• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    GOBERS: Vidíš a zrovna co se týče pochopení eucharistického dění, tak před cca 10 lety mi u evangelíků kamarádi říkali, že většina se přiklání k reálné přítomnosti a menšina že je to jen připomínka. A nedávno mi farář říkal, že je to naopak. Z toho vyplývá, že i v rámci jedné církve, není-li to přesně dáno ve věrouce, což CCE s jejím "čtyřmi vyznáními" nemá a z podstaty asi ani mít nemůže, to může být u různých sborů i u různých lidí jinak.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Některé apokryfy jsou některými církvemi uznávaný za kánon...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS:
    Pokud bych měla načrtnout osu, kde na jedné straně je římskokatolická církev a na druhé radikální reformace (baptisté, kongregacionalisté, metodisté atd.), tak lutheráni a starokatolíci budou mírně napravo - mírně nalevo, tudíž je možné, že je zde mnoho společných prvků. Ale strana úplně napravo a úplěn nalevo toho vskutku krom apoštolského vyznání (což není málo) společného nemá...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Jo a jenom pro mou informaci... co mají prosím apokryfy společného s tradicí církve???
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ZUZKAOU: Filioque je jedna z těch věcí, kterých čím dříve se zbavíme, tím lépe...

    PRISCILA: Ona ve skutečnosti žádná hranice mezi katolicismem a protestantismem neexistuje. Nebo - lépe řečeno - to není ta nejviditelnější a nejzřetelnější hranice v rozdělení křesťanství. Pokud bych měl tu základní hranici pojmenovat já (a to ne ze sebe, ale z mnoha desetiletí práce např. Fait and Order), tak bude celkem jednoznačně probíhat právě v pochopení eucharistického dění (tj. zda se mluví nebo nemluví o reálné přítomnosti, ať už je teologicky a filosoficky vysvětlována jakkoliv) a v pojetí svěceného/ordinovaného úřadu. A tady leckdo z "protestantského" tábora kope za "katolické" barvy. Samozřejmě katolické nerovná se římskokatolické, že ano, ale to je snad jasné...

    OMO: Didaché... vidíš. To je milé, že jí sám zmiňuješ. A jakpak se říká tomu, když si z ní vybereš to, co se Ti hodí (forma křtu) a zavrhneš to, co se Ti nehodí (pojetí biskupského úřadu)? Já bych měl pár návrhů... a "věrnost Písmu" mezi nimi není. ;)
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Obecne je to pravda a ja musim dosvedcit, ze i ruzne proudy reformace se k doprovodne tradici obraci, treba k didache pri argumentaci o spravne forme krtu... Na druhou stanu je pravda, ze kanonicke texty NZ se do nej dostaly na zaklade kvality a i tehdejsi tradice do kanonu zahrnuta nebyla (viz ruzne apokryfy, ktere jsou mnohdy starsi, nez NZ texty....) Cimz chci rict, ze kvalitativni rozdil (a tedy i rozdil autority) textu kanonickych a tradicnich je znatelny. Ale jako pomucka pro pochopeni doby a kontextu vzniku NZ, stejne jako pro pochopeni cikevnih dejin, jsou texty nekanonicke i pozdejsi tradice cennou pomuckou.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: no pravoslavní ji povedou u filoque ;-)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: No, ono je otázka, kde povedeme hranici mezi katolicismem a protestantismem. Každopádně, např. to, že lutheráni neměli a nemají problém s ženami farářkami do jisté míry ovlinilo pozitivně postavení žen, které se mohly zapojit do veřejnéhoí života daleko více, než v jiných zemích, což si myslím, mělo na ekonomický vývoj pozitivní vliv...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    Samozřejmě, že nás více spojuje, než rozděluje:)...Tradice je důležitá, ale musí se vždy poměřovat Písmem. Což si ovšem také každý může vyložit jinak...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    JIXIPEN: To je veliká pravda... a ono v poslední době se stále častěji v ekumenických rozhovorech vrací k rané církvi jakožto použitelnému modelu mezicírkevního konsenzu. Což na "katoličtější" straně znamená začít nahlížet řadu prvků vlastní tradice (včetně těch hodně zakořeněných) jako "lidské nálezky" (což nezbytně neznamená, že jsou špatné nebo zavrženíhodné - jen že není v pořádku je požadovat po ostatních); no a na straně "evangeličtější" to znamená přiznat, že krom Nového zákona tu je nějaká autentická a nepominutelná tradice, která pro Nový zákon tvoří autentický výkladový rámec, že nelze do biblického textu anachronicky projektovat co se nám hodí a vydávat to za "věrnost Písmu" a říci, že s dopsáním posledního písmena v NZ to všichni pochopili úplně špatně a až ___ (dosaď jméno favorizovaného reformátora) na to znova přišel jak to má být. Ale jak na jedné, tak na druhé straně se najdou tací, kteří takovýchto ústupků nejsou a nechtějí být schopni a ekumenism je pro ně více či méně skrytě you-come-in-ism.
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    GOBERS: Tak ono obecně kdyby se přestalo tak šíleně řešit, čím se kdo od koho liší, tak zjistíme, že většina církví má dost podobného. Jen občas jsou takové ty "vzdoroúvahy" "abychom čirou náhodou nebyli jako ti katolíci", "abychom čirou náhodou nebyli jako ti..." a raději se zahodí kus odkazu předků, než abychom se v našich očích přiklonili k něčemu, co si sami škatulkujeme někam.
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    VIRIK: Itálie je hodně specifická mj. v tom, že na většině území neproběhla průmyslová revoluce - pokud vím, tak nikde v Evropě není tolik dílen, rodinných podničků a obdobných ekonomických jednotek, které v poslední době kolabujou, protože Made in Italy už umí na podrážky vyrazit i čínské děti a dnešní zákazník je zvlčilý a chce všecko levno a neumí nebo nechce docenit, že tu kabelu mu ušil Luigi, ne anonymní dav na lince v kožedělné fabrice. Jak to souvisí s náboženstvím, netuším.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: že v teplejších krajinách je strohý protestantismus neujal :)

    No to ani v té Skandinávii... my teď momentálně vedeme rozhovory o plném svátostném společenství se švédskými luterány a to jsou teologicky i liturgicky normální katolíci. Sice používají trochu jinou terminologii, což je historicky podmíněné, ale jinak v podstatných otázkám - tj. zejména v sakramentologii (nauce o svátostech) - jsou s námi na jedné lodi.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    MAXMANUS: muj otec mu pustil Deep Purple :)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    VIRIK: Asi jde spíš o to, jaký směr protestantismu v té či oné zemi byl(je). Např. je zde velký rozdíl mezi puritány v USA a Lutherány ve Skandinávii...Je tam určitě více vliů, včetně zeměpisné polohy. Je zajímavé, že v teplejších krajinách je strohý protestantismus neujal:)
    MAXMANUS
    MAXMANUS --- ---
    VIRIK: Celá sláva docela OK, alespon se vojáci protáhnou a vystřelí si na petříně pár slepejch, ale když začla ta párty v chrámu sv. Víta, to k pousmání bylo...

    Sledoval jsem část s otcem v TV, ten se furt hihňal, vypl zvuk a pustil stouny, pak si sedl a řekl "to je lepší, takhle by se mu to líbilo" :-D
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    MAXMANUS: no, mne je jasny, ze to bylo pro media. Akorat proste ja jsem naivni ...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    DOCKINEZ: Mluvila jsem o Havlově pohřbu, jak mám být konkrétnější. Drž se ty, protože nesmyslné urážky osob! v tomto klubu nebudou tolerovány...
    MAXMANUS
    MAXMANUS --- ---
    VIRIK: Protože to dobře vypadlo na CNN :-)
    Ekumenický to bylo, hradní stráž hodila penál s Vaškem do chrámu, vzala vlajku s kalichem a za doprovodu "kdož sů boží bojovníci" se šli promenádovat před japonský turisty, co bys ještě chtěl? :-)
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    ze Havluv pohreb se nakonec stal misto piety saskarnou neni vina zadnych protestantu,a le te hromady pokrytcu, co se odevsat vynorila a ze ktere se nejen mne chtelo zvracet.

    A ze jeho pohreb byl statni a clovek by jej jako statni cekal (tedy vic smerem k ekumenicky spolupraci, vic republiky a zejmena u Havla) a ne - jak rikala ma 95 let stara teticka (mimochodem katolicka) – aha, tak ten Havel byl katolik? Ze to nikdo nerikal. – No, moc nebyl teti... – Aha a navic byl prezident, tak proc ma pohreb jako rakousky knize?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam