• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    ONDREJ_FAFEJTA: --- vítej ;)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VINCENT_BU: Dík za postřehy. Mám představu, co bych chtěla chytit v té básni (resp. oč mi vůbec jde obsahově) a tohle bylo nejblíž, zatím. Budu se kolem toho ještě motat. Zas tak moc vyřezané to není.
    ONDREJ_FAFEJTA
    ONDREJ_FAFEJTA --- ---
    Jednání

    Správnou repliku nezachytí part.
    V zápěstí čtu
    vše, co se musí rozehrát.

    21. 5. 2015
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    NATASHA: líbí se mi, jak je to proměnlivé, včetně paradoxů, nečekané otočky a přechody mezi rovinami. ani bych se nedivil, kdyby šlo o seškrtaný mnohem delší text. z hlediska stylistiky mi přijde už moc expresivní, na pokraji pokleslého vkusu "drcnu", na rozdíl od puchejřů, ty jsou na místě. a potom archaizující sklon k slovosledným inverzím, pokud si je vyloženě nevyžádá rytmus. jazyk jimi zpravidla toporní. :)
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    ještě jedna drobnost, pak už dám zase pokoj

    Žár
    Prochází kmeny a větvemi
    vznáší se, ale nemizí
    tak těžká, že žádná noc nekončí
    I ty se necháváš pohltit
    stáváš se černou koulí
    v šedomodré tmě
    Bloudíš a nevidíš na cestu
    necháváš za sebou tlustou čáru –
    Tvary se tiše rozplývají
    vnímáš svět za hranicí snu
    jsi v něm i nejsi
    Objev sál v jejím nitru
    zakrytý černou mlhovinou
    nádobu s hořlavou látkou
    Jdi blíž se zapálenou sirkou
    ve žlutém, modrém a růžovém závoji
    spatři ten žár…
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TRISMEGISTOS: Chápu, ale srdce se nemusí jmenovat, aby se o něm mluvilo :)
    TRISMEGISTOS
    TRISMEGISTOS --- ---
    NATASHA: Hmm, nevím, jestli bych na to měl dost odvahy.
    Vždycky jsem se cítil jistěji mezi plastikami.
    Oči snad ještě oželím, ale bez srdce žít nemůžu.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TRISMEGISTOS: Hmmm, les. To mám hned chuť číst dál :)
    Ale není to jen tak, vrátila jsem se. A pořád mě to zajímá, ale: odstranila bych trojverš, který mi to táhne ke kýči:

    v očích řeže
    srdce nateklo
    a vydalo pulz
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    JANEQ: Přijde mi, že to má znaky básně psané i zveřejněné pod vlivem. Což je obvykle problém - a tak i tady. (Pokud je to celkové zmatení záměr, uniká mi.)
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    SPAM SPAM SPAM SPAM

    V mém životě je málo zásadních a idylických období do kterých bych se chtěla vrátit. Jsou v podstatě dvě:
    1. Když jsem chodila do MŠ Jakobiho do Jablíčka
    2. Pak tři roky strávené na textařině na Ježkárně.
    Bude-li po smrti ráj, takový jaký si ho člověk vysnil za živa, bude má duše (krom příležitostných orgií a obžérství různého typu) patrně ve smyčce studovat jednu z těhle škol.
    .
    Blíží se přijímačky. Ne v Jablíčku, ale na Ježkárně. Chci vás na to upozornit: třeba se to bude hodit vám, nebo někomu z vašeho okolí.

    Tak namátkou získáte:
    - Kontinuální fundovanou redakční práci a otevřenou energii, která se bude tři roky věnovat vašim textům - myslím, že to je luxus k nezaplacení.
    - Jedná se opravdu komorní obor s dlouhou tradicí. Věčná přesilovka pedagogů. Velice individuální a přátelský přístup.
    - Naučíte se poslouchat a vnímat připomínky ke své tvorbě - to není sandný.
    - Naučíte se citlivě přistupovat a účelně připomínkovat tvorbu druhých - to taky není samo sebou.
    - Naučíte se číst a budete číst - Myriády písmenek a interpunkčních znamének. Většina ve verších.
    ... a ještě mnoho jiných. ještě mnoho jiných příslibů života v krásnější budoucnosti...
    Tak to zvažte.
    TRISMEGISTOS
    TRISMEGISTOS --- ---
    13.5

    Už začali kácet i v našem lese
    (barvy jsou jen bílé)
    chtěl bych vymést jehličí ven
    ze dveří
    ticho je težké
    jako peřím vycpaná ústa
    v očích řeže
    srdce nateklo
    a vydalo pulz

    nocí jistý si nejsem
    ale jasné světlo mě setne
    jako jelena.
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    Název?!


    píče
    nekonečné
    jinak
    znějící
    a
    vypelichané
    mixed with
    drobnost
    dávivé přidání.

    po Dürenmatově smrti
    jsme
    poprosili
    uzdraveného boha

    ty třetinky
    jak malá
    OsmdesÁtková křídla

    Per, jen paer blíž ke slunci, malí to znají.

    A stále jsme ztraceni.

    Malí výzkumníci, zkoumáme nepoznané.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Prvním slovem

    I.
    
Prvním slovem

    určím prostor: mýtina. Byt. Foyer,

    podle toho obléknou se tváře,
    
podle toho děj — je různě

    strmý. Nebo tichem obrůstá.

    

II.
    
Druhým slovem
    
drcnu do figur: cválej, želvo. Leť,
    
srkej kávu horkou tak, že si patro
    
spálíš —
    Spíláš. V puchejřích se válíš.

    Promiň. Přinesu ti na to ocet, hned.

    

III.

    Třetí slovo zatím není. Teprv
    
kácejí se kmeny, v trámech
    
vyřezaný čas. (Paměť
    
si tam hnízdo postaví.)

    Třetí slovo

    oživuje. Třetí slovo život bere.
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    Zimní ovoce

    Zářila jsi na obloze
    jediná hvězda v červených šatech
    vznášel jsem se nad sněhem
    tělo chodilo po pláni sem tam, od křovisek
    k řece
    létal jsem jako kondor
    pták s ledovým pohledem upřený do šatů –
    neviděl nic než šaty, od nichž červenala pláň
    kroky se tiskly do látky
    pes běhal po čtyřech, vyplazoval jazyk
    uháněl k černému stromu v kotrmelcích a přemetech
    vyskočil a zakousl se do větve –
    jen tak na ní visel
    Před očima se mu zvětšovaly červené kruhy
    stiskl a dřevo začalo krvácet –
    purpurové bubliny létaly vzduchem
    srážely se s výhonky a praskaly
    FAERTIS
    FAERTIS --- ---
    Oslava života
    ...
    Život je krásný
    je to tak
    i když chytíš syfla
    nebo přejede tě vlak.
    MENTAL
    MENTAL --- ---
    MISSION POSSIBLE

    přemýšlím chvíli,
    kde chyba se stala
    není to špatný
    ty si mi dala
    dalas mi tělo
    dalasmi se
    těším se na další
    .....
    sexmise
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    Děkuju za reakce!
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    NEMESIS: Je to skvělý a pro mě osobně takřka geniální.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    NEMESIS: Je to kláda, není to tu na ni stavěné.
    Za všech okolností Ti to těsto slov kyne velkolepě, kdekdo by za to dal půlku vlasů nebo celej nájem.
    Přemítám, v jaké krajině ten cop spletený z bolestí může najít svoje skutečné publikum.
    Kdyby to někdo zpíval. Ne Ty, někdo, kdo by to interpretoval. Aby se z toho pak nevoběsil.

    P.S.: Mělo by tam být varování. Aby se to nečtlo, když je člověku ouzko.
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    (...)

    I.

    Snad ani tehdy já lásku neuvidím
    když sundají mi z hlavy všechen fáč
    když zase začnu chodit mezi lidi
    když nahmatám ten správný vypínač

    Snad cesta začne být tak zlá a tmavá
    tak tmavá, že po ní už nikdo nechodí
    že na ní i ve dne ztroskotává
    plán za plánem tak jak loď za lodí

    A na konci tě na té cestě potkám.
    No a prd z toho! Ký malér, jaký žal
    Vzduch vlhkostí a vůní bude protkán
    ty budeš chtít abys mě nepotkal.

    To a ještě mnohem víc se stane,
    když cesty zpátky necháš zanedbané


    II.

    Když cesty zpátky necháš zanedbané,
    tu bude všude zimní období
    mráz zajiskří, strom v parku sněhem vzplane
    a strašná tíha domy rozdrobí

    Tou strašnou tíhou chvíle bude němá
    psovité šelmy v tom parku zdivočí
    a jejich zuby cvaknou za saněma
    Přimrzlí vrabci se bojí poskočit

    Ještěrky s štěrkem budou zapadané,
    nezvládnou vyjet Ječnou ulicí
    a ve všech dosud nezavřených krámech
    tak náhle dojde papír balicí

    To největší je hrůza před vánoci
    nahaté dárky a tíhou němý pocit


    III.

    Nahaté dárky a tíhou němý pocit
    a jsou i jiné věci nepěkné
    ta chvilka tenkrát, taky o vánocích
    když praštíš kapra a on nelekne

    když praštíš kapra a on se pořád dívá
    svědek tvých strachů, tvých malých starostí
    a někde vedle tvá máti starostlivá
    krajkuje těsto do samé krajnosti

    Krajkuje těsto vzorem drobných ptáčků
    a pak je něžně rovná na plechu
    poleva stéká z cukrářského sáčku
    a cukr moučka se mísí do vzdechů

    Ty zatím sebe sám na porce dělíš
    něco je na dnešek, něco na neděli


    IV
     
    Něco na dnešek a něco na neděli
    na potom, na pak, a taky na stáří
    dáváme. To aby všichni něco měli
    do chvíle, než nás Pán Bůh vypaří
     
    Téhle dej, tamté a tomu taky kousek
    všechno je správně, tak opravdu a cele
    a to, co vyplivnou, schovaj pod ubrousek
    Nikomu nic nebude podezřelé
     
    Já neumím ještě sama sebe krájet
    i když, to věř mi, vážně chtěla bych
    Krajina uvnitř tak nějak rozbitá je
    a tělo hledá svá nová Polabí
     
    Ty rozdáván, já dovnitř rozdrobena
    pro každodennost nic to neznamená

     
    V
     
    Pro každodennost nic to neznamená
    život je jiný a nemá na to čas
    kouše si nehty a žvýká naše jména
    a spásá nás, co jsme tu napospas.
     
    O lokty opřen zkouší sebrat rozum
    sahá si dovnitř a hledá pevný bod
    a nahmatá jen tvoji neurózu
    mou paniku a věčný mimochod
     
    Nahmatá jen věčné poranění
    nakloněn hledí do úst té věčnosti
    Život je krátký, ale úzký není
    a maso varem jde krásně od kostí
     
    Pak vidličkou zkouší, jestli už jsme měkcí
    při každodenní něžné vivisekci
     

    VI
     
    Při každodenní něžné vivisekci
    sbírají kódy, co máme pod víčkem
    Zpevňují místa, ve kterých jsme křehcí
    však naděje jsou zatím maličké
     
    Zatím to ještě v prstech neudržíš
    tisíc a jeden důvod k útěku
    V noci se budíš a ztrácíš ve své kůži
    a v hlavě pořád slyšet „poděkuj“
     
    Poděkuj? - Za co, když to tak moc bolí,
    když každá cesta je jenom řadou chyb
    a v hlavě zase: „Přece za cokoli
    Za zradu, bolest, ztrátu. Za pohyb“
     
    Děkovat nejde, jen v prosbě tiše šeptat
    a lampa venku ranní mlhu leptá
     
     
    VII
     
    Když lampa venku ranní mlhu leptá
    v kovu, jenž není, se rodí obrazy
    a nikde nikdo, koho by ses zeptal
    čeho se chytit a jak se odrazit
     
    Do starých map kartograf cesty natáh
    teď lituji svých „Hic sunt leones“
    Za každý objev jedna velká ztráta
    a nové mapy mi nikdo nedones.

    až sešijí mne, až mě zase zcelí
    až moje vlasy vzplanou v temnotě
    až od nich bude vesmír zrezivělý
    začnu si zpívat, notu po notě

    o tajném strachu, za který se stydím:
    že snad ani tehdy já lásku neuvidím
     
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam