MRAKY: jo to jsem tam zapomnel dopsat... :) mam pocit nejen army, ale u vsech slozek...
Jako jestli litas na FPV nad morem, tak to je uplne neco jinyho... tam kdyz ti to spadne, tak se maximalne budou rozcilovat greenpeace, respektive kdyz trefis cloveka, tak to je fakt blba smula... horsi je FPV tady v cechach nad lidma, silnicema a podobne...
Vyvoj tehle stroju jde neskutecne rychle dopredu... Vzdyt prvni opravdu fakt "kvalitni" a vcelku spolehlivy public stroj s "profi" vymozenostma, gps a RTH tu byl teprve v roce 2015 Phantom 3. To, co bylo pred nim, to byly spis pokusy... P2 byl relativne dobrej, ale porad to nebylo ono... p1 tu byl v roce 2012-2013 bez GPS stabilizace, kamery, nahledu a s doletem 7 minut... A dneska? Ale porad je potreba brat na vedomi, ze to je jen stroj, kterej montoval tamhle nejaky cinsky dite po dvaceti hodinovy smene ve fabrice na trika, software obsahuje miliony radku kodu, ve kterym muze byt kdekoliv chyba, ktera zpusobi fatalni nasledky (jo ted trochu prehanim... :) ).
Certifikace a licencovani je trochu slozitejsi vec imho. Jinak by UCL uz certifikaci davno provadelo... ale uplne presne nevim, jak ten proces funguje.
Licencovani ted funguje pouze pokud chces letecky prace a litat komercne... Coz ale je proces, kterej realne zabere nekolik mesicu (me to trvalo presne 10 mesicu od prvniho podani zadosti), celkove vyjde na cca 30k vcetne povinneho pojisteni, ktere prijde cca na 7-10k rocne (coz se ti ale vsechno samozrejme vrati vzhledem k moznosti litani za penize, ktery je stale zadanejsi).
V USA zavedli online registraci za par dolaru... coz je imho super. Bohuzel u nas je ten proces porad trochu zkostnatelej... Na UCL pracuje vsehovsudy v divizi dronu 5 lidi, kteri maji na starosti kompletne celou agendu od zadosti, pres HOPy, zkousky, odpovidani dotazu, reseni prestupku a ja nevim co jeste vsechno... A Ministerstvo dopravy jim neprideli vic lidi dokud nebudou zavaleni udanimi za porusovani predpisu atd, coz ale v relau nebudou, protoze UCL samo nevyhledava prestupky. Ty jim hlasi obcane... a zatim jsem v dronove komunite zaregistroval opravdu jen par nahlaseni ve chvili, kdy dany hrisnik i po upozorneni jednech z nejlepsich lidi v oboru, ze porusuje pravidla, byl naprosto drzej, aogantni a posilal je do pr... Pak ma UCL plnou skrin zabavenejch dronu z centra prahy, coz ale je vetsinou cizinec, kterymu naparili tisicovku pokutu a zabavili stroj... Proste je to zacarovanej kruh... ale to uz jsem celkem odbocil od tematu :)
B3DA: ano KP index je potreba hlidat a to drtiva vetsina lidi nedela, protoze ani netusi, ze neco takveho existuje a pak se divi, ze jim to ulitlo... Nerikam, ze pri KP 5 nelitam... litam... ale na ATTI a rozhodne se nikdy nespoleham na RTH... kdyz teda nahodou nastane, tak se samozrejme modlim, at to funguje... ale zaroven jsem ztotoznen s tim, ze to nevyjde... Kuprikladu na mym P4P, ktery ma pri RTH vyhybani prekazkam... zatim jsem to realne nemel koule zkusit, protoze jsem fakt podelanej, ze to nezafunguje a fakt nemam v kapse dalsich 50k na novej stroj respektive na opravu... Senzory proti narazu jsem si nekolikrat odzkousel... ty fungujou relativne dobre (ikdyz taky ne uplne...). Ale zase se tomu nesmi verit uplne...