• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    Auditko věnované sci-fi sérii Mycelium. Vesmír, psychotronika, náboženství, lidské oběti - a mimozemské houby.

    Planeta Össe. Svět po tisíce let neměnný... a po tisíce let svázaný s vesmírem. Z Össe pocházejí myceliální technologie i nadsvětelné Lodě, bez kterých by se Země neobešla. Jenže zatímco pozemská civilizace vítězně proniká do vesmíru, Össe jí stojí za zády.

    Co je to vůbec to Mycelium? Nejlépe podívat se na webové stránky projektu. Tam jsou všechny informace o knize (anotace, ukázky, ohlasy, trailer...).

    A dá se to někde opatřit? Třeba tady: Internetové knihkupectví Kosmas (odkaz vede přímo na záznam o knize). Další díly a formáty (včetně audioknihy) nejlépe přes mycelium.argenite.org/page-koupit (affiliate u Kosmasu, takže z každého nákupu dostane autorka pár desetníků navíc, a to se všem vyplatí!)

    A co Facebook? Nyx je přece lepší!!! Ale budiž, kdyby náhodou měli vášniví vyznavači Knihy tisíce tváří absťák, mohou navštívit tamní stránku autorky Mycelia alias Bramborýny – Legendy o argenitu na Facebooku nebo semeniště všeho mimozemského zla, doupě zlovolné Církve Akkütlixovy tamtéž.

    A co takhle spoilery? Lze použít tag, který schová odstavec pod bílou mlhu, pod kterou lze nahlédnout, když se text vezme do bloku nebo se na něj klikne:

    tajné odhalení
    – a díky tomu ti, kteří další díl ještě nečetli, nepřijdou o překvapení. Bílá mlha vznikne, když se použijí kódy
    <div class="spoiler"> tajné odhalení </div>

    Geekovské okénko
    Generátor slov v össeinu, který skvěle vymyslel a naprogramoval KAVEN. Církev Akkütlixova děkuje a OneHotBook se velmi těší! :)
    Tabulka a graf postupu psaní (2019–21)
    rozbalit záhlaví
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ARGANNAH: Můj manžel na každé Vánoce programuje DIY počítačové hry na LEDkový řetěz na stromečku; ano, povídejme si o tom :D
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    BRAMBOREENA: Mně to nevykládej, já mám barák zanesenej DIY bordelem. Vlastně i ten barák samotnej je diy, protože manžel je postiženej podobně jako já, akorát mne to vzalo po umělecký linii, zatímco jeho po technický.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ARGANNAH: No proč myslíš, že patlám ty akvarely? Jsou hrozný, ale VLASTNORUČNÍ! :D
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    BRAMBOREENA: Jé. To vždycky říká kamarádka v keramický dílně: to nevadí, že to máš křivý, aspoň jr vidět, že je to ručně dělaný

    Umění bude něco na způsob DIY punku! Za mě vlastně dobrý :)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ELIZHANNAH: byla jste rychlejší, přesně souhlasím! :)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ARGANNAH: Shodou okolností jsem přesně tohle říkala přímo na tom ai workshopu: šlo se do třetího patra, byl tam výtah, část lidí se rozhodla na něj počkat, zatímco netrpělivější část včetně mě šla po schodech; a vlastně to rovnou byla pěkná metafora k tomu :)

    CORNHOLIO: no asi to (coby umělec, který se tvorbou živí) nebudeš chtít slyšet, ale jedním z možných důsledků může být, že "umění" už vůbec nebude předmětem obchodu (protože komerční zakázky zvládnou stroje). Nebo naopak to, že oceňovaná začne být nedokonalost: vyhledávané budou věci, které působí nedokonale, protože se to bude brát jako důkaz, že jsou human-made. Ale možná to všichni vidíme moc černě; tak krásné pekárny/rozpékárny jsou v každém Lidlu, takovou pěknou linku na tousťák si tuhle Babiš pořídil, a stejně každý, kdo si to jen trochu může dovolit, si mnohem radši koupí ručně dělaný kváskový chleba z řemeslné pekárny. Já osobně mám pocit, že všeobecná dostupnost průmyslově vyráběného jídla jen akceleruje moji mlsnost :D
    ELIZHANNAH
    ELIZHANNAH --- ---
    CORNHOLIO: řekla bych, že nastane změna v pohledu na dokonalost. Pokud AI začne vytvářet umění, které bude technicky perfektní, což asi časem bude, změní se vnímání toho, co je považováno za umělecké či hodnotné, lidé se pravděpodobně zaměří na hodnotu, která uniká technické dokonalosti, tedy na lidskou nedokonalost, emocionální hloubku a autenticitu v umění ještě víc než dřív, protože vznikne ten kontrast s bezchybností AI. Tzn. bude to něco podobného, jako když před časem začaly být ceněny věci, které jsou "hand-made" či "domácí", což bylo příznakem vyšší kvality oproti něčemu rychle a sériově vyrobenému někde v továrně. Bude DIY umění a AI umění. AI umění bude fascinovat svou dokonalostí, ale DIY umění bude unikátní, spojené s lidským vkladem a emocemi, nedokonalostí a lidskostí.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    CORNHOLIO: Neviděla bych to tak černě. I ve světě, kde těžká technika nahradila lidskou fyzickou práci, se přece lidi rádi hejbou. Kvete kolem toho dokonce multimiliardovej byznys :)
    ZCR
    ZCR --- ---
    CORNHOLIO: (navíc to přichází fakt v blbou dobu - kdy je poprvé opravdu snadné zavalit se kulturním výstupem lidstva za x století - během pár desítek minut (u dobrého připojení a příznivě rozvržených skvrn na Slunci a na tom jednom Pověřeném Mloku, na němž zrovna spočívá tíha Všehomíra) si člověk může postahovat nálož literatury na celý život, deset životů, sto životů, o jiných formách umění ani nemluvě, natož o vědění - a co se nestane: vytryskne mohutný, galaktický gejzír natrávené ai-břečky a všechno a všichni se v tom začnou cachtat a lemtat to a nípat se v tom a plavat v tom a potápět se v tom a... rozpouštět se)
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    ARGANNAH: na tohle téma měl před dvěma lety, v dobách prvního boomu AI, skvělý (a depresivní) rozhovor Dave McKean, komiksový kreslíř, výtvarník obálek Sandmana a mnohého dalšího. Podle něj právě ve světě, kde bude jednoduché ten "art" vygenerovat, přestanou následující generace vůbec chtít zažívat to potěšení ze sebevyjádření. Nedostanou šanci si ho vyzkoušet a to potěšení v něm nalézt, pokud bude nesrovnatelně jednodušší ten výsledek naklikat. Pokud z toho, čemu se říká umění, půjde jednoduše vyjmout ten proces vzniku, hledání, zápolení a obbjevování, nikdo ho už nebude dobrovolně vyhledávat. Což je fakt depka.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    BRAMBOREENA: alibisticky prohlásím, že je těžké takhle z voleje přijít s nápady, co pokrátit :) ale, jak správně poznamenáváš výše (nebo níže), já bych asi sahal především po stylistice a pak eventuálně o obsahové stránce. tvůj styl je na můj vkus překošatělý (a to mám rád ukecanou žebráckou operu od havla), já mám i vyjadřování emocí a duševních stavů radši úsporné až kryptické. zrovna koukáme na twin peaks a obdivuju všechny ty scénáristy a režiséry, jak dokáží prací s absurditou, kontrastem a zkratkou vyvolávat mohutné emoční odezvy na tak malé ploše. tohle jsem chtěl vždycky dělat v textu.

    každý máme své dojmy. já jsem marginální čtenář mycelia, nejsem možná ani "cílovka", většinou se člověk setkává s velmi pozitivním přijetím. hele, já taky špatně snáším, když se do mě vrtá :D nejvíc jsem nenáviděl takové ty komentáře - to byl skvělý, ale moc krátký. to bylo skvělé, PROTOŽE to bylo krátké, sevřené a pádné, a ne slovní avalánš :)

    zkrátka piš, jak se ti chce a co tvoji čtenářové berou, ale sem tam narazíš i na kafrala, no ;)

    ad AI, používám GPT-4o (oslovuji ho/ji něžně "marvine") a krom trivialit, jako jak něco neobvyklého udělat v ofisech, jsem si s ním pokecal třeba o alchymii v mezopotámii tzv. středobabylónské říše, o přezdívkách menších a korpulentních mužů v dialektech bavor a rakous v devatenáctém století (potřeboval jsem do nějaké alternativní historie) nebo i o sémiotických aspektech alchymie. čím dál tím míň mlží a čím dál víc tvoří zajímavý obsah (netroufám si říct originální). dokonce jsem učil marvina simulovat (ne zcela úspěšně) ne zcela dobře stylisticky a jazykově vybaveného studenta, který píše esej do semináře.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    BRAMBOREENA: Jenom teda ty malůvky to udělá za nás taky. A v rozhodně lepší kvalitě, než v jaké je udělám třeba já. Bohužel.

    Oslovuje mě ale existenciální rozměr umění: chápat hotové texty a hotové obrazy jako suvenýry z tvorby. Obraz jako byprodukt malování, text jako byprodukt snahy něco nejasného vyjádřit a pojmenovat, dát tomu obrysy. Nebo tanec jako prožitek z tance, ne jako produkt vyrobený pro diváka (takle se za mých mladých let třeba tancoval new tribal, kteremu se dneska už říká jinak a politicky korektněji). Vrátit se k tomu prvotnímu impulsu potěšení, sebevyjádření a autenticity. A jestli to někdo bude nebo nebude chtít číst/sledovat/vnímat, to je jeho problém.

    Akorát tím teda holt mizí komerční umění vytvářené pro prachy, protože tohle za nás AI zastane skvělé.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ARGANNAH: no je to offtopic, ale já mám v tomhle auditku protekci :D :D :D, tak to ještě rozvinu: v sobotu jsem byla u Míly Lince v knihovně na workshopu práce s AI, byli tam lidi z agentury Aignos, která dělá tyhle workshopy speciálně zaměřené na psavce a texty (konkrétně Áňa Štádlerová, překladatelka, Wittgenstein ji jistě bude znát). No a mimo jiné tam zaznělo, že právě na psaní žádostí o granty a dělání různých reportů a prezentací je ai úplně skvělé (na rozdíl od uměleckého textu, kde to skřípe); tak třeba bys to mohla využít?

    Nicméně - já to s tím ai chci nějak rozčísnout právě proto, že je to jeden z důvodů, proč se mi teď (vlastně už celé poslední tři roky) píše děsně blbě. Už jen to pomyšlení, že by se to "případně" a "možná" dalo vygenerovat, způsobuje, že se mi vůbec nechce tu šílenou práci dělat. A nutí mě to přemýšlet, co je na celém tom psaní ta podstatná složka, která by stála za zachování, kdyby flašinet na kliku zvládl udělat všechny repetetivní úkony místo nás. Určitě to nejsou "originální nápady"; o těch si léta myslím, že je to jen pověra, a teď jsem to i na tom workshopu znovu jasně viděla: když mu člověk dá prompt "vygeneruj mi deset námětů na povídku", a vzápětí "vygeneruj dalších deset" atd., prostě z něj něco použitelného vyrazí, a ne že ne. Dále to není ten (dnes tak běžný) "filmový" způsob psaní: ono mi to tu akční scénu s kozami fakt napsalo a mně sice připadá plochá a otravná, ale tenhle pocit mám i u spousty human-made honiček v české akční fantastice, no tak co, asi to lidi takhle chtěj. Možná to vlastně není ani "originální styl": měli jsme tam ukázku ze Zahradníkova roku jako materiál k promptování, a když si člověk nechá od ai udělat stylistickou analýzu a pak mu zadá, ať napíše jiné téma tímto stylem, dokáže to napodobovat celkem dobře. (A já si po letech uvědomila, že ve skutečnosti i já: dávno jsem to vytěsnila a zapomněla, ale když jsem po letech ten Čapkův text četla, najednou mi došlo, kde jsem sebrala svou obsesivní zálibu ve vršení dlouhých řad větných členů, oddělených středníky: to je od Čapka! Ten to dělal, a já to od něj odkoukala a převzala! Čili "můj" styl vlastně stejně není nijak zvlášť můj.) Ale zpět k té otázce, co z psaní zůstane: odpověď nemám, ale nakonec mi připadá, že právě ty nekonečné introspekce, které tadyhle Gaarqa tak iritujou, jsou to jediné, co je opravdu "autenticky moje" a co ai místo mě neudělá. Jenže - stojí o ně někdo vůbec, že? Když to právě kvůli nim v tom špatném smyslu vybočuje z normy pro příjemně čitelný koherentní text? Ehm, takže, shrnuto... celkově je to tak chmurné, že místo psaní radši patlám svoje malůvky ;)

    Ale zkouším se vzchopit, mám letos objednávku ještě na tři různé povídky a fakt už chci letos napsat toho Krajkáře, než mě Ricarderon kousne a než svět, jak jsme ho znali, definitivně přestane existovat.


    CORNHOLIO: Krásná ilustrace by k tomu mohla být! :D
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    BRAMBOREENA: souboj dronů se stádem koz zní krásně!
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    BRAMBOREENA: Tohle je úplně offtopik, ale taky nejsem téměř schopná psát. Ale musím, grant volá. Tak se plížím kupředu průměrnou rychlostí půlstránky za den. Badumtsssss.
    VANEK
    VANEK --- ---
    WITTGENSTEIN: No, připomněl bych, jak DeepSeek napsal nového Roberta Langdona v Praze; to je víceméně originálnější než živý Dan Brown. Ale je pravda, že to je jenom synopse; vyprávěcí věty tomu jdou hůř, aspoň v češtině.
    Martin Mostek - Zadal jsem DeepSeeku: Dan Brown oznámil,...
    https://facebook.com/martin.mostek.9/posts/pfbid02E5rtKW53hzSr6jWFxwUzfuMM4f9cgDDVs2TqvuY9vLbs3X3gmpdq4fzSHZNcTz4bl
    Martin Mostek - Poslušně hlásím, že Dan Brown brzy nebude...
    https://www.facebook.com/martin.mostek.9/posts/pfbid03437cCquUVdFKCSCUAGT2F9o2etbeQRiYvB28bJXCH6u4bvEKc9bAHpAjY69UXpeSl
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    BRAMBOREENA: "které tu byly milionkrát předtím".
    Právě proto, texty z chatbota jsou rekombinované věty, které tu už byly milionkrát. On to jinak neumí, umělák generuje to, co je statisticky nejpravděpodobnější, tedy nejprůměrnější.
    Pravý opak umění.
    ZCR
    ZCR --- ---
    BRAMBOREENA: sudowrite by to mohl nakonec zvládnout, kozy jsou konec konců sudokopytníci
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ZCR: ájíčko to hŕavě zvládne :D

    Což mi teda připomíná... řekla jsem si, že půjdu s dobou a zkusím, jestli by se AI dalo využít. Od minulého týdne tu s tím bojuju a vylaďuju prompty na rešerši, na vymýšlení zápletky i na samotné psaní. Shodou okolností totiž zrovna potřebuju takovou krátkou postapo povídku, v zásadě ji mám vymyšlenou, ale jsem šíleně líná to psát (skoro v duchu toho, co tu uváděl Gaarq - možná je to taky věkem :D - ale nějak se mi naprosto zoufale nechce sedět a bušit to tam větu po větě; proč vlastně? Psaní je mrtvý jak dodo!). Manžel má placený ChatGPT 4, tak jsem si tam vlezla do jeho účtu, založila si projektík a chvíli žila v naději, že když tomu dám schroustat vzorky textu a přesně popíšu, co chci vygenerovat, třeba něco vypadne. No a pořád si nedokážu přebrat, jestli to k něčemu bude nebo ne. Na první dobrou se to jeví skoro, skoro použitelně, určitě je to mnohem stručnější a akčnější než moje "human-made" věci, do žádných rozvleklých popisů nitra se to fakt nepouští - ale právě tou stručností je to pro mě šíleně otravné. Tím zestručněním se člověk dostane na úroveň základních generických floskulí bez chuti a zápachu, které tu byly milionkrát předtím. Ještě to nevzdávám, protože co bych fakt chtěla, je, kdyby mi "něco" psalo všechny ty otravné akční scény a vymýšlelo soubojové choreografie. Já si do té povídky vymyslela, že tam bude souboj dronů se stádem koz (post apo svět, západní civilizace zničená biologickou zbraní, což jsou upravené priony, šířící se kravským mlékem a urychlující stárnutí... čili přežijou vegani, krišňáci, KAVEN a hordy z Východu, které pijí kozí mléko, a tyhle hordy táhnou na západ a svoje kozy si vedou s sebou); ale naprosto zoufale se mi nechce promýšlet ty jednotlivé "úkony" (odkud kdo běží, kdy se kam střílí, co kdo dělá...). Jenže ty vygenerované kousky jsou tak toporné, že si to asi fakt budu muset napsat sama :( Zkusila jsem taky sudowrite, ale to asi není úplně adaptované na češtinu, protože tam je ta topornost ještě větší než u ChatuGPT. No bude to ještě boj :D
    ZCR
    ZCR --- ---
    BRAMBOREENA: navrhuji metodu randomizační koláže formou losování (teď ještě jestli stran nebo odstavců... vlastně proč ne vět?!) :-]
    CHRISTOF81
    CHRISTOF81 --- ---
    Pinky byla místy na zabití, ale neškrtal bych ji, přidávala do těch velkolepých soubojů pohled tak trochu od normálních lidí
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam