• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    CHIMERA: tak jsem to zakřikla. právě objevil geomag svého staršího bráchy a celé dopoledne ho od toho nemůžeme odtrhnout, dokonce ani na jídlo, a to je co říct :-D
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    BRUNA: nevím, čím to je, ale nevadí mi to.
    teď má novou hru - pečení.
    vezme napařováček, na ten dá dřevěnou podložku pod hrnec, na to flašku s pitím a vaří "dort".
    když je dort hotový, naskládá na něj deset rozložených utěrek.
    dort je velký, velice voní a my všichni musíme chodit ochutnávat :-D
    BRUNA
    BRUNA --- ---
    CHIMERA: :-) Mne prislo, ze s hrackami si min hraji prvorozeni/jedinacci. Coz u vas asi s tim velkym vekovym odstupen skoro odpovida. Muj starsi syn si s hrackami nehral asi do tri let, pak je postupne vzal na milost. Mladsi si s nema hral od narozeni. Myslim, ze ty deti proste kopiruji okoli: pokud jsou prevazne s dospelymi, chteji si hrat s jejich hrackami (u nas klasicky vyskladavani botniku, supliku s oblecenim, hrani s ruznyma vecma do kuchyne). Pokud jsou s detma, hraji si s detskyma hrackama.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    THERY --- --- 10:21:52 11.2.2014 --- 21:39 :: sledované diskuze
    Pokud by někoho zajímalo, tak ve školce, kam chodí syn, od 19.2. začíná cyklus Montessori seminářů a od 16.5. cyklus seminářů Respektovat a být respktován

    Více info zde: http://www.skolkahvezda.cz/
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    FIDORKA: možná se bojíš spíš ty, než ona :-D
    ani citlivé děti se nemusí cítit ve školce ztracené, když se na to včas připraví.
    já jsem dala synka do jeslí v 1,5 roce, vzal to v pohodě... první den tam rodič s dítětem hodinku byl, někde seděl v koutku a pak se vytratil... druhý den bylo dítko jen na dopoledne, potom déle...
    a všecko v klidu.
    některé děti neplakaly vůbec, jiné přestaly brzo, některé pláčou při předávání stále (a už je to víc jak rok).
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    A pozor objevila jsem v Brne pujcovnu montessori pomucek

    http://m.elefant-brno.cz/pujcovna-montessori-pomucek

    (via berenikee)
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    Na deti hlavne prenasime my svuj stres. U nas to bylo tak, ze jsem vysvetlila, privedla, prevlekla, ukazala kde ma veci a odesla. Mezi tim se ji predstavila tetka a ta ji taky mela u sebe, kdyz jsem se rozloucila, zamavala a sla. A ano. Plakala. A v ruznych intenzitach to trvalo treba 2 mesice.

    zoe zacala chodit do skolky ve 22mesicich. Chodi stale jen do 13 (ale spis proto ze na vic nemame penize). A nastavene zo je tak, ze na zacatku jsou tam deti od 8-830 do cca 1030-11. Az kdyz jsou v klidu v tomto case, pristoupi se ke spolecnemu obedu a dalsim aktivitam. U nas aklimatizace trvala 3dny.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    FIDORKA: Když jsem hozená do neznáma, tak se cítím podle svého aktuálního sebevědomí buď dobrodružně nebo ohroženě. Jaká je tvoje dcera nevím, píšu zkušenost ze svého pohledu. Samozřejmě tam s ní chvilku buď, provrď ji tam, ale neprotahovala bych to a spíš ji povzbuzovala v tom, že to zvládnete. Navíc, na spoustu dětí ohromně působí to, že ostatní jsou v pohodě...
    FIDORKA
    FIDORKA --- ---
    ALDEMIK: Jako absolutne ho hodit do neznama jo? Nikdy nevidelo tu skolku, to prostredi ani tu ucitelku a dat mu pusu, zamavat a cau? To je se mi zda kruty. Nebo nevim mozna to moc resim, ale jak se citis ty kdyz si hozena do neznameho?
    Ja nevim, ja jsem na dceru sama a diky tomu co v zivote zazila uz kdyz byla prenatal a posleze dale, je dost citliva i empaticka, takze fuuu..tohle jak dopadne
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Tohle je hrozně těžký - co vyprávěl muž, když učil v lesní školce, tak v drtivé většině případů bylo pro děti nejtěžší, když se s nimi rodiče dlouho loučili nebo byli na začátek nebo tam byli na nějakou dobu dohromady. Bylo pro ně náročnější to, že se blíží stále oddalované rozloučení, než když rodič bez cavyků povzbudil, odešel, zamával, konec. Zkusila bych se spíš domluvit s učitelkou a počkat tak, aby o tobě dítě nevědělo.
    FIDORKA
    FIDORKA --- ---
    Jo diky, to je pravda
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    FIDORKA: Ale ne ze si ho odvedes, ale kdyztak tam budes chvili s nim a zase pujdes. Zda toho bude zneuzivat, zalezi podle mne na veku a povaze.

    A pritom se drzet toho, ze deti chodi do skolky a rodice do prace, opakovat mu to.
    FIDORKA
    FIDORKA --- ---
    Nemam to stesti a me dite bude v obycejne skolicce. Nevim odejit a pockat zda bude 15 min.vse v poradku a popripade, ze nebude a prijit si pro dite, me prijde, ze to ditko si zas rekne, aha tak ono to funguje takto. Ze pak toho treba bude i zneuzivat. Ale vazne nevim.
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    FIDORKA: Ale u naseho ditete to nebylo potreba, jen mi ucitelka treba za dvacet minut od rozlouceni napsala, ze uz pracuje a je v pohode, nekolikrat poslala dokonce mms.
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    FIDORKA: V nasi montessori skolce, kam chodi syn se to dela tak, ze napred se zkusi rodice normalne rozloucit a odejit. Kdyby dite rvalo asi dyl nez patnact minut a nezacal se zajimat o prostredi, tak se zavola rodicum. A ty dalsi
    dny tam pak s ditetem rodic muze byt, dokud neuzna za vhodne, ze uz to dite zvlada. Ale nesmi zasahovat moc do deni, spis nekde sedi stranou a maximalne si potichu povida se svym ditetem. Ale i tam je cil nechat ho co nejvic se zabavit samostatne, nekrmit, atd...
    FIDORKA
    FIDORKA --- ---
    Moho se zeptat, kdyz jste davali ditko do skolky, meli jste spolu ve skolce nejakou adaptacni dobu? Nebo jste to nechali na pospas osudu a jen jste predali dite do neznamych rukou a sli jste do prace?
    Diky za odpovedi
    NABIS
    NABIS --- ---
    CHIMERA: sikula. to mi pripomina Marusku \16 mesicu\, kdyz vysavama ona sedi na vysavaci nebo si spojuje hadice do sebe, do nedavna si vysavala pusu, to byla prdel
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    Důkaz místo slibů :-D

    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    a jeste sem nakopiruju nejake komenty z toho blogu montessoridoma, protoze vyjadruji mou vseobecnou pochybu, neco jako Proc by male decko melo chtit postupovat podle nejakeho predem pripraveneho planu prace... ... porad netusim jak se toto v praxi resi. Mozna u predskolaku uz je to jine. Tak jsem zvedava.


    Dobry den Mili,diky za clanek. jak mam resit problem, ze se syn vubec nechce podivat na predvedeni ( ode mne, protoze v montessori pracovne kdyz to predvadi instruktorka, tak si vetsinou da rict), je to mnou, co asi tak muzu delat spatne? Jsou mu dva roky a tacky nam vubec nejdou, bud si na ne donese jeste neco jineho co tam vubec nepatri, nebo si zase veci z nich odnese uplne jinam, nepracuje tak jak by se melo a o uvedeni do puvodniho stavu veci uz se neda vubec ani mluvit. Vybiram mu spatne aktivity? uz jsem z toho byla tak zoufala, ze jsem to na nejakou dobu uplne zrusila...

    Mám syna a jakobych to psala já za Vás. Kolem dvou let jsme zkoušeli Monte centra a stejný problém. Měla jsem pocit, že Já chci ho vést podle Monte.Mají skvělé pomůcky, nápady a je to ze života… Nikdy nepracoval, jak bylo předem naplánováno. Chtěl zkoušet věci po svém, rovnat tak, jak on chtěl, ne tak jak se po něm chtělo atd, házet např. fazolky všude okolo a ne do misky…Tehdy jsme do centra ani pravidelně nenastoupili, vzdala jsem to a dnes jsem ráda. Monte je pro mne velikou inspirací, tyto stránky rovněž (Mili, veliké díky za ně). Sama jsem vzdělaná odborně v Monte a jiných alternativních směrech, jsem pedagog. Ale pochopila jsem, že to mně se líbí MOnte a Já sama bych byla spokojená v Monte školce a ne můj syn. Syn je nyní (4,5 roku) nesmírně tvořivý, má originální nápady, aktivní, bystrý, chytrý atd… a o nic nepřišel, když nechodil do Monte. Prostě to není jeho styl…a teprve teď (od cca 4 let) je ochoten zkusit dělat věci, jak se „mají“ podle nachystaného tácku, podle toho, jak mu to předvedu já, teprve teď vnáší do práce jistý řád. Pak si stejně ale najde svoji cestu. Uvedení do původního stavu je další problém, musím vždy připomínat, vše „mít pod kontrolou,“ pak uklízí a je s ním radost být. Ale sám od sebe zřídka.

    Můj skoro dvouletý syn taky zatím jede podle svého…Třeba přesýpání – hrozně ho baví hrát si na písku nebo doma v bazénku s čočkou, ale na vymezeném místě-tácku se nechytá, chce házet materiálem okolo apod. Tak ho nechávám, jak mu to vyhovuje a občas zkouším s táckem, jestli se něco nezměnilo… Nebo třeba ho učím třídit umyté příbory – má obrázky jednotlivých příborů a k těm je spolu přiřazujeme, on bezpečně pozná, co je co, ale tak po třech kusech už ho to nebaví a zkouší řezat nožem do podlahy, narychlo nahází příbory na jednu hromadu nebo je rozmetá všude okolo….I u jiných třídících aktivit (třeba zvířátka a jejich přiřazování k obrázkům) – pozná, co k čemu patří, ale naprosto ho nebaví to zvířátko na obrázek umístit, to nepovažuje za důležité a udělá to jen, když ho k tomu dovedu (což mi přijde blbost)…

    Také se připojuji. Nyní už starší a zkušenější. Ale ve dvou letech syna jsem se s montesuri aktivitami potýkala těžce, bavilo ho to, byl z nich nadšený ale použití pomůcek si prostě vykládal po svém a uklidit to bylo prostě nad jeho síly.
    Nyní mám dvouletou holčičku. Nemám mnoho času se ji věnovat (když většinu pozornosti na sebe strhává starší syn), ale její mentalita je úplně jiná. Zatímco syn potřeboval házet, bouchat a stavět. Naše holčička miluje skládání věcí do souvislostí a pomáhání mamince. Ale zase narozdíl od syna nevydrží u dané aktivity tak dlouho, za chvilku jde oběvovat něco dalšího.. Děti před druhým rokem mají čas soustředění maximálně několik minut…
    Takže shrnuto. Nemá cenu učit děti hrát si s tím či oním, když jejich mysl běží úplně jiným směrem. A celkově montessori je super systém a má mnoho dobrých nápadů – ale většina úkolů má jen jedno řešení. Montessori minimálně rozvíjí ten druh kreativity, který hledá více řešení jednoho problému. Děti, které si s jednou hračkou vyhrajou 5 způsoby jsou velmi tvořivé a v budoucnu se jim tato vlastnost bude velmi hodit. Ale nejsou to ideální adepti na montessori systém. Možná by jim více vyhovoval walfsorfský styl, nebo výchova pomocí příběhů a fantazie. Motivace pomocí hry (Hrajeme si, že hračky jsou jídlo a my je musíme najít dát si do své skrýše aby jsme měli zásobu jídla…, nebo musíme se strefit tím kamínkem do nepřátelské lodi…, nebo můžeme si hrát že jsme v restauraci a budeme se chovat u stolu jak v restauraci – Kdo bude číšník? U dvouletých někdy stačí začít něco dělat a hrozně se tomu smát, nebo dělat že nás to moc baví a dvouleťák to přijde vyzkoušet : )
    A ještě k té motorice. Montessori je hodně zaměřena na jemnou motoriku, podle psychologů se ale nemůže vyvinout, pokud dítě nedosáhne určitého stupně hrubé motoriky… takže pro dítě ve dvou letech je mnohem přínosnější běhat, skákat, lozit po čtyřech a házet kamínky, než přesypávat rýži ; ) (tedy pokud je to oblíbbená činnost nic proti tomu : )

    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Kam to všetko dať ??? | montessoridoma
    http://www.montessoridoma.cz/?p=15955

    libil se mi clanek na tema organizace pomucek doma
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam