• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    BRAMBOREENA: Ani neznaznačuj že není žádná kanonická verze událostí!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    YENNEFER: jo, no Alfred Bester byl takový ojedinělý psychedelik v nudných technicistních 50.letech, ale ony vůbec nejsou věci čím se zdají být :-) ale nikde to není tak mnohovrstevnatý systém psychotroniky jako v argenitovém vesmíru. Kam se hrabou Hvězdné války a jejich Síla... jako ano, psychotronikou to zavání, ale Síla umí podstatně méně Ψ-kusů, než argenit (dokonce méně, než Besterova psychotronika, ale ony tyhle astrální projekce jsou staré ne jak sci-fi sama, ale jak literatura sama, prostě někteří autoři vždy dávali přednost halucinacím před technologií...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BRAMBOREENA: no, nějak takhle to převážně chápu taky, díky za shrnutí ...
    i když nějak mi mezi řádky uniklo, co sakra dělala Prastará s Akkutlixem na D-Alfě? Měl sedět zamčený ve svém klaewentu v kanálu Avalun, přeci! tam rozhodně chybí nějaký zásadní prequel.


    jinak pořád prosím o zanechání stopy v Mycelipedii... granoplast je jasný polymerovaný extrakt z karwillu, akorát přitom přijde procesem cca jako popcorn, takže ve výsledku má konzistenci někde mezi popcornem, pěnovým polystyrénem a takovými těmi syntetickými rýžovými chlebíčky :-)
    YENNEFER
    YENNEFER --- ---
    VANEK: četla jsem je ve špatném pořadí :-)
    VANEK
    VANEK --- ---
    YENNEFER: Hvězdy, můj osud jsou o tři roky pozdější.
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    Tak já sem dám terapeutickou mlhu. Mlhu v tomto příspěvku si může rozkliknout bez obav kdokoli, a žádný zážitek ze čtení mu to nezkazí. Když na stránce vidíte tolik mlhy, že vám to leze na nervy, rozklikávejte si ji tady!


    Nejdůležitější věci se odehrávají vskrytu. Vážně. Vydávají se o tom i knížky, tak to musí být pravda.

    ( POZNÁMKA: Chtěl jsem sem původně napsat "kdo to čte je vůl", ale bylo to trochu infantilní ... :-) )
    EULE
    EULE --- ---
    takže já tady teď nemůžu nic číst, protože jsem tak pozadu (v 7. teprve), že úplně nestíhám kontext vašich příspěvků. aspoň, že jsem si před 6. dílem všechny naposlouchala v audio verzi :).
    A teď už to čtu a slyším u toho mluvit Jaroslava Plesla, Kristýnu Frejovou, Martina Zahálku a další ... :)) (ok, některé interprety bych teda vyměnila, ale jinak je to načtené skvěle!)
    JONY
    JONY --- ---
    Koukám, že máme nakročeno k heretickým skupinám fanoušků Mycelia :)
    YENNEFER
    YENNEFER --- ---
    BRAMBOREENA: vzteklým můžeš říct, ať si to přečtou znovu, já tam při každém další přečtení objevím něco nového, co mi předtím tak trochu uteklo :-D
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    A už končím s bílou mlhou, je to blbý takhle mlžit, dál k tomu nic nebudu psát, leda až za nějakou dobu, pokud mě mezitím vzteky nesežerou :D
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    SHEALA:
    Takhle to mohlo být taky. Já schválně chtěla, aby se dalo najít těch vysvětlení víc. Musí existovat aspoň jedno logické a fungující, jinak by to byl podvod na čtenářích; ale ve skutečnosti jsou asi čtyři varianty, jak to mohlo proběhnout, a já vlastně chci, aby si to každý mohl přebrat po svém. Jedno z vysvětlení je i to, že se to Lucasovi celou dobu zdálo ve virtuálu :D Nemělo by být hlavní a sama mu věřit nechci, ale lze to pochopit i takto.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    kurňa, čtečku sem si zapomněla doma, takže dnes to už nedočtu. Unbook tohoto klubu do kdy? Bílá mlha, bílá mlha! :-)))))
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    BRAMBOREENA:
    wait, měla jsem za to, že Akku a ten druhej jsou bytosti podobné jako loď. Nebo já nevím. Musím to přečíst znova, resp to že informace podstrkoval Gilesovi Akku a ne Lodě, je pro mě novinka. Vnimala sem to, že Akku se oportunisticky chytnul šance, když Lucase opustili
    Loďe. Jinak to co popisuješ dává smysl, konec konců podobný princip - mantling mají i Elder Scroll, akorát tam ten kdo se stane nějakou jinou entitou, ztratí svoji puvodní identitu


    A planoucí lesy sem taky četla, ha :)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    KAVEN: Naprosto přesně.
    Uff... vrátil jsi mi právě chuť do života, já začínala propadat beznaději, že je to tak nesrozumitelně podané, že to nikdy nikdo nepochopí.

    Akkütlix byl celou dobu uvězněný karwilem na D-alfě, proto se nemohl projevovat fyzicky. Před šedesáti lety odtamtud zdrhnul - nechal se odteleportovat těmi ještě nezblblými kolonisty, kteří při tom zemřeli, a proto chybí mezi D-alfany ta nejstarší generace. Pak přežíval na Tlix a hledal způsob, jak se vrátit ke "svému dílu" na Össe (představuju si, že tam nebyl jako "člověk", ale jako nějaká astrální entita). Připravil desku a podstrčil ji do Černých studní, které právě tou dobou vznikly. Nemohl se přímo objevit na Össe, protože tím by na sebe upozornil druhého Sgena, který tam měl velekněze coby agenta. Jak si hledal cestičky, vyhlédl si starého Hildebrandta a dal mu různé ty tajné info o Tlix, ovšem Giles už byl po kontaktu s rawe, takže bylo potřeba počkat na další generaci. Pro kontakt s Lucasem byl klíčový ten okamžik v Giddohru, kdy ho Aohrlermegrl vedl k Prahu Rekeghu - tehdy k sobě Lucase zavolal a mluvil s ním napřímo. Od té chvíle Lucas směřoval k tomu, že byl víc a víc Akkutlixem. Ovšem není to tak, že by měl červa v mozku, který by ho ovládal - to by bylo trapné. Proto se pořád snažím, aby ti "bohové" měli dvojakou podstatu (mohou být bytost, ale hlavně je to "princip" - u Akkutlixe neustálá proměna, u Cirdaha stabilita a řád), čili nepomůže zničit tu konkrétní fyzickou manifestaci. Ono je to těžko uchopitelné... ale křesťanství vlastně taky pracuje s tímhle a asi je to jediný způsob, jak si vlastně představit nějakou "snesitelnou" nesmrtelnost. Věčně mladí řečtí bohové jsou vlastně dost děsivá záležitost :D



    MOUNTBATTEN: Ale sto stránek před koncem to ještě jasné není, myslím, že to vyplyne fakt až v úplném závěru.
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    MOUNTBATTEN: To byla taky jedna z těch věcí, co jsem tady chtěl probírat, až to nebude spoiler :-) Následující mlhu prohlížet až po dočtení!

    V zásadě, i když to M8 trochu zamlžuje, podle mě pořád platí že oba sgenové jsou "osoby" - útržky spodního vědomí ("duše"), které můžou pobývat v myceliálních nebo argenitových strukturách, nebo v živých tvorech, a mají nějaké svoje cíle, plány atd. Ale zároveň každý z nich je pevně spjatý s určitým principem, což může mít něco společného s tím jak vlastně vzniknul. Takže Gäercürdahöarth je bytostně opatrný, dává přednost obraně stávajícího; zatímco Akkütlix se neustále snaží adaptovat, přicházet s něčím novým. Potom když spolu bojují, tak jde nejen o souboj dvou protivníků mezi sebou, ale zároveň se testuje která strategie je výhodnější. No a v době hvězdovlády spolu nebojují tím, že by si dávali do zubů. Místo toho se každý snaží ovlivnit všechny myslící tvory okolo způsobem, který mu v dalším věku bude nejvíc vyhovovat. To je taky důvod, proč lidi nemůžou fandit Akkütlixovi, i když reprezentuje z našeho pohledu lepší adaptační princip. Nejde o to, že v tom případě by vyhrála adaptace, a lidstvo by se stalo lepším a přizpůsobivějším. Jde jen o to, že namísto diktátora se superschopností A by měli diktátora se superschopností B.

    Akkütlix a Lucas - to chápu tak, že se původně vtělil do Lucase podobně, jako předtím Gäercürdahöarth do Taliho. Akorát místo aby ho ovládal, tak se jen vezl a decentně ovlivňoval. Možná mohl Lucase opouštět a zase se k němu vracet. A teď půjdu na tenký led, ale dokonce si myslím, že se v duchu své adaptační podstaty se Lucasovi přizpůsoboval, stejně jako Lucas jemu. A na konci to chápu tak, že Akkütlix se s Lucasem spojil, stali se jedna bytost - protože celou dobu se jeden ke druhému blížili, tak nakonec už mezi nimi nebyl rozdíl. A to snad byl i důvod, proč ho nakonec nesmetla hvězdovláda, i když v době jejího vrcholu byl v nezavřeném klaëwentu. Proto ho taky Aš~šád nemohl po všem vzít domů, a nemohl vzít ani Fionu a riskovat, že by na ní Akkütlix přeskočil. Při první přečtení mi přišlo, že je Aš~šád prostě svině a nechce mít konkurenci, ale nakonec jsem usoudil, že se prostě snaží zabránit návratu sgena v jakékoli podobně ... teda až na ty prsty chaosu, v jejichž duchu mu nějakou šanci nechává.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    KAVEN: když já 100 stran před koncem osmičky zjišťuju, že jsem asi těch osum dílů vůbec nepochopila :-))))) Rë Akkütlix, co je ten Akkütlix vlastně co? :-)))))
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    Planoucí lesy Venuše - samozřejmě. To je moje "iniciační" kniha, jako malá jsem ji četla pořád dokola (trvalo to několik měsíců - úplná posedlost, uměla jsem ji prakticky celou nazpaměť, doma už se báli o moje duševní zdraví :D ). Zpětně viděno je to jen taková jednohubka, je to krátké, jednoduchoučké, přímočaré a vlastně primitivní (tím neříkám, že "hloupé" - archetypy nejsou hloupé, jenom jsou zkrátka v základech všeho, takže kniha, která je prezentuje bez dalších sofistikovaných vrstev, jako je tomu v tomto případě, se pak holt staršímu člověku jeví příliš obyčejná a už není důvod se k ní vracet; prostě je to klasická "cesta hrdiny" s iniciací a proměnou a moudrými rádci a vším tímhle harampádím, šmrncnutá mimozemským koloritem, kde je nebezpečný les a coby šamani vystupují nahatí telepatičtí Venušani; a to je samozřejmě úplně boží, ale není v tom nic víc :D). Nicméně jestli něco způsobilo, že píšu zrovna takhle a ne nějak jinak, byl to právě tenhle kolektivní studentský překlad Tonke Dragtové :) A tam právě telepatie takhle dějotvorně/stylotvorně použitá je, což mi připadalo tak úžasné, že jsem ten tríček okamžitě převzala a už se ho nehodlám vzdát.

    A, mmch tohle je další z mnoha propastných rozdílů mezi mnou a Milošem Urbanem (kromě Snovačky versus Pole a palisáda) - ten Planoucí lesy taky v dětsví četl a onehdá to někde na sítích příšerně zhejtil, jaká je to pitomost :D Takže ne; na Planoucí lesy špínu nekydám, mám je v úctě jako něco, co svého času mělo svou důležitou funkci. Je to něco jako vypadlý mléčný zub. :D

    Bestera jsem četla mnohem později a nějak to prosvištělo kolem bez většího vlivu, už si to vůbec nepamatuju.
    YENNEFER
    YENNEFER --- ---
    XCHAOS: v padesátých letech o telepatii psal alfred bester v knize hvězdy, můj osud a potom mnohem více ve zničeném muži...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAVEN: jako základní převratný geniální nápad je argenit, to je jasný :-) prostě 2d chodička, Pacman běhá bludištěm s teleporty, sbírá krystaly a honí ho sgenové :-)

    každopádně co je zajímavý, jak ta telepatie úplně převrací tradiční vyprávěčské formy. Tradiční román se píše bud' v třetí osobě, kdy pak autor může různě přeskakovat po postavách a odhalovat, co si myslí, pokud to rovnou neříkají nebo nedělají. A nebo je v ich formě a pak sice může vypravěč popisovat, co ostatní říkají a dělají, ale co se týče myšlenkových pochodů, tak může vyprávět jen o svých.

    Ale Vilma vymyslela gleewari-formu vyprávění, kdy jednoduše jedna postava může přečíst nejen protonaci, ale přímo i myšlenky jiné postavy, což je přesně ten drobný detail, proč to není jen nějaký další rip-off star wars či jiné mysteriozní space opery, nebo nějaké fantasy s draky a teleporty. Myslím, že to co nás na tom tak vtáhlo je právě to, že gleewarinský román je úplně neokoukaná forma vyprávění, kterou (asi, téměř, určitě) nikdo předtím na světě nikdy nevymyslel (možná někdo někdy o psychotronicích a telepatii psal, to jo, ale nemyslím, že stylem, kdy by z toho udělal vypravěčskou formu, kdy nějaká postava může vědět přesně to, co v jiných knihách jen autor - jen to vlastně "reverzní ich forma", autorka se sama tak nějak inkarnuje do postav v románu a sděluje jim, co může vědět jen autorka! :-)
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    VICKE: přesmyčky jako původcové pseudonymů postrádají tvořivosti ;) já bych tipoval skupinu jinak úspěšných autorů, kteří ani nutně nemuseli být kontemporální, již se rozhodli vstoupit mimo své žánry, a aby nepřišli o dobrou pověst, založili si intelektuální pseudonym vilma klímová kadlečková, protože v jejich časovém rozlišení 19. a 21. století splývají, takže jména velikánů jako jaroslav budivoj tesař, karel slavoj amerling, jakub hron metánovský či vratiprst choromysl krombožinec lilibínský byla jejich hlavní inspirací.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam