DANYSEK: Na sociální práci stačí půlka lidí, co dnes, byť pravda, dražších lidí, protože přídavky na děti, rodičáky, atp. dnes vyplácí úředníci, kterým postačuje maturita, kdežto na sociální práci by si museli dodělat minimálně kurz Pracovníka v sociálních službách, spíš ale DiS.
Teoreticky by se sociální práce měla dělat i dnes, ale kde na to vzít čas, když se sotva stíhají vyplatit dávky...
Navíc by měly spolupracovat i obce a ty o to moc nemají zájem, maximálně tak před volbami.
Nicméně podle Tvé pochybné logiky by bylo možné v klidu zrušit i marketing a reklamu, protože to je něco, co prakticky nejde kontrolovat podle objektivních kritérií...
Sociální práce ale není o převýchově - to si pleteš pojmy s dojmy. Sociální práce je spíše o uvedení zájmů klienta, zákona a společnosti, do přijatelně kompromisního souladu. Může mít jak podobu "průvodcovskou" (především u těch, co jsou lehce mentálně limitovaní), tak "harm reduction", kdy jde vyloženě jen o to, udržovat klienta dobrovolně na pomyslném vodítku tak, aby neškodil společnosti.
A když už jsme u toho vyhazování peněz komínem - jak sám zmiňuješ, na provádění sociální práce se přiživuje fakt velké množství neziskovek - je to ale jen další forma outsourcingu. Jako obvykle drahého a neprůhledného, v lepším případě sledovaného podle počtu tzv. "intervencí" (Např. Navázání hovoru s pětičlenou partičkou záškoláků = 1 nebo 5 intervencí podle způsobu počítání, každých 15 minut hovoru = 1 nebo 5 intervencí, proběhlo i nějaké poradenství..? Další intervence...), které ale reálně nelze ověřit, protože klient netuší, co to ta intervence vlastně je a navíc se často pracuje s anonymními klienty...
Navíc i přístup je odlišný:
Stát: "Tohle se musí stihnout za měsíc či dva (Správní řád) a jak to zařídíte, to je váš problém úředníci."
Neziskovka: "Tak jsme v rámci našeho 20 hodinového pracovního týdne nějak nestihli půlku plánované práce, to znamená, že potřebujeme zvojnásobit dotaci a vytvořit další půlúvazky. Ubal brko a otevři vlašku, jdem psát grant" (true story)
Ano, aplikace (archivační systém AthenA) je tragická... Proto si MPSV ponechalo Arsys... :-/
Nicméně v důsledku to znamená, že úředník potřebuje čas. Čas, který reálně nemá. Já tedy jo, protože jsem hyena a z nemakačenek na ulici nemám výčitky svědomí a jsem právně i v IT schopnější, než většina kolegyň v Praze (což umocňuje skutečnost, že na HMN je velká fluktuace a lidi odchází dřív, než se to vlastně stihnou naučit) takže radši občas snesu výtku z ministerstva, ale držím si počet spisů pod 150 (ale taky jsem jich původně měl asi 210, nebo tak)
Dopis kolegy Měřičky je orientován především dovnitř - počítá s tím, že většina čtenářů jsou úředníci, kteří disponují předporozuměním. Nicméně některé problémy, které tam uvádí, v sobě řešení implicitně zahrnují - zcela zbytečná byrokracie (lze zrušit) a velký počet spisů na úředníky (noví úředníci)
Já osobně se angažuji jak to jen jde. Sice nejsem v odborech, ale i tak jsem se podílel na některých zajímavých projektech, které by práci měly zefektivnit - otázkou však je, co se stane, až se bude licitovat o ceně. Obecně se ale "odspodu" cokoliv špatně mění, protože vedení až zase tolik nenaslouchá, případně (návrhy podpořené odbory) odmítá s tím, že na změny nejsou peníze a/nebo politická vůle. Proto spousta zkušenějších kolegů a kolegyň po dokončení vzdělávání/získání alespoň 2 let praxe odchází do privátu, kde v lepších podmínkách za půlku práce dostanou minimálně o třetinu až polovinu vyšší plat. V privátu je přecijen i dálkové studium o dost komplikovanější.
Jinak IMHO do značné míry by stačilo vrátit do zákona zrušené ustanovení, že klient HMN je povinen snažit se zlepšit svoji situaci vlastní prací. Ta povinnost byla zrušena, což byla chyba.
Platební příkazy...? Jaké platební příkazy...? Teď úplně nechápu o čem píšeš, my žádné platební příkazy nikam neposíláme...
Nemusím brát heroin, abych věděl, jak vypadá heorinová závislost. Postačí mi si to představit dle zkušeností s opilostí... Tolik k Tvému blábolu o (předpokládaně nevysvětlitelném) tragickém údělu zaměstnavatelů.
Mno... Příjemců dávky je tuším okolo 200 tisíc, celkem jde asi o 500 tisíc (včetně partnerek a dětí). Ale zase jsou vesměs ozbrojení jen noži a mačetami, takže ten poměr cca 50:1 (armáda má sice asi 20 tisíc profíků, ale jen asi 10 tisíc jsou přímo bojovníci) není až tak dramatický...
Jo, jenže důchod je jeden z mála důvodů, proč jsou méně vzdělaní občané ochotni vůbec platit daně.
Ne, tvůj příklad není nejběžnější. Nejběžnější je čistá černá práce. Půlená mzda přitahuje pozornost a tak se k ní přistupuje pouze tehdy, pokud člověk nemůže při kontrole z místa zdrhnout, nebo se prohlásit za návštěvu. (Třeba osamocený kuchař v kuchyni těžko bude tvrdit, že tam vlastně nevaří a jen se zastavil za kamarádem. Podobně to platí u číšníků. Nikoliv však třeba na stavbách, kde jde o desítky a stovky osob).
Nicméně oproti Tvému fantasmagorickém předpokladu - reálně je to mnohem snáze prokazatelné, než 100% černá práce, neboť je známo KDO, KDE, CO a PRO KOHO a od toho lze pokračovat dál. Problém je s dokazováním...
+ navíc je k téhle kombinaci často dotlačíme i my. Osobně jsem se takhle přes kurátorku s jedním chlapíkem (stará se o malou dcerku - letos chodila do 1.třídy) domluvil, že když mi každý měsíc prohlásí, že měl příjem 7000, tak mu nebudu komplikovat život (a nebudu se ptát, odkud ten příjem má). Nakonec se rozhodl, že když už přiznávat příjem, tak se vší parádou, takže formálně dělá na smlouvu pomocníka v kuchyni za 7k čistého.
(Reálně je automechanik. Nevím, jak moc úspěšný, už mu jednou řemen přerazil pazouru)
Po nahrazení všech stávajících ZP a souvisejících dávek jedinou ZP v nižší výši by tak černá práce neměla pro zaměstnance žádný zvláštní přínos - možná by ušetřil tisícovku či dvě, ale to už není taková úspora, aby rizika stála za to (což si uvědomují i oni). Tedy s výjimkou lidí v insolvenci, ti by pořád potřebovali tajit příjem před správcem.