• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    Připravila Vás škola na život?

    Diskuze není o tom řešit jestli doma učit a nebo ne,
    ale jak to dělat správně
    a taky všechno kolem, co se dá k domácímu vzdělávání přibrat,
    aby to ve výsledku stálo za to
    rozbalit záhlaví
    SVAN
    SVAN --- ---
    EDERA: pobytem v kolektivu, o jehož složení naprosto nerozhodovaly zájmy, vlohy apod. se přeci ale odehrává od rána do večera, pokud dítě neizoluješ a bereš ho do světa.
    Už jsem tady jednou zminovala ty naše žižkovská hřiště například, děti je milují a pul dne jsou ochotni strávit s někým koho by jste jim domů rozhodně nepřivedli za kamaráda.
    A dokonce mi kolikrát Denis řekl o někom že je hloupej, ale stejně za ním běžel a další dvě hodiny si s ním něco tvořil, povídal, spolupracoval na projektu ( hledáme žížaly a pak jdeme lovit ryby - imaginárně :)) teda žížaly opravdu)
    ANNNA
    ANNNA --- ---
    EDERA: Z mojí zkušenosti mě ZŠ opravdu nepřipravila na fakt, že existují i JINÍ lidé. Romové a ti opravdu hloupí jsou v praktický, ti opravdu chytří už málem od první třídy jinde, zbytek drží ústa a krok.

    Větší naděje vkládám do skauta - právě i proto, že ti hloupí můžou být (na rozdíl od školy) v něčem úspěšnější, než jejich intelektově nadaní vrstevníci.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    EDERA: Aha, děkuju.
    (Já nevidím, proč by se porozumění pro hloupější lidi nedalo vzbudit mimo školu, ale budiž.)
    EDERA
    EDERA --- ---
    CICHLASOMA: Lidi, kteří např. chodili jenom do výběrových škol a chybí jim zkušenost s tím, že někteří naši spoluobčané jsou fakt hloupí hloupí, ovšem nikoliv vlastní vinou a fakt ne, nedělají to naschvál, že nechápou. I když se třeba běžně pořád pohybují víceméně ve výběrovém kolektivu, tak i s běžnou populací se někde sejdou a bývá to dost průšvih.

    ANNNA
    ANNNA --- ---
    EDERA: Pro mě je právě jednou z nejzoufalejších vzpomínek na ZŠ právě to, že jsem si absolutně nesedla s žádnou z holek ve třídě. Prostě se to blbě sešlo. Na kroužky jsem chodila jen strukturované, takže opravdu "kamarádky" byly jenom ze třídy. Získala jsem z toho pocit, že jsem divná, nemožná a hrozná. A musím se velmi měnit, kupovat dárečky atd., aby mě okolí přijalo.
    Vstup na víceletý gympl byl jak vstup do jiného světa. To zjištění, že NEMUSÍM být absolutní outsider, protože neposlouchám Kelly Family a raději bych si četla knížky, než Bravíčko...
    Co jsem s tím jako malá holka mohla dělat? Stáhnout se do "divnosti", nebo jít proti svému zájmu se skupinou. Střídala jsem oboje a ani jedno nefungovalo...

    Na vojně už má člověk vztahy a přátelství i jinde a je to velmi ohraničená zkušenost, na rozdíl od školy. Krom toho kluk v 18 letech už má náhled na sebe a svojí osobnost, na rozdíl od 6-7 letého dítěte.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    EDERA: "Znám lidi (už dávno dospělé), kteří ji nemají a je vidět, že jim chybí."

    A, jestli se můžu zeptat, to jsou tedy všechno lidi, kteří nechodili do školy?
    A ta zkušenost jim chybí, protože teď musí v takovém kolektivu pracovat, a neumějí to, nebo se v takovém kolektivu nadále nepohybují?
    EDERA
    EDERA --- ---
    CICHLASOMA: Já taky nevidím dilema v tom, jestli bude nebo nebude socializováno (tam je jasné, že ano), ale právě v tom JAK spatřuji jedno z úskalí domácího vzdělávání. Osobně vidím nějakou zkušenost s pobytem v kolektivu, o jehož složení naprosto nerozhodovaly zájmy, vlohy apod. (takže škola nebo vojna:-) jako velmi důležitou. Znám lidi (už dávno dospělé), kteří ji nemají a je vidět, že jim chybí.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    EDERA: "Škola to nakonec vyhrála ze socializačních důvodů. Jsou věci, které mimoškolními kontakty s dětmi nahnat nejdou"

    To začínáme být OT, ale já myslím, že to dilema není, zde "bude", nebo "nebude" dítě socialisováno, ale jak bude socialisováno. Vyhroceně řečeno - socialisaci nelze utéct, jde jen o její formu. Nepochybuju o tom, že školní forma socialisace později usnadní určité způsoby vedení života. Absence týhle formy socialisace zas později usnadní jiný způsoby.

    (A taky pochopitelně je pravda, že záleží na nátuře dítě, nejen na tom, k jakému životu mu rodiče chtějí usnadňovat cestu.)
    CHARON
    CHARON --- ---
    ANNNA: máš pocit že zrovna tohle tě škola naučila?
    EDERA
    EDERA --- ---
    CICHLASOMA: Je ovšem otázka, jestli to je chyba školy nebo nedostatek mozkové kapacity u mnohých žáků.:-)

    Já jsem hodně koketovala s myšlenkou učit syna doma. Byl velmi zvídavý, nadprůměrně inteligentní, společně bychom určitě postupovali tempem podstatně rychlejším než škola a víc se soustředili na věci, které ho zajímají a baví, takže by v nich mohl být o dost dál než vrstevníci. Škola to nakonec vyhrála ze socializačních důvodů. Jsou věci, které mimoškolními kontakty s dětmi nahnat nejdou a i ta beznaděj, že Kája je snad "úplně blbej", když ještě pořád nepochopil písemné dělení, má svůj význam pro další život.
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    CHARON: Ostatní se ti snaží naznačit, že máš v příspěvku 2 hrubky.
    ANNNA
    ANNNA --- ---
    CHARON: No však. Jde o to, aby se děti naučily sedět, držet pusu, , myslet podle šablony, nevyrušovat vlastními nápady na řešení problému a přizpůsobit se do uniformního stáda.

    Zběžně jsem koukla na pár názorů pravděpodobného nového ministra školství a bojím se, čeho se dočkáme :/ Škoda, že KDU v povolebním vyjednávání bylo ministerstvo školství zatěžko...
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    CICHLASOMA: Hlavně to jsou všechno imho marginálie, které řeší dost okrajové jevy, ale ne podstatu. Jestli jde české školství celostátně dolů (jde-li) díky tomu, že pár lidí vzdělává druhostupňáky doma, byť je to až na pátém místě, tak to jsem z toho vážně jelen.

    Bod 4 podle mě zcela v kompetenci ředitelů škol, takže buď jim nejsou jasné základní vztahy v základním školství, nebo je chtějí zásadně změnit. Můžou to přidat jako další věc do RVP, čímž otráví všechny učitele a ředitele, protože to akorát bude znamenat, že budete v třídnici jak blbí dokládat, co jste dělali v první třídě v pracovkách a výtvarce technického.
    Poslední rok školky je taky dost marginální záležitost - ano, děti, které ve školce (nebo jiném podobném zařízení!) nejsou, mají velmi často problém se zařazením do skupiny a prací v ní. Ale při vzájemné spolupráci se to celkem rychle srovná. A jde tam spíš o benefity skupiny, v nácviku dovedností do první třídy jsou školky hrozně různé. Problém je to v sociálně vyloučených rodinách a lokalitách, to jo...
    Děti budou do školy o rok později, takže styl vyučování, vypracovaný pro současné děti, zase zrušíme a překopeme, část náplně přeneseme do toho nově povinného posledního ročníku MŠ, ať se tam s tím, byť na to nebudou nijak připravení, poperou. Taky dobrý.
    K trojce toho moc nejsem schopná říct, ale mám trochu pocit, že v plánu nebylo plošné rušení, ale postupné rušení praktických škol, a postupné posílení integrace v klasických školách, podpora školních psychologů, speciálních pedagogů přímo na školách, asistentů a podobně. A nikdo to vlastně nechce dělat, protože je to moc práce a stojí to moc peněz, tak budeme radši bojovat proti tomu zákeřnému rušení praktických škol (čímž neříkám, že ta transformace praktických škol je naplánovaná dobře, vidím do toho jen natolik, abych byla přesvědčená, že nemá politicky šanci být naplánovaná dobře, protože dlouhodobé směřování neexistuje).

    CICHLASOMA: A interpunkci.
    CHARON
    CHARON --- ---
    Já myslim že ani nejde o to co a jak rychle je tam naučej nebo nenaučej
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    CHARON: já myslim, že je tam kolikrát nenaučej ani shodu podmětu s přísudkem!
    KAI
    KAI --- ---
    CHARON: ja se obavam, ze jses tady offtopic
    CHARON
    CHARON --- ---
    Já si myslím že by děti do školy chodit měli
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    Svobodni by samozrejme byli pro unschooling vsema deseti (i pro dalsi zmeny smerujici k tomu aby rodice mohli o svych detech vic rozhodovat) ale obavam se, ze to neni uplne prvni priorita a ze si na to budem muset pockat az budem mit treba vic nez deset procent
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    ALDEMIK: Jo, já s tím celkem problém nemám. Můžem se bavit o tom, jestli je správně, aby stát znemožňoval třeba nějakým kočovníkům vést děti po kočovnicku a se vzděláváním to nepřehánět, ale jak říkám, já se současným stavem v ČR jsem v tomhle ohledu celkem spokojen.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    ALDEMIK: Mě nyní nejvíce děsí bod č. 5.

    Děsil mě i bod č. 1., ale ČSSD podle všeho při koaličním vyjednávání rychle ustoupila KDU a řekla, že poslední rok školky bude sice "povinný", ale v tom smyslu, že ho bude možno realisovat jako domácí předškolní vzdělávání a jen chodit na přezkoušení. (Nevím jistě, jestli to takhle ČSSD nemyslela už původně, ale pochybuju o tom.)

    Chodit s dítětem na přezkoušení už v předškolním věku je sice opruz, ale chápu asi motivaci toho nařízení a pokud bude testování dostatečně flexibilní, dá se s tím imho dobře žít.

    Smysluplnost ostatních bodů neposoudím a mně jsou celkem ukradené. (Nevím teda, jaký má smysl odsunout o rok začátek povinné školní docházky, ale zase učinit povinným rok předškolní docházky, ale když je to baví...)

    O zachování možnosti domácího vzdělávání na 2. stupni mám nicméně opravdu značný strach. Uvědomme si, že jakékoli domácí vzdělávání je v ČR možné teprve od r. 2005 (afaik v zásadě díky ODS) a v evropských zemích to zdaleka není samozřejmost - https://en.wikipedia.org/wiki/Homeschooling_international_status_and_statistics .

    V sousedním Německu policejní komanda se samopaly přepadávají rodiny, jež učí děti doma, a děti jim násilím kradou http://www.dailymail.co.uk/...home-battering-ram-seize-children-defy-Germanys-ban-homeschooling.html . Některé rodiny odtamtud kvůli tomu včas emigrují, např. Romeikeovi emigrovali do USA, kde nejprve získali politický asyl, ten jim byl ale později zrušen a o možnost v USA zůstat stále bojují. http://www.lifesitenews.com/...ustice-department-draconian-german-laws-banning-homeschooling-promot/ , http://geiernotizen.de/interview-uwe-romeike , http://communities.washingtontimes.com/...nov/27/supreme-court-orders-white-house-respond-romeike-p/

    (Budu-li mít děti a domácí vyučování u nás zakáží, budu o emigraci přinejmenším vážně uvažovat, v EU je to celkem snadné...)
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    CICHLASOMA: Já si právě nedokážu představit nenechávat kontrolu žádnou - v jednotlivé lidi mám sice důvěru poměrně velkou, ale v lidstvo jako takové prakticky žádnou :-) A magorů znám požehnaně.

    Nejsem 100% zastánce RVP (rímcový vzdělávací plán) v současné podobě, ale jinak mi přijde dost schůdné zkoušet podle RVP portfoliovou metodou. V RVP jsou totiž pojmenované kompetence, ne učivo, je opravu rámcový. Jenže kdo by to děla :-)

    V současné době je to u paragrafu 38, čili dětí studujících v zahraničí, tak, že stačí přezkoušení jednou za dva roky (vždycky doporučujem jednou za rok, ať případně zjistí včas, že je někde nějaký problém). Přijde mi to tak docela rozumné.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    CICHLASOMA: Nevim, jak to vnímáte vy, ale z mého pohledu všech pět kroků naprosto stejně do temnoty, případně proti neexistujícím problémům... Ale to je tady asi dost OT
    KAI
    KAI --- ---
    CICHLASOMA: nestras :/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam