• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    “Pomoz mi, abych to dokázal sám – abych to dokázala sama.” "Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo k Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých není formovat dítě, odstraňovat mu z cesty překážky, nebo jím dokonce manipulovat, ale udělat vše pro to, aby vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti a vrůstalo do světa, který ho obklopuje." Diskuse pro všechny, které zajimá montessori přístup, ať už pro miminka, batolata, školkáče ši školáky. Sdílení tipů na tzv. připravené prostředí (děcko se inspiruje a něčím se zabývá), aktivity, co je kde zajímavého po netu, literatura... Lidi, kteří montessori rozumí, a mohou nás poučit, jsou zvláště vítáni!

    rozbalit záhlaví
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    CHIMERA: snažím se využít jinou část jeho zájmů, a to je "čtení" knížek.
    a co se vaření týče, tak já domácí práce nesnáším. vařím minimálně (zejména z toho důvodu, že mě při tom bolí páteř) a vůbec prostě domácnost je pro mě nutné zlo. když mi ještě přidělává práci a ječí, tak z toho nadšená nejsem - montessori/nemontessori.
    šup mu radši tužku a papír... ať si čmárá
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZEGA: kdepak, to není náš ubrus (já ubrusy nedávám). to je ubrus, který on vytáhne ze skříně. rozkládá si je spolu s hadrama a ručníkama a řve u toho, že nejsou dost rovné...
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    CHIMERA: :) sundej ubrus a nenervuj ho .. hihi. jaky jsou ty prtata mrsky!
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ZEGA: jo to všecko má. ale já jsem z toho na nervy, protože on u toho strašně řve, neboť je puntičkář a nejde mu to dost dobře. podle jeho požadavků to prakticky nejde dost dobře ani mě.
    třeba rozpíná ubrus a vadí mu milimetrové ohnutí. ale to ohnutí nejde narovnat. tak tam stojí a ječí, jako bych ho vraždila... na to fakt nemám náladu. já mám jen jedny nervy.
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    ja nevim moc zda to vysvetluju pochopitelne. vyfotim vam jeji pokoj, treba zitra :)
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    pro mne je spis dulezite, ze kdyz dela nejakou aktivitu, tak ji vzdy musi dokoncit. popripade uklidit na sve misto. kazda pomucka-hracka ma sve misto. vi kam patri (proto se taky pouzivaji ty tacky, kosicky, aby vse bylo prehledne a jednoduche pro prenaseni). Pro praci na zemi ma doma vlastni koberecek, ktery si sama rozroluje a po ukonceni prace zase sroluje a uklidi. Ten rika - tady pracuju. To je moje misto. - Asi neco jako tvuj pracovni stul :)
    Co ji zajima si prinese, pracuje na tom a kdyz ji to uspokoji, tak uklizi a odnasi.
    Bylo potreba byt v zacatku dusledna a vzdy rict- je potreba to zase uklidit na sve misto. a nenechat dite vytahnout nic dalsiho. Nic nedelat za dite. Spis mu byt pomocnikem, pokud si o pomoc rekne..
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    NIENNA: tohle asi zalezi na kazdem. ja rozhodne budu radeji, kdyz Zoe budu moc udelat stolek s dvema vyriznutyma otvorama kam dam lavorky a kde si bude moci sama myt nadobi. vari se mnou. jak pise Berenikee. ma schudky (uz asi od roka, spis driv). vsude dosahne a nebo jsem kuchyn prizpusobila, aby to pro ni nebylo obtizne. sama si pripravuje pribory a prostirani. sama si naleva piti (male dzbanecky prodava ikea). ma malou mechacku kterou mi micha vse potrebne, koreni, nandava jidlo psum a kocce.
    nemame prostor na to abych ji delala kuchynky a podobne jako. vlastne nema ani moc hracek jako takovych. stejne chce delat to co ja.
    takze vyklizi mycku. podava mi veci z mrazaku nebo si sama z lednice vybira jogurt. jde jen o to zamyslet se nad prostorem a dat diteti prostor.
    Vyuziva to same co ja. Sklenene a porcelanove veci. Zadne plasty. Ted uz pomalu pouziva i ostry nuz.
    Hodne jsem se pri priprave prostredi inspirovala tady:
    Připravené prostředí | montessoridoma
    http://www.montessoridoma.cz/?cat=76
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    BERENIKEE: To právě děláme.... Má svoje schůdky.... kouká, co dělám já... pomáhá s čím může (nejraději dělá "míši"a ochutává...tuhle mi zdlábla půlku nakrájené cibule....má svůj malý váleček na těsto... a tak.. ).... jen nevím, jestli jí mám pořídit i nádobíčko a kuchyňku pro její vlastní vaření.... zatím to moc nevypadá, že by ji to bralo...ale je fakt, že tu nic takového nemá...ale ani to po mě neloudí... A já prostě nevím, jestli ji k tomu mám vést...nebo se na to vykašlat s tím, že dělá věci se mnou...

    Např. vím, že jí nebudeme pořizovat takové ty elektro hračky - pračka apod... Ona pouští opravdovou...Ale u toho vaření si právě nejsem vůbec jistá...
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    NIENNA: Mam holcicku teprve 11.měsíční,ale až bude mít zájem ráda bych ji dle inspirací z blogů vytvořila prostředí -pracovní plochu a zapojila do opravdového vaření a uklízení(ne "jako").
    Pořídit pár šikovných udělátek do kuchyně(jako je struhadlo s krabičkou,krájítko na zeleninu apod.-vše pro ní snadno dostupné)a zapojit ji ať něco přikrájí,přistrouhá,přisype...
    Ale taky jsem zvedavá na rady od zkušenějších.
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    ZEGA: To mě zaujalo... mám otázku - Lenku (19 měsíců) moc nebaví některé "jako věci" - miluje lezení a objevování, čtení, kreslen, stavění, mašinky apod. Ale panenky rozdává spíš nám, abychom se o ně starali (dostaneme misku a lžičku a máme je krmit), hrozně ráda vaří, ale se mnou v kuchyni, nedělá to "jako" jen tak míchání...nebaví ji to (vydrží u toho chvilku)... Nemám problém s tím, aby mi asistovala...takže vaříme spolu... a moje otázka je: mám jí zařídit její sporáček a nádobí, aby mohla vařit "jako"...a vést jí k tomu.... a nebo se na to mám vykašlat a počkat, jestli k tomu časem dospěje sama?
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    CHIMERA: baví ho praktický život. přesně to, co děláš ty. zametat, uklízet, utírat, mýt nádobí. připrav mu prostředí a podpoř ho.
    Připrav prostředí znamená že bude mít smeták a lopatku v jeho velikosti, hadříky a houbičky na místě kam dosáhne. věšák na věšení prádla jde taky udělat maličkatej. dej mu dvě misky ať z jedný přendavá do druhé vodu pomocí houbičky.
    dítě vše dělá "dokonale". tak jak je na to v danou dobu vyzrálé. to, že nám to nestačí a nelíbí se nám to nebo naopak říkáme, že dělá víc škody než užitku je problém v nás.
    taky je otázka, zda chci samostatné dítě, které zná následek a vše si prožilo. například mytí nádobí a rozbytý talíř.
    všechny aktivity, které ty zmiňuješ, Zoe nesmírně bavily už od 18 měsíců (max). Teď už vše dělá tak dokonale a sama, že je to až neuvěřitelný.
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    YMLADRIS: za mě: hodně matek to má tak, že když dítě spí tak oni poklidí a pak už nemají co dělat a tak připravují aktivity ( nemyslím to nijak špatně, chvíli jsem to tak taky měla ale nevyhovovalo mi to )
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    jestli to dobře chápu, tak podporovat dítě v tom, co samo chce dělat.
    což je teda u nás na palici. on si vůbec nechce hrát (to si vyhradil pro jesle), podotýkám, že je mu 22 měsíců.
    doma chce dělat pouze praktické činnosti (zametat, uklízet, umývat nádobí - ovšem vše v uvozovkách, protože je malej, nešikovnej a nadělá mnohem víc škody)
    v kontaktu s rodiči a bráchou ho zajímá jenom "čtení" - vydrží hodiny sedět na klíně a prohlížet si knížky, přičemž my už jsme oněmělí tím, jak furt dokola do posledních podrobností popisujeme, co je na obrázcích a co by eventuelně nastalo, kdyby obrázky pokračovaly... malovat, stavět hrady, nebo hrát si s autíčky... naprostý nezájem (a snažíme se motivovat hodně).
    díte skoro nemluví... ale vynutit si "čtení" umí :-D
    tak co s ním máme dělat? enem to, co ho baví?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    mimino

    videa

    Montessori Child Development, The First Year
    http://michaelolaf.net/BirthYearOne.html
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    YMLADRIS: Já nejsem žádný specialista na Montessori, jsem učitelka 1. stupně, studovala jsem asi před 5 lety v Praze a tam je 1. stupeň takový poměrně pokrokový, takže se snaží umožnit nahlídnout do různých směrů. Od Marie Montessori jsem četla Od dětství k dospívání (vydal to Kosmas a jde to normálně sehnat), ale ne tak pozorně, abych na zákadě toho mohla nějak fakt zasvědceně argumentovat - bylo to pro mě inspirativní, ale ne stěžejní a dost mi to splývá s jinými věcmi.

    Tehdejší běžná výuka byla tzv. neoherbartismus, což bylo v té době už zastaralé pojetí - hromadné, založeno na paměťovém učení, nepracující s individualitou a zájmy dítěte, laicky "taková ta klasická nudná škola". A vznikalo v tu samou dobu na různých místech reformní hnutí, které se snažilo s tím něco dělat. Montessori, Dewey, Pestalozzi, u nás různí pokusníci a později pokusy o změnu na celostátní úrovni - byly různé pokusné školy, jelo to za první republiky docela dlouho, ale přerušila to válka a pak se to jednak neobnovilo, jednak ani nevyhodnotilo.

    O názorech Montessori na rolovou hru ať už dětí samotných nebo třeba s panenkama jsem přesvědčená, že jí tyhle věci připadly málo didaktické a rozvíjející a v některých textech to kritizuje, nejsem ti to ale fakt schopná citovat. V některém z jejich děl to ale bylo, řešili jsme to docela dost i na semináři a svedli to na dobu, kdy žila :-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZEGA: a napises, co ti tak pripadne ze se nejvic osvedcilo atd? za ty roky co se tomu venujes
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZEGA: ne nejsem z prahy. coz mi pripomina, ze kamarad doporucuje tento kurz
    Montessori přístup od narození do tří let | Go Kids
    http://www.gokids.cz/kurzy/montessori-pristup-od-narozeni-do-tri-let

    pro matky mimin to neni (jsou to celodenni kurzy :-D), ale nekoho to muze zaujmout (Brno)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jinak tady je kratky shrnujici text v cestine

    Maria Montessori
    http://pdf.uhk.cz/uppe_old/dalsi_cinnost/Monte-sem.htm
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ALDEMIK: jo rozumim. ano., kdyz neco zkoumam, hodne mne zajima, proti cemu se dotycny vlastne "tehdy" vymezil (vyvoj chapu jako neustale pretlacovani ruznych vlivu - hledani jakehosi balancu). takze, ty vidis do toho "proti cemu" se Maria tehdy postavila, jak vypadala tehdejsi bezna vychova? protoze dneska uz jsme asi zas nekde jinde

    a ano, to jsou dalsi moje otazniky 1) ze Montessori nejak zasadne byla proti rolove hre, imho je rolova hra pro decka dobra, nevim no :) 2) neni mi moc jasny ten popis fungovani montessori zarizeni, ze jako dite si samo vybere aktivitu (ok), ale musi ji vykonavat "spravnym zpusobem" (??) a nemuze tekat od jedne k druhe... ja o detech nic nevim ale zda se mi to divne. ale kdo vi jak si to predstavuju atd

    obecne muj cil je nejak do toho postupne proniknout, zejmena do aspektu ktere se jevi ze v hodne rodinach dobre funguji, a pak si to nejak uchopit po svem - jak pises
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    Skvělé, díky za tenhle klub.
    Od cca 5 měsíce jedeme podle principu montessori. Dnes jsme měli konzultační hodinku ve školce (montessori Jonáš), kam dcera chodí a musim říct, že to sklízí úspěchy.

    Připojuji ještě jiné heslo "Řekni mi a já zapomenu, ukaž mi a já si zapamatuji, nech mě to dělat a já pochopím".

    Pokud si Ymladris nejsi úplně jistá, navštiv RC Paleček na Floře (nevím teda, zda jsi z Prahy). Kurzy a přednášky vedené Martinou Štanclovou jsou báječný.
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    Pro mimi jsou dobre závěsné mobily a je snadné je vyrobit. Inspirace je třeba zde: mimimo.cz, popripade se tam daji zakoupit..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam