GORG: Vetsim problemem nez spaliny jsou ve skutecnosti zcela jine jevy. Hovori se treba o prasnosti - kde problem ale neni primarni prasnost (tedy pevne castice vyprodukovane, tech z aut az tak moc neni), ale prasnost sekundarni - usazeny prach, co se rozviri. Pri ohaneni se skodlivosti aut se typicky tahle cisla tupe sectou, ale nikdo se nezajima o to, ze ten prach vzniknul vlastne jinak a ze se treba moc nedela pro jeho odstranovani. Problem je, ze usazeny prach ti rozviri cokoliv, co se hybe... :-) Prasi se za autem, prasi se za autobusem, prasi se za tramvaji, prasi se za cyklistou i za chodcem... :-) Pokud jde o primarni producenty prachu, stale prevladaji ti stacionarni. Dopady sekundarni prasnosti muzes omezit celkem jednoduse... pravidelne (a vyrazne casteji) verejne prostory uklizet :-) Co ti brani vzit koste do ruky a jit aktivne bojovat za ulice cistejsi? ;-)
GORG: zivot ve meste ma sve vyhody (pohodli, servis), ale take nevyhody (vetsi znecisteni diky tomu pohodli, servisu). Pokud chces supercisty vzduch, doporucuji se prestehovat na samotu u lesa :-) Nemuzes ocekavat, ze ve meste budes mit vzduch jako v lese. To je z principu velmi naivni predstava, dana z podstaty toho, ze koncentrujes velke mnozstvi lidi na male plose. Smrdet muze kdeco - treba i sousedova exoticka kuchyne pri produkci jeho potravy :-) Me treba smrdi syrecek - ktery jinemu muze vonet. Smrad je subjektivni vjem ;-) Co tobe smrdi jinym smrdet nemusi.
Ano, docilili jsme stavu, kdy se u nas pozaviraly fabriky produkujici spaliny z fosilnich paliv. Lidi prisli o praci, vyroba se presunula do Ciny, kde spokojene fosilni paliva pali. Zdanlive mas dojem, ze vzduch je cistci - ale ono atmosfericke proudeni jaksi nejake hranice statu neresi. Posles tam americkou armadu, aby kourici fabriky znicila? :-) Doporucuju se podivat kolem sebe, co vse mas v realu "Made in China".
A vis proc se masove pouzivaji auta - treba i diky rozdrobeni ekonomiky a zmene zpusobu zivota obecne. Drive byvaly velke fabriky, kam jsi v sest rano navezl hromadu lidi a ve dve je rozvezl zpet k domovu. To uz dnes nefunguje - prace je rozptylena v case i prostoru a zvladnout veskerou prepravni prepravu hromadnymi prostredky je podstatne narocnejsi ukol. Ekonomicky i technicky. Logicky je pak cast prepravni poptavky realizovana individualnimi prostredky. A jelikoz nezijeme zrovna v placate zemi, holt to co funguje v Amsterdamu ci Vidni u nas v Praze ponekud narazi... na klima, kopcovity teren (
fiasko ze zivota) ;-) Obcas se to chce podivat do mapy a srovnat i takove drobnosti jako teren - nez nekdo zacne vykrikovat hesla typu "tam to prece funguje".
GORG: Sdilet auto s kamarady ti nic nebrani, tak sup, kup auto a sdilej ho, nabidni ho! Ale pracoval jsi nekdy ve firme, kde bylo sdilene (referentske) vozidlo sdilene treba deseti lidmi? :-) Na stavu vozidla se to sdileni samozrejme podepisovalo spise negativne. Lidi vubec maji tendenci s nevlastnim majetkem zachazet trosku jinak v porovnani se zachazeni s vlastnim - mene setrne ;-) Takova krasna mladicka naivita, idealy jsou jedna vec - ale to nasazeni do praxe obcas zadrhne na malickostech, ktere idealisti neradi vidi... :-)