• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    Ech... Dovolila bych si jen drobnou poznámku k protonaci. Jantarové oči byly mým prvním setkáním s dílem Vilmy Kadlečkové a s definicemi české psychotroniky jsem se setkala před pár příspěvky. Neměla jsem opravdu žádný problém tomuto termínu v kontextu porozumět.

    K multikulturalismu a některým příspěvkům na toto téma... Domnívám se, že v Čechách stále většina lidí nemá ponětí, co to opravdu obnáší. Naše země byla extrémně dlouho izolovaná a vystavovaná pouze omezenému pronikání cizích vlivů. Jsem přesvědčena, že pro spoustu lidí je cizí kultura prostě strašidelná, aniž by jí byli ochotni dát šanci. A konkrétněji bych ráda oddělila od sebe dva pojmy. Nemám ani popel proti muslimské kultuře. Jako každá jiná kultura, která se vyvíjela takovou dobu, nám nabízí mnoho krásného. Ovšem mám leccos proti militantní nábožensko-politické expanzi. A je jedno čí...
    ROMI
    ROMI --- ---
    ZOIDBERG: nemas rad cikany vid? :) neni se co divit
    ZOIDBERG
    ZOIDBERG --- ---
    BORGDOG: Já ani nenapíšu, co si myslím, bo bych byl u levicových salónních intelektuálů za odporného pravičáka, homofóba, antiklerikála a vůbec za hnědou košili :-)
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    ZOIDBERG: No, za mě už dofičelo. :-)
    ZOIDBERG
    ZOIDBERG --- ---
    Tady to ale frčí...
    JANADVORACKOVA
    JANADVORACKOVA --- ---
    Moje sestra chvíli s muslimem chodila (byl to tedy Afričan, ne Arab, ona je holt na tu divočinu). Je hned taková přátelská (aby ne, už má tři děti -:))). Cizinci ji lákají, ale když jí tenhle dotyčný začal dělat žárlivé scény a prolézat soukromé věci poté, co se otrkal, udělala mu vepřové a poslala ho do prdele.
    Asi jsem strašně zaostalá, ale mně už delší dobu připadá, že se tím všemožným prolínáním kultur a snahou o povinné pochopení všech odlišností a bezbřehou tolerancí k věcem, které jsou mi cizí, jako by vzdaluji od toho, co by pro mě mělo být důležité.
    Netvrdím, že by bylo fajn zavřít hranice a nepouštět sem vůbec nikoho, ale nechápu a popravdě mě docela děsí taková světová otevřenost úplně ke všemu a všem. Nevím, jestli je to forma rasismu, protože synovci a neteř jsou mulati a i cigán se v rodině najde (to je zase v tomhle směru přátelská a veselá moje sestřenice). Ale některé věci, když se smíchají, prostě dobré nejsou. Klidně mi to vyvracejte, ráda bych věřila opaku.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    MALKE: Tak se zeptám ještě jinak - a naposled. Shodneme se snad na tom, že se naše kultura mění celkově k lepšímu - familiantský zákon už neplatí, Židy už taky neplynujeme, etc. I současný "hon na cikány" má (naštěstí) míle daleko od pogromů na Židy, z velké části je to jen remcání po hospodách a psaní pitomých výlevů na Internetu. Ovšem řekni mi - jaké zlepšení nebo "ústupky" udělal muslimský svět? V kolika zemích ZA STEJNOU DOBU např. přestala platit šaría - a v kolika se naopak zavedla? V kolika došlo ke zrovnoprávnění žen (zrovnoprávnění - nikoliv k pokroku v tom, že je místo popravy za deset "zločinů" ukamenují už jenom za pět), ústupu radikálního islámu, apod. Plus, ještě jedna věc - vážně věříš, že kdyby se muslimský svět ekonomicky a především vojensky vyrovnal tomu západnímu, byl by pořád ještě mír? Že se od tureckých válek změnilo muslimské myšlení natolik, že šíření islámu skrze útočnou válku by pokládali za nepřijatelné? Podle mě by se nezměnilo NIC. A zahraniční vojenské zásahy USA neb Izraele, které tak ohnivě odsuzují salónní intelektuálové by byla hra s panenkami oproti tomu, co bychom zažili, kdyby se "světovým policajtem" stala dejme tomu Saúdská Arábie.

    GENTIANA: Máš pravdu, nikam to nevede, a to výše je taky má poslední odpověď na toto téma. Pro některé lidi je multikulturalismus jejich Akkütlixem a takové je marné přesvědčovat. Můžeme jenom doufat, že po dalším teroristickém útoku nebo demonstraci s transparenty "Usekněte bezvěrcům hlavy!" přijdou k rozumu sami - a nenatropí předtím moc škody.

    GROBENIUS: Srozumitelné, esteticky přijatelné a zbytečné. :-)
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    BRAMBOREENA: M. teď odeslala.
    Bylo by pro čtenáře srozumitelné a esteticky přijatelné, kdyby postavy a věci v běžném textu kurzivní byly v celokurzivních odstavcích obyčejným písmem? :-)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    HLÁŠENÍ OBECNÍHO ROZHLASU
    Pokud náhodou někdo víte o nějakých překlepech a chybách v jedničce, do večera je ještě možné mi to napsat, aby se to v dotisku opravilo.
    Ústřední kancelář vesmíru děkuje.
    WASSER
    WASSER --- ---
    MALKE:
    BRAMBOREENA: To je přesně to, proč by autoři neměli vysvětlovat, co chtěli svou knihou říct, protože pak nejsou víc než novináři. Když se napíše, že kultury si nejsou rovny, vede to jen k další předvídatelné internetové debatě a počítání mrtvol: "Vy jste měli křižáky!" "Vy jste spálili Alexandrijskou knihovnu!"

    Ve skutečnosti je to v Mycéliu mnohem subtilnější, možná ne v prvním dílu, ale později se ukáže, že spor dvou civilizací je složitější, než to na první pohled vypadá; ne takovým rozplizlým způsobem "Každý má svůj kus pravdy," ale spíš tak, že různé výchozí situace vedou k různým výsledkům. Každopádně bych MALKE doporučoval, ať si je přečte, ale nebudu se jí divit, když se na to vykašle.
    MEANKITTY11
    MEANKITTY11 --- ---
    Mně se ta zaujatá recenze nelíbila ani trochu. Beru recenze, kde se píše, že kniha je taková a maková, děje se tam to a to, recenzent si o tom myslí to a ono. Tohle mi přišlo, jakoby dítko zklamané vánočním dárkem ječelo Mně se to nelíbí a nelíbí a nebude líbit a všichni ste hnusní.

    Bod dvě, v knihách i filmech často nestojím za kladným hrdinou a fandím zápornýmu. Proto mi vadí, že se Össe přirovnává k situaci k Muslimy. Össeanům můžu fandit a dovedu si je užít, o Muslimech nedokážu vyškrábat jedinou pozitivní myšlenku či pocit. Ani o jednom, ani o skupině, ani o rase. A domů taky radši někoho z Össe než blízkého východu.
    MALKE
    MALKE --- ---
    BORGDOG: A víš, jak dlouho u nás platil familiantský zákon? Protože mně 120 let přijde jako docela dlouhá doba. (Ale Gentiana má pravdu, jsme už velmi OT a zjevně se naše světy příliš míjí, čili bavit se o tom dál nemá smysl.)


    GROBENIUS: Škoda, že sis tedy nevybral jiný příspěvek. Věcné zhodnocení z druhé strany se vždycky hodí.
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    Prosímvás, já jsem prostý historik a začínám mít osypky z toho vytahování křížových výprav a arabské vědy. Až tu skončí ten výčet toho, co zlého jsme provedli my a co hodného provedli voni, dejte mi vědět do pošty, protože tyhlecty, dámy a pánové prominou, povrchní pitominy, si hodlám odpustit. Děkujivelice.
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    MALKE: Chtěl jsem se zapojit, ale na takto vedenou diskusi opravdu nemám chuť.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    MALKE: Nepodsouvej mi, co jsem neřekl. Tím incidentem jsem myslel čas, nikoliv rozsah ani hodnocení zrůdnosti. Nacisté plynovali jak dlouho? A muslimové kamenují ženy a provádí násilný džihád jak dlouho? Porovnej ta dvě čísla. A porovnej počet účastníků na straně nacistů i muslimů během celé této doby.
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    BRAMBOREENA: To tě Radek moc nepochválí, jestli se mu přidanou "definicí" celá kapitola posune a bude muset zatahovat všechny nově vzniklé vdovy a parchanty.
    MALKE
    MALKE --- ---
    BORGDOG: (A teda přiznávám, že nazývat genocidu incidentem je na mě trochu silné kafe. No tak jsme je zplynovali, taková nepříjemná věcička...)
    MALKE
    MALKE --- ---
    BRAMBOREENA: Díky za přečtení. K opravám - poslala jsem Wittgensteinovi svoje poznámky, co by tam podle mě nemělo být (nikoliv ideové, technické;) ). Jiné než technické věci bych neřešila vůbec - nějak píšeš, někdo to považuje za klad, někdo ne, tečka.

    Ad kvalita úspěšnosti: A arabský svět dokázal zachovat světu mnohou filozofii, kterou naši křesťanští předci pálili - když chceme mluvit o těch úspěších. Oni to byli, kdo nám zprostředkoval číslice, které používáme. Jistě, antibiotika nevynalezli, ale na každý příklad "špatného chování", který tu uvádíte, by se dal najít protipříklad - já jsem ráda, že mi nikdo nezakazuje řídit auto, ale kdy tu máme první ženskou absolventku univerzity? Ono sub specie aeternitatis to není zase tak dlouho. My si strašně rádi myslíme, jak jsme před nimi, ale nejsme. Je to padesát, sto, maximálně dvě stě let a ve své podstatě jsme v mnoha věcech stejní (ano, BORGDOG: - něco skončilo. Kdy že to Australané zjistili, že není prima utlačovat domorodé obyvatelstvo? Kriste (! :) ) - máme za sebou křížové výpravy, misionáře, my neděláme nic jiného, než že svou euroamerickou představu o dobru už staletí vnucujeme všem okolo. Já nejsem tak jasnovidná, aby mi bylo zřejmé, že když - přijměme tohle zjednodušení pro tuhle chvíli - muslimský svět v současné chvíli netouží po změně, bude to tak i za sto let. Hon na cikány jistě vyšumí, ale nerozumím tomu, že někdo nevidí, že je to periodicky opakující se totéž, pokaždé s trochu jiným projevem. Všimli jsme si, že není dobré utlačovat místní obyvatelstvo. Indiáni to trochu odsrali, ale co už. Super! Ale vyhubili jsme značnou část Židů. No, ale za pár let jsme s tím přestali. Super! Ale postavili jsme lágry a zavřeli do nich nepřátele státu. No, ale za pár let jsme s tím přestali. Super! Atd. atd. Co když muslimové s kamenováním žen jednou skončí? My snad nepohrdáme menšinami? Ech? Ne, my dva se opravdu neshodneme.).

    Ad Boučková - ne. Já si myslím, že je v pořádku, že to napsala. Protože, pokud mohu soudit, Boučková se snaží popsat přímou zkušenost. Říct "ona to radši neměla pouštět ven, protože by to mohlo vypadat, že na ty Cikány nejsme hodný", znamená tvářit se, že černoši mají barvu padlého sněhu. Nemají.

    Není špatné říct "vzala jsem si domů dvě romské děti, dopadlo to blbě, kradou, mnoho mých známých má stejnou zkušenost". Je špatné to zjednodušit na "romské děti kradou", protože a) všechny romské děti nekradou, b) nevíme, kolik romských adoptovaných dětí krade, c) nevíme, kolik ne-romských adoptovaných dětí krade.
    A pomiňme pro tuhle chvíli, že je to literární útvar, takže nevíme ani to, jestli je Boučková ve volných chvílích nemlátila železnou tyčí. Což je nadsázka, kterou chci říct, že jakkoliv věřím v to, že je její psaní velmi "autentické", nemám jak to konfrontovat s realitou - třeba bylo v její výchově po narození vlastního syna něco, kvůli čemu měly nevlastní děti potřebu se od ní distancovat, vzbouřit. Neříkám, že to tak BYLO, já to nevím. A neví to nikdo, kdo jí k tomu nesvítil, a proto nemůžeme usoudit, že to, že si její adoptovaný syn pořídil dítě v patnácti nebo v kolika, je zkrátka vliv genů, co naděláte, pani Vomáčková, přírodu neochčijete, měla to přece čekat. (Snad je to aspoň trochu srozumitelné.)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    MALKE: Každopádně díky. Já taky oceňuju, že sis dala tu práci (přesně jak říká JANADVORACKOVA - sama bych to na tvém místě asi nedala :)
    Teď dělám korektury do druhého vydání, takže to, co se dá nějak jednoduše opravit bez rozbití sazby, tam zahrnu. Na začátek kapitoly o Kamëlë jsem vsunula něco jako definici protonace, aby to bylo jasnější a Pánbů chraň jsem změnila na Panebože. Pokud jde o košili - s tím holt nic nenadělám, Rolexky nenosej a nějaký statusový symbol tam potřebuju. Word mi našel výskyt slova košile, a ono je to trochu jinak; ve chvíli, kdy je Lucasovi zle, si Stafford akorát povzdechne nad pomíjivostí: "všechno zmizí v zapomnění. Tahle Lucasova propocená košile skončí na zaprášeném regálu nějakého bazaru nebo v plastikovém pytli Armády Spásy, kde ji s nadšením ukořistí ubožák, který by se jinak v životě nezmohl na tak elegantní oblečení. A nebude nic vědět. Jak je to vůbec možné, že se do každé nitě navěky nevepíšou všechny ty příšerné vteřiny, jedna za druhou? A jeho semišovou aktovku nejspíš zdědí sestra. Možná ji daruje nějakému svému milenci, stejně jako pouzdro na cigarety." Další košile (a teprve teď v kombinaci s hodnotícím adjektivem) se nachází až o kapitolu dál, kdy už měl Stafford čas se vzpamatovat: "Ještě držel knihu v ruce, když Lucas vešel do dveří. Měl čistou košili z nádherného gerdánského hedvábí a učesané vlasy; a dokonce už ani nebyl tak děsivě bledý. Analgetika možná neuznával, ale pozemská chemie sedmadvacátého století dokáže i leccos dalšího. Zná mimořádně účinné energetické tablety, vyvinula efektivní deodoranty... dodá na míru ochranný nátěr proti smrti." Mohla bych to "nádhernou" škrtnout, aby to nepůsobilo tak žensky, ale nakonec to nechám; když má někdo statusových symbolů plnou skříň, tím víc svou smrtí ztratí :D

    Pokud jde o ty podstatnější věci - rozvleklost, neoriginalita (typu "tohle už měl tenhle támhle"), kompozice (vlastně mi vyčítáš i "střihový" způsob psaní - že někdo někam jde a neví se hned, kam mířil) - to už je odstranitelné hůře. Člověk může odstraňovat chyby, ale volba rytmu a tempa vyprávění je spíš instinktivní záležitost, to moc zkorigovat nemůžu.

    A konečně pokud jde o věci nejpodstatnější - xenofobii, rasismus a jiný hnus: ty si fakt myslíš, že neexistují vůbec žádná kritéria kvality či úspěšnosti, podle kterých by se daly věci (klidně i civilizace) porovnávat? Já jsem tedy upřímně ráda, že tu sedím v teple a bezpečí, že můžu dát dítěti antibiotika a že mám svého zubaře a že mi nikdo nezakazuje řídit auto. Tohle jsem si nemyslela vždycky, naopak jsem dost dlouho věřila, že všechny ty přírodní duchovní národy mají tak nějak, jaksi, blíž k přírodě a duchovnu, že ano. Pořád si myslím, že se od nich můžeme leccos naučit. Tohle je ovšem právě jedna z konkurenčních výhod, jaké vždycky měla naše (západní) civilizace: schopnost vybrat si z cizích kultur to dobré a asimilovat to - převzít, zabudovat do struktury, aniž by ji to narušilo, a nadále to využívat. Žili jsme (naše rodina) nějakou dobu v Anglii a tam je to hodně cítit - celá ta imperiální minulost, kde na ně cizí vlivy silně působily a oni je přejali a přetvořili v něco, co už teď vnímají jako součást své identity (za všechno jako příklad třeba anglický krajinářský park či hnutí Arts and Crafts - ale ono je toho spousta, různé detaily, které člověka ze zapšklého Česka praští do očí...) Tohle je nádherné: vzít, přetavit, obohatit. Teď jde jen o to, aby těch cizorodých přísad nebylo moc, jako když se naleje moc oleje do majonézy. Aby se to nezdrclo. Aby nás to nepřeválcovalo.

    Co se týče Mycelia - ano, tohleto tam NENÍ. Je to první díl, a tam bylo nutné jasně definovat to "my" a "oni", pokud možno i trochu černobíle, aby pak bylo možné přidávat mezi to další stupně šedi (ne ne ne, nemyslím hned padesát, nepředstavujte si nikdo nic sprotýho!!!). Možná tím spoustu lidí zklamu, ale v zásadě nedojde ke rvačce, nýbrž k prorůstání (v různém smyslu toho slova :)

    No. A když už píšu takhle hrozně dlouhý post (místo abych poslala ty pitomý korektury), ještě jedna zajímavá otázka se z toho (tedy z toho, že nabádám lidi ke xenofobii) vynořila: jak je to s odpovědností autora za následky a účinky jeho díla? Patříš k těm, kteří si myslí, že Tereza Boučková NEMĚLA svoje zkušenosti zpracovat a vydat v knize (Rok kohouta) a že si to radši měla nechat pro sebe (přestože je to pravda), protože tím, že to takhle popsala a dala vplen veřejnosti, šíří rasovou nesnášenlivost?
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    MALKE: K prvním čtyřem bodům se nebudu vyjadřovat - došlo by k diskuzi, kterou nechci. Vyjádřím se ale k poslednímu. Podle mého srovnáváš nebezpečným způsobem něco, co si rovno jednoduše není. Ano, naše kultura má "na triku" také dost. Ovšem rozdíl je v tom, že stále šlo o víceméně "jednotlivé" incidenty. Rozhodně nejde říct, že většina lidí západní civilizace schvalovala Kosovo, Vietnam, segregaci nebo nacismus. Kdyby ano, netrvala by druhá světová válka jen sedm let. Kdyby ano, dodnes bychom vlastnili otroky. Jistě, tyto věci byly strašné a ostudné, ale SKONČILY. Je pravděpodobné, že i v budoucnu dojde k podobným izolovaným, odporným incidentům - ale SKONČÍ. I současný "hon na cikány" skončí, vyšumí, pomine "společensko-politická podpora." Většina lidí bude dělat, že se to nestalo, ale někteří se budou stydět a nakonec se poučí. Možná pomalu, bolestně, ale poučí. Ovšem právě tohle "učení" v islámské kultuře nevidím. Naprostá většina muslimů věří, že jejich víra je bezvýhradně SPRÁVNÁ a je správné ji prosazovat mezi "nevěřícími" násilnými či nátlakovými prostředky. Ano, rozchází se třeba v míře toho nátlaku, souhlasí, že sebevražední atentátníci a letadla narážející do mrakodrapů zachází příliš daleko. Ale když se podíváš i do muslimských států, co jsou pokládány za "osvícené" - co tam vidíš? Uzákoněné tresty ukamenování, nerovnost žen, nepokryté pohrdání menšinami. To není JINÁ kultura. To je HORŠÍ kultura. Kultura přijímaná většinou, která nejeví žádnou reflexi, žádnou snahu o změnu - zato hodně snah, vnutit ji všem okolo sebe. Ti tvoji "zlí cizinci" není pár náhodných šílenců ve společnosti, která je odsuzuje. Je to VĚTŠINA, ze kterých naopak šílenci vyrůstají.

    Paralela s Církví Akkütlixovou možná není dokonalá (už v tom, že zatímco my s muslimy žít jaksi musíme, protože holt jsme na jedné planetě), ale tato podoba z ní vyplývá dost jasně: Většina Össeanů "věří," aniž by je kdokoliv nutil. Přijímají víru v Akkütlixe jako fakt, souhlasí s lidskými obětmi, i se jich dobrovolně a velmi ochotně účastní, a nepochybují, že její "šíření" i mezi pozemšťany je nanejvýš chvályhodná věc. A uplatňují za tím účelem nátlak. Ano, někteří by jistě neschvalovali akce podnikané dejme tomu züreghalem, ale "princip" podporovaný drtivou většinou tu vidím NAPROSTO stejný.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam