• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DO_ITEuropa Universalis IV a jine "paradoxni" hry
    MR_PREWEET
    MR_PREWEET --- ---
    zdravim, po ca 14 dnech abstinence jsem spustil EU4 a chci naloadovat svuj save a voila, save je pry nekompatibilni. presto hru naloaduju, ale vidim ze mi z meho uzemi zmizelo hodne provincii ktere vidim jako "terra incognita", misto vydelavani ca 50-100$ mesicne prodelavam 1500$ mesicne atd. WHAT THE FUCK HAS HAPPENED?!?!
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    LET_ME_BE: To co říká JULIAN je pravda. Jen doplním.
    OE: Krátkodobě (pár měsíců) hodnota OE nad 100% moc neovlivní. Takže pokud už máš nějaké provincie téměř integrované, vyplatí se do toho jít. Jinak by sis to měl opravdu hlídat. Málo co ti dokáže tak rychle zkomplikovat život. Hlavní negativní efekt OE je zhoršený revolt risk. Ostatní důsledky jsou vcelku zanedbatelné. Revolt risk se objeví už od (tuším) 30 OE a roste s procentem OE. Proti revolt risk se dá bojovat různě, krátkodobě může pomoci poradce.
    AE: Dá se významně snížit ideou (Influence group) a některé policies to také ovlivní. Další cestou je efekt "better realations over time". Získat se dá v humanism idea group (dobré taky pro snížení revolt risk), v některých policies a nebo poradcem (nevím přesně jak se jmenuje). Abys po dobytí získal co nejméně AE, je dobré mít nějaká nárok (casus belli). O kolik se to zvedne se dá zjistit při navrhování podmínek míru, když najedeš na tu výslednou hodnotu, ukáže ti to, o kolik který stát poskočí. Čím jsou od dobytého území dál, tím méně to poskočí. Takže pokud jsi třeba Ottoman, útoč střídavě do různých směrů, abys to minimalizoval. Když dobudeš provincii v Evropě, v podstatě to tvé jižní/východní sousedy vůbec neovlivní a naopak. Pokud jsi dejme tomu Španělsko, moc možností nemáš. Taky hraje vliv vztah neutrální země vůči cíli tvé agrese, čím méně se mají navzájem rádi, tím nižší AE. Aktuální hodnoty AE můžeš přehledně sledovat v mapovém módu coalitions. Snížit příjem AE se dá taky diploanexí.
    EDIT: Opraveny hrubky:-)
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    LET_ME_BE: OE, do 99% to ma minimalni efekt (ale neco prece, doporucuju si precist tooltip k tomu, nekde je to tam vysvetlene), nicmene nad 100% zacinaji chodit kokotske eventy, ktere jsou proste ZLO.
    a AE... to je problem no, evropa a zvlaste statecky v HRE na to maji bonus. Nejde ani az tolik o AE samotne, jako o jeho kombinaci s tim jak moc te maji ostatni staty rady. Tusim je to tak ze pokud mas AE s danym statem nad 30 a nemaji te radi, tak vlezou do koalice proti tobe.
    Idealne proste dobyt sem tam neco a pak to nechat vyprchat. taky ruzna CB maji ruzne modifikatory AE.
    LET_ME_BE
    LET_ME_BE --- ---
    Hmm, jeste jsem si ted vylamal zuby na dalsi veci. Overextension a aggresive expansion.

    Vite mi nekdo poradit na jake urovni bych mel maximalne drzet aggresive expansion aby se na mne nesesypala cela evropa?

    Napodobne u overextension (uz jsem pochopil, ze pres 100% je fakt moc :-D).
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    D1RABBIT: Všechno tam zdaleka není (třeba ti vazalové, jak zvýšit warscore atd), ale na pochopení základu to doufám stačí.

    V té diplomacii hraje vojenská síla velkou roli. Bez ní tě převálcuje jiný adept na trůn:-) A navíc je to i dost o štěstí. Mám za sebou runy, kdy jsem měl všechny předpoklady, včetně diplo a influence idea groupů, ale prostě nikdo z mojí dynastie ne a ne umřít. No a pak taky hry, kdy jsem hrál za malinké (3 nebo 4 provincie) obchodně zaměřené Holandsko a zdědil celou Francii, Milán, Portugalsko a pár dalších prcků.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    LET_ME_BE: Ano, nejlepší bude, když k tomu budeš přistupovat jako k úplně jiné hře. Pár podobností tam je, ale mechaniky jsou jiné.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    LET_ME_BE: V CK2 je diplomacie podstatou hry. V EU4 hraje také důležitou roli, ale ne zase tolik. Oproti jiným strategickým hrám se pořád jedná o velmi bohatou diplomacii. Obě hry jsou o něčem jiném, nepřijde mi fér to moc srovnávat. Pokud hraješ za křesťanskou monarchii, je diplomacie pořád tím nejlepším způsobem, jak rozšířit své državy (tzv diploanexe) a world conquest je bez ní neproveditelný.
    LET_ME_BE
    LET_ME_BE --- ---
    HAREMHEB: Hmm, holt musim zapomenout na vestinu veci z CK2, EU4 je fakt jina hra. Hlavne valky tady funguji uplne jinak.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    LET_ME_BE: Velmi důležité jsou faktory jako celková morálka (představuje bojeschopnost), disciplína (ovlivňuje udílené dmg), vůdce (generál), jednotky (jiné technologické skupiny mají přístup k jiným jednotkám a každá má nad ostatními navrch v jiné časové období), složení jednotek, terén a taktika.

    Je to poměrně složité, pochopit všechny souvislosti, ale co bys měl vždycky udělat, je porovnat si předem, jakou morálku mají nepřátelské jednotky (nebo aspoň jaký mají army tech). Někdy i jeden stupeň udělá podstatný rozdíl. Na morálku má vliv celá řada věcí, od prestiže, přes technologii, panovníka, poradce, jednotlivé idey až třeba po náboženství. Těch faktorů je opravdu celá řada.

    Oproti tomu disciplína se nedá tak snadno ovlivnit, je jen pár způsobů, jak ji navýšit. Ovlivňuje hlavně utržené/udělené dmg.

    Vůdce má vlastní atributy, které přímo ovlivňují jednotky které vede. Pokud jdeš do bitvy, vždy měla jednotka mít nějakého generála. Dost často právě on má rozhodující vliv na výsledek bitvy. Některé idey přidávají +1 do nějaké vlastnosti generála. pokud jednotka generála nemá, tento bonus nezískává. Vždy je lepší špatný generál, než žádný.

    Jednotky jsou dané technologickým levelem a technologickou skupinou. Na začátku mají nejsilnější jednotky (na stejném tech levelu) národy hordy, na konci západní jednotky.

    Složení jednotek je poměr mezi pěchotou, jízdou a dělostzřelectvem. Dělostřelectva by mělo být vždy tolik, kolik je "combat width" (záložka technologického levelu), pěchoty o 50% více a jízdy stačí vždy jen 4 jednotky. Více nemá moc velký vliv. Takže pokud je combat width 10, měl bys mít 10 dělostřelců, 15 pěšáků a 4 jízdy.

    Terén omezuje útočníka a přidává bonus obránci. Pokud se bráníš, zkus se bránit v horách, v lese, či aspoň za řekou. Hory omezí combat width a přidají ti přímý bonus na hod kostkou.

    Taktikou mám na mysli správnou volbu času a místa bitvy. Pokud máš navrch v technologii (morálka, disciplína), nemusíš tento bod moc řešit. Pokud má navrch útočník, snaž se ho nejdříve opotřebit - nech ho vstoupit na své území a utržit "attrition". Tím mu odčerpáš manpower. Obzvlášť pokud bude své jednotky stackovat. tenhle efekt se dá ještě vylepšit, když před ústupem tu zemi spálíš, jednotky pak nebudou mít kde čerpat zásoby, pomáhá tomu i technologie a některé idey. Není důležité zastavit ho hned na hranicích. Další věcí je, vybrat dobré místo, kde se svede bitva (viz terén). Dobré je taky dorážet jednotky na ústupu - když prohrají bitvy, stáhnou se o několik políček. Pokud je doženeš a budou mít stále málo morálky, můžeš je zlikvidovat úplně. Taky je důležité mít dostatek těch správných spojenců, kteří jsou dost blízko, aby se k tobě dostali. Občas taky pomáhá vyřídit si nejdříve účty se spojencem nepřítele a uzavřít s nimi separátní mír a tím oslabit celkovou koalici.

    Vliv tam hraje více věcí, ale tyto jsou ty nejdůležitější. Vyhnout by ses měl velké agresivní expanzi, protože tím proti sobě obrátíš všechny kolem sebe a může to způsobit i zpřetrhání spojenectví. Neboj se jít do dluhu, pokud ta válka za to stojí. Jsou to jen peníze a dá se to rychle splatit. Víc ti pomůže wiki. Občas jsou však i války, které se vyhrát prostě nedají. Třeba když na hlavu někoho porazíš, jsi na dně s manpower, máš několik půjček, válečné vyčerpání na maximu a do toho to soused vyhlásí válku:-) A hlavně nezapomeň, že jedna prohraná válka nic neznamená. Aspoň máš pak dobré casus beli na svojí další válku v pro tebe vhodný čas:-)

    JULIAN
    JULIAN --- ---
    LET_ME_BE: tezko rict, na diplomacii jsem v CK2 nikdy moc nehral :)
    Ale imho je to jednoduche v obou pripadech, kdyz lidem lezes do prdele, maji te radi. Kdyz ses agresivni ci mas neco, co nekdo jinej chce, nemaji te radi.
    LET_ME_BE
    LET_ME_BE --- ---
    Hele zda se mi to, nebo ma EU4 proti CK2 naprosto trapnou diplomacii?
    SOMRAK
    SOMRAK --- ---
    LET_ME_BE: chce to nastudovat nejaky guides. taky jsme v tom ze zacatku hrozne lital.
    A Castilla je dobrej napad...
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    LET_ME_BE: prohrajes válku, seberou ti nějaké uzemi. Není to konec sveta. Bohužel často je to následováno tím, ze ti válku vyhlásí někdo jiný...
    LET_ME_BE
    LET_ME_BE --- ---
    Tyjo, muze mi nekdo vysvetlit jak funguji valky v EU4? Podcenil jsem oponenta (i kdyz mam vyrazne vic vojaku tak mne z nejakeho duvodu kompletne rozsekal) a z valky nejde vycouvat. Pokud to spravne chapu tak mi postupne obsadi cele uzemi a ja prohral.
    EDEN
    EDEN --- ---
    LET_ME_BE: daj si castile, ta je asi naj start pre zaciatocnika
    LET_ME_BE
    LET_ME_BE --- ---
    Wow, tak zkousim EU4 a teda asi fakt absolutne nechapu jak se to ma hrat. Zkousim otomany a po chvili se na mne vrhli skoro vsechny staty. 4 obrovske valky v kazde 15 statu. Ani jedna nesla ukoncit ani kdybych jim dal vsechno uzemi. Na konci jsem prisel v podstate o vsechno uzemi.

    A tohle ma byt vhodny zacatek pro zacatecniky.
    MICHIGAN
    MICHIGAN --- ---
    rozhovor s hlavnim designerem CK2:

    The Three Year Reign of Crusader Kings II - Gamereactor UK
    http://www.gamereactor.eu/articles/290834/The+Three+Year+Reign+of+Crusader+Kings+II/?page=2

    vypada to, ze letos vyjdou dalsi 3 dlc (a to uz jsem si pomalu zacinal myslet, ze Way of Life bude posledni rozsireni)
    jak koukam na tu mapu, tak ta Afrika neni uplne nerealna. a ty myty a legendy taky nezni spatne.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    Musis mit silne spojence a snazit se to uhrat aspon na remizu. Na zacatku jsou jejich jednotky nejsilnejsi ve hre. Pomerne rychle ale zaostanou. Taky zalezi na tom, s kym se branis. Nekdo je totiz odsouzen k neodvratne porazce za vsech konstelaci. Zakladem tedy je se jim nekolik prvnich military techu vyhybat a nebo je drtit v pripade, ze jsou po vycerpavajici valce.
    LET_ME_BE
    LET_ME_BE --- ---
    Proboha jak se ubranite proti Golden Horde? Ti smejdi ignoruji attrition, takze ja proti nim posbiram max. 20k stack proti jejich 80k stacku :-/
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    HAREMHEB: ve spionazi ujde to infiltrate administration, ze vidis kde co ma, zvlast v multiplayeru je to vyborne, jinak je ta idea grupa naprd. 4% revolt risku do jedne skupiny nejsou moc no, za to kolik to stoji...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam