málo vyplývá, že solární letadla jsou těm s _pístovými_ motory schopná konkurovat od délky letů cca 8h (ale zase ne nutně přes noc). Shodou okolností ale 8h je i průměrná doba, kdy je slunce rozumně vysoko nad obzorem (v mírném pásu v létě, v tropech celoročně).

    u proudových a turbovrtulových motorů je to složitější: efektivita je samozřejmě vyšší než u pístových. ale elektrické motory, ať už v solární nebo čistě bateriové verzi, fakt mají potenciál _postupně_ vytlačit z trhu právě pístové motory. ty se v letectví pořád vyskytují, ale spíš jen u menších letadel, ne u velkých dopravních.

    solární letadla budou mít oproti bateriovým větší výdrž, ne dolet... ale ne všechno létání je jen o doletu (proto jsem začal mluvit o vyhlídkových letech). samozřejmě, že o výdrži jsou ty stratosférické telekomunikační drony (Facebook, ...) ale o výdrži je třeba i to, když chceš letět potichu. a když bys mohl letět potichu, pustěj tě nejen na velká letiště, ale v podstatě kamkoliv přímo k cíli...

    ale proč to psát takhle dlouze, když stačí podsunout mi věci, co jsem neřekl.. to je přece daleko větší sranda, že jo...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    REDGUY: neneneee... urcite nemas pravdu, on ten Airbus-A380-Solar litat mezi LHR-LAX bude! :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hahahahahahahaha. Takze na treti iteraci se ukazalo, ze Picard vlastne jen potvrdil to, co uz ti nejakou dobu rikam? Bozi 8)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    REDGUY: ale jo, pristavat se da ruzne, jen nekomu by se z toho mohl zvedat kufr :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    hmm, tak fskutečnosti prý elektrická letadla na baterie, ne solární...

    Solar Impulse Flight Makes Silicon Valley Stopover - InformationWeek
    http://www.informationweek.com/.../solar-impulse-flight-makes-silicon-valley-stopover/d/d-id/1325318
    Within 10 years, he predicted, airplanes powered by batteries will be making short-flight commuter hops while carrying 50 passengers. The batteries would have to be charged with ground installations, not in flight, he conceded. But a cleaner, more climate friendly airline passenger system will one day be possible.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    fskutečnosti deset:

    http://www.abc.net.au/...04-24/'pacific-is-done,-my-friend':-solar-plane-lands-in-california/7354124
    The Swiss pilot, who is on a mission to promote alternative energy, said he believed electric-powered planes, carrying up to 50 passengers short distances, would be possible within 10 years.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    17 tisíc fotočlánků a 4 elektromotory. Nové technologie můžou změnit svět, věří piloti letounu Solar Impulse | Z vysílání
    http://www.rozhlas.cz/...ve-technologie-muzou-zmenit-svet-veri-piloti-letounu-solar-impulse--1607315
    "Bertrand Piccard věří, že za 50 let by solární letadla mohla přepravovat třeba i 50 cestujících. "
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: takže těch 1000 km musíš vydělit dvěma - ma to nadrz na 186 galonu, cili sedm set litru. I kdyz do toho hodis sud s avgasem s 186 galonama, aby mel na cestu zpatky, porad ti zbyde vetsi nosnost, nez kolik ma kterekoliv ciste solarni letadlo.

    rezerva, takže spíš třema nebo čtyřma. - LOL. Zacneme se bavit o rezervach pro solarni letadla? Nahla zmena pocasi?

    že by to letadlo mělo samo o sobě _základnu_ v odlehlé oblasti, - LOL. Takze nejdriv postavis pro to letadlo zakladnu? A vis ze presne to samy muzes udelat s tim bobrem a jednou za cas tam C-130 dovet haldu sudu s avgasem? Nebo, jak navrhuje JIMIQ, proste tam dat pozemni solary, bateriovy letadlo a nesrat se s FV na letadle, jak ti opakuju uz janevimjakdlouho?

    prostě nemůžeš ukázat konkrétní letadlo, určené na něco jiného, - coze? TurboBobr je urcenej _PRESNE_ na to, co hlasas: zasobovani odlehlych oblasti. Vsechny ciste solarni letadla, co vidime kolem sebe, mu v tomhle nesahaji ani po kotniky v nosnosti, odolnosti, dostupnosti, rychlosti a kdovi cem jeste. Nejsi schopnej ukazat nic konkretniho, co by podporilo tvoje argumenty, jen vykrikujes ze to je "logicky dalsi krok". V XChaos logice mozna. V logice pricetnych lidi ale ne a proto to co rikas jsou blaboly.

    to prostě ekonomický význam má - to ze nejaka tvoje fantasmagorie mozna ma "ekonomicky vyznam" je ste neznamena, ze je realizovatelna. Nemluve o tom, ze tvoje predstavy o tom, co je "ekonomicky vyznamne" jsou dost smesne, jak uz jsi demonstroval napr. na "business planu" SolarStratosu, udajne "konkurenceschopnem" po jedinem letu se zakaznikem, nebo zcela zhulenejma predstavama o vyznamu ceny paliva v celkove cene provozu letadla.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a když už, tak se dají v dané oblasti instalovat FV panely a pak z nich dobíjet elektrické letadlo bez panelů. Čímž se zvýší účinnost panelů, zvýší užitečná nosnost, dojezd... samé výhody a sociální pozitiva
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    kde je oblast, co je 1000km od nejbližší stanice s leteckým petrolejem?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: představa, že "ověřené technologie" budou vždy stát tolik, co solar, je naivní.

    ve skutečně odlehlé oblasti nenatankuje, takže těch 1000 km musíš vydělit dvěma. + start a nějaká rezerva, takže spíš třema nebo čtyřma.

    navíc úplně opomíjíš možnost, že by to letadlo mělo samo o sobě _základnu_ v odlehlé oblasti, a odtud teprve dál létalo ke svým cílům. příklad: doktor. dnes může letecký doktor operovat ze základny, která je sama o sobě nějak zásobovaná.

    prostě nemůžeš ukázat konkrétní letadlo, určené na něco jiného, a hlavně rozhodně ne bezpalivové - a začít jen tak vykřikovat, že co říkám jsou bláboly.

    přijetí nějaké experimentální technologie do produkčního prostředí vždy nějaký čas trvá; nakonec k němu ale dojde, pokud to má ekonomický význam. a obejít se na libovolném místě, kde můžeš přistát, bez doplnění paliva - to prostě ekonomický význam má.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam