• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: existuje určitý kompromisní stav mezi "vyhrát" a "ani to nezkusit" :-) Kdybych místo ultralehkého letadla, které unese spoře oděnou pilotku po dobu 5h (asi aby jí náhodou nenapadlo přejídat se a přibrat...) to podobně "aspoň zkusil" a získal stroj, který se po celodenním dobíjení udrží ve vzduchu třeba 30 minut, tak bych si vůbec nestěžoval...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    REDGUY: slovo "metodika" me tedy taky pobavilo. Ono slyset od cloveka co se tu vytahoval jak vyhraje zavod solarnich kol a pak dopad jak dopad je to fakt zabavne kdyz tu sermuje smyslenymi cisly a dokazuje jak sestavy/predela neco na solarni letadlo. A vsude okolo jsou vlatne veci co dokazu, ze ma pravdu, jen on musi najit nekoho kdo rozumi letectvi a rekne mu jak to ma udelat a pak bude zase po Babisove davat vsechny chyby na hrb tomu kdo to delal, kdezto uspechy budou jeho diky skvelim napadum...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Pro potřeby twítu jsem pilotku obékl alespoň do plavek:
    https://twitter.com/ArachneLabs/status/1084145378436567040
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne, jde o dvě metodiky.

    Jedna se týká odhadu: "kolik kW výkonu potřebuje tento stroj pro vodorovný let"? a jde o výpočet vycházející z klouzavosti (resp. sink rate) větroně. Čísla jsou dostatečně přesná pro dostatečně vysoké hodnoty klouzavosti (dejme tomu nad 15:1).

    Druhá se týká srovnání toho, jaký dolet bude mít čistě bateriový vs. solárně elektrický stroj. Jde o výpočet, který vychází z toho, kolik wattů můžeš reálně dostat z 1 kg solárních panelů (zhruba tak 50W, v obvyklých situacích) vs. z 1 kg Li baterií (velmi zhruba asi 250W z Li-Ion - z Li-Polymer můžeš dostat výrazně víc, ale snesou menší počet cyklů a pochopitelně maximální proud dodávají relativně krátkou dobu). Ze solárních panelů můžeš daný max. výkon dostat tak typicky po dobu 4-6h za den (s tím, že okolo slunovratu je současně četnější výskyt oblačnosti, aspoň v evropských podmínkách), zatímco z Li-Ion baterie tento výkon dostaneš poměrně velmi přesně po dobu nejvýše 1h (a to jsem ještě optimista).

    Křídlo Atos je zajímavé tím, že maximální vzletová hmotnost strojů, které jsou tím křídlem vybavovány, je více než konzistentní s tím, že celou plochu křídla (asi 14 m^2, největší modely křídla Atos ovšem až 26 m^2) pokryješ ohebnými solárními panely (velmi zhruba 3 kg/m^2, s tím, že využitelnou plochu křídla - bez náběžné hrany, apod. - odhaduju na 10 m^2, u největšího křídla 12). To dělá 30 kg panelů, ze kterých tedy dostaneš rozumný výkon kolem 1.5 kW (u největšího křídla 36 kg, tedy 1.8 kW)

    Ze sink rate 0.55 m/s lze odvodit, jaká maximální vzletová hmotnost a účinná motoru odpovídá schopnosti kompenzovat ztrátu gravitačního potenciálu. Pro účinnost soustavy motor + vrtule 60% máme k dispozici asi 1.08 kW mechanické práce. To odpovídá asi 1832N, tedy 186 kg. To je poměrně konzistentní s nejvyšší udávanou vzletovou hmotností 231 kg (ta je prostě pro klouzavý let vyšší rychlostí, s větší sink rate, a nebo pro větší výkon motoru pro vodorovný let)

    Pokud budeme mít na palubě stejnou hmotnosti Li-Ion baterií, jako solárních panelů (tedy asi 36 kg), máme k dispozici pro vzlet (i "potmě") až 5x větší výkon (tedy 8-9 kW elektricky, mechanická práce asi 5 kW). Z toho nám vyplývá pěkná až cca 4x větší stoupavost, než je sink rate (tedy cca 2 m/s). Stoupat by přitom mělo jít čistého času až cca hodinu, tedy až do výšky 7200 m (!!! pořád počítáno "potmě", tedy bez elektrie doplňované solárními panely na křídlech). (Rozdíl hmotnosti 72 kg jinak velmi zhruba odpovídá tomu, že největší křídlo je certifikované pro dvoumístný provoz)

    186 kg hmotnost minus 36 kg solární panely minus 36 kg Li baterie minus 48 kg hmotnost křídla, to dělá hezkých 66 kg na hmotnost pilota a stroje :-) u závěsného křídla je to marginálně myslitelné (ovšem pilotka by musela být nahá, jako v románu Periferal of Williama Gibsona). Každopádně se někam blížíme - tento požadavek se týkal udržitelného letu ve stylu min. Solar Impulse 1 (tedy např. půl hodina stoupání a potom až 6 hodin letu a pak půl hodina klesání: dolet včetně délky stoupání a plachtění k cíli asi 350 km). Pokud reálná vzletová hmotnost bude blíž k těm 231 kg (např. 70 kg pilot, zbytek trupu a motor 30 kg), tak se samozřejmě za letu ocitáme v mírném deficitu, pořád by se ale výdrž stroje měřila v hodinách...

    Zajímavá je informace při jaké dopředné rychlosti stroj dosahuje klouzavosti 1:28.... (podle wiki jen 20:1). Sink rate 0.55 m/s při téhle klouzavosti odpovídá 15.4 m/s, což je asi 55 km/h (to je lepší číslo, než typická cestovní rychlost Solar Impulse 1!)

    zdroj čísel: https://en.wikipedia.org/wiki/A-I-R_Atos
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "Metodice"? Xchaosi, tvoje "metodika" je "ukazu prstickem nejakej peknej ultralight a zacnu vykrikovat "to bych zesolarnil"". Presne stejna "metodika", podle ktery bys "zesolarnil" ty nafukovaci kridla, az do chvile, kdy ti nekdo, kdo tomu rozumi, potvrdil to, co jsme ti rikali od zacatku: je to pitomost. A dost podobna "metodika", jako kdyz jsi "pocital" hmotnost ramu svyho kola. A vime, jak trapne to dopadlo. "Metodika", lol 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: eh, elektrická verze. já tohle křídlo sleduju delší dobu. ale většinou se dělá závěsné. při té klouzavosti a ploše a vzletové hmotnosti ale kritéria zesolárnění splňuje (i když ty té mojí metodice moc nevěříš...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ja ti nevim, ja v tom clanku nejak nevidim ani slovo o solarnosti 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Although ethereal in appearance, ATOS wings can carry significant loads compared to their minimal weight. The 50 kilogram (110 pound) VRS 280, for instance, can carry an all-up weight of 330 kilograms (726 pounds), an impressive structural weight to gross weight ratio. Coupled with the Wing’s 28:1 claimed glide ratio and 0.55 meters per second (108.3 feet per minute) rate of sink, the Wing will allow long, lazy glides from altitude and even permit modest cross-country flights.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ehm, tak jakou přestavbu, už to nabízej! Zase mi někdo pčedběhl
    A-I-R ATOS Wing coupled with conventional-type airframe, electric power
    http://sustainableskies.org/project-atos-wing-explores-ultralight-electric-soaring/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ideální stroj na přestavbu na solární pohon! :-)
    Atos Wing
    https://www.youtube.com/watch?v=O8lBpVfIGX0
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: když bys vzal jen tu část rámu, o které jsem mluvil, bez všeho ok...samozeřjmě, že hned od začátku k tomu bylo přivařeno/přišroubováno víc dílů 8))) No jasne. Protoze kdyz reknes "ram bude vazit dve az tri kila", tak tim se mysli jenom cast ramu, konkretne, ta, ktera vazi dve az tri kila. Zbytek ramu, diky kterymu to vazi vic a kterej je teda bohuzel taky potreba, ten se nepocita 8))))))

    Hele, to jsem rikal, ze dokazu ubehnout stovku za pet vterin? Teda, pokud pocitas jen cast ty stovky, tak dvacet metru. Tech zbylejch osmdesat holt nesmis pocitat 8))) Vubec nechapu, proc atleticka federace porad odmita uznat ty rekordy, co jim porad posilam 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak když bys vzal jen tu část rámu, o které jsem mluvil, bez všeho ok...samozeřjmě, že hned od začátku k tomu bylo přivařeno/přišroubováno víc dílů.

    samozřejmě, že při vývoji letadla se z chyb, které jsme udělali na kole, chci poučit. resp. na dobře navrženém solárním kole by mělo jít ozkoušet koncepty, které se použijou i na letadle, ale bohužel na tom nedělám sám a vybrat ze spousty nápadů ty dobré je občas těžké
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jo jo. "temer jisty". Ja si uplne jasne pamatuju, jak sis byl "temer jisty", ze tvuj ram solarniho kola bude vazit dve az tri kila a ze s nim vyhrajes diky technologickymu naskoku. A jakpak ze to dopadlo? A to prosim bylo blby kolo, s kterym jsi v ty dobe mel uz nekolik let zkusenosti. Takze zajiste chapes urcitou skepsi, s kterou se stavim k soucasnemu kolo sebejistych kecu, ktere prave predvadis 8))

    Tak za rok 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nikdo ti nevyčítal konstruktivní kritiku... jde o to, že si jí mohl řešit i jinak, než trollingem.

    záměr realizovat to trvá. čísla, která se dozvídám, vypadají dobře - jsem si popravdě téměř jistý, že v té základní podobě (tedy dolet něco kolem 30 km na baterie a něco kolem 100-150 km v létě přes poledne s využitím solárních baterií) je to amatérskými postupy realizovatelné.

    jenom je skutečně pravda, že rok 2020 je už za rohem. ale může se stát zázrak (např. že seženu díky extempore se solárním kolem sponzory.. kdo ví.. zájem médií o tu mojí cestu vzrůstá, což doložím do týdne, do dvou, mám slíbený kontakt na velké solární hráče v ČR, kteří popravdě zoufale potřebují zlepšit image oboru)

    Ano, je mi jasné, že kdybych na to sehnal sponzory, že mi začneš vyčítat, že to ale tím pádem není příklad využití solární energie i bez sponzoringu :-) ale faktem je, že jde o vývoj - ten je investičně náročný vždy. Zejména pokud bych přijal sponzoring, tak bych to nestavěl jako amatérský prototyp - ale se záměrem vyvinout něco, co by se dalo nabízet komerčně...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: je fakt docela dobře možný, že to v roce 2020 nebude 8)))
    ale jejich poptávka po výkonu je obrovská - loooool. Sokujici. A kdyz jsme ti rikali, ze tvoje blaboleni o solarnich nafukovacich kridlech a paraglidech je pitomost, tak to bylo nenene, jsem vizionar, netrolujte 8)))

    není to vůbec sranda, prostě. njn. Ted jenom (a) skoda, ze ti trvalo sedm let to zjistit a (b) aby ses z toho konecne poucil a prestal machrovat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hele, nevím jestli budu mít solární letadlo v roce 2020. především by byl nejvyšší čas mít pilotní průkaz, do té doby :-) ale ještě daleko spíš musím začít spolupracovat s někým, kdo už nějaké letadlo postavil.

    čas letí docela rychle. a priorita je pro mě teď firma - přeci jen pokud nezvýším osobní příjem třeba o řád, tak na létání můžu zapomenout.

    je fakt docela dobře možný, že to v roce 2020 nebude (nebo v nějaké hodně symbolické podobě, ale nezvdávám to...).

    mj. jsem si mailoval s dovozci těch nafukovacích křídel. ale jejich poptávka po výkonu je obrovská.. pokud si mám vystačit s ultra nízkým výkonem, muselo by se vyjít z něčeho _hodně_ aerodynamického. není to vůbec sranda, prostě.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Aha, tady: [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL) ] . Takze jeste rok. Vzhledem k tomu, ze "technologicky vitezne" 8)) kolo pro suntrip ti trvalo postavit skoro rok, tak bys s tim letadlem _fakt_ mel zacit, jestli to chces mit pristi rok hotovy. Jak to jde? Uz jsi zacal kreslit planky? Aspon pastelkama? 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    A co to tvoje "vlastni solarni letadlo za pet let"? Letos nebo pristi rok?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tohle je oproti skládacím křídlům celkem maličkost - No jasne. Nechce se ti uznat, ze to byl nepodlozenej blabol, tak reknes ze to je "malickost" a budes to ignorovat. Klasika.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: skládání za letu bych nechal stranou - pochopitelne. Protoze to je ta pitomost, kvuli ktere bylo to "pozdvizeni". Jestli uz jsi pochopil, ze to je nesmysl, aspon to priznej a nelzi o tom, co se tady delo driv.

    úplně stejný zámek, který předvedl Boeing na 777 by u pomalejšího letadla s nižším plošným zatížením křídla logicky mohl "mávat" daleko větším kusem křídla "logicky"? To neni otazka "logiky", ale fyziky. Jestli to chces tvrdit, tak to spocitej. Jo aha, to ty vlastne neumis 8)))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam