• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DO_ITEuropa Universalis IV a jine "paradoxni" hry
    Strategie od Paradox Interactive. Pojďme společně ovládnout svět jako Dubrovník v EU IV, přemoci Hitlera/Stalina v Hearts of Iron a porodit ditě od manželky svého syna v Crusader Kings II.
    rozbalit záhlaví
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    LET_ME_BE: OE, do 99% to ma minimalni efekt (ale neco prece, doporucuju si precist tooltip k tomu, nekde je to tam vysvetlene), nicmene nad 100% zacinaji chodit kokotske eventy, ktere jsou proste ZLO.
    a AE... to je problem no, evropa a zvlaste statecky v HRE na to maji bonus. Nejde ani az tolik o AE samotne, jako o jeho kombinaci s tim jak moc te maji ostatni staty rady. Tusim je to tak ze pokud mas AE s danym statem nad 30 a nemaji te radi, tak vlezou do koalice proti tobe.
    Idealne proste dobyt sem tam neco a pak to nechat vyprchat. taky ruzna CB maji ruzne modifikatory AE.
    LET_ME_BE
    LET_ME_BE --- ---
    Hmm, jeste jsem si ted vylamal zuby na dalsi veci. Overextension a aggresive expansion.

    Vite mi nekdo poradit na jake urovni bych mel maximalne drzet aggresive expansion aby se na mne nesesypala cela evropa?

    Napodobne u overextension (uz jsem pochopil, ze pres 100% je fakt moc :-D).
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    D1RABBIT: Všechno tam zdaleka není (třeba ti vazalové, jak zvýšit warscore atd), ale na pochopení základu to doufám stačí.

    V té diplomacii hraje vojenská síla velkou roli. Bez ní tě převálcuje jiný adept na trůn:-) A navíc je to i dost o štěstí. Mám za sebou runy, kdy jsem měl všechny předpoklady, včetně diplo a influence idea groupů, ale prostě nikdo z mojí dynastie ne a ne umřít. No a pak taky hry, kdy jsem hrál za malinké (3 nebo 4 provincie) obchodně zaměřené Holandsko a zdědil celou Francii, Milán, Portugalsko a pár dalších prcků.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    LET_ME_BE: Ano, nejlepší bude, když k tomu budeš přistupovat jako k úplně jiné hře. Pár podobností tam je, ale mechaniky jsou jiné.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    LET_ME_BE: V CK2 je diplomacie podstatou hry. V EU4 hraje také důležitou roli, ale ne zase tolik. Oproti jiným strategickým hrám se pořád jedná o velmi bohatou diplomacii. Obě hry jsou o něčem jiném, nepřijde mi fér to moc srovnávat. Pokud hraješ za křesťanskou monarchii, je diplomacie pořád tím nejlepším způsobem, jak rozšířit své državy (tzv diploanexe) a world conquest je bez ní neproveditelný.
    LET_ME_BE
    LET_ME_BE --- ---
    HAREMHEB: Hmm, holt musim zapomenout na vestinu veci z CK2, EU4 je fakt jina hra. Hlavne valky tady funguji uplne jinak.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    LET_ME_BE: Velmi důležité jsou faktory jako celková morálka (představuje bojeschopnost), disciplína (ovlivňuje udílené dmg), vůdce (generál), jednotky (jiné technologické skupiny mají přístup k jiným jednotkám a každá má nad ostatními navrch v jiné časové období), složení jednotek, terén a taktika.

    Je to poměrně složité, pochopit všechny souvislosti, ale co bys měl vždycky udělat, je porovnat si předem, jakou morálku mají nepřátelské jednotky (nebo aspoň jaký mají army tech). Někdy i jeden stupeň udělá podstatný rozdíl. Na morálku má vliv celá řada věcí, od prestiže, přes technologii, panovníka, poradce, jednotlivé idey až třeba po náboženství. Těch faktorů je opravdu celá řada.

    Oproti tomu disciplína se nedá tak snadno ovlivnit, je jen pár způsobů, jak ji navýšit. Ovlivňuje hlavně utržené/udělené dmg.

    Vůdce má vlastní atributy, které přímo ovlivňují jednotky které vede. Pokud jdeš do bitvy, vždy měla jednotka mít nějakého generála. Dost často právě on má rozhodující vliv na výsledek bitvy. Některé idey přidávají +1 do nějaké vlastnosti generála. pokud jednotka generála nemá, tento bonus nezískává. Vždy je lepší špatný generál, než žádný.

    Jednotky jsou dané technologickým levelem a technologickou skupinou. Na začátku mají nejsilnější jednotky (na stejném tech levelu) národy hordy, na konci západní jednotky.

    Složení jednotek je poměr mezi pěchotou, jízdou a dělostzřelectvem. Dělostřelectva by mělo být vždy tolik, kolik je "combat width" (záložka technologického levelu), pěchoty o 50% více a jízdy stačí vždy jen 4 jednotky. Více nemá moc velký vliv. Takže pokud je combat width 10, měl bys mít 10 dělostřelců, 15 pěšáků a 4 jízdy.

    Terén omezuje útočníka a přidává bonus obránci. Pokud se bráníš, zkus se bránit v horách, v lese, či aspoň za řekou. Hory omezí combat width a přidají ti přímý bonus na hod kostkou.

    Taktikou mám na mysli správnou volbu času a místa bitvy. Pokud máš navrch v technologii (morálka, disciplína), nemusíš tento bod moc řešit. Pokud má navrch útočník, snaž se ho nejdříve opotřebit - nech ho vstoupit na své území a utržit "attrition". Tím mu odčerpáš manpower. Obzvlášť pokud bude své jednotky stackovat. tenhle efekt se dá ještě vylepšit, když před ústupem tu zemi spálíš, jednotky pak nebudou mít kde čerpat zásoby, pomáhá tomu i technologie a některé idey. Není důležité zastavit ho hned na hranicích. Další věcí je, vybrat dobré místo, kde se svede bitva (viz terén). Dobré je taky dorážet jednotky na ústupu - když prohrají bitvy, stáhnou se o několik políček. Pokud je doženeš a budou mít stále málo morálky, můžeš je zlikvidovat úplně. Taky je důležité mít dostatek těch správných spojenců, kteří jsou dost blízko, aby se k tobě dostali. Občas taky pomáhá vyřídit si nejdříve účty se spojencem nepřítele a uzavřít s nimi separátní mír a tím oslabit celkovou koalici.

    Vliv tam hraje více věcí, ale tyto jsou ty nejdůležitější. Vyhnout by ses měl velké agresivní expanzi, protože tím proti sobě obrátíš všechny kolem sebe a může to způsobit i zpřetrhání spojenectví. Neboj se jít do dluhu, pokud ta válka za to stojí. Jsou to jen peníze a dá se to rychle splatit. Víc ti pomůže wiki. Občas jsou však i války, které se vyhrát prostě nedají. Třeba když na hlavu někoho porazíš, jsi na dně s manpower, máš několik půjček, válečné vyčerpání na maximu a do toho to soused vyhlásí válku:-) A hlavně nezapomeň, že jedna prohraná válka nic neznamená. Aspoň máš pak dobré casus beli na svojí další válku v pro tebe vhodný čas:-)

    JULIAN
    JULIAN --- ---
    LET_ME_BE: tezko rict, na diplomacii jsem v CK2 nikdy moc nehral :)
    Ale imho je to jednoduche v obou pripadech, kdyz lidem lezes do prdele, maji te radi. Kdyz ses agresivni ci mas neco, co nekdo jinej chce, nemaji te radi.
    LET_ME_BE
    LET_ME_BE --- ---
    Hele zda se mi to, nebo ma EU4 proti CK2 naprosto trapnou diplomacii?
    SOMRAK
    SOMRAK --- ---
    LET_ME_BE: chce to nastudovat nejaky guides. taky jsme v tom ze zacatku hrozne lital.
    A Castilla je dobrej napad...
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    LET_ME_BE: prohrajes válku, seberou ti nějaké uzemi. Není to konec sveta. Bohužel často je to následováno tím, ze ti válku vyhlásí někdo jiný...
    LET_ME_BE
    LET_ME_BE --- ---
    Tyjo, muze mi nekdo vysvetlit jak funguji valky v EU4? Podcenil jsem oponenta (i kdyz mam vyrazne vic vojaku tak mne z nejakeho duvodu kompletne rozsekal) a z valky nejde vycouvat. Pokud to spravne chapu tak mi postupne obsadi cele uzemi a ja prohral.
    EDEN
    EDEN --- ---
    LET_ME_BE: daj si castile, ta je asi naj start pre zaciatocnika
    LET_ME_BE
    LET_ME_BE --- ---
    Wow, tak zkousim EU4 a teda asi fakt absolutne nechapu jak se to ma hrat. Zkousim otomany a po chvili se na mne vrhli skoro vsechny staty. 4 obrovske valky v kazde 15 statu. Ani jedna nesla ukoncit ani kdybych jim dal vsechno uzemi. Na konci jsem prisel v podstate o vsechno uzemi.

    A tohle ma byt vhodny zacatek pro zacatecniky.
    MICHIGAN
    MICHIGAN --- ---
    rozhovor s hlavnim designerem CK2:

    The Three Year Reign of Crusader Kings II - Gamereactor UK
    http://www.gamereactor.eu/articles/290834/The+Three+Year+Reign+of+Crusader+Kings+II/?page=2

    vypada to, ze letos vyjdou dalsi 3 dlc (a to uz jsem si pomalu zacinal myslet, ze Way of Life bude posledni rozsireni)
    jak koukam na tu mapu, tak ta Afrika neni uplne nerealna. a ty myty a legendy taky nezni spatne.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    Musis mit silne spojence a snazit se to uhrat aspon na remizu. Na zacatku jsou jejich jednotky nejsilnejsi ve hre. Pomerne rychle ale zaostanou. Taky zalezi na tom, s kym se branis. Nekdo je totiz odsouzen k neodvratne porazce za vsech konstelaci. Zakladem tedy je se jim nekolik prvnich military techu vyhybat a nebo je drtit v pripade, ze jsou po vycerpavajici valce.
    LET_ME_BE
    LET_ME_BE --- ---
    Proboha jak se ubranite proti Golden Horde? Ti smejdi ignoruji attrition, takze ja proti nim posbiram max. 20k stack proti jejich 80k stacku :-/
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    HAREMHEB: ve spionazi ujde to infiltrate administration, ze vidis kde co ma, zvlast v multiplayeru je to vyborne, jinak je ta idea grupa naprd. 4% revolt risku do jedne skupiny nejsou moc no, za to kolik to stoji...
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    MICHIGAN: No mě to trochu přijde jako tahání peněz z kapes. Uvítal bych, kdyby se raději zaměřili na špionáž a předělaly mechaniky. Přijde mi dost nepoužitelná v současné podobě a mohla by hře dodat nové možnosti. Hrál jsem teď za Brandenburg a vzal si jí jako druhou diplomatickou ideu. Jediné, co bylo přínosem, byl extra diplomat. Ostatní funkce špionáže jsou dost na nic. Jediné co mělo trochu efekt, bylo sow discontnet. Ale jen v případě, kdy někde proběhla revoluce nebo westernizace a měli aspoň -2 stabilitu. A i tehdy to mělo za následek jen pár rebelií a zpomalení. Nikdy se žádná provincie neosamostatnila. podpora rebelů je dost drahá a efekt taky mizivý. V EU3 se dala ovlivňovat stabilita a další věci.
    Ale stejně si to DLC koupím:-)
    MICHIGAN
    MICHIGAN --- ---
    hmm, seems interesting:

    Europa Universalis IV: El Dorado - Announcement Teaser
    https://www.youtube.com/watch?v=vYDn6JhHEuw
    LET_ME_BE
    LET_ME_BE --- ---
    MICHIGAN: Ono zalezi. Pokud si pohan, tak muzes delat raidy na jine nabozenstvi. Takze kdyz jdes do valky tak se vyplati prepnout veskerou armadu na raid, protoze pak tvym vasalum nevadi ze jsou ve valce a navic z toho mas prestiz + penize.

    Pokud nejsi pohan tak je valka fakt jenom pro to pro co je. V nekterych pripadech ale ma jedna strana tikajici skore, takze kdyz nikam nespechas (hlavne u defenzivnich valek), tak ve chvili kdy vyhras to muzes nechat tikat a nechat to dobehnout na 100%.

    Jink obecne pokud porazis hrad tak typicky mas nejake rukojmi ktere pak muzes prodat. Takze nejake penize z toho vzdy jsou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam