• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    a jeste sem nakopiruju nejake komenty z toho blogu montessoridoma, protoze vyjadruji mou vseobecnou pochybu, neco jako Proc by male decko melo chtit postupovat podle nejakeho predem pripraveneho planu prace... ... porad netusim jak se toto v praxi resi. Mozna u predskolaku uz je to jine. Tak jsem zvedava.


    Dobry den Mili,diky za clanek. jak mam resit problem, ze se syn vubec nechce podivat na predvedeni ( ode mne, protoze v montessori pracovne kdyz to predvadi instruktorka, tak si vetsinou da rict), je to mnou, co asi tak muzu delat spatne? Jsou mu dva roky a tacky nam vubec nejdou, bud si na ne donese jeste neco jineho co tam vubec nepatri, nebo si zase veci z nich odnese uplne jinam, nepracuje tak jak by se melo a o uvedeni do puvodniho stavu veci uz se neda vubec ani mluvit. Vybiram mu spatne aktivity? uz jsem z toho byla tak zoufala, ze jsem to na nejakou dobu uplne zrusila...

    Mám syna a jakobych to psala já za Vás. Kolem dvou let jsme zkoušeli Monte centra a stejný problém. Měla jsem pocit, že Já chci ho vést podle Monte.Mají skvělé pomůcky, nápady a je to ze života… Nikdy nepracoval, jak bylo předem naplánováno. Chtěl zkoušet věci po svém, rovnat tak, jak on chtěl, ne tak jak se po něm chtělo atd, házet např. fazolky všude okolo a ne do misky…Tehdy jsme do centra ani pravidelně nenastoupili, vzdala jsem to a dnes jsem ráda. Monte je pro mne velikou inspirací, tyto stránky rovněž (Mili, veliké díky za ně). Sama jsem vzdělaná odborně v Monte a jiných alternativních směrech, jsem pedagog. Ale pochopila jsem, že to mně se líbí MOnte a Já sama bych byla spokojená v Monte školce a ne můj syn. Syn je nyní (4,5 roku) nesmírně tvořivý, má originální nápady, aktivní, bystrý, chytrý atd… a o nic nepřišel, když nechodil do Monte. Prostě to není jeho styl…a teprve teď (od cca 4 let) je ochoten zkusit dělat věci, jak se „mají“ podle nachystaného tácku, podle toho, jak mu to předvedu já, teprve teď vnáší do práce jistý řád. Pak si stejně ale najde svoji cestu. Uvedení do původního stavu je další problém, musím vždy připomínat, vše „mít pod kontrolou,“ pak uklízí a je s ním radost být. Ale sám od sebe zřídka.

    Můj skoro dvouletý syn taky zatím jede podle svého…Třeba přesýpání – hrozně ho baví hrát si na písku nebo doma v bazénku s čočkou, ale na vymezeném místě-tácku se nechytá, chce házet materiálem okolo apod. Tak ho nechávám, jak mu to vyhovuje a občas zkouším s táckem, jestli se něco nezměnilo… Nebo třeba ho učím třídit umyté příbory – má obrázky jednotlivých příborů a k těm je spolu přiřazujeme, on bezpečně pozná, co je co, ale tak po třech kusech už ho to nebaví a zkouší řezat nožem do podlahy, narychlo nahází příbory na jednu hromadu nebo je rozmetá všude okolo….I u jiných třídících aktivit (třeba zvířátka a jejich přiřazování k obrázkům) – pozná, co k čemu patří, ale naprosto ho nebaví to zvířátko na obrázek umístit, to nepovažuje za důležité a udělá to jen, když ho k tomu dovedu (což mi přijde blbost)…

    Také se připojuji. Nyní už starší a zkušenější. Ale ve dvou letech syna jsem se s montesuri aktivitami potýkala těžce, bavilo ho to, byl z nich nadšený ale použití pomůcek si prostě vykládal po svém a uklidit to bylo prostě nad jeho síly.
    Nyní mám dvouletou holčičku. Nemám mnoho času se ji věnovat (když většinu pozornosti na sebe strhává starší syn), ale její mentalita je úplně jiná. Zatímco syn potřeboval házet, bouchat a stavět. Naše holčička miluje skládání věcí do souvislostí a pomáhání mamince. Ale zase narozdíl od syna nevydrží u dané aktivity tak dlouho, za chvilku jde oběvovat něco dalšího.. Děti před druhým rokem mají čas soustředění maximálně několik minut…
    Takže shrnuto. Nemá cenu učit děti hrát si s tím či oním, když jejich mysl běží úplně jiným směrem. A celkově montessori je super systém a má mnoho dobrých nápadů – ale většina úkolů má jen jedno řešení. Montessori minimálně rozvíjí ten druh kreativity, který hledá více řešení jednoho problému. Děti, které si s jednou hračkou vyhrajou 5 způsoby jsou velmi tvořivé a v budoucnu se jim tato vlastnost bude velmi hodit. Ale nejsou to ideální adepti na montessori systém. Možná by jim více vyhovoval walfsorfský styl, nebo výchova pomocí příběhů a fantazie. Motivace pomocí hry (Hrajeme si, že hračky jsou jídlo a my je musíme najít dát si do své skrýše aby jsme měli zásobu jídla…, nebo musíme se strefit tím kamínkem do nepřátelské lodi…, nebo můžeme si hrát že jsme v restauraci a budeme se chovat u stolu jak v restauraci – Kdo bude číšník? U dvouletých někdy stačí začít něco dělat a hrozně se tomu smát, nebo dělat že nás to moc baví a dvouleťák to přijde vyzkoušet : )
    A ještě k té motorice. Montessori je hodně zaměřena na jemnou motoriku, podle psychologů se ale nemůže vyvinout, pokud dítě nedosáhne určitého stupně hrubé motoriky… takže pro dítě ve dvou letech je mnohem přínosnější běhat, skákat, lozit po čtyřech a házet kamínky, než přesypávat rýži ; ) (tedy pokud je to oblíbbená činnost nic proti tomu : )

    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Kam to všetko dať ??? | montessoridoma
    http://www.montessoridoma.cz/?p=15955

    libil se mi clanek na tema organizace pomucek doma
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    CHIMERA: až se muž dokope k tomu převést fotky z foťáku, snad vám budu moci dokumentovat, jak je dítě montessori.
    má perfektní tahací želvu, ale nepoužívá ji, zatímco snaživě tahá po bytě můj těžký fén :-D
    snad jsem to stihla na tu fotku zachytit... :-D
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    NABIS: ale jo, když je dostane, tak si je prohlídne. a pak je zahodí a už ho nenalákáš ani společným hraním :-D
    NABIS
    NABIS --- ---
    RACHEL: A to tady resime "jen" vzdelavani, pak je tu stravovani, volny cas, vychovne pristupy, plinky, hracky atd atd.

    JELLYBEAN: Skoda, ze to clovek vidi az zpetne nebo ve srovnani s jinym stejne starym ditetem
    NABIS
    NABIS --- ---
    CHIMERA: Jako ze je ani nevezme v ramci zvedavosti do ruky? Musi byt u vas pekne veselo:o]
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    jen hlásím pro pražské - od září 2014 základní montessori škola Vrbičky

    http://www.uvrbicek.cz/img/Zakladni%20skola%20Vrbicky%20od%20zari%202014.pdf

    Školka Vrbičky - MEZINÁRODNÍ MONTESSORI ŠKOLKA PRO DĚTI OD 18 MĚSÍCŮ V PRAZE 4 - KUNRATICÍCH
    http://www.uvrbicek.cz/
    LAMIA
    LAMIA --- ---
    http://www.youtube.com/watch?v=mAn4Gf97ZNk MARIA MONTESSORI - portrét průkopnice školní výuky a bojovnice za ženská práva
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    UF. Nahazela jsem na nastenku nejake zakladni odkazy a informace a uvitala bych, kdyz by kdokoliv kdo ma naladu, to dale vylepsil. Prava naklikam tak nejak od oka lidem, kteri zde neco nejak prispivali, kdyztak se kdokoliv dalsi ozvete. Zn. nestiham :-)

    [ Montessori - mimino, batole, školkáč i školák ]
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    CHIMERA: Tak dík, ale víš jak to myslím, prostě jsem vždy obdivovala lidi, co se něčemu věnují na 100%, do hloubky, a to třeba už od dětství. Třeba u toho muzicírování mi to přijde zvláště důležité, protože to se pak v dospělosti už blbě učí.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    JELLYBEAN: Já bych asi nebrala waldorf jako jednotnou koherentní skupinu. Je pravda, že český rybníček je malý a poměrně (oproti mnoha směrům v zahraničí) radikální. Ale vedle spousty magorů se tam vyskytuje spousta úžasných lidí. Je to druh školy, kde hraje volba učitele daleko větší roli než v jiných směrech - a podle toho to vypadá. Osobně znám několik lidí, co chodili na waldorf a byli nadšení, naprosto neměli problém s přechodem na osmileté nebo čtyřleté gymnázium nebo jinou školu dle svého výběru. Pak vím o těch, co odešli z důvodu, že učitel nebyl dobrý/schopný/příčetný.
    A mám hodně dobré reference na wadorfské lyceum, které ostatně vystoupilo z asociace waldorfských škol, protože spousta těch ideových věcí je tady v čechách rigidních a pod názorovým tlakem jedné úzké skupiny lidí.
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    TORUVIEL: Ja jsem taky mela obdobi, asi rok, kdy jsem nechtela chodit na lidovky (tance a zpevy) a pak se to zlomilo a zase me to zaclo bavit a vydrzela jsem u toho az do maturity. A nakonec jsem rada, ze nasi rekli, at to hned nevzdavam, no jo puberta. A ted babo rad :-)
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    TORUVIEL: mně nepřipadáš jako ho*no :-D jsi velice roztomilá a chytrá dáma.
    a co se syna týče, tak trochu ho přece jenom nutím - musí chodit na všechny olympiády :-D
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    CHIMERA: Nojo, takovej talent na všechno jsem byla jako dítě taky. Akorát mně se taky nic nechtělo, takže je ze mě nakonec ho*no, sice poměrně inteligentní, ale ho*no. To je otázka tohle, já třeba zpětně lituji, že jsem přestala hrát na klavír, ale tehdy jsem prostě měla jiné priority a mamka mě taky nechtěla nutit.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    RACHEL: jednoduché to není.
    můj starší má nadání skoro na všecho - od matematiky, přes výtvarku a hudebku... (jedině tělocvik ne).
    všichni pedagogové chtěli a chtějí, aby se věnoval právě jejich oboru, že tak nadaného žáka ještě neměli... dokonce na ZUŠce mi velice vynadal pan učitel, že syna nechci dát na housle (syn nechtěl), páč housle by nám samozřejmě zapůjčil, jen ať ho tam dám, protože takový talent se rodí jednou za sto let... atd. a taky mi vynadal, že jsem jistě matka z té počítačové generace, co děcka nic jiného nenaučí...
    a přitom jediný problém byl v tom, že syn se na housle prostě nechtěl učit hrát. a já ho odmítala nutit.
    dnes je mu 13,5 roku a stále nevím ani já, ani on, kam by vlastně směřoval...
    hlavní zájem jsou pokémoni a nemuset chodit do školy :-D teď nově vyjádřil zájem naučit se hrát na klávesy :-D

    JELLYBEAN: mám stejně starého staršího syna. a poznat stále nejde nic :-D
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    JELLYBEAN: Ja jsem cetla, ze ty zajmy se zacnou selektovat tak kolem prvni tridy a i tak se to muze nekdy jeste zmenit.
    No mne se zda, ze ho bavi vytvarka, vydrzi i hodinu kreslit, ted furt kresli mapy k pokladu nebo mapy rek, co mu ukazal deda. Ale vic si netroufnu rict.
    JELLYBEAN
    JELLYBEAN --- ---
    RACHEL: ja si myslim, ze to poznat jde. Mam dve deti, ted 8. a 9. trida ZŠ. Hlavni povahove rysy a vyhranenosti se u nich tahnou uz od narozeni. Ale to samozrejme vidim hlavne ted zpetne.
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    CHIMERA: Pravdu mas, citim to stejne.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    RACHEL: nedá. já jsem proto k tomu přistupovala tak, že zkusíme, co nejlepší se jeví, a když se to malému nebude líbit, kdykoli ho dám jinam... a tak to hodlám dělat i u mladšího.
    co se týče školky, tam považuju za podstatnou jedinou věc: dobrou učitelku, která má ráda děti.
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    JELLYBEAN: Ano to peklo rozhodovani, dnes je tolik moznosti, alternativ a rodic chce pro dite to nejlepsi. Bude studijni typ nebo umeleckeho zamereni a da se to poznat treba ve dvou letech?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam