• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RESCAPEQUADROKOPTÉRY , Coptery DJI Phantom a jiné osazené kamerou, všeobecná diskuze, fotky a videa
    Tipy, triky a vše ostatní ohledně RC Quadrokoptér, létajících RC modelů osazených čtyřmi motory. Rady při nákupu zařízení a příslušenství. Quadrokoptéry s kamerou - vlastní ukázkové fotky a videa.
    rozbalit záhlaví
    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    KEL: Hodně dobrý!

    ONDRASEEEK: trochu moc epileptické a nic extra nového, dokoukal jsem radši jen do půlky. To je fakt podle tebe nejlepší?
    ONDRASEEEK
    ONDRASEEEK --- ---
    Za meteda nejlepsi tohle:

    PARADOX x CPT. OLF
    https://vimeo.com/366820993


    DRAGON
    DRAGON --- ---
    KEL: tohle bude toceny na hodne dobrej sensor :) nadhera :)
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    KEL: moc dobry!
    KEL
    KEL --- ---
    Tak tohle je nejvíc

    Heatseeker - Night skiing short film (flares on drones)
    https://www.youtube.com/watch?v=-4I4fzmfZXw


    making of
    Making of Heatseeker: Drones + flares, and other bad ideas
    https://www.youtube.com/watch?v=ELd2obV1SOA
    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    Kdyby někdo chtěl nejlepší poměr cena/výkon :)

    [ OFFERINGNABÍZÍM: DJI Mavic Air Super Combo / Praha 5 / 23990 CZK ]
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    MHO: Zadnej offtopic imho :) tohle jsou vypocty, kterymi se rodi EASA... (teda ctu to na D1 tak mozna preskakuju radky :D)


    A jinak k tomu neumeni letu bez asistentu... litat v Atti je pro me zaklad, vzhledem k tomu, ze celkem casto litam zakazky v indooru, kde to jinak proste nejde... dnes napriklad dalsi prvenstvi v nasi nepsany soutezi profiku... jako prvni a zatim jedinej clovek jsem mel moznost si zalitat si jednak uvnitr kostela sv. Anny na prazsky krizovatce a dneska v koncertni sini kongresovyho centra ve Zline :) oboji do pripravovanyho dokumentu o architektce Eve Jiricne, ktera obe stavby rekonstruovala, respektive navrhovala :)

    Mimochodem na moji praci me strasne bavi prave to, ze se dostanu na mista, kam bych se normalne jen tak nedostal :)

    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    MHO: 500Km/h to fakt mít nebude :)))))) si najdi vzoreček :))
    MHO
    MHO --- ---
    ARMADILLO: už jsem na poči, tak se snad vyhnu překlepům z telefonu.

    Jen pro pořádek. Když jsem psal "máš pravdu" tak jsem myslel obecně. Že dron padající ze 100m je průser. Z hlediska fyziky to už tak jasné není.

    1) Vzorec pro sílu je celkem irelevantní. Spíše jde o energii dopadu E=1/2mv^2

    2) Rychlost dopadu při volném pádu ze 100m ve vakuu není 150km/h, ale asi 141m/s tedy 507km/h. Nicméně tu nemáme vakuum a tedy spočítat rychlost dopadu dronu není vůbec snadné. Ale bude to díky vrtulím spíš míň. Nicméně nižší kinetickou energii snadno nahradí pyrotechnické efekty z poškozené lipo baterie.

    Konec offtopicu a omlouvám se za původní překlep
    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    MHO: aha OK :))
    MHO
    MHO --- ---
    ARMADILLO: napsal jsem to to špatně s blbym preklepem :-) mělo byt:

    ... a pokud koptera nemá při pri pádu šanci něco poškodit...

    Máš pochopitelně pravdu

    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    rychlost při dopadu bude cca 150Km/h
    ARMADILLO
    ARMADILLO --- ---
    MHO: 1Kg objekt padající ze 100m je podobný 100Kg objektu padajícímu z 1m.

    F = ma

    F = force
    a = akcelerace
    m = mass

    možná ti už něco na šišku spadlo, když tvrdíš, že při pádu ze 100m nemá dron a lithiová baterka šanci nic poškodit :)) to by to celé vysvětlovalo :))

    Váhy pro zajímavost:

    PHANTOM 4 1388g
    MAVIC 2 907g
    MHO
    MHO --- ---
    BOZA: Není to zas tak depresivní. Prakticky smíš skoro všude. Pokud se držíš do 100 metrů z koptéra při pádu nic nemá šanci nic poškodit.

    Jinak ten mentální rozdíl je hlavně v tom, že běžný uživatel DJI nepočítá s pádem toho zařízení. Ono lítá zázračně dobře. A tak nepočítá s žádnou krizí, neučí se lítat bez FPV. Neučí se to ovládat bez asistentů. A když je pak průser, tak si neví rady.
    BOZA
    BOZA --- ---
    MERTLAS: Diky moc za info.
    Ja jsem asi jako obcasny modelar stale nevstrebal ten posun, ze pro mnoho lidi je dron dalsi ze spotrebnich veci, ktere se pouziji a kdyztak koupi znova. V tom je asi mentalni rozdil, jak na to koukam.

    A ta obcena frustrace je asi z toho, ze se vsude vypocitava, kde litat nesmis a ze je toho dost... Mozna kdybych nekde cetl vycet toho, kde se litat smi, tak nebudu mit tak pesimisticky pocit.
    SARKUF
    SARKUF --- ---
    MERTLAS: je to borec .)
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    SARKUF: no vidis :) a to jsme jeste celou sobotu s Martinem byli na zakazce :D asi mel dlouhou nedeli :D
    SARKUF
    SARKUF --- ---
    DRAGON: MERTLAS: Ze ja debil to neudelal rovnou... Hned ten den jsem zavolal, predal a ted mi volal, ze ho mam vycistenyho, zkontrolovanyho a nic mu neni. .) Jsem nadsenej! Moc dekuju za tip!
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    BOZA: tohle, co odkazujes, je celkem extremni pripad (ikdyz udajne v danem miste ne tak ojedinely, nicmene tentokrat natoceny). Bohuzel jako ve vsech oborech, tak i zde existuji jedinci, kteri si musi neco dokazovat a zbytecne riskovat.

    Ta pravidla jsou jasne dana a vetsi stroje by se nemely priblizovat na ted presne nevim, zda 150 nebo 120m respektive 300 v HOPu.

    RC modely letadel, ktery si vetsina pilotu modelaru stavi sama, tak litaji vcelku na dohled a podle pravidel uz jen proto, ze to neni zas tak jednoduchy to pilotovat a nemaji zas takovy dolet. Navic vetsina modelaru byva vcelku rozumna a znaji pravidla a naopak na "dronare" nadava, nebot jejich nezodpovedne chovani docela ohrozuje i jejich konicek.

    Kdezto v pripade dronu (kterym jak rikas "pridali tri motory"), ktere si muze koupit kdejaky clovek "za par kacek" ready to fly, aniz by stravil nejakou dobu na sestaveni a mel k tomu stroji jakykoliv vztah, si kazdy mysli, jaky je Top Gun a ze to je absolutne bezchybny stroj, ktery preci nemuze spadnout, protoze ma senzory a ktery muze posilat na kilometry daleko atd atd a ktere se velmi velmi velmi masove rozsirily a zasahly defakto kazdeho. Bohuzel drtiva vetsina techto si neprectou ani zakladni pravidla, neznaji zakladni fyzikalni zakony a nechce si priznat, ze to je jen a jen pocitac, ktery ma vrtulky.

    Precijen pilotovat dron je oproti pilotazi rc modelu letadylka strasne moc jednoduchy vzhledem ke vsem funkcim, ktere soucasne drony (predevsim DJI) maji - GPS, stabilizace, kamera s gimbalem, live prenos obrazu s nulovou latenci atd atd. Pilotovat RC model letadla, na kterym nemas stabilizaci, live prenos zaznamu a musis se tedy orientovat predevsim neustalym koukanim na stroj a ne do tabletu, na kterym je prenasen obraz s temer nulovou latenci, je o hodne moc tezsi.

    Proc se nenecha urcity prostor pro mensi bezpilotni stroje? Ale vzdyt ten prostor existuje. Jmenuje se trida G a je to prostor 0-300m AGL za splneni bezpecne dopadove plochy, vizualniho dohledu na stroj a prehledu provozu okolo tak, aby v pripade nutnosti pilot bezpilotniho prostredku byl schopen bezpecne a rychle opustit pripadny kolizni kurz.

    Navic letadla pilotovana clovekem na palube maji jednak vzdy prednost pred bezpilotnimi prostredky a druhak maji moznost v urcitych specialnich pripadech sklesat i niz, jak pod 150m (nouzova situace, jeji nacvik atd... ale zas tak detailne tato pravidla velkych letadel neznam a bylo by treba se zeptat nekoho kompetentnejsiho).

    Je treba si taky uvedomit jednu vec, kterou jsme rozebirali nekolikrat i zde. U dronu se ctyrmi motory ve chvili, kdy jeden vypovi sluzbu, tak jde stroj nekontrolovatelne dolu. U vicevrtulovych pri vypadku jednoho az dvou motoru jde relativne dobre nouzove pristat (samozrejme je treba s timto mit zkusenost a pokud nevite, jak se v takoveto nouzove situaci chovat, tak je velmi obtizne takovy stroj ovladat - teda ono je to tezke i tak i pro zkuseneho pilota :) a proto mimochodem existuje termin "bezpecna dopadova plocha", kterou je treba mit vymezenou a do ktere nema mit pristup nikdo, kdo neni zucastnen nataceni a neni poucen, co delat kdyz nastane technicka zavada...). Kdezto letadla v pripade nouze mohou "doklouzat" a nejdou hned jak kamen k zemi :)

    Mimochodem bohuzel neexistuji presne oficialni statistiky havarii dronu (oproti havarii letadel, ktere jsou medialne propiranejsi). Respektive hlaseno bylo jen par nehod a to vzdy od subjektu s leteckymi pracemi.

    V realu ovsem tech nehod je troufnu si rici nekolik az nekolik desitek denne. At uz se jedna o chybu pilota ci technickou zavadu stroje. Sice pro toto nemam realne podklady, avsak pocty dronu, ktere se servisuji, respektive pocet dotazu a "chlubeni" na facebooku jsou opravdu velmi velmi caste.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    PŘEDEM DĚKUJI ZA DŮKLADNÉ PŘEČTENÍ NÁSLEDUJÍCÍCH ŘÁDEK.

    Provozovatelé bezpilotních strojů, v tuto chvíli mluvím především ke všem těm, kdož nevlastníte povolení k leteckým pracem a především k těm, kteří jen tak létáte, kde se vám zachce naprosto mimo vizuální dohled a ignorujete a nerespektujete i ty nejzákladnější předpisy.
    Prosím, opravdu prosím, než jdete do vzduchu zkuste zapojit aspoň pár mozkových buněk a důkladně se zamyslete nad tím, zda třeba v místě, kde létáte nelegálně (nemyslím volnou přírodu, ale především v jakémkoliv HOPu - tedy všude tam, kde NEMÁTE absolutně co pohledávat), zda tam někdo neprovádí legální letecké práce se zajištěním všech potřebných povolení a koordinací a zda tím, že nejste schopni se udržet v mezích pravidel a máte neodbytné nutkání pořídit si nelegální záběry, nevystavujete jiné přímému ohrožení.
    Proč to zde píši?

    Neboť jsme v sobotu 28.9.2019 prováděli legální letecké práce s veškerými potřebnými povoleními a koordinací s několika složkami na dostihovém závodišti v pražské Velké Chuchli, když jsme byli nuceni práce nečekaně přerušit, bleskurychle změnit kurz a přistát kvůli jinému dronu. Dronu, který v daném místě neměl absolutně co pohledávat. Jak to víme? V daném místě jsme byli jediní, kdo měl vyjednanou výjimku pro let v HOPu a mohli do vzduchu. Daný pilot, který přímo ohrozil nejen nás a náš dron v desetinásobné ceně jeho Mavica Pro, ale tím i právě probíhající akci. Když jsme přistáli na naše stanoviště, tak se bez jakékoliv bázně dostal až přímo nad nás, nad další lidi a nedovolil nám pokračovat v práci. Ihned jsme o nastalé situaci informovali organizátory akce a společně se snažili zjistit, zda se pilot nenachází někde v areálu, ve kterém se nacházely stovky lidí. Dron po chvilce udělal několik absolutně nesmyslných a nekoordinovaných pohybů (pilot byl zjevně trochu dezorientovaný v prostoru) a rychle odletěl cca 1,5km daleko směrem nad Strakonickou ulici respektive dál do Lahoviček cca k RC Clubu Radotín. Kde však reálně přistál nebylo možné zjistit, neboť na takovou vzdálenost již dron nebylo samozřejmě možné z našeho místa vizuálně pozorovat.

    Bohužel podobné situace v poslední době nejsou uplně výjimečné. Ba naopak se bohužel začínají stávat vcelku častým jevem, který reálně ohrožuje naši práci.

    Neberte tyto řádky jako nějaký nářek nebo pláč... Dnes to dopadlo naštěstí dobře. Berte to prosím spíš jako apel na všechny, abyste si uvědomili, že ve vzdušném prostoru nejste sami, že vzdušný prostor, ve kterém se pohybujete, má svá jasná pravidla a přesný řád, který má opravdu svůj důvod (byť se může zdát některým nesmyslný) a že v něm jsou subjekty, které v něm narozdíl od vás provádí práce, na které mají povolení a ve chvíli, kdy se nedej bože stane nehoda, tak to bude znamenat v lepším případě jen rozbité drony na zemi, ale především nahlášení události Policii ČR respektive ÚZPLN a ÚCL, kdy viníkem v HOPu bude uznán vždy ten, kdo v daném místě neměl oprávnění létat. Zkuste se zamyslet, zda vám ty záběry za to ohrožování a risk opravdu stojí. Příště by to uplně dobře dopadnout nemuselo.

    Prosím, zkuste každý jednotlivě skutečně zodpovědně popřemýšlet nad svým konáním a přehodnotit, zda je opravdu tak nezbytně nutné létat na kilometry daleko mimo vizuální dohled, kdy nemáte absolutně žádný rozhled o okolním provozu, v místech, kde nemáte bez výjimky a povolení co dělat, ale ono vlastně zda je nutné takto létat i jinde.

    Hezké dny a bezpečná přistání všem.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    BOZA: Však ono to tak víceméně je, teda mimo míst kde by ten quad mohl spadnout na lidi a tak. Problém je v tom, že lidi jsou čuráci a lítají s nima všude.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam