• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no ano.. proto se autor taky přeorientovává na solární pohon :-) (protože si asi taky spočítal, co by obnášelo vláčet s sebou celou cestu do tý výšky potřebné množství baterek...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: to je ti hodně platný, takový turbo bez spalovacího motoru...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak hezká ilustrace, jaký průměr vrtulí je potřeba pro stratosférický let vrtulového letadla:
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: k 20ti km se příblíž turbovrtulový Grob Strato 2:
    Grob Strato 2C - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Grob_Strato_2C


    jinak ten člověk, co za tím byl, teď právě staví Solar Stratos
    http://solarstratos.com

    který bude mít dostup asi 25km s dvěma osobami (v ruských skafandrech, bez přetlakové kabiny...), čímž se potvrdí velká část mý teorií tady za posledních 5 let (kdo se směje naposledy, tak... že ano)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    stejne to skonci u modernich slusivych kloboucku :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ufff... za prvý žádný vrtulový letadlo s posádkou nevystoupalo ani do dvaceti kiláků, natož do pětadvaceti. Za druhý, nevím jestlis někdy letěl letadlem, ale i ty největší obdivovači přírody odpadnou od okýnek tak do půl hodiny od odletu, představa, že stoupám půl dne, abych se podíval na zakřivení země a potom zasejc klesal zptáky... vážně? Za třetí to není nic, co by se nedalo zařídit už dneska s minimem nákladů, stačí ti na to vysokovzdušnej balón, padák a skafandr, kdyby se na tom konceptu chvíli pomakalo, tak určitě nebude problém udělat balón tak, aby se po dosažení požadovaný výšky vrátil zpátky na zem, třeba tak, že budou dva a jeden menší s horším obalem se nechá prasknout a pak můžeš spokojeně další tři hodiny strávit sestupem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: viz předchozí: tohle už je věc vkusu. a taky třeba nákladů: předpokládám, že až se lety se SolarStratosem stanou rutiinní, tak bude celodenní výlet nakonec levnější, než pronájem stíhačky na 15 minut. pravda, cenu paliva vyváží čas pilota... ale zase na obsluhu toho stroje asi bude stačit nižší kvalifikace, než u stíhačky. (Rusové jistě prodávali u těch letů za dumpingové ceny palivo, čas pilota i letovou hodinu stíhačky....kdyby se doopravdy měly amortizovat ty náklady na vývoj, výrobu a výcvik...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: to už je věc vkusu, co koho baví.. stoupání bude možná nuda, ale tak se holt člověk zabaví třeba smartphonem :-) otázka je, jak dlouho bude možné zůstat v nějaké významné výšce. a tady výlet stíhačkou připomíná spíš horskou dráhu.. .užiješ si pár minut "jůůůů" a jde se zase na přistání. spíš adrenalin.. nic meditativního.

    když bych se na takový výlet vydal já, tak mi fakt nebude vadit, že tam budu den. v dopravních letadlech jsem většinou trávil čas přilepený nosem na okénko.. (když to nebylo zrovna nad pouští nebo nad mořem a šlo rozeznat aspoň nějaké detaily). člověk by chtěl fotit, apod. podle mě stratosféra je zajímavá turistická i vědecká destinace... tahle platforma bude daleko stabilnější než třeba meteorologické balóny a nějaká poptávka po tom bude.. pro zábavu i jinak.

    no a samozřejmě... vedlejší efekt stoupání do téhle výšky je ten, že pak není problém třeba i jen pouhým plachtěním přistát o několik tisíc km dál.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: to znamena zaplatit si pilota na cely den.. to se ten zazitek sakra prodrazi :-) I v te stihacce koneckoncu muzes stravit par hodin - je to jen funkce penez. A predpokladam, ze si v ni uzijes vice srandy, nez jen za "nudneho" pomaleho stoupani.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    chtějí ten pohled ze stratosféry, co je tam a zpátky dostane rychlejc? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no ale chtějí ty zákazníci zážitek 15 minut, nebo zážitek celý den? :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: ale zase ta stíhačka za stejnou dobu stihne obsloužit 20 zákazníků, ne 2...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (tedy s těmi flexy panely počítám jako s potahem křídla.. ale já taky nevezu dva lidi do stratosféry, že... byly tady kolem toho nějaké dohady, takže velmi zhruba: UL křídlo které plánuju, počítám že uveze jednoho člověka nízko u země a NEBO že vystoupá s několika kg zátěže v bezpilotním režimu do stratosféry - ne oboje)

    tedy počítám, že ty flexi panely o hmotnosti cca 1 kg/m2 mi nahradí potah plátnem o hmotnosti odhaduj tak třetinové; ten potah ale dnes netvoří podstatnou část vzletové hmotnosti. moje konstrukce se tomu těžšímu potahu bude muset samozřejmě přizpůsobit.

    dosavadní solární letadla ale šly jinou cestou... Sunseeker 2 a Dui i SI2 mají křemík zalaminovaný přímo na křídlo, což je pracná piplačka... hmotnost letadla se tím ale oproti stejné konstrukci bez křemíku zvýší tak max. o jednotky kg (pravda, u obřího SI2 o desítky)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: měl si někdy v ruce tu samotnou křemíkovou vrstvičku? většina panelů, se kterými přijdeš do styku, má ten křemík buď pod sklem, nebo aspoň zalaminovaný v průhledném plastu... ten tvoří většinu hmotnosti.

    pointa solárních letadel je, že samotný křemík přidá k hmotnosti křídla asi 0.5 kg/m2: jinými slovy, panely samozřejmě _jsou_ podstatnou součástí struktury křídla (a počítá s tím i můj solární ultralight, kde počítám s flexibilními panely o hmotnosti - bez kabeláže - kolem 1 kg/m2, které používám na svých solárních kolech)

    celé nedorozumění kolem tohohle se týkají kromě hmotnosti i toho, že se předpokládá, že pokdu solár nedodá 100% energie potřebné k letu, tak je to nanic; SI2 se v tom rozhodl jít do extrému a panely nejspíš přes poledne dodávají snad 300% energie, aby dobily baterie na noc. Nonstop výdrž je hezká, je to jistě elegantnější, než tankování za letu - ale fakticky je to velmi prestižní a velmi nepraktická schopnost (holt Švýcaři).

    Pokud ze solárních panelů dostaneš třeba i jen 50% energie potřebné k letu, tak hmotností rozpočet může vyjít o hodně líp, než zdvojnásobení hmotnosti baterií.

    Solar Stratos je první projekt projekt, který cílí na poměrně praktickou věc: každý z nás by někdy v životě chtěl na vlastní oči vidět zakřivení Země a temnou oblohu i ve dne (když už se nepodíváme přímo do kosmu). Je to realistický a poměrně i masový trh - na rozdíl od suborbitální turistiky jde o pořádný výlet a relaxaci, ne o 5 minut euforie. Pokud provoz jejich letadla bude levnější než provoz stíhačky - což je myslím docela dobře možné, zvlášť až z trhu zmizí ruské vojenské přebytky, což je jen otázka času - tak se možná tohohle typu výletu do stratosféry oba dožijeme - a navíc si na něj na rozdíl od suborbitální či orbitální letenky dokážeme normálně našetřit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    S tím, že občas prší i ve větší výšce, je třeba souhlasit. Tohle je třeba déšť v 10 km
    :-) (a ano, bouře v téhle výšce jsou velký problém i pro dnešní dopravní letadla...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no a panely váží přes 200kg. A pochybuju, že tvoří podstatnou strukturální hmotu. Bez nich by křídlo mohlo být kompaktnější
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: počkám si, co předvede tým http://www.solarstratos.com/ ... ti to stavěj letos, řada parametrů se blíží mým odhadům (např. hmotnost udávají nejednoznačně 400-450 kg, ovšem předpokládám prázdnou, z toho budou baterie 120 kg, tedy stěží pětina vzletové hmostnosti...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ted uz nezbyva nez to zkonstruovat zejo :D takovy... implementacni detail ;-) vono to neni prdel, zeano.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, takže letadlo s dostupem do stratosféry 21-25 km ale nebude třeba ve 12km "na hranici konstukčních limitů", ne? :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam