• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: pche tiltwing... kdyby si přečetli na wiki to co já, věděli by o zřejmých výhodách tiltrotoru oproti tiltwingu např. při bočním větru, apod. :) holt vystudovat na VŠ umění 3D kreslítek není vždycky všechno :-)

    OMNIHASH: no budiž, ale zmiňuju to kvůli ekonomice provozu a schopnosti letět na 15% výkon... (pravda, hydroplány i tradičně pro start potřebovaly ne dvojnásobek, ale spíš čtyřnásobek cestovního výkonu, což současně zvyšovalo rezervu výkonu, při kterém se ještě udržely ve vzduchu a byly schopné dosáhnout cíle, což současně zvyšovalo v počátcích letecké dopravy bezpečnost a celkovou spolehlivost....)

    Obecně všechny "moje solární designy" (pokud lze ty náčrtky označit za design) mají společné jedno: že předpokládají, že pro vodorovný let si vystačí s něčím jako 10% max. výkonu motoru (např. s tím počítám i pro svůj ultralehký pilotovaný pokus v roce 2020, který by měl mít 20 kW motoru (u elektrického létání už dnes standardní, např. v elektrických paraglide backpacích) a 2 kW solárních panelů a měl by s nimi být schopen min. vodorovného letu bez vybíjení baterií, když ne současně i dobíjení).
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: xchaozsymtě, tvoje bába je hybridní, má to elektromotůrky pro popojíždění po ranveji, co zvládnou točit vrtulí celý dvě minuty.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CGTN on Twitter: "Ahead of #WEF17, meet the innovative “solar bird” designed by Swiss-based @SolarStratos to fly to the edge of space https://t.co/UT3mv3iUv2"
    https://twitter.com/CGTNOfficial/status/820982935050256384
    Ve videu (asi Čína ?) si povšimněte především, že cílem Domjana je předvést, že obnovitelné zdroje dokáží být "above and beyond" toho, co je možné "fosilními palivy" (ale ovšem, i akumulovanou energií, na jejím dnešním stupni rozvoje). Tedy velmi blízko mé tézi "v případě dopravy najde solární energie uplatnění i bez dotací" (což kromě solárního létání vymýšlím i u solárních kol)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    teď nějaký Rutanův projekt, co pro změnu není fake a navíc je ontopic, protože je hybridní (elektrický + spalovací motor)
    http://www.burtrutan.com/skigull/
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rutan_SkiGull

    http://generalaviationnews.com/2015/04/21/burt-r
    Rutan estimates the SkiGull will be able to “loiter” for 40 hours at 15% power

    ultra-efficient, long-range seaplane
    https://www.aopa.org/news-and-media/all-news/2015/july/22/skigull-details-revealed
    have enough range to fly nonstop from Hawaii to California.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (ok, to poslední je z fake desings page :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---


    In parallel with the Model 77 Solitaire, Rutan devised a twin-fuselage version called the Model 82 Deuces. Though the plane handled very well, there was no market for the plane and it was decided to scrap it. The fuselages were stored and rebuilt as Solitaires.

    Víc k tomuhle experimentu vygooglit ani vybingovqt nejde:-( Burt Rutan byl holt takový méně finančně zdatný a méně známý Elon Musk 70tých a 80tých let...

    Takže asi tolik dnes k tomu, jak mi ABDULAH radí "postav to zabij se v tom" :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    twin fuselage odvozený z Virgin Global flyeru:
    Scaled Composites 336 Gemini by Bispro on DeviantArt
    http://bispro.deviantart.com/art/Scaled-Composites-336-Gemini-251701884
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Z Gizmodo: Combined with the double fuselage, the twin wing will decrease structural weight. The logic is that it will reduce wing bending moment, which requires less structural support. Less weight also means less power and less fuel consumption.

    Koukám, v Airbusu taky dělají vize nějaký idioti a lháři, jako jsem já (to kdyby vám chyběly komentáře zabanovaného id REDGUY :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "All these features also increase the cool weird factor by 300 percent. "
    This Is Airbus' New Crazy Airplane Design
    http://gizmodo.com/5919268/this-is-airbus-new-crazy-airplane-design
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Každopádně, cestou do vekých výšek pro lehká letadla je rozhodně přístup "twin fuselage"
    TGALS Twin-Fuselage Glider Makes First Test Flight | NASA
    https://www.nasa.gov/centers/armstrong/Features/TGALS_first_flight.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tohle mi připomíná, že o solární sekačce na trávu přemýšlím už dlouho :-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jj na film pridam, postizenejm pomohu a detem, ale dacanum nedam nic :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: jasně, že chci. přijímám např. příspěvky v bitcoinu :-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: Zabanuj kazdeho a nevim kdo s tim zacinal :-P chces jeste neco na stavbu letadla? :-D No koukam nz ty odkazy a pripada mi ze lidi jako ty nedavaji smysl nikde :-D :-P
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    vypadá to, že pokud tam chcete jen zůstat na jedno místě, můžou dávat smysl balóny (ovšem zase je tam jet stream...). letadla dávají smysl píš pro přesun odněkud někam...
    Google is Killing Its Solar-Powered Internet Drone Program - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/...1/11/1832219/google-is-killing-its-solar-powered-internet-drone-program
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: ti řeknu, že je to offtopic a ty pokračuješ v tématu.. chceš ban na týden?
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: projdi se po vetsim meste a koukni na jakekoliv svetlo co je v chodniku jak treba po roce vypada :-) A to se po nem jen chodi :-) Tvrzeny antivandal buh vi co vsechno sklo ... No z toho vychazim. Az bude pruhlednej hlinik jako ve startreku o jeho vlastnostech tak prosim :-D

    Pockej dneska uz je tma ale jestli si vzpomenu vyfotim ti ty pul roku stary na namesti :-) Ju? A to maji jen asi 20cm v prumeru :-) Svetlo pred kostelem zavesili po roce na lampu - asi proc?

    Rad si pockam na vysledky :-) A doufam ze budou uplne jine nez si myslim ... :-P Jen doufam ze postavej kus nekde v praze na hlavni ulici :-) A ne nekde na vesnici kde protape jeden duchodce za den ...

    PS: trotl jako ty ze zverejnuje cisla? Ty tvoje vypocty letadla stylem trojclenka neceho co jsem nasel na wikipedii a podobne :-D Jj je to sranda kdyz pak vidim kolik desitek vzorcu na to je :-D no radeji nic. Zkus to - http://www1.fs.cvut.cz/stretech/2012/sbornik/49.pdf

    Heled me napada rad bych si navrhnul zubate kolo vcetne odvrtu a prorezani se zubama co dobre udrzej olej a nasledne zvladnou pekne vysoke rychlosti ... Spocitas mi to? Na me je to dost slozite kompletni vypocet vcetne namahani atd :-) Jiste to zvladnes tak nejak od oka :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: hele, solární cesty jsou tu offtopic. moje stanovisko k nim je neutrální, typu "vyzkoušejte to, zveřejněte čísla, zveřejněte kolik to stálo" - tedy přesně, co se dožaduješ ty.

    pokud máš nějaké magické informace, že předem víš, že je to určitě špatně, tak s nimi běž do příslušného klubu. tady bych rád počkal na fakta.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jak jsem tu už vysvětloval.. zejména u elektrických letadel každé myslitelné zlepšení (baterie, motory, konstrukční materiály) přináší výhodu, která se uplatní i u solárních letadel (která přitom existují už dnes)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    mimo to, ze stejného materiálu se dají stavět i petrolejová a baterková letadla, takže to není výhoda solárních letadel
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam