HENTAIRUSH: To je jen jeden z problémů, ten druhý je fakt, že současné zelené zdroje, které bych také preferoval, nedokáží ani při teoretickém dostatku energetické kapacity samy o sobě fungovat. Prostě zatím mají smysl jen do určitého množství, po té jejich rentabilita dramaticky klesne, protože nebude kam ji akumulovat. Jediná cesta akumulace, kterou umíme, jsou přečerpávací elektrárny, ale kolik jich tu máme a kolik jich jsme schopni postavit? Ona ani ta vodní elektrárna není zrovna něco pěkného. Stačí se podívat do Skandinávie, jak valná většina jejich přírodního bohatství končí pod betonem a veškeré dechberoucí vodopády jsou na suchu a tečou potrubím. A to oni si to mohou dovolit. Zaprvé nějaké vodopády mají a za druhé mají obrovské neosídlené území. Když u nás bude někdo chtít postavit vodní elektrárnu, tak první začnou protestovat "ekologové"...
Vítr zdaleka není trvalý a u nás nemáme žádné hory ani moře, kde je postavit. Soláry bych nejraději viděl hlavně jako zdroj DC u koncových míst. Čím ale vykryjeme ty doby, kdy zelená energie nebude? Schvaluje zákony a regulace na desetiletí dopředu, přitom zatím neznáme způsob jak toho docílit. Jedna věc je k tomu dojít a druhá vůbec vymyslet jak. Dost pochybuji, že to budeme řešit tím, že se na tu dobu omezíme. Protože jak se lidem sáhne na pohodlí, tak tam končí všechna legrace.
Vše má své pro a proti. Naučil jsem se, že pokud chci něco změnit, tak musím začít u sebe. Omezování ostatních je kontraproduktivní. A tak je to se vším. Podívejme se na tu naší slavnou jednotnou Evropu. I kdybychom byli lusknutím prstu uhlíkově neutrální Evropa se na celkové bilanci projeví pouze asi ze 3% Jenže co pak udělají ostatní země jako Čína? Převezmou veškerou naši výrobu a každá vyrobená věc bude vyrobena s mnohem větší uhlíkovou stopou. Je tohle řešení? ...Není! Tohle je pouze směr, který nám udávají velké koncerny, aby mohly mít odbyt na zboží, které by neměli komu udat.
Ukázkový příklad je doprava. Osobní doprava je v Evropě mizivým znečištovatelem. Dnešní spalovací motory jsou skoro zázrak. A každých pár let přichází nová norma, aby se mohlo začít pěkně odznova. Zmenším uhlíkovou stopu, pokud každý druhý rok pro mě někdo vyrobí nový automobil? abych v něm najezdil pár tisíc km (převážně do servisů, protože spolehlivost rapidně klesá)? Dost těžko! A kdyby na tom náhodou někomu záleželo, tak nebude hlavní předmět prodeje kategorie SUV, která má oproti pěkným vozům asi dvojnásobnou spotřebu.
Kdyby někomu na tom opravdu záleželo, tak omezí třeba lodní dopravu, která je majoritním znečišťovatelem a jezdí na směs kterou by ani 19století nenazvali palivem. Jenže tam se nic moc nezmění, protože tam se toho tolik neprodá.
Pro naší planetu uděláme nejlépe, pokud se nejdříve zamyslíme co opravdu potřebujeme a nebudeme kupovat zbytečnosti. Osobně mě víc trápí co po nás zůstává na skládkách než nějaký NOx index...
Takže suma sumárum. Když se na to podívám ze všech úhlů, tak největší problém u jaderné elektrárny je ten, že naše super vyspělá Evropa není poslední desetiletí schopna žádnou postavit, zatímco jen blbá Čína jich staví několik desítek zároveň. Netvrdíme sami o sobě, že jsem technologickou špičkou světa? A co Finsko, jednu vlastní elektrárnu staví a staví a druhou už raději předali Rosatomu? Jak jsme na tom v GB, F, HU? Podobně že? Není na tom něco v divného? Proč ta jednotná Evropa nedokáže postavit svou vlastní jadernou elektrárnu? Kdy slavná Areva dostaví svůj první EPR reaktor?