• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: ano, naklápěj. během naklápění samotných rotorů podle mě situaci usnadní, že elektromotory mají velmi plynule regulovatelný tah a navíc si myslím, že během procesu naklápění bude muset převzít řízení počítač.

    hezký přehled všech snah v tomhle směru (bez naklápění křídla) je tady:
    Our top eight tiltrotor aircraft from concepts to one in-service success
    https://www.flightglobal.com/...rticles/our-top-eight-tiltrotor-aircraft-from-concepts-to-on-416183/

    můj přístup je odlišný snad jen v tom, že trvám na tom, že by se rotor neměl překrývat s plochou křídla, a že reakční doba pilota není pro tenhle typ manévru dostatečná a že tiltrotory se prosadí prostě díky tomu, že během naklápění převezme řízení diferencovaného tahu a řídících ploch na křídlech počítače (Falcon 9 by taky nikdy nemohl takhle přistát, kdyby ho řídil člověk)

    představuju si to tak, že při přistávání proti větru nebdou rotory úplně kolmo, ale nějak šikmo, nebudou vytvářet jen vztlak, ale i kompenzovat rychlost větru (která jinak u pomalého letadla s nízkým zatížením křídla hraje velkou roli a komplikuje přistání). do zcela vodorovného polohy se do-sklopí řádově metry před přistáním (prostě jen aby se vrtule neurazily o zemi)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jen aby jsi si uvědomil rozdíl výpočtu pro daný pohon a umístění :-)

    Všiml jsi si že naklapeji křídlo? I s motorama? To je úplně jiné něž chceš ty :-p

    Zase ukazuje rozdílné věci. Jdu věšet prádlo a opravovat. Promiň ale jsi ztráta času :-p
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (minimálně by člověk čekal, že čím nižší pádová rychlost, tím bude přechod z vertikálního letu do vodorovného jednodušší a bezpečnější... ale kdo ví :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: jaké tam vidíš "turbodmychadlo?" :-)

    ABDULAH: tohle by stoupalo kolmo max. 20-30 metrů. sklopení vrtule by bylo pozvolné. Že to možné lze, to samozřejmě u elektrických letadel prokázaly experimenty:
    Ten-Engine Electric Plane Completes Successful Flight Test | NASA
    https://www.nasa.gov/langley/ten-engine-electric-plane-completes-successful-flight-test/

    samozřejmě by se to muselo kromě simulací testovat i na modelech - no a co? podstatné je, že koncept není nový:
    Bell Boeing Quad TiltRotor - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_Boeing_Quad_TiltRotor
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: víš e gytok vzduchu z vrtule turbodmychadla je jiný? Opravdu jsi nad tím přemýšlel? ;-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: je ti jasné že čím rychleji budeš kolmo stoupat tím větší bude odpor? Je ti jasné že pak musíš ve vrtulníkové módu urychlit letadlo na tolik aby ho unesly křídla? A pak ho můžeš sklopením motoru převést na letadlo? Je ti jasné že vrtule musí mít naklápěcí rotor jako vrtulník? Je ti jasné že jsi m odpověděl na ty otázky? Je ti jasné že náběžná hrana souvisí s maximální rychlosti? A profil křídla a šířka dělá podíl průběhu vzduchu pro daný vztlak pro minimální rychlost? Zapicital jsi vliv klapek na vztlak? Konce křídel _ profil na boku? No už tě nechám být nechci mít zmrzlý ruce.va stejně to nebudeš počítat - snad tě to navede dobrým směrem. Pš: Nezapomeň na vítr při startu a při rozletu. Spocitej si výkon motoru a koukni nm a hmotnost, Nezapomeň na rozdíl otáčení dle hustoty vzduch a na výkon dle otáček a kroutaku. Pak pochopíš proč mají motory hnané dolua pAk dozadu a vyklopnou tryskou. Atd atd A d
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: si mě nasadil brouka do hlavy, jak sestavují trup z pootočených krychlí :-) no to se jistě posunu dál, když místo 2D kreslítka začnu skládat model z krychlí :-) (ale dík, zkusím si to do OpenSCADu načíst a uvidím, co se stane a jestli z toho má smysl vycházet...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: zkus si vygooglit nějaké OpenSCAD modely letadel... já nenašel nic. je to nástroj trochu jiného typu, letadla bych asi viděl dělaná spíš v Blenderu...

    v podstatě se nemyslím, že v OpenSCADu bude nějak jednoduché popsat křivky letadla. ani, že já jsem v takové fázi. tohle by dělal někdo, kdo konstrukci letadel holt studoval.
    KEJML
    KEJML --- ---
    KEJML: Abys neřekl, tady máš aspoň trup modelu U2:
    GitHub - jeremybennett/u2: U2 Spyplan R/C model aircraft
    https://github.com/jeremybennett/u2
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: asi podle zvoleného aerodynamického profilu.. katalog profilů vhodný pro nízké rychlosti mám doma na compu stažený v PDF, neboj :-)

    obecně většina profilů má tloušťku (výšku) asi kolem 12% hloubky (délky) profilu. nemyslím, že zrovna v tomhle směru udělám zásadní revoluci v aerodynamice :-) ač se to nezdá, to letadlo je poměrně konvenční (kromě toho "closed wing" uspořádání, které bude mít určitě zvláštnosti, co se ovládatelnosti v různých letových situací týče)

    jinak mezi plošným zatížením křídla a cestovní rychlostí (při nějakém "optimálním" úhlu náběhu pro daný profil) je poměrně jasný vztah. pokud mám cca 2x vyšší plošné zatížení křídla než SI2, dá se velmi zhruba očekávat sqrt(2) * vyšší cestovní rychlost (ale jen velmi zhruba)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Jo tak, za všechno může internet, že na něm není nikdo, kdo by v Openscadu modeloval letadla. Škoda, že jsi s tou vizí nepřišel v dobách dobrého internetu :(
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jak je velká náběžná hrana? Jak dlouhou trasu uběhne vzduch po vršku a spodku křídla? Jaká bude síla na začátku a konci křídla - myslím vztlak? Jaký je rozdíl když nedáš motory do středu a mimo střed křídla? Víš to že máš vrtule a ne turbodmychadlo? Jaká bude síla na ohyb a střih v místě napojení na trup? Náklon křídla proti ose? Atd atd atd? Kurník nejdříve postav 5 metrů model z balsy a pak mluv. Tohle ti dlouho nepoletí. Opomenu kraviny se startem atd ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: jak jsem se právě byl nucen nastudovat - záleží na úhlu náběhu s tou vztlakovou sílou.

    rozložení bodového vztlaku od vrtulí je zhruba srovnatelné, jako když v tom místě máš podvozek (pravda, u mě je "podvozek", lyžiny, u u trupu). Myslím, že máš pravdu - že bych k tomu svému výpočtu měl připočítat zatížení polovinou hmotnosti naloženého trupu u jednoho z těch segmentů. tak gratuluju, našel si mi tam chybu

    přesto si myslím, že až to dosadím, tak mi vyjde menší moment, než mám u toho SI2.... uvidíme.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jaká je vztlaková síla při min a max rychlosti? Jaký bude průhyb křídel? A jaká síla bude působit na trup? Pak ti to třeba dojde. Jaký rozdil vztlaku bude díky motorům ood a ne ve středu křídla? Okolík bude jiná pružnost křídel? No ty vrtule řešit nebudeme, zjistí si kolik energie potřebuje podobný systém?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: třeba kdyby mi někdo místo věčnýho flejmování posílal ukázky skriptů, jak se dělají v OpenSCADu letadla. dnes net už není, co býval... bývalo to dost kooperativní prostředí...
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Pak je podle mne problém v trpělivosti. Modelování 3D modelů na 2D obrazovce prostě není triviální. Sám jsem si kdysi na střední hrál s 3ds Max. Samozřejmě po dvou dnech neuděláš letadlo. To chce fakt týdny a týdny snažení, pokusů, slepých uliček. A teď si sám přiznej kolik hodin týdně strávíš na Nyxu...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: jo, tenhle. to bude ten, co jsem se u něj dostal tak nejdál k tý krychli :-)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Už jsem ti někam dával následující odkaz, v tomhle můžeš dělat bez myší:
    OpenSCAD - The Programmers Solid 3D CAD Modeller
    http://www.openscad.org/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak k těm výhradám
    - "extra mechanismus překlápění vrtulí" může vyjít líp, než podvozek - vlastně nevím, co na něm musí být tak "extra").
    - extra vzpěry žádné nevidím (pylony vrtulí jsem po zralé úvaze zrušil). gondoly baterií by byly potřeba stejně, SI2 má dokonce 4 místo 2, což je aerodynamicky horší
    - s tím, jak těžká bude kompozitní přetlaková kabina, je to silně otevřené, myslím (mnoho podobných neexistuje, nejblíže je Virgin SS2)
    - vrtule nejsou zbytečně těžké, protože pro stratosférický let musí stejně mít podstatně větší plochu (ve vzduchu o až 16x menší hustotě - 16x větší pro dosažení stejného tahu jako u země, pokud nemáme zrychlovat, což je limitované klesající rychlostí zvuku)
    - VTOL manévr před přechodem do dopředného letu potrvá maximálně desítky sekund.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    co se týče zvětšování konstrukce: SI2 má plošné zatížení křídla kolem 10 kg/m2, velká část křídla nese sama sebe, ale konstrukce musí mít rezervu takovou, jako by se celé plošné zatížení mělo přenést na místo připojení dané části křídla k trupu.

    půlka rozpětí SI2 je 35m, plocha té půlky je cca 100m2, na každý metr rozpětí působí síla kolem 300 N. integrál tohohle na 35 m je 1/2 * 300 * 35^2, což je 183750 Nm (? min. jednotky sedí :-)).

    u mě je nejdelší segment jen 15m, plocha jednotlivých 8 segmentů je cca 50m2, plošné zatížení je větší, 20 kg/m2, na každý z těch segmentů působí tedy síla kolem až 666 N (ďábelské číslo :-) integrál na 15 m je 1/2 * 666 * 15^2 což dělá 74925 Nm. Závěr: momenty síly působí na moje uzavřené křídlo by měly být méně než poloviční, než u SI2 (jde teda o horní hranice - v praxi se jak u SI2, tak i u mě plošné zatížení rozloží do víc míst a nezapůsobí v jednom bodě, ale při nějakých poryvech větru by třeba mohlo...)

    Tak jsem předvedl trochu černé magie (viz 666 Newtonů :-) samozřejmě blbost, když počítám s nepřesnými údaji o ploše a rozměrech křídla, apod.) a teď teda čekám, že mě místní guruové opraví nebo něco.

    a id REDGUY teď odbanujou pouze poté, co se omluví za styl, kterým v tohle klubu komunikuje, protože už toho mám nějak plný zuby, to číst
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: za idiota a hlavně "hromady sraček" dostáváš fakt doživotní ban. kvůli tobě tu prostě není prostor pro lidi, který by solární letadla fakt zajímala.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam