ARMADILLO: tak o hlavach otevrenych to je dycky :) Ja teda nikdy nestavel baterkovy letadylka (skoncil jsem jako malej kluk u balzy, kdy jsem se zhadal pri staveni s tatou a pak uz jsem to nikdy nechtel videt :D ) a litam fyzicky az od 2015 (respektive dron jsem potreboval od 2013, kdy jsem videl prvni verzi phantoma a uplne jsem videl ty nocni zabery baseballovejch osvicenejch hrist a ty krasny zabery jak maj v MLB a tak :D ). Ze zacatku jsem samozrejme pravidla vubec netusil a taky jsem chvili kravil. Pak jsem ale pravidla objevil a v tu chvili jsem mel jasno, ze pokud to chci delat dlouhodobe, tak je musim dodrzovat stejne, jako v jinych oborech. Udelal si papiry a od ty doby se snazim co nejmin riskovat a nez neco litam, tak dost premyslim o tom, co by se mohlo stat, jak se tomu vyvarovat, mam pojisteni a zajistena povoleni, cili v pripade problemu jsem krytej pojistkou.
Pak jsou tu i dalsi veci, o ktery se vic zajimam - fyzika, dynamika a podobne, co jsem opustil ve tretaku na gymplu, kdy jsem vitezoslavne vsem oznamil, ze tyhle veci preci nebudu potrebovat... oooo jaka mylka a vratilo se mi to jako bumerang... okamzite jsem oprasil zakouti v mozku, kde byly tyhle vedomosti ulozeny a pouzivam to dnes a denne... Je vedro k umreni? V tom pripade je vzduch velmi ridky a tedy motory musi vyvynout vetsi vykon, aby se stroj udrzel ve vzduchu a tudiz bude delka letu o chvili kratsi...
Pripadne jsme litali dole v Macose. V srpnu, kdy na povrchu bylo cca 28° a dole bylo prijemnych cca 8°. No a kdyz jsme prochazeli jeskynema, tak nam pan spravce rikal, ze tu onehda litali a vubec jim to neslo... tak jsme s kolegou premejsleli, co to bylo za amatery... GPS by se dolu mela dostat relativne v pohode a kdyztak to zalitame v ATTI a pohoda ne? Opet... jaka mylka...
vzleteli jsme a po cca 10 metrech nam dron zacal rvat, ze jsme v maximalni vysce 500m a vys nas nepusti... WTF... tak jsme pristali a koukali, co se deje, ale nic jsme neneasli... Zas do vzduchu... stoupame, natacime a v jednu chvili rikam pilotovi, ze mame kapku na objektivu... sletime dolu a objektiv cistej.... WTF... znova do vzduchu... pipani, ze mame max vysku a zaroven zamlzenej objektiv... no nejak jsme to nakonec natocili a premejsleli co se to vlastne stalo...
Opet jsem zabrousil do fyziky a pak mi to doslo... Tvar Macochy do V, dole je oproti horejsku obrovskej tlak a ten musel zblaznit barometr dronu. Ten ikdyz vystoupal realne par metru tak myslel, ze vyletel 500m... a zamlzeni? no jasne... kdyz prijdes s brejlema v zime z chladnyho prostredi do tepla, tak vidis totalni mlhu :D a takovyhle veci normalniho cloveka nenapadnou. Natoz to, ze
MHO: ma na sobe dron baterku, ktera kdyz spadne, tak dokaze celkem rychle zahoret a muze bejt velky mrzeni. Navic je to jen plastovej srac, kterej montovalo cinsky dite po dvanactihodinovy smene na rejzovym poli a ted si dava druhou smenu ve fabrice a navic software programoval totalne diletantni zhulenej programator, kterej urcite nekde v jednom z desetitisice radku kodu vymenil plus za minus, coz tutove zmeni funkci foceni na vypnuti motoru a v tu chvili jde stroj dolu a nic neudelas (jo je to absolutne nadsazenej a nerealnej scenar), ale pri testovani se to nezjistilo, protoze jen hzapnou motory a zas vypnou. A s tim je potreba pocitat pokazdy, kdyz zapnes vrtule ty... Bohuzel s tim nikdo, komu se to zatim nestalo a ani si to nechce pripustit, nepocita a mysli si, ze ty stroje jsou dokonaly a maj preci senzory proti narazu...
AD osveta... jeste tak pred dvema lety bych rekl, ze mas pravdu... Dneska, vzhledem k tomu, ze se z dornu stal obrovskej hype, tak se pravidla (alespon ty zakladni) visi vicemene uplne vsude, v televizi o tom delaj katastrofickou reportaz kazdy dva mesice atd atd... Na facebooku existuje nekolik skupin, kde pravidla jednak visi a druhak se tam probiraj vicemene kazdodenne... Podle me je to jen o tom, ze kdo chce vedet, tak si najde. Ale musi vynalozit trochu te energie, casu a cetby. Vetsina lidi je ale lina cist i samotny manualy k tem strojum (a to si dovolim tvrdit s jistotou vzhledem k nekonecnejm dotazum na elementarni veci, ktery jsou prave v manualu vysvetleny) a to je pak tezky jim rict, ze existujou pravidla, ktery je treba znat... Je to proste vecnej boj.
Co je pro me pozitivni, ze cim dal vic klientu zacina chtit legalni zabery dronem. DO nedavna proste chteli zabery a bylo jim jedno jak je dostanou... Radsi sli za tamhle Frantou, kterej ma taky drona a on jim to zalita... no ale jednak to zalital blbe, protoze netusi, ze existuje nejaky nastaveni kamery a ani nema tak dobry pilotni zkusenosti a hlavne nema povoleni tam litat... Dneska mi volaj s tim, co je potreba zajistit a jestli bych to nezalital precijenom ja... Takovyhle veci se snazim tem prvnim klientum vysvetlit tak, ze kdyz je boli zub, tak preci jdou radsi za specialistou zubarem a ne tamhle za reznikem, kterej sice vi ze nejaky zuby existujou, ale netusi jak se lecej... Nebo se mi stalo, ze za mnou prisel celkem zname architekt s tim, ze by chtel natocit a nafotit svoje stavby, ktery postavil... Tak jsem si nad tim sedl a vypracoval cenovou nabidku, rekl, co vsechno musim vyridit za povoleni atd... tak se mu protocily panenky a s diky odmitl a radsi si to nechal natocit nekym bez licence za par korun... a pak jsem za nim prisel a rikam, hele ty kdyz stavis barak, tak jednak na to potrebujes urcite nejaky povoleni a souhlasy statiku, uradu, hasicu atd vid? A musel sis na to, abys byl architekt udelat zkousky, skolu a urcite uz mas hodne zkusenosti vid? A jak by ses cejtil, kdyby za tebou prisel klient a rekl, z chce postavit barak takovej a takovej, tys mu rekl, ze to bude stat tolik a tolik a bude potreba to a to a on rekl, ze diky ale postavi mu to radsi Jarda... ten postavil psi boudu, tak urcite vi, jak postavit i takovejhle barak...
A posledni vec, ktera se mi stala... Jeden muj znamej (shodou okolnosti "hrdina", kterej bojuje proti zlym taxikarum a dalsim zloduchum) nataci porad o architekture. Ja mu uz pred dvema lety nabizel, ze mu budu delat letecky zabery a klidne to budu delat za mimialni cenu... Nikdy se neozval... No a nataceli v Krumlove a meli jako pruvodce jednoho zastupitele, kterej shodou okolnisti vlastni povoleni k leteckym pracem. Dronovy zabery si ale tenhle hrdina natocil sam, kdy lital nad lidma, barakama a podobne totalne na hulvata. Kdyz jsem to videl, tak jsem mu napsal proc to udelal? Tak mi odpovedel, ze nebude dva dny poslouchat nejakyho debila, co bude rikat, tohle nemuzu a to nejde a podobne a pak posle fakturu za 20k a nazdar... a ze si to radsi natoci sam a pravni oddeleni mu dalo klicku, jak se vyhnout pokute... Tak jsem mu odpovedel dotazem, jak by se cejtil, kdyby jel taxikem a po jednom kilometru by mu taxikar sdelil krasnou cenu 2000,-Kc a ze na to ma pravni klicku a cus... tak mu spadla huba a odpovedel, ze jsem ho trochu vydesil... Nevim, jestli to dela dal, ale neprekvapilo by me, kdyby ano...
Proste to je hlavne o tom, zda jsme ochotni respektovat, ze nejaka pravidla existuji. Ale to je tak ve vsem a dokud nezacnou pravidla respektovat hlavne ti, kteri jsou videt a castokrat jsou prikladem pro ostatni (a to nejen v oboru dronu, ale v celem zivote), tak nemuzeme cekat, ze je budou dodrzovat ostatni, protoze "kdyz muze on, tak proc ne ja..."