• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    OTOMEVia Ferrata - podělte se se svými zážitky
    SISCO
    SISCO --- ---
    KROTITEL: bez sedáku je to vse mnohem jednodušší = nemusis viset za 1 ruku a cvakat se to umi každý :). Jinak sorry za nazor ale to je neco jako hele ja jezdim po silnicích 180 takze kdyz ted jedu jen 130 tak nemusim mit pasy. Az poleti dolu kamen nebo podobny expert tak co pak? Dcko to asi neni ale ferata pro me je hlavne vylet/vyhled :).
    KROTITEL
    KROTITEL --- ---
    SISCO: já tam letos byl. je to hezký ale jde to v klidu bez sedáku. a D bych tomu nedal nikdy.
    s holkou co nikdy na ferratě nebyla a bojí se výšek ideální..
    SISCO
    SISCO --- ---
    O vikendu bylo konecne dobre pocasi vyrazit do Rakouska. Drachenwand ferrata opravdu moc pekna, presne podle vsech popisu.. Byl jsem prekvapenej ze i zacatek A/B byl docela hustej ;) zadne chozeni okolo horke kase, ale rovnou kolmo vzhuru ;). Na horni rozdvojce doporucuju odpocku vpravo smer mostik!

    PUPU
    PUPU --- ---
    CORNELA: zvyknes si. kdyz jsem lezl prvni B/C v Sasku, tak jsem se malem pos*al. pred mesicem jsem tam byl s devitiletym ditetem a prislo mi to jako tezka pohoda. podobne to bylo i jinde na tezsich (to uz tedy bez ditete - zatim ;-) )
    FINSON
    FINSON --- ---
    SYPH1: Tak morál je základ... :-)
    SYPH1
    SYPH1 --- ---
    PUPU: technologický problém nastal v elastickém popruhu typu ,, harmonika´´ , ketrá byla opotřebena za limitem životnosti - t.j. že se roztáhla

    je samozřejmě možné sestavit set z vlastních komponent, ale vyžaduje to znalosti a zkušenosti

    ja bych asi spíš volil trhací mechanismus s pevnýma smyčkama, elastické popruhy mohou delším používáním ztrácet potřebnou pevnost, jiným nečekaným zjištěním, byl pokles funkčnosti některých typů setů s třecím tlumičem (třecí brzda, destička, také se jim říká provlékací)

    FINSON: máš pravdu, ale může tě to taky odrovnat psychycky (šok), mě docela na dlouho, snad 10 let jsem nelezl na prvním, na skále se mi utrhly chyty, ale na feratě tam se stebou to ocelový lano snad neutrhne, ale dodal bych PÁD NA FERRATĚ JE TAKOVÁ ŘACHA, ŽE ČASTO NEJSTE SCHOPNI JÍT DÁL, takže na feratě se nepadá :-)
    PUPU
    PUPU --- ---
    CORNELA: pokud lezes sama, neni kdo by slanil ;-) pripadne neni odkud slanit, cesta muze koncit na turisticky nedostupnem ci obtizne pristupnem vrcholu. vetsina lidi chodi na ferratu bez lana (ja osobne si tedy 20m kousek na pripadne dojisteni nosim). pochopitelne pokud uz jede zachranna akce, tak se k tobe tak nejak dostanou, ale muze to trvat. klidne i nejakou tu hodinu, coz nemusis dat.
    FINSON
    FINSON --- ---
    To je furt dokola. Když lezu klasicky po skále, smekla se mi ruka a letím, tak dejme tomu předchozí expreska je 5 metrů pode mnou, tzn. táhl jsem za sebou 5m volného lana, tak se proletím 10 metrů => pádový faktor je 10/5 = 2. To je nejhorší případ, který při lezení může nastat. Taky jsem mohl uletět od expresky, do které jsem se zrovna cvakl - když ji mám vedle sebe, držel jsem si metr volného lana, tak spadnu o ten metr => pádový faktor = 1. Z toho je vidět, že čím vyšší pádový faktor, tím hůř pro padajícího.
    Teď si vezměme, že mezi jistícími body na ferratě je 5 metrů, délka toho úvazku je cca metr - takže když uletím těstě pod jistícím bodem, proletím se 5 metrů volným pádem podél jistícího lana, pak ještě metr, jež se ten úvazek napne => pádový faktor je cca 6 - což je rána, při které, i kdybych se nepomlátil o skálu ani na nic nenapíchl, tak bez prsáku mě to při takhle prudkém zastavení v bederní oblasti zlomí napůl, s prsákem mi to jenom zpřeláme žebra - když budu mít trochu štěstí, tak mi přitom neškubne hlava tak, abych si něco udělal s krční páteří nebo si rovnou zlomil vaz...

    PUPU: 100% souhlas. To naše nalezení do Felice Spellini jsem na rozdíl od zbytku výpravy považoval za chybu - a považuju to za chybu doteď. I přesto, že úplně s nulovými zkušenostmi s lezením jsme tam nebyli nikdo.
    PUPU
    PUPU --- ---
    tohle vsechno nepisu, abych nekoho vydesil. jen predkladam duvody pro to, proc nepokladat ferratu za neco trivialniho, proc si davat pozor na spravne vybaveni, proc si davat pozor, jak volit obtiznost ... a proc nepokladam za vhodne, aby se zacatecnici hned vrhali na tezke a extremni kousky. berte to prosim jako ciste muj osobni nazor
    PUPU
    PUPU --- ---
    CORNELA: v neposledni rade je treba pamatovat na to, ze pokud se byt jen drobne pochroumas na ferrate, nemas jak utect. z lezecke trasy muzes slanit i bez nohou a s jednou rukou, na ferrate muzes tak leda volat.
    FINSON
    FINSON --- ---
    PUPU: Individuální to zřejmě je :-)
    O tom, že "na ferratě se nepadá" vím, tady hraje roli právě ten pádový faktor - i proto je ferratový set na jeden pád, protože musí pobrat násobně větší zatížení než klasický lezecký set, že...
    PUPU
    PUPU --- ---
    CORNELA: jinak upozornuji, ze pokud spadnes na ferrate, pri trochu sikovnosti se osklive potluces a pripadne zrakvis i v pripade, ze zustanes viset. pri klasickem lezeni sebou placnes o holou skalu, jistic a dynamicke lano tvuj pad zbrzdi a jsi v pohode. na ferrate muzes spadnout na kramli, pripadne se napichnout na nejaky ten kovovy trn, pad bude dynamicky brzden jen omezene a pokud spadnes tak, ze poletis celou trasu od jednoho kotviciho bodu k druhemu, bude to mrda, ktera te muze stat i nejake to vnitrni zraneni. na ferrate se proste nepada!
    ;-)
    PUPU
    PUPU --- ---
    CORNELA: slovo 'nemuze' pouzivam jen velmi nerad ;-) pred rokem stahovala vetsina vyrobcu ferratovych setu z trhu starsi generaci (s provlekaci 'brzdou'), protoze se s jednim z nich rozplacnul turista tusim v Rakousku. oficialni zaver byl, ze tato zarizeni s vekem a opotrebenim meni sve vlastnosti. kazdopadne smrtelnych urazu na ferrate je naproste minimum (maximalne jednotky pripadu v Evrope rocne). da se tedy rict, ze ferratove vybaveni i vlastni ferraty jsou bezpecne.
    PUPU
    PUPU --- ---
    CORNELA: ne, myslim jakykoliv pad. ferratove vybaveni je pripravene na zachyceni jednoho padu, nic vic. k padu az na dno nejcasteji dochazi, kdyz clovek neni jisteny vubec. treba ma pocit, ze na tenhle usek to neni potreba (to byl tusim pripad na tom Postalmklammu). nebo chce prejit o kus vedle, kam by vubec nemel chodit (viz ten pad na ferrate v Decine).
    PUPU
    PUPU --- ---
    CORNELA: to je pomerne nebezpecny omyl. pri lezeni, obzvlast sportovnich cest, je padani beznou soucasti cinnosti. lezec, jistic i vybaveni jsou na to pripravene. na ferrate je pad znamkou toho, ze je neco zcela zasadne spatne. i dnesni ferratove sety jsou pripravene na zachyceni jednoho padu! to je pri lezeni nemyslitelne.
    PUPU
    PUPU --- ---
    FINSON: ona klasifikace je tak trochu individualni. kdyz jsem lezl nad cca 300m kolmym svahem na naprosto hladke skale jen s 'hromosvodem' na treni a musel precvakavat, byl jsem znacne orosen. byl to usek obtiznosti C. o kus dal byl mirne previsly zebrik, kde jsem se z toho vydychaval, odpocival a fotil. obtiznost D...

    padu na preklizce jsem uz videl hafo a taky jich dost absolvoval, nicmene tam je to o necem jinem. hodne to ovlivnuje jistic, vyska nad podlahou, pocet cvaklych presek... osobne bych rekl, ze na ferrate je to nasobne nebezpecnejsi. proto se take rika 'na ferrate se nepada' ;-) jisteni ssebou mas spis proto, aby te nemusela horska hledat nekde v prizemi, ale sebrala te rovnou z visu
    FINSON
    FINSON --- ---
    Zdravím! Zatím jsem vás jenom chvilku četl, ale nedá mi to a napíšu sem dva bezvýznamné plky:

    1) Na ferratě jsem byl poprvé v životě loni v Dolomitech. Diskuse o stupních obtížnosti tady mě přinutila podívat se, jak je vlastně klasifikovaná ta Via delle Bocchette, kterážto byla mojí první ferratou v životě vůbec: prý je modarate, tj. B/C. Hned druhý den jsme vlezli do Via Felice Spellini, a ta má hodnocení difficult = D/E. Znáte to tam někdo?
    Je fakt, že ta V. Felice Spellini byla exponovanější a byl k ní náročnější nástup prudkým suťovým svahem, ale když si srovnám technickou náročnost (po cestě je tam v nejtěžším místě jedna kramle, dvě římsičky na špičku pohorky a jinak je to jenom o hodně dlouhých exponovaných žebřících), tak nevím, jaký písmeno by mělo mít to visení nad vodou u Děčína - jak napsal PUPU, přijde mi to jako pakárna a kdybych měl absťák a potřeboval si nutně nějakou ferratu dát, tak na tuhle bych teda nejel. Ale chápu, že svoje kupce si to najde :-)

    2) Pád v sedáku bez prsáku s otočením hlavou dolů jsem viděl na překližce a dotyčná lezkyně (přepadla na záda hned z chytu, točila se v průběhu letu) si při zhoupnutí zpět ke stěně parádně narazila záda. Švihnout sebou takhle v horách o skálu s mnohem vyšším pádovým faktorem, nevím nevím.

    Já o tom vlastně celkově nic nevím...
    SISCO
    SISCO --- ---
    CORNELA: hmm to jsme asi meli jet. My meli v planu Drachenwand.
    Hele uz dal nekdo tu Dachstein 1800hm super ferratu?
    SISCO
    SISCO --- ---
    CORNELA: jaky bylo počasí. My to z duvodu bourky zrušili. Co neděle?
    SISCO
    SISCO --- ---
    PHOB: hustý fotky! Krása
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam