• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Přísahám na atlas hub!!! :-)))
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    GENTIANA: tal Lucas možná nějaký mimáč nějak využívá ke svým cílům.
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    XCHAOS: Představila jsem si Aš-šáda a Lucase na mimibazaru, totiž.
    JULIANNE
    JULIANNE --- ---
    BORGDOG: Vědomí by člověk ztratil už pod minutu, přežil by bez pravděpodobných závažných poškození zdraví nejspíš cca minutu a něco. Po pár minutách by se možná ještě dal zachránit a při veliké dávce štěstí by neutrpěl výrazné poškození plic, sliznic a kvůli nedostatku kyslíku i mozku.
    Mimochodem, jak je v béčkových filmech oblíbený obraz člověka explodujícího při změně tlaku z atmosféry na vakuum (což je samozřejmě blbost), skutečně se něco takového stalo při nehodě na těžařské stanici, kdy došlo k rychlému úniku tlaku z přetlakové komory, v níž pracovali někteří zaměstnanci (za tlaku osmi atmosfér - rozdíl sedmi barů už je pořádný); to jsem předtím nevěděla. Ale to už hodně odbíhám; promiň mi OT, Vilmo!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BRAMBOREENA: k ženskému psaní se nebudu s dovolením vyjadřovat, ale něco surrealistického od tebe bych si někdy určitě přečetl se zájmem :-)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    XCHAOS: No nevím nevím s těmi asociacemi, tenhle týden jsem nadrásala jednu povídku, která je dloooooouhým výblitkem volných asociací (je totiž určená do antologie, zaměřené na ženské psaní), a je to teda těžký surrealismus a nejsem si jistá, jestli to někdo ve zdraví přežije; rychle zpátky k poměrně příčetnému a racionálnímu Myceliu, kde je jenom aura, drogy a emzáci!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BRAMBOREENA: je tam spousta problémů i s poklesem bodu varu vody při poklesu tlaku. vakuum navíc tepelně izoluje. bublinky páry v krvi nic moc. takže dobře děláš.

    na druhou stranu, ten nouzový vypínač generátorů antigravitačního pole za sklem úplně vidím - přesně jako v původních socialistických vagónech pražského metra - určitě vedle toho skla bylo i to kladívko, že jo :-)

    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    BORGDOG: Taky jsem to kvůli něčemu hledala... a prý i poměrně dlouho, ale musí při dekompresi VYDECHNOUT, místo aby zadržoval dech, což je takové neintuitivní. No odnesla jsem si z toho, že mám své hrdiny příliš ráda, než abych je nechávala takhle trpět :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    já bych řekl, že prostě v téhle tématice máme potenciální dobrý český vývozní artikl :-)
    Mind Machines - The Prague Post
    http://www.praguepost.cz/archivescontent/32141-mind-machines.html

    GENTIANA: ano, schopnost dát průchod toku volných asociací prostě dělá dobrého autora :-)
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    BRAMBOREENA: obchod s balakrylem!!!!!!
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    JULIANNE: Už je to sice pasé, ale rozhodně uvítám. Měl jsem tenkrát těch teorií asi pět, s rozptylem od nuly po deset minut. :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BORGDOG: zrovna o tomhle jsem četl taky :-) nějaká nanotechnologická kombinéza, nejlépe na jinak nahém těle, to může být sexy :-) to jistí, ale co z toho? pointa je, že dobrý příběh se dá vyprávět i bez těhle detailů. "muž přes palubu" se historicky dříve spíše utopil, zatímco my dnes běžně umíme plavat a pár minut až desítek minut bychom zřejmě vydrželi. dobrý dobrodružný román a le tenhle detail vůbec nemusí řešit... dramatický moment "země na obzoru" vůbec nezávisí na tom, jestli v tom X-tém století řadový člen posádky uměl nebo neuměl plavat: tak ho prostě radši nenecháme přes tu palubu padat, když si nejsme jistí, a vytvoříme napětí úplně jinak.

    no nic, nebudu to tady spamovat. až přečtu 4.díl, napíšu recenzi a tu sem nalinkuju.
    JULIANNE
    JULIANNE --- ---
    BORGDOG: Zrovna tohle před nějakou dobou vcelku úspěšně rešeršoval Tomáš Petrásek a před dvěma týdny se o tom i zmiňoval v přednášce. Bude online, klidně ti pak pošlu odkaz :).
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    XCHAOS: To není jenom tohle. Narazíš na to i v místech, kde bys nečekal - není to dávno, co jsem se usilovně snažil zjistit, zda nebo jak dlouho dokáže člověk vydržet v kosmickém prostoru bez skafandru, aniž by ztratil vědomí, zemřel nebo utrpěl trvalé následky. Divil by ses, jak velký problém to je a kolik často úplně protichůdných, ale přitom vědecky navenek dobře podložených variant se k tomu dá najít. Nakonec jsem to prostě vyhodil úplně, protože jsem těch teorií měl tolik a tak protichůdných, že jsem prostě nedokázal laicky určit, který je nejsprávnější. A nechtěl jsem dostat přes čenich...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BRAMBOREENA: ok, těším se.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BRAMBOREENA: no já dočetl třetí, čtvrtý si asi jdu koupit hned po víkendu :-) to jen tak na okraj.

    s těma barvama teď o tom píšu (jo: celkem se dalo uhádnout, že je uhádne...): fakticky už po třech knihách je jasné, že aura tam bude hrát značnou roli, přesto, že je ze začátku zesměšňována. takže je to sci-fi, nebo eso-fi? (esoteric fiction? :-)

    popravdě, celý Tvůj svět má v sobě dost fungujících fíglů, aby prostě .. fungoval. dějí se tam zajímavé věci a je přímo naznačeno, že by se na ně šlo koukat z různých úhlů pohledu. dá se čekat, že někteří lidi jsou zvědaví na detaily, které tebe třeba ani nenapadly jako podstatné, a jsou to pro tebe jen šmouhy, pomocí kterých si narychlo načrtla pozadí příběhu...

    mimochodem, k psycho-astrofyzikálním jevům: nikdo další, kromě 18ti kosmonautů Apolla (několik málo letělo za hranice radiačních pásů opakovaně, takže v absolutních číslech méně) před dnes už více než 50 lety nepozoroval jev přímého vnímání kosmického záření: vlastně se asi ani pořádně neví, jestli to vznikalo interakcí kosmického záření s mozkem, či se sítnící. v podstatě se tam od té doby radši nelétá a dnes vyhlášené termíny jsou pořád léta v budoucnosti a ne zcela jisté..

    Cosmic ray visual phenomena - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_ray_visual_phenomena
    tady máš psycho-astrofyzikální jev, který v celé historii lidstva mělo šanci vidět méně než 18 lidí a navíc z dnešního hlediska je to už téměř jen historický mýtus... jo, a od té doby se mimochodem nelétá (ani kousek ven z magnetosféry, což by přitom bylo překvapivě levné.. rozhodně ne dražší, než třeba superdrahý provoz ISS...)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    XCHAOS: To je přesná trefa; to míchání motivů (obzvlášť protichůdných) je potřeba, a nejen tak nějak z vypočítavosti, aby se člověk zavděčil co nejvíce různým skupinám, ale hlavně proto, že v principu je nejzajímavější vždycky to, co je ambivalentní.

    Jinak ale souhlasím s BORGDOG. Ještě je tu ten aspekt, že "generovat technobláboly" je ve skutečnosti pro autora dost snadné a číst to je pro čtenáře dost nudné. To prostě nemá smysl psát. Škoda času pro autora i pro čtenáře. Tak jako jsem s přibývajícím věkem přestala do knížek kreslit mapičky, tak i tohle už mě dost omrzelo.

    Nicméně - v pátém dílu trochu té "nerdovské" složky přece jen bude, protože bych pokládala za nepoctivé nevysvětlit, jak ten svět funguje. To jsou spíš tedy "teze a konstrukce" než vyloženě "technobláboly", ale jistá míra odtržení od reálného světa se v tom dá pozorovat taky; zkrátka, když mám vysvětlit, jak se to stalo, že nějaká civilizace uctívá Hvězdovládce a fetuje houby, tak to samozřejmě moc nepřipomíná věci, které zažije běžný občan ráno cestou do práce. ;) No tak si třeba přijdeš na svý... :D
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    XCHAOS: To je těžká věc, zrovna ten krejčovský salón je do budoucna dost důležitá scéna - ve třetím dílu hraje určitou roli Gerdánka Yeegonei (třetí díl je hodně o Gerdáncích a jejich plánech), takže bylo potřeba ji uvést do děje, a ve čtvrtém dílu se zase ukáže jako zásadní, že Lucas "uhodl" Aš-šádovy barvy. Mohla jsem je chudáky nahnat někam jinam, kde jsou nějaké barvy k vidění (do galerie? Do obchodu s balakrylem? Na technoparty...?), ale ty hadry mi připadaly nakonec ještě nejlogičtější.

    Co se týče Lodí a Sgenů atd. - ano. Vymyšlené to je a vysvětlené to bude.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BORGDOG: tohle je těžký: máš fany a máš nerdy. hardcore sci-fi vždycky četli nerdi. jo. je tam vždycky nějaké "handwavium", případně příhodně zkombinované s "unobtainiem"... ale konzistentní příběh nemusí nutně dávat nějaký vědecký smysl, a přesto může být poutavý. pouhý výčet technoblábolů by byl nudný, ale řešit, která civilizace jaký blábol má a jaká ne, protože ti první ji před ní tají.. to už je generický špionážní román, který může citovat třeba skutečné příběhy z našeho světa.

    podstatné ale je, že fanové si opravdu rádi přečtou, co si hlavní hrdin(k)a oblékne, protože nakonec fanové mají rádi cosplay. nerdi na cosplay tolik nedají..

    o nějakou "kvalifikaci" na psaní hard-sci-fi myslím dnes už nejde - protože dnešní věda dospěla ke všemu, jen ne k tomu, že by příval nových astrofyzikálních poznatků šlo nějakou konzistentní teorií jednoznačně beze zbytku vysvětlit. takže z tohohle bych strach neměl :-)

    nakonec je to jenom zábava. někoho vtáhnou akční scény, jiní se identifikují s jednotlivýma postavama... a no a beznadějní nerdi se začnou rejpat v detailech těch fiktivních historií apod. já právě myslím, že na dobrém fantastickém díle si různé typy čtenářů najdou to svoje, zatímco "žánrovka" zasáhne jen lidi s jednou konkrétní "úchylkou". je to vlastně skoro politika :-)

    jak zaujmout jedinou knihou lidi s vážným zájmem o psychotroniku a současně i uspokojit ty, co se vysmívají povrchní esoterice? v podstatě je to dnes tak trochu o "djském umění" spisovatele, který míchá do sebe i protichůdné motivy :-)
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    XCHAOS: Tohle je těžká věc. Ze zkušenosti ti řeknu, že čím déle píšu SF, tím víc se snažím technologickým popisům, natož pak "hard SF" zápletkám, co jsou na technice přímo postavené, vyhýbat. Protože to skončí buď tím, že člověk vleze na pole, ve kterém nemá vzdělání, a ať se snaží studovat podklady sebevíc, stejně nějakou botu udělá, a VŽDYCKY se pak najde někdo, kdo mu s ní praští o čenich. Anebo začne vymýšlet vlastní vědu, své vlastní "technobláboly" a skončí to jako fantasy ve SF obalu, jen místo Avada Kedavra je neurodisruptční rezonátor. Skutečností je, že kvalifikaci psát ryzí SCIENCE fiction typu space opera má jenom hodně málo autorů, jako Alastair Reynolds nebo u nás Julie Nováková. Ostatní v tom více či méně všichni bruslí, NENÍ to "pohodové psaní," a až moc často je to spíš zoufalé doufání, ať neudělám minelu příliš velkou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam