• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RESCAPEQUADROKOPTÉRY , Coptery DJI Phantom a jiné osazené kamerou, všeobecná diskuze, fotky a videa
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    MRAKY: DJI care jsem bohuzel nezkousel... Ale mam pocit, ze se koupit da. Ale to je spis dotaz primo na prodejce :)

    To s tim vetrem a podobne je pravda. Stejne tak nachylnost na ocelovy a vubec kovovy veci. Proste lidi koupi stroj a mysli, ze nemusi nic... a pak jsou dost casto nemile prekvapeni.

    Nerikam, ze treba co se legislativy tyce jsem na zacatku byl jinej... Prvni dron jsem si poridil s tim, ze budu litat ve meste a natacet baraky a podobne... klasika... pak ale prsilo prozreni, co vsechno je s litanim spojeny a spojovani ruznych fyzikalnich zakonu poznavam pokazdy, kdyz jsem ve vzduchu... :) Jednoduse se clovek porad uci necemu novemu respektive si uvedomuje v praxi to, co se ucil na gymplu a rikal si, ze mu to k nicemu nebude :D

    Ale uprimne jsem za to rad, protoze diky komercnimu litani jsem se dostal na mista, kam bych se normalne uplne nedostal, potkal lidi, ktery bych normalne nepotkal a tak dal... :)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    AQUARIUS: http://www.swpc.noaa.gov/products/planetary-k-index


    MERTLAS: jsou i i dalsi veci, ktere si clovek hlida... trebas kdyz ti fouka silny vitr, tak to ovlivnuje dobu navratu(coz automatika nezohledni). Navic bych rekl, ze spousta stiznosti ( a duvod , proc ja problemy zatim nemel ) je , ze mavic je extremne citlivy na jakekoliv ocelove konstrukce.

    btw, kdyz jsme u tech drahych oprav. Zkousel jsi koupit dji care refresh v cesku ? Da se koupit?
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    AQUARIUS:
    http://www.swpc.noaa.gov/products/planetary-k-index
    All about the Kp index » Aurora Service (Europe)
    http://www.aurora-service.eu/aurora-school/all-about-the-kp-index/
    K-index - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/K-index

    ve zkratce.. ukazuje intenzitu geomagnetickych bouri. 0-4 je vicemene v pohode a nemelo by se nic stat. 5-6 muze byt pruser - tedy kopas je zmatenej a byva to duvod, proc stroje berou drahu uplne jinam, nez maji. 8-9 je pro kompasy a stroje s nima velkej pruser...

    Existujou aplikace, ktery ti KP index ukazou respektive cca odhadnou jeho vyvoj v nasledujicich dnech. Ale popravde uplne se na ne neda spolehnout.
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    MERTLAS: Co je to ten KP index? Ja zatim litam s nejakym noname cinskym dronem (Quanum Nova), kterej v sobe ale shodou okolnosti ma Arduino, takze v tom beha normalni Arducopter firmware a pomer cena/vykon tim padem vychazi dost zajimave (i kdyz dneska bych radsi bral Nova Pro, ta ma vetsi prostor pro baterku a stoji podobne).
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    MRAKY: jo to jsem tam zapomnel dopsat... :) mam pocit nejen army, ale u vsech slozek...

    Jako jestli litas na FPV nad morem, tak to je uplne neco jinyho... tam kdyz ti to spadne, tak se maximalne budou rozcilovat greenpeace, respektive kdyz trefis cloveka, tak to je fakt blba smula... horsi je FPV tady v cechach nad lidma, silnicema a podobne...

    Vyvoj tehle stroju jde neskutecne rychle dopredu... Vzdyt prvni opravdu fakt "kvalitni" a vcelku spolehlivy public stroj s "profi" vymozenostma, gps a RTH tu byl teprve v roce 2015 Phantom 3. To, co bylo pred nim, to byly spis pokusy... P2 byl relativne dobrej, ale porad to nebylo ono... p1 tu byl v roce 2012-2013 bez GPS stabilizace, kamery, nahledu a s doletem 7 minut... A dneska? Ale porad je potreba brat na vedomi, ze to je jen stroj, kterej montoval tamhle nejaky cinsky dite po dvaceti hodinovy smene ve fabrice na trika, software obsahuje miliony radku kodu, ve kterym muze byt kdekoliv chyba, ktera zpusobi fatalni nasledky (jo ted trochu prehanim... :) ).

    Certifikace a licencovani je trochu slozitejsi vec imho. Jinak by UCL uz certifikaci davno provadelo... ale uplne presne nevim, jak ten proces funguje.
    Licencovani ted funguje pouze pokud chces letecky prace a litat komercne... Coz ale je proces, kterej realne zabere nekolik mesicu (me to trvalo presne 10 mesicu od prvniho podani zadosti), celkove vyjde na cca 30k vcetne povinneho pojisteni, ktere prijde cca na 7-10k rocne (coz se ti ale vsechno samozrejme vrati vzhledem k moznosti litani za penize, ktery je stale zadanejsi).

    V USA zavedli online registraci za par dolaru... coz je imho super. Bohuzel u nas je ten proces porad trochu zkostnatelej... Na UCL pracuje vsehovsudy v divizi dronu 5 lidi, kteri maji na starosti kompletne celou agendu od zadosti, pres HOPy, zkousky, odpovidani dotazu, reseni prestupku a ja nevim co jeste vsechno... A Ministerstvo dopravy jim neprideli vic lidi dokud nebudou zavaleni udanimi za porusovani predpisu atd, coz ale v relau nebudou, protoze UCL samo nevyhledava prestupky. Ty jim hlasi obcane... a zatim jsem v dronove komunite zaregistroval opravdu jen par nahlaseni ve chvili, kdy dany hrisnik i po upozorneni jednech z nejlepsich lidi v oboru, ze porusuje pravidla, byl naprosto drzej, aogantni a posilal je do pr... Pak ma UCL plnou skrin zabavenejch dronu z centra prahy, coz ale je vetsinou cizinec, kterymu naparili tisicovku pokutu a zabavili stroj... Proste je to zacarovanej kruh... ale to uz jsem celkem odbocil od tematu :)


    B3DA: ano KP index je potreba hlidat a to drtiva vetsina lidi nedela, protoze ani netusi, ze neco takveho existuje a pak se divi, ze jim to ulitlo... Nerikam, ze pri KP 5 nelitam... litam... ale na ATTI a rozhodne se nikdy nespoleham na RTH... kdyz teda nahodou nastane, tak se samozrejme modlim, at to funguje... ale zaroven jsem ztotoznen s tim, ze to nevyjde... Kuprikladu na mym P4P, ktery ma pri RTH vyhybani prekazkam... zatim jsem to realne nemel koule zkusit, protoze jsem fakt podelanej, ze to nezafunguje a fakt nemam v kapse dalsich 50k na novej stroj respektive na opravu... Senzory proti narazu jsem si nekolikrat odzkousel... ty fungujou relativne dobre (ikdyz taky ne uplne...). Ale zase se tomu nesmi verit uplne...
    B3DA
    B3DA --- ---
    pravda, s tou spolehlivosti techniky to 100% není a asi ani nebude, stačí vzlétnout v kp > 5 a může být trochu problém, kde si koptera myslí, že má sever.. a jak se rozejdou údaje z GPS a kompasu tak moc inteligentní RTH nelze moc čekat :) a nejenom RTH..
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MERTLAS: "V USA dokonce zakazali pouzivani vsech vyrobku DJI, protoze ten jejich system neni z jejich pohledu uplne safe a bali se nejaky pripadny spionaze"
    to je trosku nepresne. jednalo se o usa army...
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MERTLAS: tak o certifikaci a licencovani uzivatelu, to neni nic, co by neslo zavest.

    co se tyka spolehlivosti mavica - trosku realnych cisel - vetsinou litam bud nad morem, nebo vodou. t.j. silny vitr... kdyz se podivam do logu, tak je to zhruba 100x ~ 10 hodin. jedine problemy jsem mel pri velmi silnem vetru. ( ale to se stalo velmi cerstve po koupeni mavika. trosku podezrivam, ze tam byl nejaky sw bug)
    pocet ztracenych spojeni 0x
    pocet ztraceneho video spojeni 2x (zminovany moment, kdy byl nad morem velmi silny vitr)
    ale souhlasim, ze spolehlivost se od toho cekat neda, jednou mi to tam spadne. Nicmene doposud jsem velmi mile prekvapen - jj. ty stiznosti na webu jsem videl, nicmene web je plny fake zprav a ne vsemu se da verit

    ty argumenty co tu davas ty MENTOL_:,AQUARIUS: jsou rozumne... nicmene .... Svuj prvni dron jsem si koupil v 2007 a ulitaval v trosku slabsim vetry, kamera byla pevne pripevnena k telu a v 10+ metrech jsem ztratil spojeni... a ten bazmek vydrzel ve vzduchu max 10 minut... ja docela verim, ze do dalsich 5-10 let budou na dronech 360 kamery a bude transparentni pro ridici, kde co je....



    co se tyka modelaru, tak ti v mem mladi pravidelne litali u nas za barakem na hranici viditelnosti :) - a to bylo v blizkosti mezinarodniho letiste :) zmenil se nejak vyrazne pristup modelaru ? ;)
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    FPV je bohuzel (nebo mozna bohudik) v soucasnosti nemozne legalizovat. To, proc UCL chce let bezpilotniho stroje na vizual je predevsim ten, ze fyzicky nejses v tom stroji a nemas absolutne zadnou kontrolu nad okolni dopravou. Pokud ho mas na vizual, tak ten stroj vidis na cca 400m maximalne (mavic neni videt uz na cca 250) a to je vicemene jeste vzdalenost, na kterou muzes reagovat na okolni provoz. Pokud jses na FPV kilometr daleko, tak vidis jednak jen jeden smer (ten kterym kouka kamera) a druhak nedokazes reagovat, protoze nic neslysis... IZS a armada si muze litat kde chce, jak vysoko chce a ani se nemusi ptat. SPousta ultralightu a poobnych strelcu to taky posila niz, nez by meli. Ve chvili, kdy dojde ke kolizi s dronem, tak jde vina za tebou a nikdo se nebude ptat. Ty si nemel svuj stroj pod kontrolou vuci ostanimu provozu a tedy si porusil legislativu. Uplne nevim, jestli bys chtel mit na svedomi neci zivot jen proto, ze sis uzival FPV litani kdesi kilometr daleko.

    Dalsi vec, proc UCL a vubec vsechny podobne urady ve svete nechteji uplne povolit dronum uzdu, je protoze ty stroje nejsou certifikovane... takze to jsou porad jen slepeniny, hracky a kusy plastu, na ktere neni absolutne zadny spoleh. Spousta hobby dronaru si furt stezuje, jaktoze horkovzdusny balony, letadla a tak dal muzou tohle a tamto a pritom nejdou vubec ridit, jsou vic nebezpecny, letadla preci taky padaj a podobny vykriky... ehm krom toho, ze jejich piloti prochazi zkouskami a musi toho o letectvi, meteorologii a dalsich vecech vedet milionkrat vic nez dronari, tak ty jejich stroje maji certifikaci, ktera je posunuje do jine kategorie oproti dronum a tudiz muzou trochu vic, nez my.

    MRAKY uprimne... v posledni dobe se vyrojilo spousta komentaru, kdy si lidi na mavica stezuji, ze jim ulitl, zblaznill se kompas a pri RTH se vydal klasicky na jinou stranu, nebo proste chcipnul... SPolehat se na to je, omlouvam se, cire blaznovstvi. Je to funkce, ktera se ma pouzivat az v nejzassim pripade, aby te vytahla z bryndy... bohuzel vetsina verejnosti to pouziva jako ty, tedy jsou bud lini si odpilotovat cestu zpet a nechavaji to na technice, ktera opravdu neni uplne spolehliva, ikdyz ze vsech stroju na trhu jde s urcitou jistotou rici, ze je nejspolehlivejsi. Ale je to pouze takovy jednooky mezi slepimi kralem.

    Modelari se svejma strojema nelitaj na kilometry daleko. Modelari se svejma strojema v drtive vetsine litaji na vizual. Ve chvili, kdy se stane pruser, tak jim to jde k zemi atd. Dronari to naopak posilaj na velky vzdalenosti, protoze si mysli, ze ty stroje jsou naprosto bezpecny... no... uplne nejsou. Zvlast v kombinaci s naprosto nulovyma zkusenostma onech "pilotu". Je jen malo tech, kteri vedi a dokazi reagovat v krizovych situacich. Vetsinou krizove stiuace konci havarii...

    Pises, ze pokud mas nekoho velde sebe, kdyz letis FPV, tak ti tam chybi ta "svoboda"... eh.. ve chvili, kdy se stane pruser, kterej je v posledni dobe opravdu jen otazkou casu (viz vcerejsi pripad), tak nebudes mit svobodu v dronech vubec. V tu chvili totiz UCL velmi rychle zareaguje a posle na zem vsechny stroje. Pravidla pro drony jsou v CR jedny z nejliberalnejsich na svete. Imho by byla velka skoda o tyto prijit :)

    DJI NFZ vcelku fungujou dobre. Blby je, ze u nas v CR nejsou uplne vsechny bezletovky do aplikace zaneseny. LKPR tam je, ale treba LKP1 uz ne. Osobne jsem zkousel u letiste nastartovat a aplikace to nepovolila. Naopak jsem lital ve Varsave u toho jejich narodniho stadionu, kde taky NFZ byla a aplikace me upozornila, ze se k ni blizim a dovnitr me proste nepustila, dron se automaticky zastavila musel jsem zpet od te zony. Tedy uplne bych nerekl, ze jim to nefunguje. Navic je dobry, ze na strankach DJI jde vyjednat vyjimku a odemknuti techto NFZ. Nicmene to je jednak odstupnovany (nektery jde odemknout jen na zaklade zadani emailu, kdezto treba LKPR je nutne dolozit povoleni, poslat do DJI a oni to pro dany stroj odemknou na 24 hodin (respektive kolegove z UPVision to pry meli odemcene na 3 mesice).

    Ad upravy stroju - nejaci rusove hacknuli DJI system a nabizi za uplatu tento hack svetu... krom toho, ze prijdete o jakoukoliv zaruku, tak to je podle me trochu demence... V USA dokonce zakazali pouzivani vsech vyrobku DJI, protoze ten jejich system neni z jejich pohledu uplne safe a bali se nejaky pripadny spionaze...


    MENTOL_: naprosty souhlas :)
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    MRAKY: pod 300m muze bejt celkem ledacos, to je (pokud neni urceno jinak) normalni prostor tridy G, co si tak vybavuju, motorovy letadla maji minimalni vysku letu 150m AGL.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MERTLAS: Ty DJI NFZ bohužel v praxi moc nefungují :)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    ok. mate pravdu :)))
    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    MRAKY: FPV bez dohledu je z hlediska provozu naprosto zbytecne riziko navic a je to asi to nejmensi co by me trapilo, ze po tobe stat chce, abys videl na vsechny strany kolem sveho telesa ve vzduchu. To je proste uplne zbytecny argumentovat.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    AQUARIUS:nejak si matne pamatuji, ze ten vykon muze byt vetsi - zalezi na typu prenosu - ale nejsem expert... i tak se bavime o 1km+(na internetu jsou videa s mavikem 7km daleko)... sice nemam na maviku odzkouseny extremy, ale kvalita videa opravdu neni problem(prekvapive).

    jako lepsi argument proti fpv,je spise to, co tu MERTLAS dal kdysi - nektere vrtulniky muzou byt i pod 300m.... ale to je taky resitelne dodatecnym omezenim na lokace, vysky letu...
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    MRAKY: ono to dost mozna pujde ruku v ruce s tim, ze v CR mas povolenej vysilaci vykon na 5GHz 25mW eirp, takze si asi dokazes predstavit, jak moc se da spolehnout na prenos videa v tomhle pasmu... s takovym vykonem
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MRAKY: at to jeste dopovim - co by se mi libilo, tak kdyby bylo fpv povolene, trebas v ramci normalni licence na drony & povinneho pojisteni.... tim by se zajistila alespon nejaka minimalni kvalita pouzivanych dronu a zaroven pripadne skody/postihy
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    JAVOR: co mi prijde absurdni
    - povoleni fpv by prece neznamenalo odstraneni omezeni, ktere jsou dneska...
    - v obou pripadech jakykoliv pruser bude stejny. Uz ted ty drony, modely se pohybuji ve stovkach metru.

    kdyz se podivam na ostatni pravidla, ktera plati - viz omezeni na priblizeni k budovam, lidem, vyhrazenych prostor atd, tak to ma svoji logiku a je to zduvodnitelne... a trebas me prekvapilo, jak se dobre a rychle komunikuje s pidi letisti... a bez nejakeho zbytecneho buzerovani, reknou, jak se mas chovat v jejich blizkosti.

    v tehle letech se vytvari zakony, ktere maji vytvorit ramec pro drony... zaroven prichazi doba, kdy sestavit drona jako lego dokaze male dite... pokud ty zakony se nenastavi rozumne a bez zbytecneho buzerovani, tak to nedopadne dobre. To neni moje prani, to je jen konstatovani.
    JAVOR
    JAVOR --- ---
    MRAKY: tak a ted co ti nad zakazem fpv prijde tak absurdní.? kdyz budes premejslet tak jak premejslis tak se nediv ze spousta lidi vola po vetsi regulaci.. bohuzel je spousta debilu kteří nikdy s nicim nelital, vykaknou 40litru za mavica a mysli si, ze se nemuze nic posrat...
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MERTLAS: ja, s dovolením , lítani, kde je nutné mít někoho na visuální kontrolu , za fpv nepovažoval. Schazi tomu ta svoboda. Ze je to v cr zakázané, je třebas respektovat, nicméně je to postavené na hlavu. Lepší by byla nějaká forma licence a povolit pod určitými pravidly. Zákaz fpv dopadne jako každý jiný absurdni zákaz, který nebude kontrolovatelny a bude porusovany.

    Co se týká modeláru. Když ja zatim kontrolu nad dronem, ten doleti sám zpět.. autopilot v maviku je natolik spolehlivy a přesny, že jsem se přestal obtěžovat s litanim nazpět. Když ulitne to, s čím vídam lítat modeláře, tak vždy bude následovat pád. Je jen otázka do čeho...


    K tomu dronu. Jak sám píšeš, jde i mavic predelat... navic jsem videl youtube video s jednoduchou hw úpravou, aby startoval v prostoru letiste.

    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    AQUARIUS: Vypich by mel bejt celej v pohode. Nejblizsi bod je cca 5,7km daleko od vztazneho bodu LKPR. Nesmis litat se strojem nad 0,91kg bliz nez 5,5km. Se strojem lehcim nez 0,91 muzes i bliz, ale nesmis vys jak 100m. :)

    Navic modelari nejsou takovi strelci, jako hobby piloti dronu, ktery si ho koupi, vybali z krabnice a rovnou jdou do vzduchu. Bohuzel jsem byl takovychto strelcu nekolik a to navic v unoru nebo zacatku brezna, kdy byla kosa jak hovado, oni to vybalili rovnou pred obchodem a s baterkou nabitou od vyrobce to rovnou posilali nad lidi. A kdyz za nim dosel kolega, co ma letecky prace s tim, ze tohle je jaksi zakazany a velmi nezodpovedny, tak ho poslal do nekam, ze jemu to je jedno... Takze uprimne je jen otazka casu, kdy se stane nejakej vaznejsi pruser... Tohle bylo druhy varovani... Loni v kvetnu jeden magor lital primo u paty runwaye... bohuzel zrovna ve chvili, kdy tam provadeli letecky prace licencovani piloti, takze podobny halo jako vcera... nastesti tehdy ho chytli za 7 minut a v soucasny dobe to je nejak v reseni...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam