• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RESCAPEQUADROKOPTÉRY , Coptery DJI Phantom a jiné osazené kamerou, všeobecná diskuze, fotky a videa
    Tipy, triky a vše ostatní ohledně RC Quadrokoptér, létajících RC modelů osazených čtyřmi motory. Rady při nákupu zařízení a příslušenství. Quadrokoptéry s kamerou - vlastní ukázkové fotky a videa.
    rozbalit záhlaví
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    SPECZ: ti velci to tak jiz delaji.


    ANDY_WARHOL: proc by nebylo realny ziskat povoleni pro licencovany subjekty? Ono je videt, ze proste lidi netusi, jak to ve skutecnosti je a jak co funguje. UCL nema zajem na tom, aby se nelitalo, ba naopak. Jsem s nimi v kazdotydennim kontaktu a vzdy se snazi vyhovet a hledaji zpusob, jak to ci ono povoleni udelit. Setkal jsem se zatim jen dvakrat se zamitnutim - pred rokem na Autodromu v Moste, kde se ale nakonec ukazalo, ze si majitel autodromu nepreje, aby tam drony litaly a mel dohodu s UCL, ze to nebudou povolovat (po vysvetleni primo s vedenim autodromu se nakonec vse vysvetlilo a jiz to pro licencovany dronare je v pohode) a podruhe, kdyz jsem chtel vstoupit pred mesicem do LKP1 a tocit obrovskou mezinarodni akci podporovanou dvema ministerstvama s primluvou prave dvou ministru, aby me do toho prostoru pustili. Bohuzel ani to nestacilo a odbor UCL, ktery ma na starosti prave takoveto zvlastni zadosti, tu mou zamitl vzhledem k Uradu vlady a dalsim chranenym objektum. Ja jsem to respektoval a uzpusobil vse tak, abych do LKP1 nevstupoval a zaroven mel potrebne zabery.

    Druhak je videt, ze ta pravidla proste lidi poradne neznaji. U nas jich zas tolik neni na to, aby si hobby piloti nemohli krasne zalitat. Pro nas jsou urcita omezeni, se kterymi pocitame a bud je nejak obejdeme (pouzijeme cable cam misto dronu, vymyslime jine alternativni reseni), nebo je respektujeme a vysvetlime to klientovi.
    UCL ani EASA nema zajem na tom, aby tech pravidel bylo prehrsel. Naopak v soucasny dobe je maj zeme kazda ruzna a EASA je ma sjednotit. Vzhledem k tomu, jak je ten dokument napsany (nevim jestli si ho cetl, ale z tve reakce hadam, ze spis ne), tak se u nas moc veci nezmeni, nebo jen malo.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    MERTLAS: az tech pravidel bude tolik, ze nebude realne mozny ziskat povoleni ani pro tebe, tak co udelas ?
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    No, ono by mozna nebylo od veci kdyby kazdej prodejce daval povinne papir s pravidlama ke kazdymu prodanynu dronu. Preci jen poznamka typu "seznamte se s lokalnimi regulacemi" nekde v prvni strance navodu je krapet naprd .
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    ARMADILLO: tak o hlavach otevrenych to je dycky :) Ja teda nikdy nestavel baterkovy letadylka (skoncil jsem jako malej kluk u balzy, kdy jsem se zhadal pri staveni s tatou a pak uz jsem to nikdy nechtel videt :D ) a litam fyzicky az od 2015 (respektive dron jsem potreboval od 2013, kdy jsem videl prvni verzi phantoma a uplne jsem videl ty nocni zabery baseballovejch osvicenejch hrist a ty krasny zabery jak maj v MLB a tak :D ). Ze zacatku jsem samozrejme pravidla vubec netusil a taky jsem chvili kravil. Pak jsem ale pravidla objevil a v tu chvili jsem mel jasno, ze pokud to chci delat dlouhodobe, tak je musim dodrzovat stejne, jako v jinych oborech. Udelal si papiry a od ty doby se snazim co nejmin riskovat a nez neco litam, tak dost premyslim o tom, co by se mohlo stat, jak se tomu vyvarovat, mam pojisteni a zajistena povoleni, cili v pripade problemu jsem krytej pojistkou.
    Pak jsou tu i dalsi veci, o ktery se vic zajimam - fyzika, dynamika a podobne, co jsem opustil ve tretaku na gymplu, kdy jsem vitezoslavne vsem oznamil, ze tyhle veci preci nebudu potrebovat... oooo jaka mylka a vratilo se mi to jako bumerang... okamzite jsem oprasil zakouti v mozku, kde byly tyhle vedomosti ulozeny a pouzivam to dnes a denne... Je vedro k umreni? V tom pripade je vzduch velmi ridky a tedy motory musi vyvynout vetsi vykon, aby se stroj udrzel ve vzduchu a tudiz bude delka letu o chvili kratsi...
    Pripadne jsme litali dole v Macose. V srpnu, kdy na povrchu bylo cca 28° a dole bylo prijemnych cca 8°. No a kdyz jsme prochazeli jeskynema, tak nam pan spravce rikal, ze tu onehda litali a vubec jim to neslo... tak jsme s kolegou premejsleli, co to bylo za amatery... GPS by se dolu mela dostat relativne v pohode a kdyztak to zalitame v ATTI a pohoda ne? Opet... jaka mylka...
    vzleteli jsme a po cca 10 metrech nam dron zacal rvat, ze jsme v maximalni vysce 500m a vys nas nepusti... WTF... tak jsme pristali a koukali, co se deje, ale nic jsme neneasli... Zas do vzduchu... stoupame, natacime a v jednu chvili rikam pilotovi, ze mame kapku na objektivu... sletime dolu a objektiv cistej.... WTF... znova do vzduchu... pipani, ze mame max vysku a zaroven zamlzenej objektiv... no nejak jsme to nakonec natocili a premejsleli co se to vlastne stalo...
    Opet jsem zabrousil do fyziky a pak mi to doslo... Tvar Macochy do V, dole je oproti horejsku obrovskej tlak a ten musel zblaznit barometr dronu. Ten ikdyz vystoupal realne par metru tak myslel, ze vyletel 500m... a zamlzeni? no jasne... kdyz prijdes s brejlema v zime z chladnyho prostredi do tepla, tak vidis totalni mlhu :D a takovyhle veci normalniho cloveka nenapadnou. Natoz to, ze MHO: ma na sobe dron baterku, ktera kdyz spadne, tak dokaze celkem rychle zahoret a muze bejt velky mrzeni. Navic je to jen plastovej srac, kterej montovalo cinsky dite po dvanactihodinovy smene na rejzovym poli a ted si dava druhou smenu ve fabrice a navic software programoval totalne diletantni zhulenej programator, kterej urcite nekde v jednom z desetitisice radku kodu vymenil plus za minus, coz tutove zmeni funkci foceni na vypnuti motoru a v tu chvili jde stroj dolu a nic neudelas (jo je to absolutne nadsazenej a nerealnej scenar), ale pri testovani se to nezjistilo, protoze jen hzapnou motory a zas vypnou. A s tim je potreba pocitat pokazdy, kdyz zapnes vrtule ty... Bohuzel s tim nikdo, komu se to zatim nestalo a ani si to nechce pripustit, nepocita a mysli si, ze ty stroje jsou dokonaly a maj preci senzory proti narazu...

    AD osveta... jeste tak pred dvema lety bych rekl, ze mas pravdu... Dneska, vzhledem k tomu, ze se z dornu stal obrovskej hype, tak se pravidla (alespon ty zakladni) visi vicemene uplne vsude, v televizi o tom delaj katastrofickou reportaz kazdy dva mesice atd atd... Na facebooku existuje nekolik skupin, kde pravidla jednak visi a druhak se tam probiraj vicemene kazdodenne... Podle me je to jen o tom, ze kdo chce vedet, tak si najde. Ale musi vynalozit trochu te energie, casu a cetby. Vetsina lidi je ale lina cist i samotny manualy k tem strojum (a to si dovolim tvrdit s jistotou vzhledem k nekonecnejm dotazum na elementarni veci, ktery jsou prave v manualu vysvetleny) a to je pak tezky jim rict, ze existujou pravidla, ktery je treba znat... Je to proste vecnej boj.

    Co je pro me pozitivni, ze cim dal vic klientu zacina chtit legalni zabery dronem. DO nedavna proste chteli zabery a bylo jim jedno jak je dostanou... Radsi sli za tamhle Frantou, kterej ma taky drona a on jim to zalita... no ale jednak to zalital blbe, protoze netusi, ze existuje nejaky nastaveni kamery a ani nema tak dobry pilotni zkusenosti a hlavne nema povoleni tam litat... Dneska mi volaj s tim, co je potreba zajistit a jestli bych to nezalital precijenom ja... Takovyhle veci se snazim tem prvnim klientum vysvetlit tak, ze kdyz je boli zub, tak preci jdou radsi za specialistou zubarem a ne tamhle za reznikem, kterej sice vi ze nejaky zuby existujou, ale netusi jak se lecej... Nebo se mi stalo, ze za mnou prisel celkem zname architekt s tim, ze by chtel natocit a nafotit svoje stavby, ktery postavil... Tak jsem si nad tim sedl a vypracoval cenovou nabidku, rekl, co vsechno musim vyridit za povoleni atd... tak se mu protocily panenky a s diky odmitl a radsi si to nechal natocit nekym bez licence za par korun... a pak jsem za nim prisel a rikam, hele ty kdyz stavis barak, tak jednak na to potrebujes urcite nejaky povoleni a souhlasy statiku, uradu, hasicu atd vid? A musel sis na to, abys byl architekt udelat zkousky, skolu a urcite uz mas hodne zkusenosti vid? A jak by ses cejtil, kdyby za tebou prisel klient a rekl, z chce postavit barak takovej a takovej, tys mu rekl, ze to bude stat tolik a tolik a bude potreba to a to a on rekl, ze diky ale postavi mu to radsi Jarda... ten postavil psi boudu, tak urcite vi, jak postavit i takovejhle barak...
    A posledni vec, ktera se mi stala... Jeden muj znamej (shodou okolnosti "hrdina", kterej bojuje proti zlym taxikarum a dalsim zloduchum) nataci porad o architekture. Ja mu uz pred dvema lety nabizel, ze mu budu delat letecky zabery a klidne to budu delat za mimialni cenu... Nikdy se neozval... No a nataceli v Krumlove a meli jako pruvodce jednoho zastupitele, kterej shodou okolnisti vlastni povoleni k leteckym pracem. Dronovy zabery si ale tenhle hrdina natocil sam, kdy lital nad lidma, barakama a podobne totalne na hulvata. Kdyz jsem to videl, tak jsem mu napsal proc to udelal? Tak mi odpovedel, ze nebude dva dny poslouchat nejakyho debila, co bude rikat, tohle nemuzu a to nejde a podobne a pak posle fakturu za 20k a nazdar... a ze si to radsi natoci sam a pravni oddeleni mu dalo klicku, jak se vyhnout pokute... Tak jsem mu odpovedel dotazem, jak by se cejtil, kdyby jel taxikem a po jednom kilometru by mu taxikar sdelil krasnou cenu 2000,-Kc a ze na to ma pravni klicku a cus... tak mu spadla huba a odpovedel, ze jsem ho trochu vydesil... Nevim, jestli to dela dal, ale neprekvapilo by me, kdyby ano...

    Proste to je hlavne o tom, zda jsme ochotni respektovat, ze nejaka pravidla existuji. Ale to je tak ve vsem a dokud nezacnou pravidla respektovat hlavne ti, kteri jsou videt a castokrat jsou prikladem pro ostatni (a to nejen v oboru dronu, ale v celem zivote), tak nemuzeme cekat, ze je budou dodrzovat ostatni, protoze "kdyz muze on, tak proc ne ja..."
    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    MHO: Tak jasne, mame s tim jako modelari zkusenosti. Vetsina lidi si koupi litaci hracku a nedokazou si predstavit, ze by uletela.
    MHO
    MHO --- ---
    ARMADILLO: Neměl tušení, že když spadne půlkilová cihla obsahující z větší části Lipo baterii z kilometru v osídlené oblasti, že může být problém?

    Asi mám tu výhodu, že jsem začínal lítat se samodomo stavěnýma věcma. Jednou jsem vlastní debilitou sám do sebe narazil a docela to bolelo. Takže u koptéry prostě tak nějak počítám, že může kdykoliv spadnout. I po přesedlání na Mavica s tím furt počítám.
    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    MERTLAS: To dodrzovani je myslim zasadni point. Jsem potkal venku jednoho kluka, ktery se mi chlubil jak lita kilometr vysoko a nad Prahou, atd. Tak jsem ho poucil (vykopiroval mu pak text co jsi tady nekomu psal nize). No a od te doby to dodrzuje a fakt dava bacha. Nemel tuseni, ze by to mohl byt problem.

    Hodilo by se vice osvety a lepe (klidne graficky) zpracovanych pravidel, ikdyz samozrejme funguje to jen na hlavy otevrene :)
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    ARMADILLO: Tak ono to uz prochazi. V soucasnosti se finisuje tzv EASA, coz je jednotnej dokument pro cleny EU, ve kterem se sjednocuji pravidla a tedy ja bych mel mit moznost litat za stejnych podminek u nas i v Rakousku.
    V platnost tenhle dokument ma prijit tusim cca 2019 nebo 2020 a nasledne by jej mely clenske staty implementovat (ale uprimne rikam, ze ted si presne terminy nevybavuju a musel bych je vyhledat).
    Je vtipny (nebo mozna smutny? Ani nevim) pozorovat media, jak o tom informujou. Nedavno vysel clanek, ze drony budou mit pocinnou espezetku a vsichni budou muset bejt registrovany atd atd... clanek vesmes mel dobrou myslenku, ale provedeni naprosto tragicky a v dost vecech jednak mylny a druhak vetsina veci v nem jiz je v dnesni dobe platna, nicmene opet to vetsina nedodrzuje...
    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    MERTLAS: :D Kazdopadne je to dost poucny a je videt, ze to projde jeste vyvojem :)
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    ARMADILLO: No klidne bych mel min zajimavy, ale tohle je hold bohuzel realita meho oboru :)
    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    MERTLAS: Dost zajimavy zkusenosti mas..
    TOMMYKNOCKER
    TOMMYKNOCKER --- ---
    YAKOBO
    YAKOBO --- ---
    MHO: diky...nn je to z koptéry. Křídlo v záběru je kámoše.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    Kdyby to nahodou nekdo netusil, tak kluci z Rotoramy jsou uz pekne dlouho na prvnim miste v DCL :)

    DCL - Drone Champions League | Join the flying Revolution!
    https://www.dcl.aero/#standings
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MHO: V záběrech se občas objevují vrtule :)
    MHO
    MHO --- ---
    YAKOBO: Super. To je vsechno z toho kridla co se objevuje na zaberech?
    YAKOBO
    YAKOBO --- ---
    Zdravím pánové, mám tu takový radostný letní sestřih :)
    Mish mash #1
    http://www.youtube.com/watch?v=KbPunRDwiKw
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    ESY: to místo je mi povědomý.... nedělali tam náhodou závod v tom, jak 3 lidi řídili kvadrokoptéry a další tři běželi jenom podle záběrů z těch dronů?
    FRACTAL
    FRACTAL --- ---
    ESY: Neskutecna plynulost!
    ESY
    ESY --- ---
    Tenhle clovek je neskutecnej :)) Muj asi nejoblibenejsi fpv freestyler :)
    RAW
    http://www.youtube.com/watch?v=Bz6_0fJOlDQ
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam