• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    SEAMON: jedni se boji, ze by ti co ten potencial nemaji, uz nic neprinutilo aby neshnili
    druzi zas tvrdi, ze by se to nestalo protoze kazdy ma potencial
    jestli to chapu spravne
    SEAMON
    SEAMON --- ---
    GORG: Inu co ti nato napisat - ak veris a vidis co chces - tj. to ze nejaky potencial ma kazdy, tak to je pekne presvedcenie. Ale stale na spojenie temy z ZP pramalo - teda aspon pre mna.

    To mam chapat ako - dovod preco ludia nesuhlasia s ideou ZP je preto, ze chodili do statnej skoly, ci co naznacujes?
    GORG
    GORG --- ---
    SEAMON: Ja bych to prave videl tak, ze ten potencial ma opravdu kazdy.
    A tohle paradigma vnimam i u ZP.
    Dukaz? U mne to spis souvisi s mym svetonazorem.. neni to ciste materialni pojeti cloveka, to priznavam. negim, jestli se to da podlozit nejakymi studiemi, ale myslim ze dilcim zpusobem na to ukazuje mnoho veci (vyzkumu, vedeckych poznatku atd.), ....
    kuprikladu Learyho experiment, kdy daval veznum psilobycin, a tim mel rapidne srazit nejich recidivitu. tj. ze clovek neni nutne "rozeny pro kriminal" nebo cokoliv, ale ze ten vliv okoli v detsvi je zcela stezejni s malym vlivem nejake genetiky aspol. , ackoliv jsou i geniove odmala, kde opravdu muzeme mluvit o opravdu vrozenych velkych dispozicich k urcite oblasti lidske cinnosti.

    Jinak me je jedno, co rodice muzou. Tady stat ridi lidi, kde vetsina vysla normalni skoly. A stejne tak my zdejsi diskutujici ci tissi paleckari.
    SEAMON
    SEAMON --- ---
    GORG: To su pekne dojmy a teraz nam skus ukazat, ze to tak je. Poznam kopec aktivnych ludi z klasickych skol, co si svoj potencial uspesne rozvijaju. Skoly su rozne, tak ako su aj deti.

    A dnes - ako som uz pisal, je kvantum moznosti, takze ak ma rodic pocit, ze jeho dieta nie je na standardnej skole stastne. Tak moze skusit alternativu.

    Z historickeho hladiska boli predosle vzdelavacie systemy ovela menej materialne vybavene a ovela striktnejsie. A vyprodukovali ludi, ktori vytvorili svet aky pozname. Tj. pocitace, telefony a vsetky tieto technologie vymysleli a vytvorili ludia, ktori mali k dispozicii papier, ceruzku, pravitko a tabulky a vzdelavanie kde ich niekto dost casto nakopal do zadnice.

    Dnes maju ziaci k dispozicii kvantum modernych technologii a uplne ine podmienky - mame radovo viacej kvalitnych odbornikov?

    Ty nejako predpokladas, ze kazdy ma nejaky uzasny vnutorny potencial - len neviem na zaklade coho. Ano zla skola moze nejaky potencial zmarit - len ten tam najprv musi byt. Osobne si myslim, ze zaklady takeho niecoho vznikaju davno predtym, nez dieta prekroci prah skoly.

    Ale ok - zla skola, dokaze zabit potencial, ktory by sa mohol rozvijat - napr. aj v ZP. Ak to je cela suvislost, tak ok.
    GORG
    GORG --- ---
    SEAMON: Mně ani tak nešlo o možnosti rodičů (i když domácí vzdělávání je "samozřejmě" pod těžkým útokem státních představitelů), když je tu už asi celkem slušně rozjetá síť např. waldorfských škol.
    Předmětem jsou lidi kupříkladu debatující v tomhle klubu :-) Je tu někdo z alternativního vzdělávání? Je Máňa Sešívalová?

    Jinými slovy.. narážel jsem na to, že se už v tom raném věku nedává do vínku asi zrovna to nejlepší, co nezabije ten vnitřní potenciál, který může ZP dát další půdu.
    SEAMON
    SEAMON --- ---
    GORG: Ty mas tie suflicky take trosku siroke co sa temy tyka, teda aspon tak sa to mne mierne zda.

    Osobne mam pocit, ze v terajsej dobe su moznosti vzdelavania pomerne siroke - nehovorim, ze pri niektorych nemusia rodicia vynalozit nejaku tu namahu a pripadne zabojovat s uradmi, ale tie priestor tu je. Odvazim sa povedat, ze aj terajsia pedagogika sa uz vyrazne lisi voci tomu co zazil ako standard zakladatel Summerhillu. Pricom nepopieram, ze aj ludia ako on sa zasluzili o tuto zmenu.

    Ak sa v tejto suvislosti spomina socializmus - to je myslim mierne nefer. Za sociku sa do vzdelania, kruzkov a mimoskolskych aktivit - ciste dobrovolnych investovalo ovela viac ako to dnes. A boli to veci skutocne dostupne. Takze ano - v skole sa tlacila oficialna ideologia a bolo uplne bezne, ze na tych kruzkoch sa na nu naopak uplne sralo..

    Len tak pre zaujimavost - nedavno sa spominalu ludia co v US maju dve prace aby sa uzivili - to iste je napriklad bezne u ucitelov na slovensku. Dokonca ich niektore skoly cez letne prazdniny prepustaju a na jesen znova prijmu.

    Co si ja pamatam, tak minimalne prvy stupen ZS bol vzdy o tom ako sa rodina o dieta stara a ako sa s nim uci. Nik realne neocakaval, ze len chodenim do skoly to bude dieta zvladat. To ze momentalne rodicia ocakavaju, ze ich dieta v skole este aj prevychovaju - to uz radsej ani nekomentujem.

    Ale ako som uz pisal - je to OT. Hlavne ked realne existuju diskusie, ktore sa priamo skolam venuju. Ale velmi rad si precitam kde presne vidis suvis, len sa obavam, ze akurat vidis podobne charakteristiky.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    ZARREMGREGARROK: když chybí ta funkční (například schopnost porozumět danému textu a vyvodit z něj něco), tak je ta základní gramotnost skoro na škodu, jak tu někteří prokazují....
    ZARREMGREGARROK
    ZARREMGREGARROK --- ---
    GORG: Jak chceš zajistit, že je člověk gramotný s nepovinnou školou?
    GORG
    GORG --- ---
    SEAMON: chces tu zas resit, "kde se na to vezme?" :)
    Tohle mi souvisi s tematem neprimo, ale pro me je to souvislost stezejni.(odvazim se rict, ze bych to dal do stejneho suplicku)

    paralela nepovinna skola a nepovinna prace.

    namitky budou asi podobne - to nemuze fungovat a je to nemoralni ...
    SEAMON
    SEAMON --- ---
    Teda nechcem one, ale uz tie prve dva prispevky boli silne OT a nejako sa to nezlepsuje. ;)
    GORG
    GORG --- ---
    MANFRED: To tu taky ne? ,)
    Nebo teda typicky vychovava doma televize, pripadne volna zabava na netu, a pak skola. A do toho rodice obcas prijdou s moudrem typu "potrebujes vysokou skolu", "drogy jsou spatne", "proc pracujes jen 4 hod denne?" a cela plejada konkretnich dogmat dane rodiny.

    zajimavy koncept toho summerhill, ze se tam nemusi ucit, kdyz nechteji.
    deti asi nejde nechat delat si uplbe, co chteji. ake ten system nucenosti od A do Z z nas myslim dela pak ty neurozy v "dospelosti". a to uz od pitomeho uceni dite lidi zdravit... a jakmile ze sebe nesype Dobry den kazdemu, uz je cepovan, spatnej zlobivej....
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    GORG: Ty jsou zase líný se s dětma zabejvat:-) Ono podle toho to taky potom vypadá.
    GORG
    GORG --- ---
    MANFRED: Mne prijde, ze se to nechava na institucich i treba v US, kteri tu minulost nemaji.
    Imho by si rodice i instituce meli dat zpatecku. (kdyz ted v Brne ci kde zkouseli deti ze sexualnich poloh... v ramci boje proti AIDS to pripominalo south park ci monty pythony)

    A asi se vsichni shodnou, ze natura lidi a jejich (zlo)zvyky jsou z hlavni casti dane vychovou. Stejne tak cikani take vyrustaji v ghetu, takze to nema co delat s jejich rasou... ty nesvary kolem nich.

    V pristupu ke skolstvi se myslim dela stejna chyba jako u zamestnani a deti jsou przneny.
    Takovy clovek v pozdejsim veku uz v sobe zazehnout tu vnitrni iniciativu, o ktere teorie kolem ZP basni.
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    Ono hlavně se u nás, věrně v tradicích socialismu má za to, že dítě má vychovávat a tvořit jeho postoje především škola, školka či jiný státní nebo alespoň kolektivní institut plný chytrých povolaných lidí přesně dle schémat vymyšlených odborníky na pedagogiku a výchovu. Což je blbost na kvadrát.
    KANG_KEK
    KANG_KEK --- ---
    GORG: Hezký citát, kolik jsi prosímtě vychoval dětí?
    GORG
    GORG --- ---
    "Nikdo není dost moudrý nebo dost dobrý, aby formoval charakter jakéhokoliv dítěte. To špatné, co se děje s naším nemocným, neurotickým světem, je dáno tím, že jsme byli formováni. Dospělé generaci, která viděla dvě velké války a jak se zdá, se chystá spustit třetí by nemělo být svěřeno ani formování charakteru krysy "-A.S. Neill

    :D
    GORG
    GORG --- ---
    Summerhill - příběh první demokratické školy na světě
    https://www.youtube.com/watch?v=2Shah1Ulf98
    KANG_KEK
    KANG_KEK --- ---
    GORG: Vracíš se k práci do Belgie?
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    Dál tu teď raději nemíním marnit čas a vracím se k práci..

    skvelej napad :-)
    GORG
    GORG --- ---
    ad poslední "debata", kdy Otava se furt na něco "ptal" a neodpověděl na jedinou z mých otázek:

    - Napsal jsem, že mi práce lidí během nemoci nepřipadá zdravá ani rozumná - z dlouhodobýho hlediska je to blbost očividná i co do produktivity.

    - Otava přišel s tím, že v USA je to horší/těžší než u nás a že JÁ jsem zhýčkanej

    - Já na to, že jen proto, že v USA taky bijou černochy, to tu nějak nelegimituje normalitu práce v nemoci či o dovolené (která je odměnou za HPP, tedy typicky vzdání se práva na vlastní organizaci času)

    - Otava začal vysvětlovat, že v USA žádný negry nebijou. Následně dodal, jak se tam stěhují lidé z rozvojových zemí (míst, kde jsou v píči úplně).

    ------

    Odborná debata vs flamewar - rozdíl je snad jasný. Nemusí to být kdovíjak odborné, spíš jde o to, že to není chat, kde si lidi ze sebe vzájemně utahují bez ohledu na objektivitu. Dál tu teď radějinemíním marnit čas a vracím se k práci.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam