Pět miliard pro vědce v Brně. Honeywell získal světový projekt na vodíková letadla - Forbeshttps://forbes.cz/pet-miliard-pro-vedce-v-brne-honeywell-ziskal-svetovy-projekt-na-vodikova-letadla/Tepelný management totiž bude složitější, až výrobci letadel představí elektrická a hybridně elektrická letadla s komponenty generujícími teplo – palivovými články, bateriemi a výkonnou elektronikou.
...
No, u bateriových letadel jsem vzhledem k vysoké účinnosti motorů počítal s tím, že odpadního tepla bude výrazně méně... ale u vodíkových letadel ty palivové články samozřejmě mají docela dost odpadního tepla. Pro "svoje" stratosférická solární letadla jsem tak trochu počítal s tím, že řešit to tlakování kabin klasickými kompresory může být ve velké výšce problém a možná by bylo jednodušší je vybavit prostě bombama s kyslíkem (i když to taky něco váží). Obecně v té velké výšce je zima, takže odpadní teplo je potřeba využít určitě (dnes od proudových motorů, v budoucnu od palivových článků, pokud to teda bude vodíkově-elektrické a ne vodíkově-spalovací letadlo). Pro letadla bez odpadního tepla jsem uvažoval zabudovat do křídel dokonce solárně termální články (ve skutečnosti by stačila prostě nějaká cirkulace nemrznoucí směsi v prostoru těsně pod FV články, který se bude ohřívat tak jako tak a případně pouze velmi malá plocha vakuových trubic)
Solar Stratos šli cestou navlečení pilota do ruského kosmického skafandru (s tím, že poletí ve stroji, který je v menších výškách dimenzován jako dvoumímstný)- Ale skafandr taky něco váží a úsporná přetlaková kabina ve stylu Perlanu II má určitě taky něco do sebe...