• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    “Pomoz mi, abych to dokázal sám – abych to dokázala sama.” "Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo k Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých není formovat dítě, odstraňovat mu z cesty překážky, nebo jím dokonce manipulovat, ale udělat vše pro to, aby vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti a vrůstalo do světa, který ho obklopuje." Diskuse pro všechny, které zajimá montessori přístup, ať už pro miminka, batolata, školkáče ši školáky. Sdílení tipů na tzv. připravené prostředí (děcko se inspiruje a něčím se zabývá), aktivity, co je kde zajímavého po netu, literatura... Lidi, kteří montessori rozumí, a mohou nás poučit, jsou zvláště vítáni!

    rozbalit záhlaví
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: to zni fakt pohadkove, takhle popsane montessori jsem jeste nevidela :) ja se priznam, ze si o tom ctu trochu vic az na zaklade tohodle tebou zalozeneho klubu, "co na tom tu ymladris tak pritahuje?" :D asi bych vazne potrebovala videt nejake montessori prostredi, to z knizek clovek nikdy uplne nevycte.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ymladrisiny monte uvahy #1

    K cemu jsou montessori pomucky?

    Montessoriova pozorovala decka a zjistila nasledujici vec. Kdyz dite casto a dostatecne dlouho setrvava ve stavu tzv. polarizovane pozornosti, celkove to ma na nej supr nasledky. Co je ta polarizovana pozornost? Silne soustredeni a ponoreni se do urcite aktivity. Ja to znam z psychologie jako pojem Flow - vzpomente si kdyz delate neco tezkeho (ale zvladatelneho) - treba slozite pleteni, hrani na klavir, rizeni auta, ... neco, co vyzaduje dovednost ale je to zabavne protoze neprevazuje frustrace. Casto clovek poradne ani nevi o svete kolem a kdyz se z cinnosti vynori, neni unaven. Flow z wikipedie:



    A pozor! Pobyt ve flow je ohromne "lecebnej" (nabijejici, doprovazeny pozitivnimi emocemi, ...) a taky je to absolutne nejvyhodnejsi stav pro uceni (pro zapojovani novych neuralnich spoju). Pro decka, ktere vsim co prozivaji se hodne uci, je to fakt vyhodny stav.

    Montessoriova zaroven tvrdi, ze jak ty pobyty ve Flow decku prirozene dobiji baterky, tak je celkove spokojene a kooperativni, ona tomu rika "normalizace ditete", ze je pres den dostatecne stastny a tak nemusi svou emocni nadrz plnit nahrazkama typu vztek, boje s jinyma lidma atd. Protoze zije dobrej zivot, nema problem chtit dobre vychazet s ostatnima lidma atd.

    Montessoriova z toho vyvodila tyto zavery: 1) je-li decko ponorene do nejake aktivity, tak NIKDY ho nevyrusujeme (zvanenim, chvalenim, radenim, odvadenim jinam,...), snazime se aby ta polarizovana pozornost na danou vec (staveni z Lega, sloupavani nalepky z baliku, hazeni sutru do vody, ...) prirozene dobehla. Ono se pak vynori, slastne vydechne, rozhledne se a pak teprve na nej mluvime atd. Proto Montessoriova deckam ve skolce zavedla koberecky - nedotknutelne osobni prostory - aby jim na ne jine decko nelezlo, kdyz jsou zazrane do prace.
    2) vsemi zpusoby zvysovala pravdepodobnost ze u decka vypukne Flow/polarizovana pozornost - ze ho neco zaujme a ono se zanori. Napriklad 2a) svobodnou volbou - decko k necemu doleze/dojde a to ho prirozene uchvati, spis nez se nekde sedi a rodic/ucitel mu vnucuje nejaky uzasnosti 2b) designem tech pomucek - ted se konecne dostavam k topiku, "k cemu jsou pomucky". Stravila 50 let predelavanim a predelavanim drevenych zastrkavacich valecku a barevnych kulicek a kde ceho podle toho, jak ji na to decka reagovaly - zjistila napr. ze mene barev je pro soustredeni vyhodnejsi, ze nektere ukoly necvicena ruka nemuze najednou zvladnout takze je z toho frustrace a tudiz je zapinani knofliku lepsi napnout do ramu atd atd atd. Pomucky jsou vyladeny aby pokud mozno byly pro decka lakavy (jsou elegantni krasny a izoluji jednu konkretni vec, napr. strkani neceho do neceho). Pred sto lety to byla naprosta novinka, ted uz takovych hracek je vic. Presto je zajimavy (aspon z moji zkusenosti) pujcit si nejake monte veci z pujcovny a vystavit jim dite - moje dite se tim vetsinou da zaujmout velmi dobre.


    tot jak jsem to zatim pochopila - jde jen o muj nazor, nemam zadne AMI vzdelani nebo tak. berte s rezervou.
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    KAI: Waldorf mi přijde jako pravý opak montessori. ;-)
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    YMLADRIS: Na montessori výuku je nejlepší se nejprve jít podívat, možná si i něco přečíst a výborný je pětidenní Informativní kurz :-)
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    KAI: To britské kurikulum a výuka podle něj by mě zajímalo. :-)
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: o waldorfu toho vim jeste min jak o montessori, schvalne se na to mrknu :)
    svoje dojmy pak urcite napis, to si rada prectu :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: dik moc. a waldorf znas? vuci tomu to jde nejak zaradit?

    jinak ad monte - posledni dobou jsem toho dost nacetla a myslim ze jsem bud plno veci pochopila nebo aspon si nejak vylozila (na co ta Montessoriova prisla a proc...), ale neznam praxi a nemam moc cas. Ale casem se zde zas rozepisu s dojmama :)
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: ja se priznam, ze Montessori me nezaujalo natolik, abych si o tom nastudovala nejak moc, takze mam spis takove dojmy z kusich informaci, co se ke mne dostaly. a Reggio Emilia jsem teprve zacala studovat :)

    nicmene nejake dojmy uz z toho vseho mam, kdyztak me klidne opravte, jestli se u Montessori pletu. Montessori na me pusobi rigidneji, s mene prostorem pro kreativitu, nejsem si jista, jak moc se tam tvori, tim, jak tam jsou dane ty pomucky a dite se uci postupy, jak s nimi pracovat a jen strida jednotlive aktivity. oproti tomu v Reggio se na tvoreni a fantazii klade velky duraz, dite se svymi napady je brano jako rovnocenny partner, dava se mu hodne prostoru k sebevyjadreni, ke zkoumani vlastnich myslenek a vlastniho sveta. ucitel muze prijit s nejakym nametem, tematem ke zkoumani a deti jej pak ve tride rozvinou, ucitel uz pak jen sleduje zajmy tech deti. cele je to takove otevrene vnejsim vlivum a projekty vznikaji hodne organicky, coz mi prijde prirozeny, tak, jak to v zivote funguje. celkove Reggio je hodne liberalni a otevrene, Montessori na me pusobi jako uzavreny pristup. nekdy mam pocit, ze si privlastnuji postupy a napady, ktere jsou bezne pouzivane a vyvojove psychologii zname, ja nevim, treba ta zrcadla u zeme a celkove zpristupneni predmetu na uroven deti, to prece neni Montessori, to je normalni common sense :) nebo ze vyrabi specialni Montessori pomucky, mi to proste prijde zbytecny, nejaky system takto uzavirat, a libi se mi ta flexibilita a organicnost u Reggia. pro zatim asi hlavne toto, urcite postupne prijdu na spoustu dalsich veci :)

    v hlave si to jeste dost srovnavam s pristupem ve sve skolce, kde ucim ted, v mezinarodni skole, kde ucime podle britskyho kurikula a kde je to vsecko zas trochu jinak. muzu se taky rozepsat, jestli to nekoho zajima :)

    v Safirce budu delat jako asistentka reditelky, administrativni veci a komunikace s rodici, ale do trid se taky urcite podivam, abych vedela, jak to tam funguje, to budu mit povinny :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: a chce se ti popsat rozdily oproti monte? pro nas co nestihaji :)

    co tam budes delat?
    KAI
    KAI --- ---
    Je to tu sice OT, ale takove spriznene OT :)
    Uz dlouho sleduji v Brne materskou skolku Safirka a ted od zari v ni zacinam part time pracovat, tak jsem dostala spoustu materialu k prostudovani. Oni funguji dle principu Reggio Emilia, ja tenhle smer do te doby vubec neznala a jsem z nej nadsena, uz se tesim, az to uvidim v praxi :) Hodne mi to rezonuje s principy homeschoolingu, kde je dite taky vnimano jako kompetentni vedouci predstavitel sveho procesu uceni a rustu. Pristup Reggio Emilia je to hodne zamereny na predstavivost, tvorivost, vsestrannost, zajmy konretnich deti, schopnost komunikace ve skupine, vlivu prostredi a mnoho dalsiho.

    Mrknete na: http://www.reggioemilia.cz/cs/
    Muzu toho nasdilet i vic, kdyby to nekoho zaujalo :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    hezke grafy do dvou a sesti let o vyvoji ditete a vhodnych hrackach/pomuckach
    Voila Montessori Downloads » Voila Montessori
    http://www.voilamontessori.com/en/resources/downloads/
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Neznáte nějaké statistiky ohledně toho, čím se stávají v dospělosti děti, které jsou od značně útlého věku hodně vedené k vykonávání reálných praktických činností, resp. k účasti na nich, resp. jestli lze na to, čemu se věnují v dospělosti, vysledovat nějaký vliv?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    aktivity 12-18
    Rastieme s montessori: Montessori aktivity 12 - 18 mesiacov
    http://rastiemesmontessori.blogspot.sk/2013/01/montessori-aktivity-12-18-mesiacov.html
    TAMARIX
    TAMARIX --- ---
    MAKU
    MAKU --- ---
    KOSMO: no - já asi to slovo "MOC" vnímám trochu jinak, než ty - vymezení pravidel v chodu rodiny a vytvoření podnětného prostředí pro dítě jako projev moci nevnímám :-)
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    MAKU: však v pohodě... ano, nechci bojovat s vlastním klukem a hrubou sílu omezuji na nejmenší možné minimum... neb si uvědomuji rizika takového chování - rychlý výsledek a nepředvídatelný následek...
    Z tvého postu zase cítím odpor k moci - jenže co naděláš - nějaká ti byla svěřena a zacházet s ní musíš :-) Když se budeš tobě svěřené moci vyhýbat - vyhýbáš se vlastní zodpovědnosti za jeho růst - necháš to na okolí - tak to z mého pohledu přináší také velmi nepředvídatelné následky... především na zdravém sebevědomí a soběstačnosti (častější postoj oběti situace)... viz třeba ty fotky od Ymladris... kde dítě dostává svůj prostor pro napodobování dospělých a učí se - má nad tím svým malým-velkým prostorem také moc :-) A to vše z moci rodičů, kteří to pro ní připravili :-)
    MAKU
    MAKU --- ---
    KOSMO: ok, tvůj boj. Pokud má dítě důvod uznat tě jako přirozenou autoritu, tak ale k žádnému velkému boji docházet nemusí. Testovat hranice samozřejmě bude tak jako tak, to je jasné. Podle dotazu mi přišlo, že se ti boj s vlastním dítětem ale právě moc nezamlouvá a raději bys to bez něj. Není zase tak málo rodičů, co si moc a autoritu vynutí tresty a hrubou silou. Asi to přináší i relativně rychlý výsledek a dítě působí poslušně a vychovaně a rodič má tu svou MOC. Ovšem takoví zase předpokládám nechodí do této dikuze.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KUATO: neni zjevny zda se na neco ptas... takze odpovedi :-)

    1. v montessori se veri na to, ze usporadane prostredi je prehledne a vede na usporadanou a prehlednou mysl a ze v procesu uceni/rozvoje je absolutne zasadni skill soustredeni (napr. nikdy nerusit decko pokud se do neceho hluboce zabere) a delaji vsechno mozne pro to, aby soustredeni pozvali (bily tacky na kterych se vyrazne rysuje pomucka, klid v ucebne, ... ... ...). Takze v monte zarizenich pres to nejede vlak, musi se udrzovat poradek, personal decka donuti.

    2. aldortova se shoduje s montessoriovou v nazoru ze kolem dvou let vrcholi v decku senzitivni faze na rad a poradek (davaji veci na misto samy z vlastniho puzeni a tak), ale aldortova si mysli ze to pak opadne a ona decka uklizet nenuti, neveri na vubec zadnou manipulaci ani v ramci emancipace, vsechno jenom nabizi a kdyz decko nechce, nemusi. Coz asi neadoptujeme :) (uvidime)
    KUATO
    KUATO --- ---
    YMLADRIS: souhlas. hehe, koukam jak v tom odkazu ma ta holcicka uklizeno. devitileta dcera, ktera taky rada tvori a ma v pokoji kout, kde pro ruzne svoje hracky tvori/sije/lepi obleceni a domecky, tak ta je neporadna az hamba. krabici s nitema a knoflikama ma teda pekne v neporadku, o okoli ani nemluve. synator ji proto rika "hnojka", kdyz ji chce nahnevat, a pritom sam na tom neni o moc lip - ledaskde ma rosypane zrni, v koutech a za skrinema od krecku hnizda z rozhryzenych papirovych kapesniku (obcas mu utecou).., uklizi tak, ze ledaco kopne pod postel a zamaskuje dekou.. :o).
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    YMLADRIS: nádherná inspirace! Díky... už s tím jdu pryč...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ad kuato - duverovat decku a nakladat mu realne prace - jo to je taky montessori princip a ano taky to tu bezmoc a vzpouru snizuje. kosmo, muzes zkusit vytvvorit svemu triletakovi dospelejsi zivotni styl. priklad dvoulete holky, ktera chtela a mohla delat leccos: http://www.montessoridoma.cz/?p=8064

    takze beru zpet ze monte je o vzdelavani a ne o vychove. emancipace je supr vychovna metoda
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam