• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: kupecke pocty... OLOL :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak čistej gravitační potenciál 8t ve výšce 3000 m je asi 65 kWh (pokud dobře počítám!!! m*g*h/3600, opraví mi někdo). Tedy s cca 250 kWh baterií (o hmnosti 1t) by to teoreticky mohlo dostupat až do ~11000m, ale samozřejmě, účinnost ani náhodou není 100%, takže musíme počítat něco mezi 3000 a 10000 m - čistě jen stoupání, bez přidané solární energie.

    velmi zhruba to tedy sedí a závisí to ovšem na konstrukčních postupech typu:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]

    tzn. toho času "mimo dosah garážových firem" (ale kdo ví, jak velké 3D tiskárny budou mít garážové firmy k dispozici za 10-20 let?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ještě hmotnostní bilance komponent:
    prázdný přetlakový trup: 1t, každé z křídel včetně gondol a motorů a vrtulí 1t, baterie v každé gondole 0.5t.

    je to šílené, protože_celý_ SI2 vč. motorů bez baterií váží těsně pod 2t, takže 2xSI2 = 3t bez baterií, ano - je to těsně za hranicemi dnešních možností. ale třeba o desítky procent - ne o stovky procent.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: je to v podstatě 2x škálovaný SI2, nebo 20x škálovaný SunSeeker Duo (či podobný Solar Stratos)

    pozor, je to jen naprostý odhad - ne výpočet (resp. sedí "kupecké počty", ale ne vše)

    prázdná hmotnost: 4t (to zní crazy, ale nové konstrukční postupy, typu 3D tisk kompozitů apod. by to umožnit mohly)
    vzletová hmotnost: 8t
    rozpětí: cca 60 m
    plocha křídel: cca 400 m2
    plošné zatížení (při plném zatížení): cca 20 kg/m2 (z toho vyplývají vyšší cestovní rychlosti až ve stratosféře)
    rychlost nízko u země: 70 km/h
    rychlost ve stratosféře: 280 km/h
    hmotnost baterií : cca 1/4 prázdné hmotnosti, tzn. cca 1t (0.5t baterií u SI2 stačí na stoupání do 5000 m nebo celonoční výdrž.. takže počítám, že toto by stoupalo s plným nákladem na 1t baterií tak do 2500-3000m, kde by se už muselo přejít na výkon ze solárních panelů, který bude pravda jen asi 80 kW max...)

    jediné, co si netroufám odhadovat, je max. výkon motorů (pokud jde o kolmý start). je ale pravděpodobné, že každý z motorů by musel mít max. výkon až kolem 200 kW, aby to zvládalo VTOL. to je na dvoulistou vrtuli poměrně hodně, ale nemělo by to být nereálné. při cestovní rychlosti by 4 motory jely jen na cca 20 kW (což by vyžadovalo extrémně dobrou klouzavost, pochopitelně... musela by být stejná nebo lepší, jako u dnešních větroňů... nicméně, proto jsem přišel s designem s vysokou štíhlostí křídla a bez vzpěr a "aerodynamických koutů")

    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    mluvim o ose kridla u letadla :-D rovnomerne vrchem a spodem a posilas vrtulnik :-D to je idijot ...
    A ke zbytku se radeji vyjadrovat nebudu - promin ale vetsiho blbce jsem dlouho nevidel, vetsina z nich alespon casem prizna ze udelalo chybu nebo neco ... ty ne LOL
    Papa :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    hmotnost, cena, rozměry, nosnost, velikost baterie?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: ano, ale když jsou 4, tak to není tak hrozné. jinak samozřejmě, mimo stejnou osu se točí/točily u těhle strojů:
    Boeing Vertol CH-46 Sea Knight - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Vertol_CH-46_Sea_Knight
    Boeing CH-47 Chinook - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_CH-47_Chinook
    ale extrém byla zejména tahle:
    Mil V-12 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Mil_V-12

    pokud to šlo postavit se vzletovou hmotností 100t na 2 rotorech, tak navrhnout to se vzletovou hmotností 8t na 4 rotorech mi přijde celkem umírněné, hele...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: no ja uz na to nemam zase cas - musim se jit venovat vecem co poserou lidi jako ty a musime je davat do kupy aby se vse stihlo v terminu :-) Cili pracovat a delat neco potrebneho neco co pak i funguje a ma vydrz atd ... No co zarizeni to prototyp :-) Diky tem co tomu hodne rozumi :-) Nevis proc po treti predelavam komunikaci? :-D kdyz tam jsou 4 rele? :-D Jak v tomhle muze nekdo udelat chyby :-D no nic ... hlavne se zab at je pokoj ...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: tobe nedochazi ze nejde o hmotnost ale princip? ze aby jsi mel kolmy start musi se ti ty vrtule po stranach tocit proti sobe? A ta sila ti namaha konstrukci? proto se davaji dve nad sebe a tim se rozdil krutu prenasi jen na prevodovku?
    A vis jak funguje ten rotor? :-) proc vsechny prirucky krome americke rikaji ze se ma strilet na stred vrtule - rotoru?
    Proc myslis ze stred motoru-vrtule vychazi u motoroveho letadla na stred kridla? a ne ani nad a pod kridlo - teda u spousty stroju.
    No a proc mas treba klapky na kridlech a jeste vejskovku treba delenou atd? Ono posledni letadlo melo 8 kanalovou vysilacku a melo predni a zadni klapky - 6 kanalu. Smerovka jeden kanal. motor jeden kanal a u kachnaku byly zadni klapky jako vejskovky. Takze vepredu na hranach 4 a v zadu dve. Asi by ti upadla palice kdyby jsi to mel ridit :-)

    1 - podle predpovedi pocasi tady nema snezit a ma byt jasno a ma bejt -8. je minus 11 a snezi :-D
    2 - jde o bezpecnost u vojenskych stroju s katapultem se na to prdi - u lidi jsou jina pravidla
    3 - desitky sekund pred pristanim? Kdyz nam u jednoplosniku ukazoval sef cca vypadek motoru - byli jsme dole za 30 sekund a byl rad ze pobliz byla silnice - bez motoru to s malou plochou kridel jde snadno kdyz nechces riskovat propad a umrti ...
    4 - letecky simulatory jsou ke stazeni i free a dostanes lepsi vysledky nez z toho cemu rikas mozek ...
    5 - pokud mi jde vzduch kolem kridla rovnosmerne je jedno jestli tam je nebo ne :-)
    6 - 10 kilo model je trosku problem, 1 kilo model lita i kdyz vemes kus polystaku a udelas z nej sip. 10 tun letadlo uz bude majstr stick :-) nejde o to ze kdyz to jde v malem tak to pujde stejne ve velkem vsechno se pak chova jinak :-)
    7 - blokove schema konstrukce letadla promin nakresli jen debil - inteligentni clovek zacne tvorit funkcni blokove schema protoze pak to dopadne tak ze celou dobu neco mzslis a nakonec vse predelavas - ale chapu ze u lidi jako ty je to bezne - kazdy projekt od nasich ING se v praci ve vysledku celej predela - jejich navrhy jsou az z 80% na predelani - nevim kdo je muze zamestnavat ale budiz :-))) Take maji predstavu a hezky se usmivaji :-)))

    PS: proc mzslis ze tolik veci co navrhnu nedokoncim a radeji zahodim? Dat tomu tolik hovno mzslenek jako ty uz 1000x vim ze to je utopie a za rozumny penize dnes neproveditelne atd ... ale ty budes porad plnit fora hovnama o necem co nema ani zakladni vypocet rychlosti pro dany vztlak pri danem tvaru kridla - jestli to vubec bude stacit ... atd atd atd
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Každopádně, debatuje se teď o tomhle (větší světlost closed-wingu, a bez pylonů vrtulí)

    musím něco dělat, čau
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tohle jsou spíš "kupecké počy", než matematika. musíš to brát jako blokové schéma, ne jako konstrukční výkres v měřítku. (jako podklad pro nějakou přesnější simulaci, kde by se hýbalo jednotlivými parametry, by to ale snad použít šlo...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH:
    1. říká ti něco předpověď počasí? na den dopředu jí umíme prakticky se 100% jistotou. a když by se přeci jen změnilo, tak ve stratosféře spolehlivě přeletíš nad jakoukoliv bouřkou a doplachtíš do oblasti mimo ní
    2. jestli budou motory líp chladit, tak tím líp, bude to umět i hover (pár minut, než dojdou baterky :-)
    3. failure mod plachtěním jsem uvedl, tady stačí pro nedestruktivní přistání zamknout ty vrtule podél křídel řádově desítky sekund před přistáním...
    4. tak do přesné simulace letových vlastností si netroufám, to je pravda :-) je to ale nakonec rovnováha sil na páce. směrová kormidla to má v těch "wingletech" spojujících closed wing. (negativní šíp zadního křídla by případně mohl být menší)
    5. dvourotorové vrtulníky pokud vím nepotřebují vzadu stabilizační vrtulku kompenzující stáčivou reakci na otáčení rotoru.. jinak vrtule míjící proudění kolem křídla je výhoda, když jde o aerodynamickou dokonalost, ale ty pylony by fakt nedělaly dobrotu a něco vážily
    6. no jasně, vůbec nic o tom nevím, že :-) ale proto se taky dnes dělají quadrotulky - drony - protože mají jen jednoduché vrtulky, bez přidané komplexnosti rotorů vrtulníku. (bez lehkých elektromotorů by to ale moc jednoduše nešlo, protože se to řídí diferencováním tahu). samozřejmě součástí mého nápadu je výrazně menší složitost, než u rotoru vrtulníku
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: nemyslim si, ze bys byl az tak dobry matematik, co z hlavy vypocte konstrukci... :D Tim se vse vysvetluje...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (pokud by tam vzadu nebylo to horní křídlo, tak by samozřejmě nebylo vznášení se na překlopených rotorech možné - běžné křídlo by ty síly neuneslo - ale takhle je to v podstatě příhraová konstrukce, trojúhleník a jsme někde jinde... dvourotové vrtulníky s rotory na vzpěrové konstrukci měli Němci i Rusové a ti druzí dokonce daleko těžší - rekordně těžké....)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    prosim vas proc se nektera fora proste nezrusi? Uvedomte si kolik takovydle lidi zerou casu uzitecnejsim vecem ... pardon visionari :-D
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS:
    1. rika ti neco rezerva pro pripad spatneho pocasi? :-)))
    2. motory na nanovlaknech budou lehky a vykonny a dobre se chladit :-)
    3. normalni letadlo nema kolmy start prave z duvodu bezpecnosti - kdyz sefoj vyplivne motor pristane na silnici, louce, i polni ceste a letadlo neznici staci aby pri 70km/h neurval podvozek. Takze tech 30kilo navic je lepsi nez dve tuny.
    4. mirny naklon sam o sobe moc nebude mit nasledek zataceni a kdyz tak uz bude muset byt znacny - pokud se nechces otacet kolem prahy ...
    5. Ka52 jsem posilal kvuli dvema vrtulim nad sebou - aby se eliminoval proud vzduchu tocici se jednim smerem atd - ale to ti asi nedoslo - vidis jen bojovou kravu. kdyz ti poslu vrtulnicek na hledani dobytka za 300000 tak na nem nic neuvidis :-)
    6. vis jak vlastne funguje rotor vrtulniku? vis vid :-)

    kolik letadel alespon modelu jsi postavil? A kolik jich letalo? Ani jedno letadlo dokonce ani ten pokusnej kachnak co jsme staveli s rozpetim 2 metry na elektro raketovy pohon atd ... nevypadalo jako to tvoje a ne melo tolik hoven pod sebou. Za nekteryma byly tydny vypoctu i kdyz uznavam ze zjednodusenych atd ... No asi tak ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ok, přistávací lyžiny jen 4 - pod gondalmi na každé straně jen jedna - ne 6. každá lyžina zatížená 1.5 tunou (to odpovídá i tomu, že trup bude cca 2x těžší, než gondola + půlka křídel... trup cca 1t prázdný, 5t plný, gondola s motory a bateriemi + každá ze stran křídla cca 1.5t)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: popravdě... cucám je z mozku, kde vznikají, a nějaký čas zrají.. po předchozích předčasný releasech jsem je nechal zrát trochu déle :-)

    letadlo má hodně parametrů jako škálovaný SI2 (jsou to fakticky dvě 200m2 křídla 2t těžkého SI2, spojené do closed wingu a konstrukčně zpevněné motorovými gondolami... a o celém tom prohlašuju, že by to uneslo 4t nákladu... což je odvážné, a znamená to větší zatížení křídla - ale předpokládám větší rychlost letu vs. bez celonoční výdrže, samozřejmě)

    konstrukčně si na větší zatížení křídla (s uhlíkovým kompozitním nosníkem) troufám i proto, že momenty sil působící na křídlo (vyztužené v půlce) by prostě neměly být větší, než u S2, kde to vlaje 40m do boku bez jakékoliv opory.

    Tady jsou to cca 2x 4x 15m segmenty - nic extrémního.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a tos zvetsil na zaklade ceho? nejake vypocty? :D nebo si tu cucas obrazky jen tak z prstu? :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: trochu jsem ti zvětšil světlost křídel, abys nemrlal :-) pokud bude světlost vyšší, než hloubka konce křídla, tak bude logicky zastíněná menší část fotovoltaiky jen když je slunce víc jak 45 stupňů nad obzorem (což v mírném pásmu není skoro nikdy). ovšem fotovoltaikou mám pokrytou stejně jen odtokovou hranu křídla (většinou se bude stoupat při letu směrem na severozápad, prostě - když slunce svítí z jihovýchodu). jo a taky je v novém nákresu naznačené, že konce těch closed-wing nejsou spojené kolmým wingletem, ale aerodynamicky čistou křivkou (na mém schématu je přibližná aproximace aerodynamicky čisté křivky - dobře víš, že daleko radši používám klávesnici, než myš :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam