je tu sice offtopic, ale zajímavý:
MSC Oscar - Wikipedia, the free encyclopedia
https://en.wikipedia.org/wiki/MSC_Oscar
tahle loď zabírá na moři plochu o něco méně, než 400x60 metrů, pro zjednodušení mějmě využitelnou plochu 20 000m2. solárně-termálními triky z toho můžeme dostat až 10 MW (to ovšem platí přes den, bez akumulace páry pro noční plavbu) bohužel, loď má instalovány motory o výkonu 62.5 MW. Ovšem v éře drahé ropy po roce 2008 tyto lodi často jezdily cca poloviční cestovní rychlostí, dle wiki info o historických bitevních lodích tedy můžeme teoreticky předpokládat, že jezdily na méně než čtvrtinu výkonu svých diselů - ovšem maximální rychlost je zde menší, takže ta závislost asi nebude tak pěkně kvadratická ... těžko říct, informaci o výkonu kontejnerových lodí při snížené úsporné cestovní rychlosti prostě teď nemám).
dostáváme se k tomu, že solární termální loď bez nějakého "vlečného solárního pohonného člunu" (taky řešení: takové elektrárny by mohly zůstávat na otevřeném moři a nezajíždět do přístavů... nebo naopak: solární remorkér ! :-)) by mohla jet nejúspornější rychlostí dnešních lodí dejme tomu 8h za den (za dobrého počasí, v tropech). Pro nonstop plavbu by se tedy musel postavit např. nějaký ten "solární remorkér", který by nemusel být limitován omezeními existujícími v přístavech (šířka, délka) a musel by mít plochu paluby cca 4x větší, než dnešní kontejnerové lodi. Protože u celkově jednodušší fotovoltaiky by byly cenově likvidační baterie, tak to vidím na nějaký solárně-parní remorkér v podobě nějakého obřího katamaranu, s obřími tlakovými nádržemi na páru. Prostě by se pohybovaly na otevřeném moři a nabízely obřím kontejnerovým lodím "svezení zdarma" na dlouhých mnohadenních úsecích oceány a nepouštěly by se do Suezkého průplavu, úžin, přístavů. Tím pádem by jich mohlo být vyrobeno relativně méně, a ani by to nevyžadovalo úpravu dnešních obřích lodí (vlečení na otevřeném moři je schopná v podstatě každá loď, jen by to bylo lano jak kráva...)