• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to si tedy nemyslím, že zrovna v tomhle případě budu idiot já. jednak, v ionosféře nemusíš nic ionizovat, už to ionizované je. a druhak - přemýšlej nad tím, jak moc snadné je urychlit menší množství iontů v plynu o nízkém tlaku vs. větší množství iontů v plynu o vyšším tlaku.. vůbec bych se nedivil, kdyby řidší ionizovaný plyn stejně silné pole urychlilo na daleko větší rychlost...

    jsi to ty, kdo se tu furt vytahuje znalostma fyziky, tak vysvětli, jak jinak si to teda představuješ ty...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Výhodou tohohle pohonu by ale mohlo být, že tah bude víceméně konstantní bez ohledu na hustotu vzduchu, - Yup, porad idiot.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    K předchozímu: "About 3N/m^2 per the article".

    Tuším u solárního stratosférického letadla jsme operovali s čísly kolem 6/m^2. Výhodou tohohle pohonu by ale mohlo být, že tah bude víceméně konstantní bez ohledu na hustotu vzduchu, aniž by bylo nutné zvětšovat nějakou vrtuli nade všechny meze...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nízko u země jsou zřejmě vrtule efektivnější... ale pokud budeme chtít stoupat ze stratosféry výš, třeba až na oběžnou dráhu, tak...
    First Ever Plane With No Moving Parts Takes Flight - Slashdot
    https://science.slashdot.org/.../18/11/21/2224229/first-ever-plane-with-no-moving-parts-takes-flight
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Baterie? Ne solary? No tak to je to prd vizionar 8))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Asked if an electric airplane might be on his radar screen, Dyson gives a rare grin and says, “Yeah. I think electric planes — batteries and planes are important.”
    Dyson Doubles Down On Plan To Build An Electric Car (That Doesn't Suck) | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/...1/dyson-doubles-down-on-plan-to-build-an-electric-car-that-doesnt-suck/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The executive claims that they have achieved an energy density of “over 400 Wh/kg” compared to the new generation Li-ion battery cells having a capacity of 250 to 300 Wh/kg.
    China starts solid-state battery production, pushing energy density higher - Electrek
    https://electrek.co/2018/11/20/china-production-solid-state-batteries/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ha, no já odhaduju, že rozpětí stratosférických letadel bude aspoň zpočátku menší, než těch 18 km, pravda :-) jenže je fakt, že ti kdo věří na 18 km, už na rozdíl ode mě drží jeden rekord v dostupu říditelné vzducholodě...

    každopádně, kéž by debata skončila, kéž by! o nic jiného mi celou dobu nejde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: ježišmarja, ty si tady chyběl...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    olol
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: vůbec nechápu, jak to souvisí s "odhadováním" čehokoliv... - znovu a znovu a znovu: pred startem zavodu jsi odhadhoval hmotnost ramu, hmotnost kola, prumernou rychlost a celkovej vysledek: ve vsem jsi se nakonec ukazolo, ze ty odhady byly naprosto mimo a co se hmotnosti tyce, nemuzes se vymlouvat na vykon panelu.

    Debata skoncila, nedokazes odhadnout ani hmotnost blbyho kola, natoz stratosferickyho letadla 8))

    se mi nepodařilo vejít do limitů, které jsem si stanovil - nešlo o odhad, ale můj požadavek - a tady uz zase jednoznacne lzes. Nic o "pozadavku" jsi napsal, jasne jsi psal, ze to je odhad a ze proste to kolo bude tolik vazit, ne ze to je "pozadavek". Zase ukazujes, jak prolhanej zmrd jsi. Ale je treba ocenit, ze mas aspon tolik rozumu vzit mi pristup do solarne-kolovyho klubu, takze ted uz tvoje lzi nemuzu dokazat. Chytrej kluk 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kam se hrabu já se svými 200m rozpětí solárních letadel :-))
    "He says that their 18 kilometer long model would take 20 tons to orbit "
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JP Aerospace - to je do extrému dovedená myšlenka solárního pohonu letadel, která by pokračovala nakonec až na oběžnou dráhu (to jen pokud někomu přijde, že _moje_ vize jsou šílené - proti tomuhle jsou ale strašně při zemi... a připouštím, že o tomto projektu jsem slyšel dřív, než jsem s myšlenkou solárních stratosférických letadel přišel - tím pádem někteří tu myšlenku chybně považovali za "mojí", ačkoliv já vlastně žádné vlastní nápady nikdy neměl, vždy jsem sledoval nejzajímavější z nápadů, se kterými přišli jiní :-))

    Bylo by úžasné, pokud by to fakt bylo realizovatelné... což zatím asi není, ale pořád mi to přijde o několik řádů méně náročné na vlastnosti a objem použitých materiálů, než třeba kosmických výtah).

    Projekt trvá už strašně dlouho, ale evidentně se pořád nevzdávají:
    orbital mechanics - Is the "airship to orbit" mission profile feasible? - Space Exploration Stack Exchange
    https://space.stackexchange.com/questions/6548/is-the-airship-to-orbit-mission-profile-feasible
    Can Giant Airships Accelerate to Orbit (JP Aerospace’s Idea)? | The Lighter-Than-Air Society
    http://www.blimpinfo.com/airships/can-giant-airships-accelerate-to-orbit-jp-aerospaces-idea/
    She Flies! « JP Aerospace Blog
    http://jpaerospace.com/blog/?p=7121
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Z předchozího odkazu: A side note: energy density improvements in batteries have a much more significant impact to range than one might think. With an electric car, if you double the energy, you double the range. But with an electric aircraft, you far more than double the range. Not simply due to the fact that the first half-or-more of your energy is needed just to get up to cruising altitudes and velocities, either. Electric aircraft have a much higher altitude theoretical operating envelope than combustion-based aircraft, due to the lack of need to maintain sufficient pressure inside an engine to sustain combustion, and avoiding the problems that occur with trying to maintain combustion at ever-increasing airspeeds. Higher altitudes come with lower air densities; optimal speeds increase and energy consumption per unit distance drops significantly.

    ...což je ale přesně ten samý důvod, proč dávají smysl i solární letadla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Researchers Explore New Batteries To Power Electric Planes - Slashdot
    https://hardware.slashdot.org/...4/003221/researchers-explore-new-batteries-to-power-electric-planes
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no a znova. to tvrdíš ty, že to "nedokážu odhadnout"! protože máš z nějakého důvodu pocit, že to, že jsem poslední, je výsledek "špatného odhadu".

    ve skutečnosti se mi nepodařilo zprovoznit solární střechu 380W a jel jsem nouzově s výkonem 240W, improvizovanou dřevěnou střechou, zbastlenou až na cestě na start, apod. vůbec nechápu, jak to souvisí s "odhadováním" čehokoliv... prostě to byl neúspěch, nestíhačka, to ano. jenže všechno se ve skutečnosti chovalo přesně podle odhadů (nebo třeba i částečně líp!).

    nepodařilo se mi pro kolo sehnat dost elektřiny - budiž. je to neúspěch, ale ne "špatný odhad", protože to, že pro úspěšnou účast bych potřeboval kolem 2 kWh za den, jsem věděl a zdůrazňoval celou dobu...

    protože případný solární ultralight jednou nebudu (doufám) stavět v časovém presu a pro závod, tak (snad) nebudu pod tlakem nainstalovat na něj improvizované solární panely...

    nedodržená hmotnost kola spadá spíš do kategorie, že se mi nepodařilo vejít do limitů, které jsem si stanovil - nešlo o odhad, ale můj požadavek. příliš těžké kolo samozřejmě znamenalo, že max. stoupání, ve kterém ještě šlo motor držet ve vysokých otáčkách a vysoké účinnosti, bylo nižší, než by bylo u lehčího kola. (pro cargo kola chci zkusit 20" průměr kola, příště - inspirováno SunTripem - ale pro samotný závod 26" kola a znovu se pokusit o odlehčení...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: . Ano, odhadování je proces velmi odlišný od "projektování" - odhadovat může kdokoliv cokoliv, - ano, muze. Akorat ze mi ted mame jasnej dukaz, ze tvoje odhady jsou naprosto nesmyslny. Klidne si "odhaduj" dal, ale kdokoliv pricetnej ti ted rekne jen "Ale zlato, ty nedokazes odhadnout ani solarni kolo. Proc bych mel brat vazne tvoje odhady solarniho konvertoplanu s rozpetim dveste metru?"

    Debata skoncila 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: a popravdě, vybereš si z naměřených hodnot selektivně nějaké - vybiram ty parametry, jejichz hodnoty jsi predem ohlasil. Navic, hmotnost a rychlost jsou zatracene zasadni veci jak pro kolo, tak letadlo. Mas nejake jine, zasadni a podstatne parametry, ktere jsi predem ohlasil a pak splnil nebo prekrocil? Nemas. V zakladnich parametrech jsi naprosto selhal. To neni "selektivni vybirani", to je proste tvuj fail.

    výrazněji selhal jenom jeden jediný komponent kola - ne. Selhala cela konstrukce, ktera byla mnohem pomalejsi a mnohem tezsi nez jsi tvrdil.

    rozpad střechy a nutně zbastlené improvizované opravy - vzhledem k tomu, ze ses v celkovem poradi propadal uz od sameho zacatku, nejaky "rozpad strechy" zjevne neni jedinej problem. Nemluve o tom, ze to samo vypovida o kvalite konstrukce.

    ale ohlásil jsem veřejně po reálných zkušebních jízdách výrazně méně puvodne jsi ohlasoval 240km denne a prumernou rychlost pres 42km. Nakonec jsi skoncil na asi 120km/den. Fail.

    Znovu a znovu: nejsi schopnej odhadnout parametry ani blbyho kola. Nafoukanost, s jakou v tehle situaci tvrdis, ze jsi schopnej odhadnout parametry solarniho superletadla, je neuveritalna.

    S těma letadlama mi podsouváš něco, co netvrdím... - lzes. Tenhle klub je plnej tvych "odhadu", "vypoctu" a "vizi", nemluve o spouste vykresu, ktery jsi radsi smazal, nez by ses k nim dal hlasil.

    v případě stratosférických letadel jsem se trefil, protože: - ne, netrefil. Za prve, 270km/h je neco jineho nez tvych 300km/h, za druhe, tvoje kompletni tvrzeni bylo, ze "motorove letadlo, ktere u zeme leti 100km/h, poleti ve stratosfere se stejnym vykonem 300km/h". Coz Perlan samozrejme nedokazuje, uz proto, ze to je vetron. Nelzi.

    Tým organizátorů Sun Tripu si vysoce cenil toho, že jednak do cíle dorazilo kolo - ano, to je opravdu obdivuhodne. Ale s ohledem na to, jak nesmirne jsi pred startem machroval ze vyhrajes, jak nesmyslny vykony jsi tvrdil ze dosahnes je to zaroven zcela jasnej dukaz, ze po technicky strance jsi na tom mnohem, mnohem hur, nez si predstavujes.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: je to tady offtopic. a popravdě, vybereš si z naměřených hodnot selektivně nějaké, ale současně pomíjíš, že výrazněji selhal jenom jeden jediný komponent kola, a to solární střecha (mechanicky i výkonově). rozpad střechy a nutně zbastlené improvizované opravy postupně vedly i k zhoršování aerodynamiky a k tomu, že spotřeba Wh/km se v průběhu cesty nezlepšovala (nebo zlepšovala, když jsem se hodně nadřel).

    Spotřeba kolem 8 Wh/km při rychlosti kolem 30 km/h (měl jsem dvě rychlostní mapy cca 27 a 33 km/h, které dávaly za různých okolností lepší výsledky - např. do kopce ta rychlejší... jinými slovy, byly některé sklony, které jsem díky vyšší účinnosti ve vyšších otáčkách vyjel se stejným výkonem, jako když jsem je jel pomaleji a ještě u toho - delší dobu - šlapal...) je mimochodem slušná a odpovídá výkonu motoru 240W (240W po dobu jedné hodiny, děleno 30ti ujetými km). To se do mých odhadů před ojezdem trefuje celkem slušně. Problém je v tom, že 240Wp panely prostě dodaly průměrně cca 1 kWh (za nejlepších podmínek skoro 1.5kWh, ale ke konci cesty nejvýše 1.3, v září jen 1.2, a samozřejmě za špatného počasí daleko méně). Z toho logicky vyplývá, že jen asi průměrně 4h za den jsem mohl jet touhle optimální rychlostí, zbytek cesty jsem musel víc šlapat, tak či onak.

    Odhad více jak 200 km za den by vyžadoval velmi zhruba průměrnou výrobu 1.6 kWh za den, které ostatní soutěžící velmi často dosahovali, co jsem tak zjišťoval. (nejlepší špičky produkce by pak musely být cca 2.4 kWh, což pokládám za reálné).

    Tahle odhadnutá čísla, ať už se ti metodika nelíbí jakkoliv, bude možné ověřit příští rok v létě - samozřejmě zveřejním co naměřím a kolik jsem ujel. Neplánuju být v pohybu celé léto, podniknu nejspíš jen krátký výlet (faktem je, že nejvíc by mě bavil asi týden za hezkého počasí a věřím, že si solární kola na takové kratší výlety lidé budou i ochotni pronajímat... aby si cestování užili, ale sami nemuseli řešit jejich servis a skladování... ostatně projekt vznikl především za účelem přepravy rámu cargokola na ECLF konference po vlastní ose... a během těchto cest určitě budeme sbírat další data...)

    Je pravda, že pro vítězství nestačil průměr 200 km/den, bylo nutné dosáhnout průměru 270 km/den, to nemohl předpovídat nikdo (a popravdě, poměrně slušně jsem odhadl, že toto by bylo potřeba na vítězství, ale ohlásil jsem veřejně po reálných zkušebních jízdách výrazně méně). Ale očekávat po chystanému upgradu panelů na 440W průměrný denní dojezd asi 200 km (nebo 300 km pokud ráno vyrazím s plně nabitou baterií) je naprosto realistické a budu to schopen demonstrovat.

    S těma letadlama mi podsouváš něco, co netvrdím... nebo resp. sám používáš slovo "odhadovat". Ano, odhadování je proces velmi odlišný od "projektování" - odhadovat může kdokoliv cokoliv, a v případě stratosférických letadel jsem se trefil, protože:

    270 km/h u Perlanu 2 (a dost podobné hodnoty ohlášené pro Solar Stratos)

    se blíží mému dávnému odhadu 300 km/h (který jsem posléze upravoval mírně směrem dolů pod 300 km/h, když jsem si o tom něco přečetl)

    Takže můžeš samozřejmě tvrdit, že je to náhoda, a že tomu vůbec nerozumím, že jo. Samozřejmě existují případy, kdy i volbou špatné metodiky můžeš _náhodou_ dospět ke správnému výsledku... ostatně, poslední léta se snažíš zpochybňovat metodiku a ne čísla (ale třeba v případě celoodpruženého rámu tvoje "rady" nedávaly moc smysl, protože neodpružené rámy kol se po cestě viditelně rozpadaly, zatímco můj rám vydržel ... BTW, nebylo moc medializované, že jednomu z účastníků, co se vracel po vlastní ose, se po 10000 Km v Bělehradě rozpadl titanový rám designového profesionálního elektrokola tradiční trubkov0 koncepce... tolik k tvojí kritice toho, že jsem investoval čas a prostředky do vývoje vlastního custom rámu...)

    Tým organizátorů Sun Tripu si vysoce cenil toho, že jednak do cíle dorazilo kolo, které označovali jako "homemade" (což je nesmysl - já kola stavět neumím, to kolo bylo "custom") a že jsem závod dokončil čistě s využitím solární energie.

    Já se sice snažil cenu poroty víceméně odmítnout (čímž jsem porotu dost urazil - velmi konkrétně jsem ale poukazoval na to, že z mého hlediska "udělal všechno správně" Daniel Jenni...) - ale něčím jsem je holt asi přeci jen zaujal:
    Sun Trip 2018 - Rankings - The Sun Trip
    https://www.thesuntrip.com/sun-trip-2018/participants/
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: V téhle konferenci je ovšem moje solární kolo dost offtopic, řekl bych.. - neni. Jasne ukazalo, ze tvoje odhady jsou zcela mimo. A co se hmotnosti tyce, tak se fakt nemuzes vymlouvat na udajne vadny panely.

    Cela tahle debata byla o "XChaos tvrdi, ze dokaze jen tak, bez vzdelani, zkusenosti a praxe odhadovat technicky parametry velmi slozitejch letadel, daleko presahujicich cokoliv, co ted existuje". No, a ted se ukazalo, ze nedokazes spravne odhadnou ani parametry blbyho solarniho kola. Jako chapu, ze se ti to nelibi a ze bys to nejradsi nejak vygumoval, ale proste je to tak: mame dukaz, ze tvoje odhady jsou nesmyslny a ze tvoje absence vzdelani, zkusenosti a praxe je skutecne presne tak diskvalifikujici, jak jsme celou dobu rikali. Debata skoncila. (A to, ze se behem SunTripu potvrdilo, ze v cely rade bodu tvoji konstrukce jsem naopak mel pravdu ja, udajnej "troll", to je jen velmi prijemna tresnicka na dortu 8))) )
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam