• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Očima expertů: Základní příjem. Sociální dávka pro každého? | Peníze.cz
    http://www.penize.cz/...hody-a-davky/306997-ocima-expertu-zakladni-prijem-socialni-davka-pro-kazdeho
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    lol tohle bych dal na nastenku. jen teda do jinyho klubu.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: to je samozrejme nesmysl :) nevsimnul jsem si, ze by v mistech bez dalnic ci kvalitnich zeleznic v blizkosti nejak dramaticky kvetl mistni obchod... ty jses vazne jen teoretik od klavesnice, co sve nerealisticke predstavy roubuje na realny svet kolem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: je ti ale jasné, že státní dotace do infrastruktury se přímo konvertuje do zisku hypermarketů a úpadku místního podnikání... ZP by byl přímou alternativou ke státem podporované a umožňované koncentraci ekonomické moci.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    K efektivitě úředníků...
    DWP told woman she was not ill enough for benefit on day she died | Society | The Guardian
    http://www.theguardian.com/...2016/jan/07/dwp-told-dawn-amos-not-ill-enough-for-benefit-day-she-died
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    K otazce kde na to vzit... :D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Na cerno pracuji casto i ti, kteri zadne davky nepobiraji. Cerny trh prace je i pres rizika jeden z vin-vin scenaru - zamestnavatel usetri na odvodech, zamestnanec usetri na odvodech a zustane mu vic v kapse (momentalne, ale to je spojene i se zivotnim stylem - kde mnozi dobrovolne ziji ze dne na den). Jsou segmenty, kde je "neoficialni" vyplata naprosto bezna. A kontrola ze strany statu samozrejme selhava ;-)

    Obchudek v zapadle oblasti? :D Prosimte, kdy jsi naposledy vytahnul nohy z Prahy? ;-) Je obrovske mnozstvi vesnicek, kde zadny obchod proste neni, neni a do tretice neni - ta cesta neni o tom, ze by nekdo chtel usetrit par korun. Takze tem duchodkynim nezbyva, nez do toho autobusu nasednout a nekam chtenechte popojet - a samozrejme i kdyz je doprava pro zakladni obsluznost dotovana, neco je ta cesta stoji. A nejen kvuli nakupu - rec je i o poste, doktorovi ci lekarne ci na nektere urady (neb na malem vesnickem obecnim urade opravdu vsechny agendy nevyridis). Analogicky ditka dojizdi do skol. Mas proste velmi pokrivene vnimani vykazujici jiste znamky neucty ke starsim a ignoranstvi, kdyz podle tebe jedinym duvodem existence zakladni dopravni obsluznosti jsou cesty duchodce ze zapadakova je levnejsi nakup...

    Dopravni obsluznost v regionech je komplexni problem, kde ale dochazi k uspokojovani pozadavku od spodu - jednotlive male obce casto bojuji o to, aby kvalitne obslouzeny byly. Ale OK - predvedl jsi tu dalsi myslenkovy veletoc, kdy dokonce popiras program sve partaje :) Asi si u piratu budete muset vybrat, zda chcete ZP nebo dotovanou MHD (zdarma) - zatim jsi navrhnul to druhe seskrtat, abys na ZP mel... ;-)

    Spolujizda neni zadna spasa. Porad jde o prostredky individualni automobilove dopravy - ktere ale zakonite povedou k tomu, ze auty se budou stahovat lide z periferii do center mest - kde se ale vytvari vselimozne prekazky provozu IAD. A opet - lide ze socialne slabsich si asi elektromobil porizovat nebudou (je to pomerne draha hracka, zvlast v pomeru k vysi ZP) - ale skonci u nejakeho letiteho lacineho ojeteho vozu, ktery svou ulohu (prepravit) take plni - jen to bude mene ekologicke... jejda, dalsi kolize :) S nizkoemisnimi zonami bude i ta spolujizda komplikovana.

    Kvuli hmotne nouzi rozhodne nemusis vse rozprodat. Predstava, ze kvuli davce rozprodas veskery inventar bytu, potazmo byt ve kterem bydlis je... ehm... mimo, stejne jako jine tve predstavy. Jiste, jsou tam nejake omezujici podminky - ale kvuli davce te nikdo nenuti prodat televizi, kolo, pocitac, nadobi, postel a periny... Naklady na hmotnou nouzi v roce 2016 jsou predpokladane ve vysi 11,6 miliardy - schvalne si zpocitej, kolik korun mesicne by to dalo na ZP na hlavu, kdyby se to melo vyplacet vsem a ne jen tem skutecne potrebnym ;-) Ve skutecnosti to je tak, ze v ZP vidis "easy money" - ale v tom, kde na to vzit, aby ZP skutecne plnil svou ulohu mas ponekud gulas :-) Protoze tech piraty deklarovanych pet tisic vazne stacit nebude, ucel to nenaplni... a kazda tisicovka navic ti hodi pet miliard rocne :D A kdyz uz jsi tu nakousnul makroekonomiku, muzes zacit badat nad tim, co takovahle "plosna socialni davka" provede s hodnotou penez ;-)
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    XCHAOS: tak bys měl ZP preferovat před byrokratickými zásahy.
    ehm, ZP neni byrokraticky zasah?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: podívej, především zastánci ZP jsou poměrně rozmanitá skupina.

    mě zajímá ten moment, kdy k dnešním dávkám stejně spousta lidí pracuje načerno. jediné, co se fakticky dá kontrolovat je, že dávky dostává ten, kdo nemá žádný nemovitý majetek. tohle má celou řadu důsledků, jedním z nich je třeba i to vylidňování venkova, související s poklesem ceny nemovitostí (nemovitost, kvůli které nedosáhnete na žádnou formou dávek, v místě, kde dlouhodobě nejde sehnat práci?).

    lidi v materiální tísni jsou dnes nuceni zbavovat se majetku - ať už proto, aby měli za co přežít, nebo aby dosáhli na dávky v hmotné nouzi. tobě nějaké chalupy v zapadlých vesničkách přijdou jako nepodstatné - ale fakticky, ZP by nastavil jakési jednotné "dno" napříč regiony - i tam, kde dnes dno neexistuje (lidi se ovšem "propadají" směrem do měst, samozřejmě... nežijou někde v lesích)

    Vezmi si, že dnes se peníze dají třeba na podporu hromadné dopravy v zapadlých oblastech, tím autobusem pak jede pár důchodkyň několikrát denně. jedou si třeba nakoupit do supermarketu. přesměrování dotace z tohoto na ZP by znamenalo, že by si třeba mohli dovolit dražší zboží z místního obchůdku. ten už vytvoří pracovní příležitost. atakdál. A místo dotovaného spoje se rozšíří např. nějaká místní organizovaná spolujízda, která nakonec vytvoří další pracovní příležitost (jen to nebude řidič autobusu, ale někdo s řidičákem B...)

    trolling proti ZP zcela ignoruješ skutečnost, že dnes se značné peníze utrácejí stejně, rozhodují o tom lidé, kteří "vědí, co je pro ostatní dobré", často jsou ta rozhodnutí manipulována korupcí (a ještě je to prezentováno jako politika "pro lidi"). pokud opravdu věříš, že lidi sami vědí, co je pro ně dobré, a trh jim to dokáže nabídnout, tak bys měl ZP preferovat před byrokratickými zásahy.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ja takovou predstavu nemam - ale obavam se, ze to je presne predstava zastancu ZP vnima hospodareni statu stejne jako svuj domaci ci firemni rozpocet... :) oh wait, to uz tu vlastne diky Andrejkovi mame vlatne taky - stat jako firma :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ne, netrolluj. existují znamenají tam ale něco úplně jiného. (v makroekonomice fungujou i věci jako záporný úrok ze státních dluhopisů, apod...)

    netvrdím, že tomu celému rozumím - ale představa, že státní rozpočet funguje jako šrajtofle vrchního v hospodě je, mírně řečeno, hodně zjednodušená.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: budu se opakovat, ale co to sakra meles, ty vorechu? :) V makroekonomii se naklady samozrejme take resi.
    ZP ma problemy i v nakladech - nebot ta legrace vychazi porad drazsi, nez soucasny selektivni system adresnych socialnich davek. Uz kdyz zacneme u almuzny v podobe 5000 Kc/osoba... ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, o tom nepochybuju, že TY to tak vidíš :-) ty prostě nebeš peníze jako abstrakci sloužící k organizaci společnosti, ale jako komoditu. z mikroekonomického hlediska je vhodné se na ní tak koukat, ale z makroekonomického s ní banky jako s komoditou rozhodně nezachází.

    tzn. pojmy jako "náklady" fakt dávají smysl jen mikroekonomicky.

    ZP má samozřejmě svoje problémy, ale ty jsou jinde, než si myslíš, nejsou v "nákladech". (několikrát jsem je tu zmiňoval...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ja vidim ZP jako pitomost, kde drive ci pozdeji se ukaze, ze na ni proste nejsou prachy :) At uz to zjisteni bude bolestive (ve statech, kde do toho pujdou i za cenu omezeni jinych investic), nebo nebolestive (racionalnim zhodnocenim nakladu).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ano, já jsem taky neargumentoval momentálními problémy v ČR.

    já vidím ZP jako běh na dlouhou trať. obhajuju ho v obecné rovině - např. že to není "populistický krok", protože mezi většinou veřejnosti je extrémně nepopulární, a i tam, kde ho na municipální úrovni zavádějí, si mu de-facto netroufají tak říkat!
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no minimalni mzdu nemaji treba hned vedle v Rakousku... :) A nezamestnanost tam je... nizsi. Chces-li evropske srovnani, prosim - jak vidis, vubec na tom nejsme spatne... :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: vidím, že jsi milovník offtopiců :-) (a BTW, R43 je poněkud ortogonální jak vůči mýtické Baťově, tak i poněkud reálnější "protektorátní" dálnici).

    s cyklostezkama je to složité, ale pokud se moderátor klubu domnívá, že cyklostezky jsou druhé největší zlo hned po ZP a chce tomuto tématu zde poskytnout prostor :-) je vtipné a příznačné, že kritik cyklostezek sleduje web prahounakole.cz .. text "Stezka je po kraji asfaltu totálně zarostá a někde se zeleň dostává dost do prostoru stezky" bohužel napovídá, že trasu někdo vyznačil někudy, kde nejezdí dost lidí, aby se trasa udržela průjezdná tak nějak samovolně... :-)

    mě popravdě téma veřejné infrastruktury moc nezajímá - zajímá mě spíš meta-politika, dá-li se to tak nazvat, tedy aby se neschvalovaly zcela nesmyslné zákony. (resp. asi mi nejvíc vyhovuje představa toho, že na rozhodování o místní infrastrukturu a třeba územním plánování mají vliv referenda, apod. - je to věc, která se lidí přímo dotýká, a řešení přes zastupitele v některých případech jen vytváří manévrovací prostor pro korupci). jsem v tomto bodě tedy víceméně blízký (nejen) pirátskému programu - spíše než Piráti to ale vymysleli lidi, co přemýšleli v posledních 100 letech o obsahu slova demokracie a Piráti toto jen okopírovali.

    ale i to je v tomhle klubu offtopic. jinak země v Evropě, které fungují bez minimální mzdy, mají nejspíš nějakou jinou formu sociálního systému

    postnout odkaz na "Nezaměstnanost v ČR" když se bavím o problémech jižní Evropy... hmm.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: pred valkou nejezdilo tolik aut... a proto se uz tehda projektovaly dalnice (a to i u nas). I prubeh dnesni D1 ma puvod v 30.letech minuleho stoleti, a kdyz se zahledis do planu na stavbu R43 nad Brnem, zjistis ze to kopiruje nedostavenou dalnici z teze doby - kde mnohe stavby leta stoji bez uzitku.

    Cyklostezky samozrejme take vyzaduji udrzbu, co neco stoji. A to je rec Kdyz se neudrzuji, lidi jsou nastvani :) A vsimni si, cyklista si stezuje na urade - sam tu travu vydloubat nejde, nybrz ocekava, ze to udela nekdo jiny :D Zivotnost komunikace neni jen o polozenem asfaltu/betonu a napravovem tlaku, atmosfericke vlivy a priroda se silnici zatoci, i kdyz po ni nebude jezdit nic. Ani chodnik nevydrzi vecne (a to jeho zatizeni je casto jeste mensi). Jasne, dnes je to mene penez nez do silnic - ale to je dano hustotou (ridkosti) site... Jo a kdyz se podivas na mapu (vrele doporucuji) - kde historicky rostou velke aglomerace? Tam, kde vede zeleznice nebo silnice, idealne kdyz se krizi nekolik smeru :-) Na mape se da najit spousta mist, kde silnice byla dokonce postavena jako obchvat resici negativni vlivy tranzitni dopravy, ale obce ji v mezicase opet "pohltila" do sebe a lidi nasledne nadavaji, jak auta (zase) obtezuji pod okny - ktere si u silnice sami postavili. Ostatne i dnesni "hlavni tahy" mestkymi castmi Prahy jen kopiruji drivejsi cesty, ktere byly casem jen obklopeny domy.

    A driv nebyl na cestach asfalt jako dnes. V mapach se vyznacovala i prasnost cest :) A i kdyz nebyly auta, porad byly povozy tazene zviretem, ktery samozrejme prach zviril take... :) Akorat v tehdejsi dobe to nikdo neresil.

    Soukromy sektor ze neni schopen zamestnat? A proto vytrvale poslednich nekolik let celkova nezamestnanost klesa? :D No, k tomu sedi jedna stara kocici moudrost :) Samozrejme k tomu priber statistiky medianu a prumeru mzdy. Ono mektat neco je jedna vec, ale statistika je statistika :)

    Ano, ekonomove kritizuji minimalni mzdu - ostatne i v Evrope jsou zeme, ktere ji nemaji a prekvapive funguji - i bez ZP (ktere se u ekonomu s nadsenim nesetkava zrovnatak) ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: podívej, mohl bych zmiňovat nějaké konkrétní příklady, ale to by šlo pořád jen po povrchu věcí. naznačím, že spor v USA, zda "svoboda projevu právnických osob" je chráněná První dodatkem americké Ústavy, byla dejme tomu jednou z mnoha špiček skrytého vícedimenzionálního ledovce, který tenhle problém představuje.

    ZP ani není klasická marxisticko-odborářsky-levicová agenda tradiční "lidí práce" (kteří bývají velmi konzervativní a pravice většinou stejně nemá problém pár lacinými triky je strhnout na svou stranu). ZP je agenda klasického liberalismu, který podporoval třeba i mírně anti-komunitní nástroje akumulace vlastnictví, ale současně věřil, že to nějak bude "v zájmu všech" (tzn. že i ti nejchudší ve společnosti nerovnosti na tom budou lépe, než by na tom byli ve společnosti rovnosti, resp. v době kdy liberalismus vznikal, ani ne tak "rovnosti", jako spíš "jistot odvíjejících se od přijetí svého od narození pevně daného místa v komunitě")

    offtopic, nevím proč si to vytáhl: zrovna investice do cyklostezek se ZP nesouvisí vůbec: jednoduše, v evropské civilizaci asi tak 2000 let státní moc opakovaně přijímá za své budování veřejné infrastruktury. teprve posledních cca spíš 50, než 100 let (před válkou nejezdilo aut zas tolik, aby to bylo kritické) se tahle veřejná infrastruktura stala poměrně nebezpečná a občas přímo nepoužitelná pro kohokoliv, kromě majitelů aut. přesto je budovaná z veřejných prostředků.

    to, že občas nějaká cyklostezka v podmínkách ČR je tunel - tedy nic proti cyklotunelům, sám jsem si jich letos užil spoustu.. ale ty víš, jak to myslím - to nic nemění na tom, že po 150 let trvající éře železnic a automobilů jsou cyklostezky první skutečně veřejnou infrastrukturou - v tom smyslu, v jakém ji budovala Římská říše. Vzhledem k nízkému tlaku na nápravu a tím větší životnosti bude jejich údržba v budoucnosti představovat zlomek toho, co jde do silnic a dálnic... já si ale každopádně netroufám předpovídat budoucnost, ani nevím, proč to takhle celé spojuješ (ostatně ti uprchlíci ze Sýrie, co jsem je tak viděl, jdou velkou část trasy do Evropy prostě pěšky... právě po stopách dávných římských cest, po kterých táhly i křížové výpravy, apod.)


    jestli by se vzdělání mělo platit ze ZP a být na rodičích, to je zajímavá otázka: ostatně stejně jako jestli děti "patří" rodičům, nebo státu.

    zpět k tématu, hmm - instituce minimální mzdy je právě to, co ekonomové, kteří tomu rozumí, silně kritizují. ZP se nesetkává s větším pochopením veřejnosti mj. i proto, že by byl spojen se zrušením minimální mzdy. jenže problém je, že nemůžeš mít trh jen "napůl" - ve které část cen je neregulovaná a řídí se nabídkou a poptávkou a část je regulovaná. koncept minimální mzdy dospěl k 50% oficiální nezaměstnanosti mladých v jižní Evropě (fskutečnosti spousta z nich si určitě občas přivydělá načerno.. nikdo se nevydrží soustavně nudit). u konceptu regulovaných maloobchodních cen v socialistickém Československu všichni chápali, k čemu vedl - k frontám, hromadění nedostatkového zboží a nakonec kulminoval komickým nedostatkem toaletního papíru (regulovaná cena něčeho, co je nedostatkové, je ti nakonec houby platná).

    S minimální mzdou je to stejné - je ti houby platné, že ti stát garantuje minimální mzdu, když tě soukromý sektor za tuto mzdu není schopen zaměstnat, protože není konkurenceschopná. Minimální mzda je prostě regulace, která má z hlediska ekonomiky svoje náklady. ZP by mohl být levnější. Proto si myslím, že by se "neosobní struktury" (pojem, který tě popouzí - ale je tím míněná spíš informační struktura, síť vztahů mezi lidmi, síť organizující práci a směnu... ne nutně nějaký "hardware", hmotná infrastruktura...) měly na zavedení ZP nějak dohodnout ve vlastním zájmu - spíš, než aby se to řešilo nějak "robinhoodovsky".
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a co je takova ta... neosobni struktura? :-)
    Ona i investice mesta do cyklostezky je takova... neosobni. To jako, ze "nove se ZP" se cykliste na svou cestu pak sami slozi a v ramci "akce Z" si ji take vybetonuji a znacky po vecerech v obyvaku malovat budou? :) Hele, uz je po vanocich, pohadek uz bylo moc :) Podotykam, ze cykliste - narozdil treba od motoristu zadnou primou dan z uzivani neodvadi (zatimco motoriste ano - ve spotrebni dani z paliv). To same je treba i skolstvi - to je take neosobni prerozdelovani, takze to nechame na rodicich - at se rozhodnou, zda penize ze ZP poslou na vzdelani sveho ditka ci nikoliv - tak, aby to bylo "osobni"? ;-) A misto poulicniho osvetleni nechame na kazdem, at se rozhodne, jestli si posviti vlastni baterkou/celovkou... :D

    ZP pro pracujici existuje uz dnes - ten institut se jmenuje minimalni mzda. Ergo objevujes kolo :D Samozrejme se muzes zabyvat srovnanim vyse, ale to uz je jina pohadka.
    Exekuce je dusledek vlastni blbosti. Za blbost (a chyby) se plati. U ZP se jako casty argument pouziva prave ono posileni vlastni odpovednosti - ve skutecnosti ted argumentujes obracene - hasenim pruseru vzniklych z nezodpovednosti ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam