• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: ale zase ta stíhačka za stejnou dobu stihne obsloužit 20 zákazníků, ne 2...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: měl si někdy v ruce tu samotnou křemíkovou vrstvičku? většina panelů, se kterými přijdeš do styku, má ten křemík buď pod sklem, nebo aspoň zalaminovaný v průhledném plastu... ten tvoří většinu hmotnosti.

    pointa solárních letadel je, že samotný křemík přidá k hmotnosti křídla asi 0.5 kg/m2: jinými slovy, panely samozřejmě _jsou_ podstatnou součástí struktury křídla (a počítá s tím i můj solární ultralight, kde počítám s flexibilními panely o hmotnosti - bez kabeláže - kolem 1 kg/m2, které používám na svých solárních kolech)

    celé nedorozumění kolem tohohle se týkají kromě hmotnosti i toho, že se předpokládá, že pokdu solár nedodá 100% energie potřebné k letu, tak je to nanic; SI2 se v tom rozhodl jít do extrému a panely nejspíš přes poledne dodávají snad 300% energie, aby dobily baterie na noc. Nonstop výdrž je hezká, je to jistě elegantnější, než tankování za letu - ale fakticky je to velmi prestižní a velmi nepraktická schopnost (holt Švýcaři).

    Pokud ze solárních panelů dostaneš třeba i jen 50% energie potřebné k letu, tak hmotností rozpočet může vyjít o hodně líp, než zdvojnásobení hmotnosti baterií.

    Solar Stratos je první projekt projekt, který cílí na poměrně praktickou věc: každý z nás by někdy v životě chtěl na vlastní oči vidět zakřivení Země a temnou oblohu i ve dne (když už se nepodíváme přímo do kosmu). Je to realistický a poměrně i masový trh - na rozdíl od suborbitální turistiky jde o pořádný výlet a relaxaci, ne o 5 minut euforie. Pokud provoz jejich letadla bude levnější než provoz stíhačky - což je myslím docela dobře možné, zvlášť až z trhu zmizí ruské vojenské přebytky, což je jen otázka času - tak se možná tohohle typu výletu do stratosféry oba dožijeme - a navíc si na něj na rozdíl od suborbitální či orbitální letenky dokážeme normálně našetřit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    S tím, že občas prší i ve větší výšce, je třeba souhlasit. Tohle je třeba déšť v 10 km
    :-) (a ano, bouře v téhle výšce jsou velký problém i pro dnešní dopravní letadla...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no a panely váží přes 200kg. A pochybuju, že tvoří podstatnou strukturální hmotu. Bez nich by křídlo mohlo být kompaktnější
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: počkám si, co předvede tým http://www.solarstratos.com/ ... ti to stavěj letos, řada parametrů se blíží mým odhadům (např. hmotnost udávají nejednoznačně 400-450 kg, ovšem předpokládám prázdnou, z toho budou baterie 120 kg, tedy stěží pětina vzletové hmostnosti...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ted uz nezbyva nez to zkonstruovat zejo :D takovy... implementacni detail ;-) vono to neni prdel, zeano.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, takže letadlo s dostupem do stratosféry 21-25 km ale nebude třeba ve 12km "na hranici konstukčních limitů", ne? :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no, ale v tech 5-7km oblacno byva - a to celkem bezne :) Nezridkakdy mas zakladnu oblaku >4km... a ano, dostup je u letadla je vzdy limitovany a pohyb u horni hranice maxima znaci velmi limitovanou manevrovatelnost, ergo v praxi/beznem provozu nepouzitelne v rezimu bezneho provozovani na hranici konstrukcnich limitu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, já právě ale vůbec neřekl, že stratosféra začíná v 7000m :-) k tomuhle číslu jsem dospěl výpočtem a nezohledňuje vůbec věci jako případnou změnu L/D při (pomalejším?) stoupavém letu. K číslu 7000 jsem dospěl čistě jen (středoškolským) výpočtem "když budou třetinu hmotnosti letadla tvořit dnešní Li baterie, tak jakému gravitačnímu potenciálu ta energie odpovídá?"

    Ve skutečnosti budeš mít na baterie setsakra problém dostoupat i do 5000m (i kdybys ses tam chtěl jen podívat a pak klouzat zase zpátky). Proto ta možnost, že když dočerpáš baterie, tak můžeš pokračovat ve stoupání na solární pohon, je nakonec docela zajímavá. Má to svoje problémy, o těch se tu handrkujeme 5 let, ale já vlastně polemizuju s názorem, že je to za všech okolnostích nezajímavé a nekonkurenceschopné... a nebo že pokrok v bateriích to učiní zbytečné (ve skutečnosti právě z pokroku na poli baterií budou solární letadla profitovat nejvíc!)

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jenze stratosfera neni v 7000 metrech :D Zacina v 10-13km (a i komercni lety konvencnimi letadly se tam - hadej proc - bezne pohybuji)...

    SI2 lita v zavislosti na pocasi - borci sakra premysli o tom, kdy nahoru poleti, rozhodne to neni v rovine "tak a zitra si z rozmaru preletnu Atlantik". Coz je ponekud v kolizi s tou poptavkou po jednorazovych prepravach ve vetsim objemu- kde asi nikdo nebude chtit cekat na prihodne pocasi :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    přemýšlel jsem a došel jsem k jedinému možnému využití solárního létání a to jsou internetové opakovače - drony. Nebo třeba nezávislý bitcoin node. To si může lítat ve 20km, vážit 100kg sakum prdum a přistávat jednou ročně na servis. Je to levnější než vynášet satelit na nízkou orbitu (předpokládám)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no ale tam šplháš zhruba ze stejného důvodu, z jakého má být v té trubce Muskově Hyperloopu tlak 1 milibar.... pokud snížíš hustotu prostředí, dosáhne síla odporu vzduchu stejné velikosti jako předtím až při daleko vyšší rychlosti.

    jestli to bude specialita použitá jen pro startosférickou turistiku, nebo jestli se tak bude skutečně prakticky cestovat, to ukáže až budoucnost. (já věřím na tu druhou možnost)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: vtip je ovšem v tom, že bateriové letadlo nepotřebuje stoupat do výšky, se kterou počítá SolarStratos. A kolik kg navíc váží ty panely? Nevyváží to náhodou přidanou kapacitu baterek?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no, tak pro začátek: při dnešní účinnosti Li baterií by pro stoupání do 7000m musely tvořit asi třetinu hmotnosti letadla - a to jen jen na dodání gravitačního energetyického potenciálu (nebavíme se o aerodynamických ztrátách, které souvisí s tím, že se letadlo vůbec udrží ve vzduchu a že letí nějakou rychlostí - bavíme jen o energii, kterou musíš dodat i při 100% účinnosti přeměny na gravitační potenciál)

    s Li-S bateriemi to bude cca 1/6. Ale opět - je to dolní hranice, v praxi té energie budeš potřebovat víc.

    pokud se podíváš na křivky popisující toky energií u SI2, tak zjistíš, že startuje ráno za tmy na baterie, během stoupání ale poměrně brzo přejde do režimu, kdy stoupá už jen na baterie - a po dosažení cílové letové hladiny je navíc ještě začne dobíjet (protože jeho letový plán je pak vydržet letět na baterie celou noc).

    je téměř jisté, že kdyby čistě elektrické bateriové letadlo mělo vystoupat do výšky, se kterou počítá SolarStartos, tak prostě ani dnešní technologií nejde zkonstruovat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: než se solárním letadlem vystoupáš do stratosféry, čistě bateriové se už bude dobíjet v cíli :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    a jedno pěkné stratosférické pilotované (pravda nesolární/neelektrický) letadélko :-)
    Airbus Perlan II engineless plane test flight
    https://www.youtube.com/watch?v=3OXOdgIC-k0
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tady s tím letěj 200 km trasu...
    Record SOLAR flight [6 hours / 200km] RC Plane / FPV / Drone / Aircraft
    https://www.youtube.com/watch?v=KHV-RjvTb1c
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (offtopic: meanwhile, včera poblíž Prahy... [ XCHAOS @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ] )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar FPV Plane Flies Forever | Hackaday
    http://hackaday.com/2016/05/10/solar-fpv-plane-flies-forever/
    SOLAR powered Plane / Drone / FPV / Build / RC Aircraft
    https://www.youtube.com/watch?v=rMkPjBf6dNQ
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tohle se těžko předpovídá.. záleží na podílu na trhu, který by si to získalo.

    každopádně, když někam potřebuješ letět za jediný den deseti letadly místo jedním, tak logistika začne být problém - ať už jde o palivo, nebo dobíjení baterií. Po takovémhle typu jednorázové přepravy ale poptávka vzniknout může. Takže předpolkádat úplně nulový podíl solárních letatel na budoucím trhu (třeba za 10 let?) může jen hodně zarytý odpůrce celého toho principu...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a s jakym scalingem pocitas? tech letadel se bude takhle dobijet ve vzduchu deset, sto, tisic... sto tisic? :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam