• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    CHIMERA: Tak dík, ale víš jak to myslím, prostě jsem vždy obdivovala lidi, co se něčemu věnují na 100%, do hloubky, a to třeba už od dětství. Třeba u toho muzicírování mi to přijde zvláště důležité, protože to se pak v dospělosti už blbě učí.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    JELLYBEAN: Já bych asi nebrala waldorf jako jednotnou koherentní skupinu. Je pravda, že český rybníček je malý a poměrně (oproti mnoha směrům v zahraničí) radikální. Ale vedle spousty magorů se tam vyskytuje spousta úžasných lidí. Je to druh školy, kde hraje volba učitele daleko větší roli než v jiných směrech - a podle toho to vypadá. Osobně znám několik lidí, co chodili na waldorf a byli nadšení, naprosto neměli problém s přechodem na osmileté nebo čtyřleté gymnázium nebo jinou školu dle svého výběru. Pak vím o těch, co odešli z důvodu, že učitel nebyl dobrý/schopný/příčetný.
    A mám hodně dobré reference na wadorfské lyceum, které ostatně vystoupilo z asociace waldorfských škol, protože spousta těch ideových věcí je tady v čechách rigidních a pod názorovým tlakem jedné úzké skupiny lidí.
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    TORUVIEL: Ja jsem taky mela obdobi, asi rok, kdy jsem nechtela chodit na lidovky (tance a zpevy) a pak se to zlomilo a zase me to zaclo bavit a vydrzela jsem u toho az do maturity. A nakonec jsem rada, ze nasi rekli, at to hned nevzdavam, no jo puberta. A ted babo rad :-)
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    TORUVIEL: mně nepřipadáš jako ho*no :-D jsi velice roztomilá a chytrá dáma.
    a co se syna týče, tak trochu ho přece jenom nutím - musí chodit na všechny olympiády :-D
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    CHIMERA: Nojo, takovej talent na všechno jsem byla jako dítě taky. Akorát mně se taky nic nechtělo, takže je ze mě nakonec ho*no, sice poměrně inteligentní, ale ho*no. To je otázka tohle, já třeba zpětně lituji, že jsem přestala hrát na klavír, ale tehdy jsem prostě měla jiné priority a mamka mě taky nechtěla nutit.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    RACHEL: jednoduché to není.
    můj starší má nadání skoro na všecho - od matematiky, přes výtvarku a hudebku... (jedině tělocvik ne).
    všichni pedagogové chtěli a chtějí, aby se věnoval právě jejich oboru, že tak nadaného žáka ještě neměli... dokonce na ZUŠce mi velice vynadal pan učitel, že syna nechci dát na housle (syn nechtěl), páč housle by nám samozřejmě zapůjčil, jen ať ho tam dám, protože takový talent se rodí jednou za sto let... atd. a taky mi vynadal, že jsem jistě matka z té počítačové generace, co děcka nic jiného nenaučí...
    a přitom jediný problém byl v tom, že syn se na housle prostě nechtěl učit hrát. a já ho odmítala nutit.
    dnes je mu 13,5 roku a stále nevím ani já, ani on, kam by vlastně směřoval...
    hlavní zájem jsou pokémoni a nemuset chodit do školy :-D teď nově vyjádřil zájem naučit se hrát na klávesy :-D

    JELLYBEAN: mám stejně starého staršího syna. a poznat stále nejde nic :-D
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    JELLYBEAN: Ja jsem cetla, ze ty zajmy se zacnou selektovat tak kolem prvni tridy a i tak se to muze nekdy jeste zmenit.
    No mne se zda, ze ho bavi vytvarka, vydrzi i hodinu kreslit, ted furt kresli mapy k pokladu nebo mapy rek, co mu ukazal deda. Ale vic si netroufnu rict.
    JELLYBEAN
    JELLYBEAN --- ---
    RACHEL: ja si myslim, ze to poznat jde. Mam dve deti, ted 8. a 9. trida ZŠ. Hlavni povahove rysy a vyhranenosti se u nich tahnou uz od narozeni. Ale to samozrejme vidim hlavne ted zpetne.
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    CHIMERA: Pravdu mas, citim to stejne.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    RACHEL: nedá. já jsem proto k tomu přistupovala tak, že zkusíme, co nejlepší se jeví, a když se to malému nebude líbit, kdykoli ho dám jinam... a tak to hodlám dělat i u mladšího.
    co se týče školky, tam považuju za podstatnou jedinou věc: dobrou učitelku, která má ráda děti.
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    JELLYBEAN: Ano to peklo rozhodovani, dnes je tolik moznosti, alternativ a rodic chce pro dite to nejlepsi. Bude studijni typ nebo umeleckeho zamereni a da se to poznat treba ve dvou letech?
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    NABIS: no já ti nevim. ostatní děti v okolí hračky používají... jezdí s kočárkem, s panenkama, s vláčkama, staví kostky... a náš prďola ne :-D
    ale jak rááád tancuje... to bys viděla... tancuj tancuj vykrúcaj, cib-cib-cibulička atd.
    přímo superstar :-D
    JELLYBEAN
    JELLYBEAN --- ---
    Ja mam zkusenost z dcerou me kamaradky, ktera prosla waldorfskou školkou a dale prvnim stupnem. Libilo se ji tam. Nekdy ve 4. nebo 5. tride se to zlomilo. Hrozne touzila po normalni škole, klasicke vyuce, kde se deti neco dozvedi, nauci. Velmi tezce nesla to, ze se s tim co umi nema jakoukoliv šanci dostat na osmilete gymnazium, kam si velmi prala jit. Zkusila to, a zkousky nedala ani nahodou.
    Tehdy jsem si rikala, jak je to tezke v detstvi rozhodnou "za deti" kam je umistit, ze clovek nikdy nevi, jakym smerem se budou do budoucna jejich kroky ubirat, co budou sami chtit delat a zda jim svym rozhodnutim clovek vlastne neublizi.
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    NABIS: Ano to jsem si pak taky jeste rikala, ze prece na Zapade uz je aspon jedna ci dve generace, co vyrostly v Montessori skolkach a kdyby se to neosvedcilo, tak to asi nepobezi dal, ze?

    Cele to vzniklo spis na zaklade toho, ze tomuhle cloveku duveruju a je to pedagog... S tim, ze se podivujou prarodice nad spoustou vecma jsem smirena a tam to cloveka neprekvapi. Ale holt kazdej ma nejakej nazor a holt se muzem v necem rozchazet, byt jinak si sednem.
    NABIS
    NABIS --- ---
    YMLADRIS: Ja bych nedavala do stejne roviny waldorf a Montessori, ta repotaz to dost vykresluje. Nekteri alternativci nemohou prave waldorfu prijit na chiut prave pro jeho "nabozenskost"
    RACHEL: Ja bych tyhle diskuze hodila za hlavu, je to stejne jako ti nekteri jeste v dnesni dobe tvrdi, ze kdyz nebudes jist maso, budes nemocnej a umres. Proste nevi=je to divny=neco jejich mozek vyplodi, nemaji to potvrzene.....
    Napadly me nejake diskuze v zahranici-nemecko, holandsko tam preci jsou o par generaci dal.
    NABIS
    NABIS --- ---
    CHIMERA: ja mam pocit, ze to delaji vsechny deti. Jen tedka bojuji se starsimi pribuznymi muzskeho pohlavi, kteri to nejak nedokazou stravit: vzdyt tu mas svoje hracky, ale ty si stejne hrajes s hrnci, hrnecky, priborem apod.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    RACHEL: to mi připomnělo moje patrně vrozeně montessori dítě.
    odmítá si hrát s hračkama.
    hraje si pouze se skutečnýma věcma. třeba nestaví kostky, ale staví hrníčky.
    přelívá vodu a přesypává fazole. "vysává", "zametá" a podobně.
    ale jen se skutečnými nástroji. hračky ignoruje :-D
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    Jo a ještě tohle od kamarádky z Facebooku:

    Rozhovor dvoch prevadzkovateliek jedneho materskeho centra:
    "Urobime kurz tej montessori pedagogiky."
    "A ako?"
    "Vytiahneme zozadu tie drahe hracky a rozhadzeme ich po miestnosti. A deti sa budu s nimi hrat. Za 5 eur na hodinu."

    RACHEL
    RACHEL --- ---
    YMLADRIS: Hm, tak to by bylo mimoňský i na mě a rychle bych mazala pryč. Takže do takové školky/školy bych dítě nedala. To stačí pár schůzek, jít se tam podívat a člověk vycítí, jestli jsou mu ti lidé sympatičtí a co říkají a hlavně, jak se chovají k dětem.

    Navíc, když ještě přemýšlím nad tím příkladem, co mi včera řikali ti známí, tak Montessori Nemontessori, prostě se občas dítěte zeptám, co dělali ve školce, ve škole, jestli ho to baví, atd. Takže bych si snad všimla dřív než v páté třídě, jestli umí počítat malou násobilku nebo vyjmenovaný slova. Přístup línej rodič fajn, ale přeci si budu s dítětem povídat a občas se mu podívám do sešitu nebo tak, ne? Takže se uklidňuju tím, že je to hodně i o rodičích - viz třeba naučit dítě se bránit apod.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RACHEL: ja tyto uvahy nepovazuju za bezpredmetny ale. jednak, z moji zkusenosti mi pripada ze je to tak, ze jakakoliv "alternativa" je nachylnejsi na vyskyt lidi, kteri se v te alternative pohybuji ne proto, ze je to nejak bytostne oslovilo skvele to s nima souzni a jsou to super kompatibilni lidi, ale jsou to spis lidi, kterym je tak trochu jedno co jedou, hlavne ze je to PROTI, mineno proti tomu zlemu aktualnimu systemu, ... (ktery nici deti whatever). Cili jasne si dokazu predstavit ucitelku, ktera pod plastikem montessori vyrabi z deti mimone, neb si tam cpe nejakou svou jako by ideologii. Cili zkoumat.

    Pripojim report co kamarad psal nedavno do soukromeho klubu (neslo o montessori skolu ale waldorf, ale imo princip je stejny)

    Dneska sem tu na hrbitove měl děcka z waldorfu, většina mi tvrdila, že by chtěly chodit spíš do normální... ;)

    Sem se blbe zeptal, co vas bavi nejvic.. se ruzne prekrikovali a pamatuju si jen eurytmii od jedne holcicky. Ale podle sledovani ucitelek mam jasno:) prehnane mily vybledly vegetarianky se zasnenym vyrazem, furt chtely aby deti nacitily, neco konkretniho, u nas uctu k predkum... furt nabadaly ke sberu listi (byli to tretaci), a minimalne dvakrat jim slozite vysvetlovala ze maji mlcet, ze slovama o vsecko prijdou. Prislo mi, zvlast u kluku, ze si uvedomuji ze jsou v nejake ezo alterne. Vzpomnel jsem si na svuj vegetativni stav v obyc skolce a pozdejsi vdek za obyc fer zakladku v kontrastu se super spolecnosti na gymplu (kde sem se teda nic nenaucil, nejspis kvuli me ani ostatni :/) Na nejakym tripu sem ale prave ocenil ten nutny kontrast...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam