• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    TRISMEGISTOS: Problém je v tom, že na otázku "kde je ta báseň" Ti vlastně není schopný nikdo pořádně odpovědět. Můžeš přečíst hromady studií od lidí všech možných kultur, jazyků a národností, od básníků i konzumentů a taky od lidí, co tomu vůbec nerozumí... a budeš jen o málo (jestli vůbec) chytřejší. Tolik lidí už se na tuhle otázku snažilo odpovědět - a jak chytrých a vzdělaných a talentovaných lidí! - a... a nic. Nikdo to zatím nedokázal říct uspokojivě.
    Na otázku "kde je ta báseň" ti musí odpovědět to dílo samo - ve spolupráci s Tebou samým. Jinak to nevidím, jinak to nebude.
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    (RUSOVLASÁ)

    prší

    ošklivé kočky
    nechtějí
    vstát a opustit
    teplá suchá místa
    podbřišků

    podzim
    prší
    vzduch
    zešedl jak mraky
    spadly
    tváře se ztrácí
    v mlze
    šál

    všudypřítomný šepot kapek
    ruší
    všechno
    jak za soumraku rezne
    (proto přijde
    zima
    musí
    schovat škody mladších bratrů)

    to šero
    připomíná Tebe
    zařící rzí

    konečně
    prší
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Někdo má rád vdolky...

    TRISMEGISTOS: Nerozumím tvému rozhořčení nad čtyřmi hlasy pro Kontraphunkovu báseň. To, že se to někomu zalíbilo je přeci v pořádku. Možná jim to přišlo vtipné, hm?

    Proč by to Richard neměl myslet vážně? Jen proto, že to ty nechápeš? ;)
    TRISMEGISTOS
    TRISMEGISTOS --- ---
    Lidi, pardón, ale vy vážně považujete tohle
    KONTRAPHUNKA: za báseň? Nebo dokonce za dobrou báseň?
    Nebo jde o nějaký tajný interní humor který pochopí jen další bratři ilumináti? Nezlobte se na mě, ale to pak snad jde považovat za báseň i podobná banální sdělení jako "včera hezky-dneska blesky" a podobně.
    Můžete namítnout že jako nebásník tomu nerozumím a měl bych držet ústa, ale jak tady bylo mnohokrát řečeno: člověk nemusí být zedník aby poznal že zeď před ním je křívá, případně že to není zeď ale jen hromada cihel.
    Aby bylo jasno, nepřišel jsem nikoho urážet. Žádám vysvětlení. Je to nejmíň pár let co jsem naposledy básnickou sbírku přečetl celou. Je možné že se od té doby poměry změnily. Zatím co dříve bylo považováno za umění "jedním slovem říci vše", třeba dnes platí opačná premisa: deseti slovy neříct nic. Třeba je tento obsahový nihilismus a absence básnických prostředků posledním krokem kterým se moderní česká poezie vydala. Nevím. Takové výtvory ale za báseň nepovažuju. A pokud vy - básnici - ano, řekněte mi prosím proč.

    a tady
    PLASTIQUE: proč trapností? nedává mi to smysl. Snad asi jen aby se to rýmovalo, nebo proč? Jakože byl třeba cítit v autobuse? O tom vážně musíš psát?
    Někdo tu kdysi řekl, a myslím že je to i součástí nástěnky, že pokud je nutné k básni dodat nějaký komentář aby byla pochopena, báseň je špatná a básník selhal. Musím říct, že nerozumím 80% zdejších počinů. (a 100% výtvorů z klubu "poetická onanie nočního křiklavce" to už snad autor opravdu nemyslí vážně.)
    Jediné srozumitelné či smysluplné básně jsou pro mě texty ID NATASHA. Přesněji, rozumím i jiným, ale ty jsou tak banální že mezi ostatními, opravdovými básněmi, zaniknou jako prd v bouřce. Přiznávám, chyba samozřejmě může být u mně, takže pokud opravdu nepíšete jen pro hrstku vyvolených a záleží vám na vašich čtenářích, řekněte mi co přehlížím.
    Ještě dodám, že u skutečných uznaných básníků, českých i světových, tento problém obvykle nemám. Díky
    PLASTIQUE
    PLASTIQUE --- ---
    Nakažen trapností
    mýdlem si myje
    zbytečky radostí
    okolo pyje

    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TOMASZ: zevšedivíš.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---

    Pár tvých vlasů
    posbírám z polštáře

    až mi zevšedníš
    vynesu ten poklad
    se smetím

    KONTRAPHUNKA
    KONTRAPHUNKA --- ---
    předsudky


    Majk mi říkal
    že příšera
    je dost legrační slovo


    to bylo před tím
    než si ji vpustil do bytu

    SORRYLOOKING
    SORRYLOOKING --- ---
    NATASHA: opět naprosto nádhernej plakát. grafik (čka) se furt lepší!

    já tady jen přidám malý avízo:

    zítra na ČRo Radio Wave bude v pořadu Liberatura Petr Král mluvit o novým ročníku antologie Nejlepší české básně (2011). moderuju já a Karolína Demelová. předem se omlouvám, když budu koktat, dělám to teprve chvíli a neumim v tom chodit.
    Liberatura - ČRo Radio Wave (Český rozhlas)
    http://www.rozhlas.cz/radiowave/liberatura
    poslech je možnej jen na webu, jde to i stáhnout, samozřejmě. začínáme živě v 17.00
    MOMENT
    MOMENT --- ---
    Vůbec výsměšky
    jsou často jen nervózní výměšky.
    PLASTIQUE
    PLASTIQUE --- ---
    Je častým jevem, že ti, co neumí, jsou přesvědčeni o tom, že umí nejlépe a jsou nejvíce slyšet. Líbí se mi, že ještě někdo klade vysoké nároky na úroveň jazyka. Nelíbí se mi ale, když se inteligentní debata o jazyce zvrhne ve výměšek podrážděného básnického střeva.
    FIN
    FIN --- ---
    PLASTIQUE: na druhou stranu je dnes překvapivě častým až téměř každodenním jevem, kdy ti, co umějí podprůměrně až výrazně hůř (anebo taky vůbec), neustále dokola vysvětlují, že umět se nemusí, že co sem taháte ty své blbé požadavky na zvládnutí jazyka a že hlavně sejde na tom, zda to "myslím upřímně" (c) Standa G. :-)
    PLASTIQUE
    PLASTIQUE --- ---
    Průměrný poeta
    o verš se pere
    pánové, tahleta
    pýcha mě sere.
    MOMENT
    MOMENT --- ---
    MOMENT: Tahle slova z cizích úst bych rád přilepil k té dobromyslné hromádce na nástěnce.
    MOMENT
    MOMENT --- ---

    JAK?

    Jak žít? Jak být prostý a být doslovný?
    Vždycky jsem hledal slovo,
    které bylo vysloveno jen jednou,
    ba slovo, které dosud nebylo vysloveno vůbec.
    Měl jsem hledat slova všední.

    I k neposvěcenému vínu
    nelze už nic přimísit...

    (Vladimír Holan)

    MOMENT
    MOMENT --- ---

    Budu se revanšovat nějakými novotami. Skici, a proto pohromadě s názvem jako společným jmenovatelem.

    NEDOKONEČNO

    I

    Unaven svým mládím
    se do skla dívám,
    jestli já to jsem.


    II

    Oči mé,
    sotva rozevřené;
    už spát se jim chce.


    III

    Ach
    bože,
    melodrama ve dvoře
    a to samé (ba co víc),
    v té nejmenší komoře.

    SONA1
    SONA1 --- ---
    MOMENT: říkala jsem si v kontextu tvých jiných textů, co že se ti to mezitím přihodilo za zvláštní nehodu:)
    MOMENT
    MOMENT --- ---
    SONA1: To je omyl. Není to moje práce a spletl jsem si tlačítka.
    SONA1
    SONA1 --- ---
    TOMASZ: (ts, věta s králíky obsahuje dialektologické exponáty, které je třeba opečovávat, nikoli hanět. Nářeční prvky, v případě králíků vymírající). Holinky k tomu patřej, o tom žádná. Prestižní vyjadřování to, pravda, není, ale jazykovědci to uchovávaj na nahrávkách a střeží jako oko v hlavě. takže na "máme doma králíci" nesahat, s pěstováním zvířectva naopak zatočit:) Konec otravného jazykového okénka.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam