• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Australské solární auto ujelo 1000 kilometrů rekordní rychlostí - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-australske-solarni-auto-ujelo-1000-kilometru-rekordni-rychlosti-40418204
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tandemová křídla... proč se vlastně nepoužívají?
    Why Tandem Wing Aircraft Were Almost A Thing In WWII | Miles M.35 & M.39 Libellula
    https://www.youtube.com/watch?v=vmQJd_yaJkI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sodíkosírové baterie pro 4× vyšší kapacitu než Li-Ion, vápníkosírové se studují | Svět hardware
    https://www.svethardware.cz/sodikosirove-baterie-pro-4-vyssi-kapacitu-nez-li-ion-vapnikosirove-se-studuji/58711
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Electric Bus with Solar Technology: Sono Motors and pepper motion make it happen! - Urban Transport Magazine
    https://www.urban-transport-magazine.com/en/e-bus-mit-solartechnologie-sono-motors-und-pepper-motion-stellen-ihn-vor/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Rolls-Royce Successfully Tests Hydrogen-Powered Jet Engine - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/story/22/11/29/017215/rolls-royce-successfully-tests-hydrogen-powered-jet-engine
    tohle mi přijde reálnější, než biopaliva...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tenhle Francouz je relativně málo známý a pořád mi unikal, i když ten design jsem někde zahlédl už dřív...
    Home - Eraole
    https://eraole.com/en/home/
    https://sustainableskies.org/eraole-flight-higher/
    Eraole 1 - Enjoy the flight
    https://www.youtube.com/watch?v=Ek0hjuiZ0L4
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    No, sice jsem žádný solární panel zatím nedostal do vzduchu, ale přesto na nečekaná místa ano :-)
    https://twitter.com/ArachneLabs/status/1580488307137712128
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Porsche chce snížit odpor vzduchu pomocí vibrujících panelů karoserie - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-porsche-chce-snizit-odpor-vzduchu-pomoci-vibrujicich-panelu-karoserie-40411213
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    United Airlines Hopes to Use Electric Planes for Flights Under 200 Miles By 2030 - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/story/22/10/09/2218231/united-airlines-hopes-to-use-electric-planes-for-flights-under-200-miles-by-2030
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Worlds LARGEST Rubber Band Plane
    https://www.youtube.com/watch?v=PJk245qi-PI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (nebo co nebylo v televizi). Internetová generace si dnes vůbec neumí představit, že v éře před Internetem se k nějakým informacím vůbec nešlo dostat... nebo nešlo nějaké nápady zpropagovat, apod. žádné sociání sítě, žádný google, nic. o kom se nevědělo, o tom se prostě nevědělo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: ale samozřejmě... právě se podívej do historie: jedno z prvních úspěšných solárních letadel vzniklo právě jako přestavba jednoho z pokusů o šlapací letadlo, na přelomu 70. a 80. let. Protože právě oproti síle lidských svalů i ten solár dal najednou několikrát tolik... (ted bych se musel podívat do wiki)

    Byl to jeden z těch Gossamerů, nebo tak něco, tuším (možná se pletu). Pointa je, že technologie pokročila a dávno to mohl být mainstream. Jediný, kdo to dokázal trochu medializovat, byl ten Pickard, se Solar Impulsem 2 (který ale měl extrémní specifikaci 24h výdrže a tak byl zbytečně obří). Eric Raymond ze SolarFlight.com podnikl někdy v roce 1991 solární přelet Spojených států - ale bohužel to zcela zapadlo, protože ironicky se média tuším naplno zabývala válkou v Zálivu (v podstatě tedy válkou o ropu, protože obsazení Kuvajtu bylo hodně o ropě) a jeho počin absolutně zapadl a nepodařilo se mu získat žádnou publicitu (tohle bylo těsně před začátkem éry Internetu - v éře sociálních sítí by to asi už tak snadno nezapadlo, ale v té době doslova o čem se nepsalo, o tom se prostě nevědělo.... já v té době žil a neslyšel jsem o tom vůbec)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Mě to přišlo zajímavé zejména z toho pohledu, že člověk je (fandové Matrixu prominou) velmi nevydatný zdroj energie a pokud jde postavit letadlo, se kterým se dokáže udržet ve vzduchu, pak to otevírá další možnosti i pro solární lérání.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak tenhle klub není primárně o šlapohybech a šlapoletech, ale napadá mi, že elektrický přenos energie šlapání na vrtuli by u letadla mohl dávat určitý smysl... už u lehokola váží řetěz 2.5kg a u letadla musí mechanismus se změnou osy rotace jednak něco vážit a jednak mít nižší mechanickou účinnost než u kola... takže pokud bych vůbec stavěl nějakou takovouhle Tleskačovinu, tak bych zvážil, kolik kg hmotnosti a % účinnosti můžu získat hybridním elektromechanickým uspořádáním - s tím, že malá baterie, schopná nějaké emergency výpomoci, by se určitě užila líp, než váha řetězu... ale i bez baterie by to mohlo hodně pomoct)

    Každopádně, šlapací letadla mají k dispozici ještě daleko menší zlomek výkonu na jednotku hmotnosti, než letadla solární. Běžné rekreační solárně-elektrické letadlo s výdrží kolem dvou hodin v kombinaci s osluněním, doletem za ty hodiny přes 100 km, schopné nabít se na jakékoliv louce za 4 hodiny na hodinu letu na baterky nebo dvě hodiny kombinovaně baterky+slunce - to mi přijde jako naprosto nekonfliktní zadání, z 10m^2 dobře vychlazeného panelu dostanu za asi 5 hodin kolem poledne kontinuálně kolem 2 kW - tolik šlapající letec nedá ani náhodou. Solární letadlo je oproti všem Tleskačům na asi 5x lepších číslech a pokud nepožadujeme extrémní výkony typu celonoční výdrž, tak mi to přijde celkem nekontroverzní směr vývoje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: ok, no pro mě je z hlediska vývoje solárního lehokola inspirativní jeho umístění osy šlapek vzhledem k rovině pojezdu sedačky... asi to udělám přesně takhle...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: údajně s tím uletěl 19 km, to asi musel i trochu výš.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam