COMODOR_FALKON: tak marketing a reklama je problem konkretniho ekonomickeho subjektu, ktery si (
svuj) marketing plati, nikoliv obecny problem danoveho poplatnika, kde cinnost onoho socialniho pracovnika zakonem osetrena ani moc neni :-) A ano, dobre udelana reklama vysledky ma. To, co nam implementuje zakon 108/2006 je z pohledu hodnoceni misty diskutabilni (
treba z pohledu zodpovednosti soc. pracovnika). Ale predevsim plati, ze tohle je prostor predevsim pro neziskove organizace. Stat se svym pristupem bude mit spise tendenci plytvat (
nerikam, ze v neziskovce to nehrozi, ale to riziko je mensi a take rozmelnene do mnoha lokalne konajicich organizaci - coz mj. resi i Merickuv problem toho, ze z centra holt neni videt vse a kazde misto/etnikum ma sva specifika). Navic neziskovka nemusi byt nutne odkazana pouze na statni rozpocet, jsou i jine zdroje prijmu - ktere se v tomto sektoru i realne uzivaji... tvoje "pochyby" prameni z toho, ze vse musi zacvakat stat, ale stat neni jedinym "mecenasem". Ale on i sponzor si dokaze lepe ohlidat, jak se s jeho adresne cilenymi prostredky zachazi. Zatimco urednik se vzdy rad vymluvi na to, ze je chudak zahlcen praci a ze na to nema cas, atd - proc by se nejak zvlast namahal, vzdyt o jeho penize ani nejde ;-) A neziskovka dobre vi, ze kdyz sveho sponzora nastve, tak priste prachy dostane nekdo jiny... a ani statni prispevek nemusi byt (
a neni) 100% jisty - coz samo o sobe soutez v kvalite podpori.
S tim pulenim uvazku na legalni a nelegalni - ehm, tusis vubec, jakym zpusobem jsou zamestnavani lide treba v pohostinstvi? :-) Uplne jednoduchy - minimalni mzda na 8h, nejaka DPP "uklid" vedle pro pripad kontroly, pulka vyplaty kazdy mesic na ruku (
samozrejme u DPP se to bezne neobjevi) a 12-14h smeny k tomu... a ted si dokazuj, prijde (
obvykle i predem ohlasena) kontrola - no jo, on tady zrovna uklizi na svuj druhy uvazek, kdyz mu skoncila sichta :D Tedy pokud se vubec fyzicky dostavi - z papiru nedokazes nic, i na strane zamestnavatele nejde o penize vyplacene coby mzda - ale ucetne zastrcene uplne jinam, a dokaz ze sly jinam nez ucetnictvi tvrdi :-) To neni zadny scifi scenar, tohle v praxi funguje. A ZP na tom nic nezmeni - zvkast pokud zrusis institut minimalni mzdy (
ta se ZP navic vicemene pozbyde zakonodarcem zamysleneho vyznamu).
Pokud zdaneni prace a zatizeni prace na strane zamestnavatelu bude ve stejne urovni, jako je dnes, pak duvody pro cerne zamestnavani jednoduse nepominou. Proc by mely? Duvody budou porad stejny - bez ohledu na to, jaka vyse ZP bude. Pouze danova zatez v dostatecne nizke urovni vede k tomu, ze se "uz" nevyplati podvadet (coz plati u vetsiny dani, nejen u prijmu). Jenom u nas se snizovat dane moc pochopit nechce... I Polaci dani praci min nez my v CR - a pak se vsichni divi, ze se sem radsi vozi veci z Polska, z pohledu zamestnavatele je i logicke, ze pracovni misto vytvori radeji tam... :) I Slovensko je na tom o neco lip. A par tisicovek, jak ty rikas ve "skromnem" rozpoctu rodiny navic je sakra znat - jestli mas v ruce v souctu 17-18 nebo 20-21 tisic je z mikroekonomickeho pohledu porad znacny rozdil :-) Samozrejme ve 100tisicove mzde to uz tak nezaregistrujes.