• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    VALTARI
    VALTARI --- ---
    Wittgenstein: postava se má chovat v souladu s žánrem a situací. Uvěřitelně. Jinak to čtenář nebere. Těžko by někdo věřil v Duně Paulovi, že vládne planetě, kdyby to byl uťápnutý trouba, co za něj všechno rozhodují jeho rádcové. Asi proto ho taky FH nevykreslil. Nebylo by to věrohodné. Resp. proto FH s Dunou uspěl - navrhl věrohodný a fascinující svět ve čtivém provedení. Stejně tak v momentě, kdy Napoleon vezme k uchu mobil, víte, že nečtete historický román, ale alternativní historii či slátaninu. Motivy musí být věrohodné a vysvětlitelné, jinak na to čtenář převážně dlabe. Asi proto je čtenost psychedelických románů napsaných na houbičkách minimální. Že se postava zachovala pod tlakem, z nostalgie, msty atd, to by mělo být popisu zřejmé (tady je), ale i pak by to mělo být nějaké uvěřitelné chování. Což mi věci kolem dopisu vážně nepřijdou.
    VLCACKA
    VLCACKA --- ---
    ROMI: Počkej a co se dozvěděla, když neumí össeansky?
    ROMI
    ROMI --- ---
    Ale to, ze mu nechtela dat dopis, ani potom, co ho precetla a dovedela se, co se dovedela, jsem take nepochopil :) ale ja nechapu spoustu lidi, takze jsem v pohode :)
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    IDLE: Jo, ten poslední odstavec jsem měl radši dát do spoiler tagu, to se omlouvám.
    VLCACKA
    VLCACKA --- ---
    IDLE: A co mám dělat já, když mám zatím rozečtenou jen dvojku... :-)
    IDLE
    IDLE --- ---
    Mám to tady radši nečíst, dokud ten díl nedočtu?
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    VALTARI: Já bych tu Dunu taky seškrtal, samé plány v plánech jiných plánů, kdo se v tom má vyznat :)

    Ne, vážně: kolikrát máme při čtení chuť vzít postavu za klopy a houknout jí do ucha: "Svět takový není!" Případně na ni v duchu pokřikujeme "Ty pitomče, co kdybys jen nepředpokládal a fakt se přesvědčil!" (Konec Mandolíny kapitána Corelliho i McEwanova Nevinného). Kolik šťastných konců by se v literatuře dalo zařídit, kdyby jen postavy měly mobilní telefon (Trevorův Příběh Lucy Galtové). A co bychom se omezovali na literaturu: kdyby měl Napoleon mobil, zavolal by maršálu Grouchymu, ať nechá Prusy být a stáhne se k Belle Alliance - a Waterloo by se nikdy nestalo symbolem drtivé porážky.
    Jenže svět ani literatura takové nejsou. Nikdy nemáme všechny informace, rozhodujeme se pod tlakem a mnohdy ani zdaleka na tak racionálně, jak bychom si rádi mysleli. Navíc v každém románu musí být konflikt; kdyby se nedorozumění s dopisem záhy vysvětlilo, muselo by přijít jiné, na kterém by se ukázalo, že Lucas má ohledně otce slepou skvrnu.
    A to nemluvím o tom, že ani druhá verze dopisu nemusí být ta pravá. A že kdyby Lucas podlehl zvědavosti, přečetl si podvržený dopis a vzal si sühehl, cyklus by skončil v polovině, protože by se tím definitivně přervala jeho schopnost komunikace s Loďmi.
    VLCACKA
    VLCACKA --- ---
    VALTARI: Hm. Chlapi jsou celkem citlivky a pokud je to dopis od otce, kterého se jako dítě bál a nenáviděl ho, nemusí mu to přijít důležité víc než Fomalhiwan a umírání. Pinky je klubko fobii a taková klubka se i v naší realitě nechovají racionálně.
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    VALTARI: jen v klidu, třeba já VANEK pochopil jako vysvětlení a omluvu :-)
    VALTARI
    VALTARI --- ---
    Není. Třetinu bych škrtal za sebe, ne za vás. Ale já to nepsal. Za vás bych některé kusy textu asi přesunul, aby některé pasáže nesousedily. Příliš to strhává pozornost a způsobuje to takovou tu nepřehlednost, kdy si čtenář není schopen vzpomenout, jak to bylo. To (si myslím), že je také důvod, proč lidi budou mít zmatek v řadě scén, například kolem dopisu. Je tam tak často zmíněn, tak se to tam motá a kolem tak jiných zásadních událostí, že je to už čtenářsky nepřehledné a člověk se na to musí dost soustředit. Ani u Pinky mi není moc jasné, proč by mu o něm hned neřekla. Chápu hledisko autora, má to gradovat, ale řekl bych, že to čtenář těžko zkousává a zbytečně se na tom zasekává (jako já) - vždyť ho ta holka měla celou dobu v ruce a LH po ruce. Navíc je dobré si uvědomit, že ty díly vycházejí v odstupu řady měsíců a některé scény kolem dopisu už čtenář nutně musel zapomenout (třeba to, jak ta osseanka manipulovala s Pinky stran dopisu bylo tuším o díl dříve). Takže to normální čtenář (dnes) nečte tak, jako vy, kdo to čtete hned za sebou. Mimochodem, rozdíl mezi vykecávací a akční scénou je typicky ženský a mužský rozdíl :)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    VALTARI: Tak to je ovšem zase úplně jiné tvrzení, ne? :) Předtím jste říkal "seškrtat na třetinu", a teď "malé přeskládání spíš než velký zásah do textu". Nebudu to obhajovat, co jsem napsala, to jsem napsala, jenom podotknu, že Lucas přece ten dopis neměl v ruce - dověděl se od něj až od Eltaühl, ale nevěděl jistě, jestli opravdu existuje a jestli ho opravdu má Pinky (zato mu ale bylo jasné, že když si o něj řekne, bude to konec). Takže to neobnášelo jenom "jít a přečíst", nýbrž taky ztropit scénu s vyhlídkou, že je možná zbytečná.
    VALTARI
    VALTARI --- ---
    Tak nejde asi o očekávání, ani o vykecávání (i to se dá přeskočit jako bitva) ale o uvěřitelnost. Opravdu si neumím představit chlapa, co mu mrtvý otec pošle dopis a on ho týdny nečte. To je uvěřitelné tak u toho ufona. Takových věcí tam pár prostě zamrzí. Přitom většinou je to spíš malé přeskládání, než velký zásah do textu. Ale jak říkám, je to osobní názor.
    Eda něco nelichotivého? To se dá pochopit, měli jsme rozporuplný vztah.
    Vanek: rakušan, po otci, po matce český žid. Chápu, že vás to irituje, ale je mi to fuck.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    SARGO: Ne. Chytit příšernou Uršulu (která je dneska doma ze školy, protože mají místo vyučování zábavný Den dětí s žertovnými úkoly a strašně prosila, aby tam nemusela - naštěstí dostala kašel a rýmu) a drüeinovým drátem ji přivázat ke stoličce od klavíru, protože má za týden přehrávku. Dramatické dialogy u toho ovšem určitě budou. :D
    SARGO
    SARGO --- ---
    BRAMBOREENA: Psát dramatické dialogy do pětky? *vemlouvavý smajlík naznačující natěšený pohled* :-D
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    SARGO: Správně. Končíme! Jdu dělat něco užitečného. :)
    SARGO
    SARGO --- ---
    To je řečí kolem jednoho nespokojence... nic se nemůže líbit všem, už z principu :-D
    (Víc dramatických dialogů, víc! :-D)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    VANEK: ... ano, a náš zesnulý kamarád E. o něm prohlašoval cosi nelichotivého; ale to jsou argumenty ad hominem, to bych nerada. Holt Mycélko u něj neobstálo, nedá se svítit.
    (Nebo bych si z toho měla vzít poučení a nepokoušet se dostat to na německý trh? :D)
    VANEK
    VANEK --- ---
    SHEALA: Zandl prý je z nemalé části Němec (nebo snad Rakušák), a pro většinu praktických účelů v češtině dysgrafik (ne že by mě tím taky neiritoval).
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ELHO_CID: A tak proč ne. Podívala jsem se na Legii, má tam osmdesát procent a lidi se shodují, že je to jedna velká vesmírná bitva, rozvedená do podoby novely. Může to být úplně boží čtení - pro lidi, kteří mají takové věci rádi. Mě to asi taky mine, protože když vesmírné bitvy obvykle přeskakuju, musela bych to asi přeskočit sakumprásk :)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    VALTARI: Je to asi hodně otázka očekávání. Pokud si u prvního dílu říkal "teď se všichni vykecávaj, ale dobře, budiž, beru to tak, že tohle je úvod, dál se třeba začne pobíhat a střílet a bojovat", nutně musí být zklamaný. Mě naopak baví dramatické dialogy (baví mě je číst i psát), zatímco "akční" scény obvykle přeskakuju (když v knize někdo někam utíká a střílí, prostě to nečtu a přeskočím pár stránek do míst, kde se zas postavy spolu baví a celou věc rozebírají). Totéž mám s vesmírnými bitvami. Čili jestli od toho čekal nějaký military nářez, musel chudík fakt trpět jak zvíře :) Mycelium je konzistentní a pořád stejné od začátku až do konce.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam