• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    Ahoj, před časem jsem se s kamarádkou Helenou Kebrtovou na půl zapletla do takové věci a v rámci projektu, během něhož byly inscenovány tři texty české klasiky - Maryša, Gazdina roba a Její pastorkyňa - vznikly tři "kramářské písně". Napadlo mě je sem dát, byť se sem hodí jak vůl mezi lipicány.
    Texty byly doprovázeny obrázky,.... a opatřeny původní hudbou. Nicméně dám je sem s ukázkami hudby, o kterou jsme se opíraly, když jsme je psaly.


    Píseň strašlivá pro vdovcové a panny k jejich výstraze a poučení na světlo vydaná
    (Metrum á la Golem od VW http://www.youtube.com/watch?v=HvvkqKnZGQk )

    Poslouchejte všichni lidé slušní
    Příběh hrozný, příběh strašlivý
    Jak krotili dítě neposlušný
    Až došlo ke ztrátám na živých
    Stalo se to někde na Moravě
    Nebo jinde, to nevim přesně
    Každopádně jde tu hlavně právě
    O to, že to bylo otřesné

    V jednom statku rodičové jistí
    Obávám se, že už nežijí
    Ale tenkrát tím si buďte jistí
    Hledali pro dcéru partii
    A že pásli po mamonu túze
    Našli vdovca s třema dětima
    aby vznikla majetková fúze
    začali se o něj zajímat

    Celkem vzato, šlo to téměř lehce
    Rodičové svatbu smluvili
    Jenže dcéra za vdovca jít nechce
    Nýbrž klade odpor zavilý
    Škrábe, kouše, velice se brání
    Tuhle vrhla se i na matku
    Tak se matka zase vrhla na ní
    Až ji přinutila ke sňatku

    Ježíšmarjá, pro Kristovy rány
    Ještě je tu jedna postava
    A to milý, na vojnu sebraný
    Je to důležitá postava
    Co se stane až se z vojny vrátí?
    Zjistí, že je děvče sezdané
    s vochlastou, co začal ju i mlátit
    Teď ta pravá sranda nastane

    Zde už mladík ve vdovcově domě
    Přemlouvá tu dívku k odchodu
    Nabízí jí nemanželský poměr
    Maje pro to mnoho důvodů
    Dívka na to rezolutně vece:
    Nešťastná su, špatná nebudu
    milý chlapče, o takových věcech
    já se s tebou bavit nebudu

    V rychlosti teď jenom stručný výčet
    vida že mu leze do zelí
    začne vdovec na mladíka křičet
    vyhrožuje, že ho zastřelí
    Nezastřelíš, praví zase ona
    K snídani mu kafe nachystá
    Napil se a do minuty skonal
    Příčina smrrrrrrrti je nejistá

    Z toho plyne jedno poučení
    Manželství je strašně nezdravý
    Nežeňte se vdovci do ženění
    Ženění člověka otráví












    MAEROR
    MAEROR --- ---
    BUBLINKY: I tak by tu různorodost bylo možné vyřešit :-)
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    MAEROR: Díky za reakci! První strofu jsem chtěla vyškrtnout..
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    BUBLINKY: Po nadpisu a první strofě jsem zadržel dech, ale pak se nějak zamotal ve významech a tvarech... Chápej - na začátku jsem se bál uzamčené síly, jenže ten pocit se posléze rozpustil, a já přestal tušit, čeho že se to bojím...
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Kotce

    Skládáš si ruce do klína
    a pevně tiskneš nohy

    V nazrněném obličeji
    skoblina vleče strach

    Pod mokrou krustou sena
    šramotí duše
    zlodavců
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    JANEQ: Hmmm, člověče, to vůbec není špatný příběh! Četla jsem třikrát a neokoukala se mi. Jen ten basén, to byl, zdá se mi, Aramisův sluha ;)
    FIN
    FIN --- ---
    MAEROR: nejsi ty brit? there is something really, really strange about British and cucumbers...
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    nezačala letos okurková sezona nějak brzy?
    FIN
    FIN --- ---
    NANTHEI: nechceš - dostaneš :-)
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    TURBOMRDAC: v jakém smyslu je tohle odpověď? nebo se mám ptát v jakém vesmíru?
    JANEQ
    JANEQ --- ---



    Ty myšlenky,
    mě bodají do hlubin nosní sliznice,
    jako jehly,
    co tak nenávidím,
    proto se záhy rozpadnou v prach
    a já,
    dobrovolně přihrnu
    jejich další hromadu.

    Usínám za zvuků lomozících tramvají,
    kdy opilec řve na řidiče, aby zpomalil,
    jinak za nic neručí,
    a nicnetušícího spáče v druhém voze
    právě obrali.

    Pak spím
    a zdá se mi o basénech vína a nahých žen,
    proplouvám mezi nimi
    na malém
    bambusovém voru,
    občas hrábnu rukou do hladiny,
    olíznu si prsty,
    občas prohrábnu víle vlasy.

    Vstanu do dne
    co už v noci ztratil smysl,
    pokud ho nenajdu na dně hrnku kávy a
    slastně vydechnu kouř z první cigarety.


    TURBOMRDAC
    TURBOMRDAC --- ---
    JEZINKA:


    Na co mi budou nohy,
    Když není za kým jít?
    Na co mi bude ticho,
    Když nepřinese klid?
    Na co mi bude voda,
    Když nemám sílu pít?
    Na co mi bude srdce,
    Když není pro co bít?

    Proč vlastně začínat a snažit se dál,
    Když jenom proklínat bych si teď přál.
    A co je smyslem toho všeho?
    Začínat pro nic od ničeho.

    Ráno si vyjde,krásně se usměje
    A večer zboří všechny naděje.
    Snad jednou nevyjde a zůstane se mračit
    Taková věčnost mi bude jistě stačit.
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    ;(
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    NATASHA: Hmmm, nedá se nic dělat, myslím si to pořád.
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    amnézie

    vzpomínám na čas, kterej už dávno utek
    a po kterém mi nezůstalo nic než smutek
    je to z těch smutků, na které pít se nedá
    a kterej když chci spát z postele náhle zvedá

    vzpomínky! zdechlý harpyje!
    co po mě ještě chcete?
    každej se jednou napije
    hořkých vod řeky léthé

    každej se jednou oddělí
    od toho co kdysi býval
    každýho jednou pohltí
    vod zapomnění příval

    už jednom černý smutek mi zbývá po tom čase
    a žádná vzpomínka jiná- nekoná se

    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Ha!
    Škrtla bych Ti některá adjektiva, člověče, ale i s nimi, i s nimi, hmmm. Ještě se vrátím.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---

    ŠPANĚLSKÉ HOŘKOSTI

    Vyprávěla mi
    o olivových nocích
    a kývavém obilí.
    Každý klas byl klíč
    k nesnesitelným dveřím
    do obyčejného léta.

    Jednou se potkáme,
    dva zplihlé lampiony pro štěstí
    významné v míjení,
    a neúprosně
    všechny stopy v listí
    budou cizí.

    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FLEURMILK: To ano, tahle nic neskrývá.
    FLEURMILK
    FLEURMILK --- ---
    NATASHA: Jde z toho cítit eliotovská dikce (poslední část Pusté země - Co pravil hrom), samozřejmě i téma pouště. Nicméně tvým osobitým způsobem moc hezky zpracované, přímočaré.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    ***

    Taková poušť se nedá přejít:
    ve které nejsi rozhodnutý
    obětovat vodu,

    ani nahé palce
    si o ni nepopálíš.

    Tedy skrýváš duši za očima prázdnýma
    jako talíř
    s prasklým dnem.

    A žádné mince nejsou v pláštích beduínů,
    žádná touha v bocích jejich žen.

    Taková poušť se nedá přejít.
    Červený písek nedovolí.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam