• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Až ze mě bude nesnesitelný zazobaný důchodce, přestěhuju se do Jižních čech, pořídím si tohle https://en.wikipedia.org/wiki/DG_Flugzeugbau_DG-800 a předělám si to na elektriku a pokreju fotovoltaikou.

    Domorodci mi budou říkat "Starej rorejs".
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: no, vlastně máš i lokomotivy na baterky. Používají se jako posunovací. A já vím že ty lokomotivy mají údržbu, netvrdím že nemají. Ty jsi říkal, že je problém dělat u elektrického letadla údržbu, protože musíš kontrolovat spoje a máš tam velký proudy a může to někoho zabít. Já říkám, že u lokomotivy to máš taky, s větším napětím i proudem a dá se to udělat aby to fungovalo, aniž by ti u toho hynuli revizáci. Takže pokud se to dá vyřešit u elektrické lokomotivy, proč by to nemělo jít u elektrického letadla?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ta ma "jenom" 16 tun (v pripade klasicke T3)... :-) T6A5 uz skoro 19...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no, je to už minimálně tramvaj...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CYBERWOLF: elektricky lokomotivy ale take tu a tam hori... a to tam nemas zadne trakcni baterie :) A i elektricke predepsanou pravidelnou udrzbu samozrejme maji. Proste ta XCHAOSova teze o bezudrzbovosti neni pravdiva.
    Navic u te lokomotivy te netrapi to, ze ty privodny kabely na ty proudy maji taky nejakou hmotnost, se kterou se musis tahat - ta masina ma jen tak mimochodem 65-85 tun... ty jen resis baterku, ale uz ne zbytek.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: to jako jo, ale horší než u lokomotivy to být nemůže, no ne?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CYBERWOLF: prechodovej odpor "naprazdno" se u spoju hleda blbe... to musis zatizit :-) Takze to bude oser... jen jinej. A do 500kW motoru maly proudy nepotecou. U 375V, co ma ta Tesla to mas naakych 1300A... :-) A i bezpecnost udrzby bude vesela, protoze tohle uz jsou napeti, kde se + a - polu soucasne dotknout uz fakt nechces :)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: menší voser = je s tím míň sraní ¯\_(ツ)_/¯
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CYBERWOLF: mensi oser != bezudrzbovy. Mas tam jiny veci - treba spoje v elektroinstalaci zatizeny vibracema, kde ti muzou vznikat prechodovy odpory a kde soucasne potecou nemaly proudy atd. Ta revize se proste nutne musi zamerit na jiny veci. Pozar baterek vzniky od blbyho kontaktu se hasi podstatne hur.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: fajn, taky můžeš mít let co trvá dvacet minut. A taky můžeš s větroněm lítat celý odpoledne bez motoru. Co s tím?

    DANYSEK: no docela voser je těsnost nádrží a vedení paliva, což by třeba s těma baterkama taková hrůza být nemusela...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: udrzba letadel ale neni zdaleka jen o motoru... jak se mylne domnivas.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ono jde i o počet letových hodin, které můžeš absolvovat mezi nějakými kontrolami. Elektromotor je v podstatě bezúdržbový...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CYBERWOLF: vyhlidkove lety jsou ruzne dlouhy... i delsi nez ty tvy padesatiminutovy :) Je to jen funkce toho, kolik penez mas v penezence. Obletet treba z Pribrami stredocesky hrady a zamky je let tak na 85min, zaletet z Pribrami nad prameny Vltavy na tech 120min...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: ta Tesla o který naposled mluvil Elon. Co jsem z toho pochopil, tak jde spíš o stanici než o samotnou baterii, takže tam prostě teče víc wattů. Takže možná každá Tesla?

    V případě těch vyhlídkových letů se nám ale frekvence přistávání nemění. Ten let trvá třičtvrtě hodiny, ať už to letadlo lítá na baterky nebo na palivo. A jako nevim, možná by se i vyplatilo udělat o dva lety za den míň, když budeš mít třetinové náklady, ne?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    DZODZO: minut, pochopitelne :-) pokud ctes debatu v kontextu, tak bys to mohl prezvejkat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DANYSEK: za 15% asi ziadna
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CYBERWOLF: A ktera Tesla se ti za 15% dobije na 100% kapacity? :-) Ten use-case u auta je proste jinej - po par hodinach jizdy si tu pauzu na kafe beztak das, ale pristavat kazdych 50 minut a ladovat baterky, to nebude moc atraktivni (uz jen kvuli letistnim poplatkum, ono ani pristani nebyva zdarma).
    Gratulovat neni k cemu, je to beznej provoz s komerci se sportovci. A 15 minut v kuse ta masina stoji na zemi v exponovanych dnech fakt vyjmecne, mozna v pauze na obed... :)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: Co se týká toho různého svícení, tak když je zataženo, tak výkon klesá k 70% oproti tomu když je jasno. Jak zrovna je a v nejbližší době bude poznáš docela snadno, stejně tak jak vysoko slunce zrovna je. Je to docela dobře předvídatelný zdroj.

    Jinak argument "je to hračka a ne mainstream a proto se z toho nestane mainstream" mi přijde jako začarovaný kruh.

    Pokud někde jednou od rána do večera jeden let za druhým víc jak tejden v červenci, tak jim gratuluju :) Baterky v Tesle se dají dobít za 15 minut, tak předpokládám, že u těhle by to mohlo jít taky a jde jen o to mít dostatečně výkonný zdroj. Co se týká té ekonomiky provozu, tak nabití na ten třičtvrtěhodinový let by vyšlo na max. 2000 Kč (počítám 5 Kč/kWh). Na takový let si C208 normálně vezme kolik, 150 l paliva? Tj. nějakých 6-7000 Kč bez logistiky?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CYBERWOLF: jo ale kdyz vezms tu klasickou C208, tak ta ma cestovni rychlost 344 km/h a dolet nejakych 1982 km. To mame u zakladniho modelu nejakych 5 hodin a 45 minut letu. A navic pak za par minut doplnis palivo a letis klidne dal. Zatimco nejaky nabiti zabere podstatne delsi cas (i s turbo-chargery).
    Panel jako zdroj energie je nespolehlivy zdroj (protoze holt sviti ruzne) - muze to byt prijemny bonus, ale do kalkulaci vlastnosti (planovani letu) muzes fakticky zahrnout jen nejhorsi mozny scenar.
    Mimochodem, s elektrickyma letadlama se experimentuje uz od roku 1883, seriozneji od roku 1973 - tedy skoro 50 let... to fakt neni hype poslednich let :-) Jasne, nekam se to posouva, ale furt je to spis takova hracka - a ne mainstream.

    Hele a videl jsi nekdy nejakej vetsi paraprovoz? :) Masina nahoru kazdejch ~20 minut, kde se to vetsinu casu skrabe nahoru, pak se vysype naklad, rychle dolu, maximalne doplnit palivo a znovu nahoru... a takhle od rana do vecera, treba 20 startu :) A zamerne se netankuji plne nadrze, ale tak na jeden-dva, max. tri starty - tak abys nemusel nahoru (zbytecne) tahat i vahu paliva. Nekde to dotahli primo k "dokonalosti" - pri doplnovani paliva uz ani nevypinaj motor :D Pointa je, ze potrebujes co mozna nejvic litat - moc casu na nabijeni baterek tam neni. Ty lidi se tim zivi - takze potrebujou vyuzit cas na maximum - a ne sedet dve hodiny na zemi a cekat, az se dobijou baterky...
    U tech vyhlidek to mas podobny - v sezone neni neobvykly, ze ti letadlo vylozi jedny pasazery a obratem se naklada dalsi runda. Ono letadlo, ktery stoji na zemi moc nevydela no :) A mit jich tam vic a stridat to - to je jednak drahy (i na porizeni) a jednak narocny na plochu, kdyz tam budes chtit mit flotilu k dobijeni....
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: fajn, akorát že Spirit of Inovation je postavený na to, aby létal rychle a ne dlouho. A320 je proudové letadlo, takže je nám pro srovnání tak jako k ničemu, protože můžeme srovnávat akorát vrtulová letadla (protože proudový motor na elektriku nepojede). To se daleko nedostaneme.

    Vezměme třeba klasiku: https://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_208_Caravan
    Motor s výkonem 500 kW, kapacita paliva 1000 kg

    Palivo nahradíme xchaosovými bateriemi, dostaneme kapacitu 416 kWh. To znamená, že pokud motor pojede na plný výkon, může létat 50 minut. To je spodní hranice, protože letadla pochopitelně nelétají na plný výkon. Můžeme tam hrubým odhadem nasázet 15 m2 solárních panelů, což by hodilo další 3 kWh při maximálním výkonu, což je ekvivalent dalších 6,5 kg baterií. Pokud panely použijeme místo materiálu na ploše křídel (což bysme nejspíš mohli), tak můžeme být s hmotností na nule. Pokud troufale prohlásíme, že za letu ten motor průměrně pojede na poloviční výkon, tak máme 100 minut, soláry dají 6 kWh navíc, tj. +1,5 % kapacity.

    Use case pro takovéhle letadlo jsou vyhlídkové lety (které běžně trvají třičtvrtě hodiny), skákání padákem a podobně. Co je mi na tomhle hodně sympatické - to letadlo se natankuje samo, když ho necháš stát 10 dní venku. To by ze sportovního létání udělalo drahý koníček (doposud je to kurevsky drahý koníček).

    Tohle jsem akorát vzal 40 let starý letadlo, vyměnil spalovací motor za elektriku, palivo za baterky a přidali panely. Že by se to dalo udělat i líp je celkem jasný.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam