DANYSEK: tak co se _mých_ solárních letadel týče, tak předpokládám využití spíš na trasách mezi 1000 a 3000 km (těch 3000 km je podle mě zhruba horní hranice doletu při dnešním stavu chápání elektrotechniky a aerodynamiky - bez nějaké zcela zásadní změny v technologii, která by se posunula k 100% účinnostem všeho, SI2 měl za den dolet někde nad 1000 km)
Z Kladna do Prahy by mohla létat autonomně počítačem řízená elektrická aerotaxi, se o kterých se teď mluví leckde ve světě - protože prostě "VTOL penalty" u elektrického létání je malá, při použití 8 vrtulí a cca dvojnásobném naddimeznování motorů získáváš one-propeller-off redundanci při jednoduchém zachování stejné řídící logiky.. a bez výpadku získáváš oporu ve 4 bodech při naprosté eliminaci nutnosti řešit otáčivé momenty, vrtule jsou navíc daleko menší a jednodušší, než u vrtulníků - cena elektrického osobního dronu se popravdě blíží ceně asi 8 elektrokol s karbonovým rámem, když se nad tím zamyslíš (a tudíž není důvod, aby to bylo dražší než luxusnější osobní auta)
hlavně - vzhledem k potřebě snížit hmotnost se ti dron cenou povážlivě dostává pod cenu elektromobilu - protože prostě nejdražší jsou lithiové baterie a těch najednou dron veze méně, než taková Tesla - a stejně tak neřeší pneumatiky, brzdy, a všechen takový overhead. U létání se taky moc neřeší crash testy, na rozdíl od aut - létající věci prostě crashnout nesmí. Ovšem současně můžeš bezpečnost zvýšit padákovým systémem (na mě by psychologicky působil líp, než airbagy v autě, kterých se trochu děsím, přiznávám se - sám jezdím ve staré kraksně bez airbagů a moc se mi to měnit nechce)
když se nad tím zamyslíš, tak při dnešních cenách elektroniky je dvoumístný dron s nějakou půlhodinovou výdrží a tím pádem cca 50 km doletem podstatně jednoduší stroj, než čtyřmístný osobní elektromobil. A co se parkování týče... když budeš mít mini-heliport přímo na zahradě... zbývá dořešit přistávání na střeše. Fly-sharingové služby by to asi řešily tak, že by si zabookovaly mini-heliporty na střechách významných objektů (v USA bude jistě boj o střechy mrakodrapů.. i těch menších.. v Praze nevím, ale řešitelné to je... v podstatě ze svého oboru bezdrátů v Praze vím o spoustě rovných střech, které by byly využitelné bez dalších úprav a stačilo by zcivilizovat průlez na střechu)
Vše je to jen o byrokratické regulaci - musí se jasně stanovit povětrnostní podmínky, které jsou už no-go, zodpovědnost operátora, bezpečnost pro chodce (pravděpodobnost smrtelného úrazu musí být menší, než že do davu najede autobus, stručně řečeno), vyhackovatelnost toho systému.... je tam spousta "ale", ale z hlediska spotřeby energie i záboru prostoru komunikacami je to win-win strategie do budoucna, protože prostě přelet rychlostma do 100 km/h se od dojíždění autem začíná vyplácet... na krátké, přímé trasy.
Spíš se může stát, že ubude profesí, které fakt vyžadují přímou přítomnost na nějakém místě - spíš, než že bych všichni létali dronama do kanceláří, bych to viděl, že jen minimum profesí (lékaři, pohotovostní zásahoví technici, apod.) bude vyžadovat takové reakční časy, aby pro ně přiletěl dron.. a ten zbytek v podstatě pojede čímkoliv - na kole, elektrokole, elektromobilem, MHD - protože osobní setkání bude víc a víc lifestylová záležitost a méně a méně bude nezbytné k vydělávání peněz.
(Jak vidíš, řeším teď ne solární dálkové létání (což je takový můj patent :-) ale věc, kolem které se teď jen v Kalifornii roztrhl pytel se startupy)