• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EZEEDark Souls & Demon's Souls | PREPARE TO DIE! | Bloodborne | Sekiro | Elden Ring | atd | ...aneb umíráme s nadšením
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    není "dnešní generace hráčů, co vyrostla na ZX spektru" už náhodou padesátníci? :). Tedy už lidi, od kterej se postupně už odstěhovávají děti, protože jsou dospělé?


    Nelíbí se mi postavení původně otázky, že openworld ničí hry jako argument, jako konstatování pravdy, protože to tak prostě není.

    Současně se mi nelíbí to intelektuální porno, co dělá Kofila i Rudolf.
    Opakování bosů, repetitivnost požitků... tam to není. Tam je designérské rozhodnutí, že se někteří nepřátelé vyvíjejí a kombinují hráči už známé techniky, je to jen další cesta, jak nechat hráče získávat zkušenosti, jak mu poskytnout pocit tý zvedající se křivky učení. Co se naučíte u jednoho, použijete i u dalšího. Rozvíjíte své schopnosti, stejně jako nepřátelé svoji obtížnost.

    Pak je tu otázka, zda starší hráči (nikoliv vývojáři), zde se nestali otroci minulosti – dob kdy technologie neposkytovala dostatečný výkon a tak se to vězení, koridorovky, pro ně staly klasikou, prostě si zvykli na vězení, jak už to tak u vězňů bývá. Kofila popisuje lidi, co pamatují vznik a vývoj herních mechanik – ale to je a bylo určené technologií.
    Ignoruje to svobodu a představy vývojářů, kteří kvůli tomu museli svá díla osekávat.

    Jedno z omezení byli iluze otevřených světů – přičemž zrovna na From Softech je vidět, že po nich toužili celou dobu, ale malá pamět na konzolích je držela při zemi a v jeskyňce.
    Že bossové byli jedineční... a že se křivka učení hráče řešila tím, že tam na každýho bosse běhal jako debil opakovaně, – no protože místo na CD a později na DVD, stejně jako na mechanickém disku v konzoli bylo omezené.
    V open worldu si to prostě dávkujete sami. Pokud trpíte neurozou, že musíte brát všechno, tak s tím něco dělejte, ale pan Mijazaki za to nemůže. Když se kouknete na jeho hry, vidíte jak se mu to otevírá, co konzole dovolí. Nemůžete po něm chtít, aby se zavíral zase do vězení. To není vaše hra! Platíte vstupné, aby jste si mohli vstoupit do jeho světa a zahrát si v jeho hře!

    Viděl jsem to už v roce 2015, kdy se křepčilo co dělá ve Falloutu stavění základen, podobně jako roky před tím, proč je to ve 3D a ne IZO. Hráči, technologie a vydavatel ale tady omezuje tvůrce a dokonce tak, že u autorů ignoruje jejich tvůrčí vize, dokonce na ně útočí. Moderní Fallout neudělal nic jinýho, než že konečně zrealizoval mechaniky, co tam chtěli původní tvůrci už od devadesátek, stavění, ale i ten rozházenej bordel, kdy poházené flašky je možný sebrat a použít na vodu, nebo udělát molotova (to se snažila už prastará Ultima, taky Zelda celou dobu směřovala ke svý dnešní podobě). jenomže to s tehdejšíma technologiema nešlo. Právěže taky patřím k pamětníkům, tak jsem viděl, jak ty omezené prvky herních možností se postupně všude rozvíjely – u japonců, u francouzů i u amíků. Všude.


    Je otázka, zda ten kdo ustrnul není tvůrce, vývojář, ale hráč, který najednou bez vězení je svobodný, a neví co s tím, protože si zvykl na mříže.

    Samotné koridory nicméně nezanikly, Capcom třeba ukazuje, jak se s nima pracuje dál, viz poslední Resident Evil. A povedl se výtečně. Ale má jiný prvky boje a vyprávění, ty fromovské prostě ječí, že chtěj ven, ty Capcomácké fungují výborně zase zde.


    //mimochodem, nevím kde se vzaly ty výrazy jako že hra je požitek. Požitek je něco, co vám prodá dealer před hlavním nádražím, ne hra, která je něčím dílem, stejně jako divadlo nebo film.
    NAGASAWA
    NAGASAWA --- ---
    RUDOLF: to bez debat. proto mam hry od Japoncu rad a tipuju, ze oni by se se stejnou fascinaci koukali na nase adaptace Jamamby a Rozsudku soudce Ooky.

    _KOFILA_
    _KOFILA_ --- ---
    RUDOLF: Zapomněl jsem ti napsat: Toto je Rudo naprosto parádní video. V dnešní době ale neumím najít celých 90 minut abych si to dal jak celovečerák... Takže to fragmentuju... Ale líbí se mi jak dokáže naprosto nezatíženě nějakým postojem nebo pozou hovořit i o tom dobrém v té hře... Myslím z jeho pohledu dobrém .) Toto je opravdu skvělý formát... Ale co to jen ukazuje. To co píšu v příspěvku pod tímto jako první pomčku... Že když toto video vyjde, vydavatel už má neskutečné prodeje... Všechny hejty tomu jen pomohli, všichni si to stejně koupili a až na pár vyjímek všichni i naprosto znechuceně dohráli... (víte jak to myslím)...
    _KOFILA_
    _KOFILA_ --- ---
    Zajímavé jak o Elden Ringu informuje můj poslední kůň videoherní "žurnalista" Ondřej Trhoň. Spoléhal jsem, že se k tomu postaví kriticky a né takto opatrným stylem, kdy se svému publiku omlouvá za kacířskou myšlenku "že prostě neví co si má o tom myslet". Člověk co psal zajímavé texty na kterých se dalo rozvíjet dál nějaké konstruktivní myšlení se zařadil po bok všem těm wanabe videoherních pisálků a pisaček (je to pisačka?) a stal se dalším nástrojem fanservisu:

    Pohlednice z Mezizemí: monumentální Elden Ring je herní událostí posledních měsíců — ČT art — Česká televize
    https://art.ceskatelevize.cz/inside/pohlednice-z-mezizemi-monumentalni-elden-ring-je-herni-udalosti-poslednich-mesicu-uypYJ

    Posuďte sami, jak o ničem může takový text být. Nejde o to, že to nedohrál, nejde o to že neví jak debilně jsou poskládaní bossové na konci, jak je to zmar opakování se všeho viděného, jde hlavně o to, že všichni už nedokážou odstoupit od toho, že by si někdo mohl myslet že open world skutečně zabíjí videohry... Dát si údaj kolik hodin si ve hře trávil rovnou do nadpisu a položit v recenzi jedinou smysluplnou otázku jestli je toto vůbec potřeba spolu s omluvou že si není jistej a jedním odkazem na externí zdroj je ještě horší než číst recenze Pavla Dobrovského, které jsou uplně bez názoru resp. které jsou opatrné podle toho jak patreon píská.

    Přitom to téma tady rezonovalo tak dlouho a dalo se velmi jednoduše postavit pár úvah alespoň takto:

    – nakolik ovlivnuje prodeje hra která je tak obludně velká že se o ni první měsíc (kdy má největší prodeje) nedá vůbec nic smysluplného napsat
    – je téma open worldu bez invence (případ elden ring) ještě vůbec aktuální? řada z nás čekala že tam ten prázdný obrovský svět bude mít nějaký smysl, že to nebude dark souls 4, 5 a 6 dohromady s jedním hradem a odfláknutým leveldesignem uplně všeho...
    – nakolik ve hrách v současné době očekáváme nějaký inovativní prvek vs. stačí nám to co bylo jen obludně obrovské?
    – je samotné cestování nekonečnou krajinou ještě odměnou? stačí něco takového dnešní generaci hráčů co vyrostla na zx spectru? co viděla zrod žánrů a herních mechanik?
    – co se v takových světech dá dělat nad rámec toho v co tě nutí vývojáři? pvp souboje s poschovávanejma mimickama? trolling tří cibuláčů s kanonama?

    určitě bych takových otázek k zamyšlení připravil víc, a vy taky... budu rád když je o další věci které vás napadli doplníte... díky!
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    NAGASAWA: já k tomu mám jedno imho, cizinci většinou vidí naše artefakty v jiným kontextu a vlastně to celý rekontextualizujou. Fascinovalo, když jsem viděl zpracování Zoly do korejského vampírskýho filmu. Ona celá neoformalistická filmová škola je o principu ozvláštnění, kde se posouvají známé významy, aby vznikly nové interpretace a světy ožili zájem diváka. Jde mluvit o tom, jako východo asijské umění změnilo moderní umění. Ale i třeba to, že Gibson už měl v Neuromanceru šuriken - a ta buchta, myslím katanu (měla snad vysouvácí ostří ale katanu ne). Tyhle střety chápání kultur jsou největší zábava cestování, ale i kulturních artefaktů nebo jídla;-)
    NAGASAWA
    NAGASAWA --- ---
    PHOW_SAATCH: jde to. ten prvni pruchod je seznamovaci a potom tam mas obtiznosti typu Dante Must Die, Heaven and Hell a Hell and Hell s tim, ze si muzes prochazet libovolne kapitoly. Tam ta hra teprve zacina a na trofeje je to nutnost.
    PHOW_SAATCH
    PHOW_SAATCH --- ---
    NAGASAWA: ten byl dobrej, no... moc mě zatim nebaví prostředí koridorů mezi bossfightama, ale ty jsou zábavný... a ani by mi nevadilo, kdyby po dohrání na normální obtížnost přituhlo a daly se procházet jen samotný boss areny (možná to jde, zatim jsem nezkoušel)
    NAGASAWA
    NAGASAWA --- ---
    VIRIK: jj design potvor a bossu je v DMC5 super. Treba takovyho Elder Geryona si pamatuju do dneska. Sice bossove padaji po par minutach, ale kdyz to clovek bere, jako soft From Soft verzi na odreagovani, tak se na to prinejmensim dobre kouka.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    NAGASAWA: ono to tak ale přesně je.

    Dokonce u těch DMC 5, tam Capcom nakonec přímo najal tu slovensko-českou agenturu – příšeráky tam navrhovali slovenští a moravší ilustrátoři.
    NAGASAWA
    NAGASAWA --- ---
    VIRIK: on uz to tu psal trochu zakryptovane Kofila, ale onehda jsme byli s klucima ve Vidni v Naturhistorisches museum, kde cloveku dojde spousta veci, respektive pochopi, ze muzes celej bestiar, design a lore napsat prave na dvou patrech tehle budovy, ktera schranuje jednu z nejvetsich prirodovednych sbirek na svete. Automaticky si tam predstavis vypravu Japoncu ovesenych fotaky, kteri prochazeji sekci mineralu, ktera hned navazuje na taxidermii a modře nasviceny skleneny modely meduz a ruznych fantasknich monster od sklare pana Blaschka. Japonci se potom vrati s tisicovkou fotek vsech tech clenovcu, modelu prasivych psu pro Bloodborne, koster, obrazu, jako z Painted World, zavesenych pod stropem, vcetne architektury a soch a po par letech z toho mas Dark Souls, kde zasnes nad tim, jak na takovej svet ti japonci vubec prisli a pritom ho mame u sousedu pod strechou. Jestli chcete videt Dark Souls, polovinu bossu a potvor, jedte do Vidne :)
    VON_GILOTINE
    VON_GILOTINE --- ---
    a to ten strom je vlastne dost uspornej a nejde se tam moc ztratit. oproti vselijakejm katakombam z nichz nektery jak jsou haluzne zdvojeny ze je to obcas o rozum...
    jinak teda osmdesat hodin..to jsem se jeste placal kolem hlavniho mesta.
    NAGASAWA
    NAGASAWA --- ---
    SITH: klasickej postup. pri prvnim pruchodu arenou vsechno prozkoumej, pozabijej, zkus najit vsechny predmety a kdyz tam budes podruhy a kdyz nebudou z potvor padat nejaky vyznamny expy, tak je proste bez vycitek obehni a neztracej tam vubec cas, nebo v tom nechas 200 hodin a nektery pasaze, specialne na vetcich stromu te budou regulerne frustrovat.
    VON_GILOTINE
    VON_GILOTINE --- ---
    SITH: druha varianta je proste levelovat a vsechno na patej pokus umlatit s mimicem ci jinym summonem. tato strategie mi nefungovala snad jen u toho zrudneho draka v arene, nejradsi mam kdyz ve treti fazi zapne lasery z oci a to kdyz neuhnes tak gg a znovu tam bezet tri minuty. ..
    VON_GILOTINE
    VON_GILOTINE --- ---
    SITH: rad. vecer bych mel u toho sedet, napisu ti tady na nyxu. pripadne me ma tady fousáč v přátelích.
    SITH
    SITH --- ---
    btw, než to dokončím, zkusíme někdy ten multiplayer? chci si s někým z vás zahrát. Přes PC. jakýkoliv boss, for fun
    PHOW_SAATCH
    PHOW_SAATCH --- ---
    VIRIK: Údolí včel... to si musim zopakovat..
    Film vznikl z popudu Barrandova. Tehdy zbyly kulisy a rekvizity ze slavné Markéty Lazarové, a vzhledem k tomu, že Vláčil hodně překročil rozpočet, doslova zruinoval dvě produkční skupiny, nařídili mu udělat ještě jeden film se středověkou tematikou. „Jeli jsme na obhlídky na Šumavu, kde stály tvrze a stavby po Markétě Lazarové a zjistili jsme, že čeští chataři všechno rozkradli. Tak se aspoň využily kostýmy a jiné rekvizity,“ vypráví autor předlohy Vladimír Körner
    SITH
    SITH --- ---
    já si po 80h nad tou hrou strávených stále musím připomínat, že tohle je prostě ta hra, kde nemusím každého zabíjet a každou lokaci vyčistit a prostě nějaký nepříjemný lokace proběhnout. A ono to, překvapivě, prostě funguje a zabijím jen toho, kdo mi časově/expama/skillově přijde příjemný. Takže Farum Azula proběhnuta přes moby až k té dvojce Godskinů, kterou si nechám na dnes na večer. Po prostudování pár youtube videí a článků na wiki tam použiju summon toho rytíře z Volcano Manor, plus můj mimic a projedu je azur kometou. Hrát to bez toho předstudia bych to nebyl schopen hrát. Nemůžu u někoho trávit tři hodiny a číst jeho pohybu a skilly, na to jsem moc starý / moc líný
    ENDER
    ENDER --- ---
    VON_GILOTINE: o tom ted hodne premyslim... Rekl bych, ze to bude velky challenge, protoze treba takova malenia byla pro me totalni pain bez mimica..
    VON_GILOTINE
    VON_GILOTINE --- ---
    ja jsem hodne zvedavy, az se dokopu do "no mimic" pruchodu. minimalne u tech bossu to bude hodne znat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam