ymladrisiny monte uvahy #1
K cemu jsou montessori pomucky?
Montessoriova pozorovala decka a zjistila nasledujici vec. Kdyz dite casto a dostatecne dlouho setrvava ve stavu tzv. polarizovane pozornosti, celkove to ma na nej supr nasledky. Co je ta polarizovana pozornost? Silne soustredeni a ponoreni se do urcite aktivity. Ja to znam z psychologie jako pojem Flow - vzpomente si kdyz delate neco tezkeho (ale zvladatelneho) - treba slozite pleteni, hrani na klavir, rizeni auta, ... neco, co vyzaduje dovednost ale je to zabavne protoze neprevazuje frustrace. Casto clovek poradne ani nevi o svete kolem a kdyz se z cinnosti vynori, neni unaven. Flow z wikipedie:
A pozor! Pobyt ve flow je ohromne "lecebnej" (nabijejici, doprovazeny pozitivnimi emocemi, ...) a taky je to absolutne nejvyhodnejsi stav pro uceni (pro zapojovani novych neuralnich spoju). Pro decka, ktere vsim co prozivaji se hodne uci, je to fakt vyhodny stav.
Montessoriova zaroven tvrdi, ze jak ty pobyty ve Flow decku prirozene dobiji baterky, tak je celkove spokojene a kooperativni, ona tomu rika "normalizace ditete", ze je pres den dostatecne stastny a tak nemusi svou emocni nadrz plnit nahrazkama typu vztek, boje s jinyma lidma atd. Protoze zije dobrej zivot, nema problem chtit dobre vychazet s ostatnima lidma atd.
Montessoriova z toho vyvodila tyto zavery: 1) je-li decko ponorene do nejake aktivity, tak NIKDY ho nevyrusujeme (zvanenim, chvalenim, radenim, odvadenim jinam,...), snazime se aby ta polarizovana pozornost na danou vec (staveni z Lega, sloupavani nalepky z baliku, hazeni sutru do vody, ...) prirozene dobehla. Ono se pak vynori, slastne vydechne, rozhledne se a pak teprve na nej mluvime atd. Proto Montessoriova deckam ve skolce zavedla koberecky - nedotknutelne osobni prostory - aby jim na ne jine decko nelezlo, kdyz jsou zazrane do prace.
2) vsemi zpusoby zvysovala pravdepodobnost ze u decka vypukne Flow/polarizovana pozornost - ze ho neco zaujme a ono se zanori. Napriklad 2a) svobodnou volbou - decko k necemu doleze/dojde a to ho prirozene uchvati, spis nez se nekde sedi a rodic/ucitel mu vnucuje nejaky uzasnosti 2b) designem tech pomucek - ted se konecne dostavam k topiku, "k cemu jsou pomucky". Stravila 50 let predelavanim a predelavanim drevenych zastrkavacich valecku a barevnych kulicek a kde ceho podle toho, jak ji na to decka reagovaly - zjistila napr. ze mene barev je pro soustredeni vyhodnejsi, ze nektere ukoly necvicena ruka nemuze najednou zvladnout takze je z toho frustrace a tudiz je zapinani knofliku lepsi napnout do ramu atd atd atd. Pomucky jsou vyladeny aby pokud mozno byly pro decka lakavy (jsou elegantni krasny a izoluji jednu konkretni vec, napr. strkani neceho do neceho). Pred sto lety to byla naprosta novinka, ted uz takovych hracek je vic. Presto je zajimavy (aspon z moji zkusenosti) pujcit si nejake monte veci z pujcovny a vystavit jim dite - moje dite se tim vetsinou da zaujmout velmi dobre.
tot jak jsem to zatim pochopila - jde jen o muj nazor, nemam zadne AMI vzdelani nebo tak. berte s rezervou.