• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: je fakt docela dobře možný, že to v roce 2020 nebude 8)))
    ale jejich poptávka po výkonu je obrovská - loooool. Sokujici. A kdyz jsme ti rikali, ze tvoje blaboleni o solarnich nafukovacich kridlech a paraglidech je pitomost, tak to bylo nenene, jsem vizionar, netrolujte 8)))

    není to vůbec sranda, prostě. njn. Ted jenom (a) skoda, ze ti trvalo sedm let to zjistit a (b) aby ses z toho konecne poucil a prestal machrovat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hele, nevím jestli budu mít solární letadlo v roce 2020. především by byl nejvyšší čas mít pilotní průkaz, do té doby :-) ale ještě daleko spíš musím začít spolupracovat s někým, kdo už nějaké letadlo postavil.

    čas letí docela rychle. a priorita je pro mě teď firma - přeci jen pokud nezvýším osobní příjem třeba o řád, tak na létání můžu zapomenout.

    je fakt docela dobře možný, že to v roce 2020 nebude (nebo v nějaké hodně symbolické podobě, ale nezvdávám to...).

    mj. jsem si mailoval s dovozci těch nafukovacích křídel. ale jejich poptávka po výkonu je obrovská.. pokud si mám vystačit s ultra nízkým výkonem, muselo by se vyjít z něčeho _hodně_ aerodynamického. není to vůbec sranda, prostě.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Aha, tady: [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL) ] . Takze jeste rok. Vzhledem k tomu, ze "technologicky vitezne" 8)) kolo pro suntrip ti trvalo postavit skoro rok, tak bys s tim letadlem _fakt_ mel zacit, jestli to chces mit pristi rok hotovy. Jak to jde? Uz jsi zacal kreslit planky? Aspon pastelkama? 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    A co to tvoje "vlastni solarni letadlo za pet let"? Letos nebo pristi rok?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tohle je oproti skládacím křídlům celkem maličkost - No jasne. Nechce se ti uznat, ze to byl nepodlozenej blabol, tak reknes ze to je "malickost" a budes to ignorovat. Klasika.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: skládání za letu bych nechal stranou - pochopitelne. Protoze to je ta pitomost, kvuli ktere bylo to "pozdvizeni". Jestli uz jsi pochopil, ze to je nesmysl, aspon to priznej a nelzi o tom, co se tady delo driv.

    úplně stejný zámek, který předvedl Boeing na 777 by u pomalejšího letadla s nižším plošným zatížením křídla logicky mohl "mávat" daleko větším kusem křídla "logicky"? To neni otazka "logiky", ale fyziky. Jestli to chces tvrdit, tak to spocitej. Jo aha, to ty vlastne neumis 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: skládání za letu bych nechal stranou :-) ale pokud jde o skládání na zemi, tak myslím začíná být jasné, že ani 200m rozpětí křídel na runwayi by nikoho moc nevzrušilo, pokud by s tím nikdo nechtěl rolovat až k terminálu. a i úplně stejný zámek, který předvedl Boeing na 777 by u pomalejšího letadla s nižším plošným zatížením křídla logicky mohl "mávat" daleko větším kusem křídla (nebo chceš rozporovat i tohle?)

    REDGUY: tohle je oproti skládacím křídlům celkem maličkost :-) obecně ale debata o "VTOL penalty" u elektrických letadel je úplně na začátku (a připomínám to, co sám říkáš o baterkách - až se objeví baterky s větší energetickou hustotou, tak se logicky výhodnost VTOL režimu u elektrických letadel zase jenom jedině zvýší)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Hele, nez me zase zabanujes, jak to vypada s tim tvym solarnim letadlem? Neni nahodou letos to "za pet let chci mit vlastni solarni letadlo"? Nebo to vyjde az na pristi rok? Abych vedel, kdy tenhle dalsi fail oslavime 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: VTOL solární letadlo se 70 kg pilotem a 20 kg solárními křídly? Q.E.D... - a dalsi blabol. Za prve, kvadkoptera neni VTOL, ale kvadkoptera. Aby to byl VTOL, musela by prechazet do normalniho letu. Za druhe, clanek rika ze existujou dve verze, s nosnosti 45kg a 90kg a pak rika, ze ma generatory 2x2.4kW . Ale uz jaksi nerika, ke ktere verzi se ten vykon vztahuje. Trochu problem. No a i kdyby... 4.8kW honit z 20kg solarnich kridel? V letadle tak bezpecnym, aby uneslo cloveka? LOOOOOOOL.

    Jestli neco Q.E.D., tak ze xchaos je idiot. Ale to uz davno vime, to netreba qedovat 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Je, hele, uz zase zmizel muj ban. Skvele 8)

    XCHAOS: Lzes. Z "sklapecich koncu kridel" zadne "pozdvizeni" nebylo. Smali jsme se tvym blabolum o za letu se rozkladajicich, stovky metru dlouhych kridlech. Klasicka xchaosovska lez.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (sklápěcí jsou zatím jen úplné konečky křídel těch nových 777 - ale pointa je, že když jsem tu před asi 5 lety přišel z konceptem toho, že by budoucí solární letadla mohla mít sklápěcí konce křídel - a úplně by stačilo takhle na zemi, před startem a po přistání, runwaye bývají široké dost - tak z toho tady bylo hrozné pozdvižení... )

    (drops mics)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: turbovrtulak je tamtez rychlejc... :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    dost zajímavá čísla... tenhle elektrický větroň dokáže vystoupat na jedno nabití baterie během 13 minut do 3000m....
    Lange Antares - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lange_Antares
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jsou tam nicméně zajímavá čísla k "VTOL penalty". Elektrická letadla mají pořád spoustu nevýhod, ale srovnání téhle židle, která se ve vzduchu udrží 5 minut, s výdrží průměrných elektrických lítátek (20 minut) a high-end speciálů (60 minut) je zajímavé...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    To teda. Uplne jsem cekal ze mu tam neco krupne a zriti se dolu, fuj. Do prace bych timhle rozhodne litat nechtel :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    to je blázen :-)
    chAIR -Manned quadcopter Episode 30 Actual backyard flight!
    https://www.youtube.com/watch?v=RYLGhVPp8lw
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ion Propulsion - The Plane With No Moving Parts
    http://www.youtube.com/watch?v=IorDYGI1uqc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    World-first firing of air-breathing electric thruster / Space Engineering & Technology / Our Activities / ESA mobile
    http://m.esa.int/...ace_Engineering_Technology/World-first_firing_of_air-breathing_electric_thruster
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Saving weight – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2018/11/newsletter-031-en/
    Currently the SolarStratos weighs in at 400kg, the team has managed to shed some weight and plans to lose some more.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam