• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    I normalni auta se daj udelat lehky, Renault Zoe ~1500kg (elektro), Fabia 4 ~1200kg
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: ja spíše reagoval na tvoje "děláme zbytečně těžká auta". Jako nejsem příznivec SUV, ale běžné auto má prostě řadu konstrukčních výhod a to hlavně ty deformační zóny. Tam pak kolikrát nejde ani o váhu, ale o konstrukci. Třeba rozdíl mezi Favoritem a Felicii byl značný, ale ta váha byla podobná.
    Osobně by se mi líbilo mít nějaké lehké auto, klidně nějaký kapotovaný skútr-klidně s limitem rychlosti, ale nemůžem se tvářit, že to jakou konstrukci mají dnešní vozy nemá smysl.
    Navic klasický elektromobil má zesporu ochranu baterie proti proražení, což tvoří nemalou váhu baterioveho packu, ale dává to zároveň tuhost karoserii, takže takový vůz je teoreticky bezpečnější než srovnatelné spalovací auto.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: Ano, ale auta musí spllnit emisní limity, výsledky crash testů jsou sice důležité z hlediska marketingu, ale že by přímo byly podmínkou homologace pro provoz na veřejné komunikaci, to se mi teda nezdá.. povinné jsou třeba bezpečnostní pásy, jasně. Ale co dál?

    Dejme tomu to vozidlo asi pořád bude výrazně bezpečnější, než třeba motorka, že... abys nenarazil do stromu, v tom hraje roli i brzdná dráha. Ale tříkolka vážící 800 kg bude mít adhezi zhruba stejnou, jako čtyřkolka vážící už jako normální osobní auto... takže ty parametry nemusí být všechny tak špatné, jak ti to připadá. Deformační zona tam určitě nějaká je - proč by nebyla, čumák jako čumák...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: auto nemusí být tank, ale musí splnit nějaké základní parametry bezpečnosti. Ty auta co vážili 800kg byly taky pojízdné rakve, třeba Škoda 120, byla nebezpečná už 50 km tak, že byl člověk při nárazu rád, že nepřišel o nohy.
    Navíc motor vzadu, žádné deformační zóny, loni se tady v tom zabil soused, z toho auta nic nezbylo.
    Jako asistenty pomůžou, ale i tak je bude mít dalších cca 10 let minimum aut.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: tak zase čím víc se zabiješ o strom, tím mín' zabiješ chodců. Kromě toho je sice aerodynamické, ale když nastuduješ parametry, tak zase ne nějak extra lehoučké: 800 kg bývala celá léta normální hmotnost malého auta, teprve v posledních 20 letech musí všechno vážit 2 tuny...

    Obecně přistupovat k ježdění autem tak, že kolize je nevynnutelná jistota, je trend poslední éry. Do budoucnosti můžou nehodám předcházet různí automatičtí asistenti řízení. Jakmile zmizí paradigma, že auto musí být tank, tak se mobilita posune někam, kde všichni očekávali, že ve 21.století bude, akorát se to nějak nestalo...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: mohu vidět jak se tohle lehoučké auto chová při nárazu do stromu? Pak mě zajímá čelní ve městě s dalším vozem a boční naráz...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: fakt? to jsem přehlídl... to si skutečně na tomhle podvozku moc představit neumím
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    OMNIHASH: jezdit může pořád, akorát na něj dneska potřebuješ větší řidičák než dřív.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CYBERWOLF: tak velorex ve svý době předpisy splňoval... akorát byly jaký byly.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: jak nebude mít baterky jako tesla? Ten model s 1600km dojezdem má 100kw baterry pack.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ale proboha, tohle nebude mít baterky jako Tesla.... spotřeba má být ekvivalentem 1.7l/100 km. Ve verzi z nejmenším dojezdem to bude mít tak cca 2 baterky z elektrokola (takové jako používám já, tzn. 2x 1 kWh), v té nejsilnější, co já vím, 8? 12? To pořád ale dělá něco jako 40 kg...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Když může jezdit velorex...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: je to kravina, vždyť se na to podívej. I kdyby to nakrásně jezdilo s těma slibovanejma parametrama, tak to nikdy neprojde regulacema pro silniční provoz. Tesla/state of art baterky se 100kw maj dneska 600+kg, celý to má mít 800, to máš 200 kg (300, ať nežeru) váhovýho rozpočtu na všechno ostatní. Z toho postavíš slušnou motorku, ale ne auto, co projde crashtestama...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no je to napínavý :-) já tyhle vaporware taky rád nemám.. moje solární kola jsou aspon reálný hardware, do kterýho můžeš kopnout a bolí tě noha, není to powerpointová prezentace :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    A už to aspoň vyrobili? T jsou furt samý předobjednávky, dojezd vypočítanej ze simulátoru...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: No jo, příliš dlouhý dojezd byl od začátku hlavní problém :-) Ale že se objeví vozidlo, které ukazuje, že auto nemusí být poloviční tank vážící 2t, to nikdo neřeš (v podstatě je to takové jezdící letadlo :-)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    To je ten zásadní problém s elektromobily - buď mají příliš krátký dojezd, nebo příliš dlouhý
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: tak na dovolenou ve dvou ideální :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: som zvedavy aka je cielovka pre tu verziu s dojazdom 1600km s takymto mestskym vozitkom pre dvoch bez ulozneho priestoru :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kapkovitý tvar dává vozidlu jedinečnou aerodynamiku (Cd = 0.13, pro srovnání Tesla Model 3 má 0,23) a tím i efektivitu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam