• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RESCAPEQUADROKOPTÉRY , Coptery DJI Phantom a jiné osazené kamerou, všeobecná diskuze, fotky a videa
    Tipy, triky a vše ostatní ohledně RC Quadrokoptér, létajících RC modelů osazených čtyřmi motory. Rady při nákupu zařízení a příslušenství. Quadrokoptéry s kamerou - vlastní ukázkové fotky a videa.
    rozbalit záhlaví
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    SARKUF: no vidis :) a to jsme jeste celou sobotu s Martinem byli na zakazce :D asi mel dlouhou nedeli :D
    SARKUF
    SARKUF --- ---
    DRAGON: MERTLAS: Ze ja debil to neudelal rovnou... Hned ten den jsem zavolal, predal a ted mi volal, ze ho mam vycistenyho, zkontrolovanyho a nic mu neni. .) Jsem nadsenej! Moc dekuju za tip!
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    BOZA: tohle, co odkazujes, je celkem extremni pripad (ikdyz udajne v danem miste ne tak ojedinely, nicmene tentokrat natoceny). Bohuzel jako ve vsech oborech, tak i zde existuji jedinci, kteri si musi neco dokazovat a zbytecne riskovat.

    Ta pravidla jsou jasne dana a vetsi stroje by se nemely priblizovat na ted presne nevim, zda 150 nebo 120m respektive 300 v HOPu.

    RC modely letadel, ktery si vetsina pilotu modelaru stavi sama, tak litaji vcelku na dohled a podle pravidel uz jen proto, ze to neni zas tak jednoduchy to pilotovat a nemaji zas takovy dolet. Navic vetsina modelaru byva vcelku rozumna a znaji pravidla a naopak na "dronare" nadava, nebot jejich nezodpovedne chovani docela ohrozuje i jejich konicek.

    Kdezto v pripade dronu (kterym jak rikas "pridali tri motory"), ktere si muze koupit kdejaky clovek "za par kacek" ready to fly, aniz by stravil nejakou dobu na sestaveni a mel k tomu stroji jakykoliv vztah, si kazdy mysli, jaky je Top Gun a ze to je absolutne bezchybny stroj, ktery preci nemuze spadnout, protoze ma senzory a ktery muze posilat na kilometry daleko atd atd a ktere se velmi velmi velmi masove rozsirily a zasahly defakto kazdeho. Bohuzel drtiva vetsina techto si neprectou ani zakladni pravidla, neznaji zakladni fyzikalni zakony a nechce si priznat, ze to je jen a jen pocitac, ktery ma vrtulky.

    Precijen pilotovat dron je oproti pilotazi rc modelu letadylka strasne moc jednoduchy vzhledem ke vsem funkcim, ktere soucasne drony (predevsim DJI) maji - GPS, stabilizace, kamera s gimbalem, live prenos obrazu s nulovou latenci atd atd. Pilotovat RC model letadla, na kterym nemas stabilizaci, live prenos zaznamu a musis se tedy orientovat predevsim neustalym koukanim na stroj a ne do tabletu, na kterym je prenasen obraz s temer nulovou latenci, je o hodne moc tezsi.

    Proc se nenecha urcity prostor pro mensi bezpilotni stroje? Ale vzdyt ten prostor existuje. Jmenuje se trida G a je to prostor 0-300m AGL za splneni bezpecne dopadove plochy, vizualniho dohledu na stroj a prehledu provozu okolo tak, aby v pripade nutnosti pilot bezpilotniho prostredku byl schopen bezpecne a rychle opustit pripadny kolizni kurz.

    Navic letadla pilotovana clovekem na palube maji jednak vzdy prednost pred bezpilotnimi prostredky a druhak maji moznost v urcitych specialnich pripadech sklesat i niz, jak pod 150m (nouzova situace, jeji nacvik atd... ale zas tak detailne tato pravidla velkych letadel neznam a bylo by treba se zeptat nekoho kompetentnejsiho).

    Je treba si taky uvedomit jednu vec, kterou jsme rozebirali nekolikrat i zde. U dronu se ctyrmi motory ve chvili, kdy jeden vypovi sluzbu, tak jde stroj nekontrolovatelne dolu. U vicevrtulovych pri vypadku jednoho az dvou motoru jde relativne dobre nouzove pristat (samozrejme je treba s timto mit zkusenost a pokud nevite, jak se v takoveto nouzove situaci chovat, tak je velmi obtizne takovy stroj ovladat - teda ono je to tezke i tak i pro zkuseneho pilota :) a proto mimochodem existuje termin "bezpecna dopadova plocha", kterou je treba mit vymezenou a do ktere nema mit pristup nikdo, kdo neni zucastnen nataceni a neni poucen, co delat kdyz nastane technicka zavada...). Kdezto letadla v pripade nouze mohou "doklouzat" a nejdou hned jak kamen k zemi :)

    Mimochodem bohuzel neexistuji presne oficialni statistiky havarii dronu (oproti havarii letadel, ktere jsou medialne propiranejsi). Respektive hlaseno bylo jen par nehod a to vzdy od subjektu s leteckymi pracemi.

    V realu ovsem tech nehod je troufnu si rici nekolik az nekolik desitek denne. At uz se jedna o chybu pilota ci technickou zavadu stroje. Sice pro toto nemam realne podklady, avsak pocty dronu, ktere se servisuji, respektive pocet dotazu a "chlubeni" na facebooku jsou opravdu velmi velmi caste.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    PŘEDEM DĚKUJI ZA DŮKLADNÉ PŘEČTENÍ NÁSLEDUJÍCÍCH ŘÁDEK.

    Provozovatelé bezpilotních strojů, v tuto chvíli mluvím především ke všem těm, kdož nevlastníte povolení k leteckým pracem a především k těm, kteří jen tak létáte, kde se vám zachce naprosto mimo vizuální dohled a ignorujete a nerespektujete i ty nejzákladnější předpisy.
    Prosím, opravdu prosím, než jdete do vzduchu zkuste zapojit aspoň pár mozkových buněk a důkladně se zamyslete nad tím, zda třeba v místě, kde létáte nelegálně (nemyslím volnou přírodu, ale především v jakémkoliv HOPu - tedy všude tam, kde NEMÁTE absolutně co pohledávat), zda tam někdo neprovádí legální letecké práce se zajištěním všech potřebných povolení a koordinací a zda tím, že nejste schopni se udržet v mezích pravidel a máte neodbytné nutkání pořídit si nelegální záběry, nevystavujete jiné přímému ohrožení.
    Proč to zde píši?

    Neboť jsme v sobotu 28.9.2019 prováděli legální letecké práce s veškerými potřebnými povoleními a koordinací s několika složkami na dostihovém závodišti v pražské Velké Chuchli, když jsme byli nuceni práce nečekaně přerušit, bleskurychle změnit kurz a přistát kvůli jinému dronu. Dronu, který v daném místě neměl absolutně co pohledávat. Jak to víme? V daném místě jsme byli jediní, kdo měl vyjednanou výjimku pro let v HOPu a mohli do vzduchu. Daný pilot, který přímo ohrozil nejen nás a náš dron v desetinásobné ceně jeho Mavica Pro, ale tím i právě probíhající akci. Když jsme přistáli na naše stanoviště, tak se bez jakékoliv bázně dostal až přímo nad nás, nad další lidi a nedovolil nám pokračovat v práci. Ihned jsme o nastalé situaci informovali organizátory akce a společně se snažili zjistit, zda se pilot nenachází někde v areálu, ve kterém se nacházely stovky lidí. Dron po chvilce udělal několik absolutně nesmyslných a nekoordinovaných pohybů (pilot byl zjevně trochu dezorientovaný v prostoru) a rychle odletěl cca 1,5km daleko směrem nad Strakonickou ulici respektive dál do Lahoviček cca k RC Clubu Radotín. Kde však reálně přistál nebylo možné zjistit, neboť na takovou vzdálenost již dron nebylo samozřejmě možné z našeho místa vizuálně pozorovat.

    Bohužel podobné situace v poslední době nejsou uplně výjimečné. Ba naopak se bohužel začínají stávat vcelku častým jevem, který reálně ohrožuje naši práci.

    Neberte tyto řádky jako nějaký nářek nebo pláč... Dnes to dopadlo naštěstí dobře. Berte to prosím spíš jako apel na všechny, abyste si uvědomili, že ve vzdušném prostoru nejste sami, že vzdušný prostor, ve kterém se pohybujete, má svá jasná pravidla a přesný řád, který má opravdu svůj důvod (byť se může zdát některým nesmyslný) a že v něm jsou subjekty, které v něm narozdíl od vás provádí práce, na které mají povolení a ve chvíli, kdy se nedej bože stane nehoda, tak to bude znamenat v lepším případě jen rozbité drony na zemi, ale především nahlášení události Policii ČR respektive ÚZPLN a ÚCL, kdy viníkem v HOPu bude uznán vždy ten, kdo v daném místě neměl oprávnění létat. Zkuste se zamyslet, zda vám ty záběry za to ohrožování a risk opravdu stojí. Příště by to uplně dobře dopadnout nemuselo.

    Prosím, zkuste každý jednotlivě skutečně zodpovědně popřemýšlet nad svým konáním a přehodnotit, zda je opravdu tak nezbytně nutné létat na kilometry daleko mimo vizuální dohled, kdy nemáte absolutně žádný rozhled o okolním provozu, v místech, kde nemáte bez výjimky a povolení co dělat, ale ono vlastně zda je nutné takto létat i jinde.

    Hezké dny a bezpečná přistání všem.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    BOZA: Však ono to tak víceméně je, teda mimo míst kde by ten quad mohl spadnout na lidi a tak. Problém je v tom, že lidi jsou čuráci a lítají s nima všude.
    BOZA
    BOZA --- ---
    MERTLAS: Mam dotaz na tebe z oboru: Kdzy je takova panika, ze letadla stejne nesmi litat nizko (https://www.novinky.cz/...adlo-vystrasilo-ridice-na-d11-letelo-par-metru-nad-jejich-hlavami-40296598) psali minimum 150m, proc proste se 0-150m krome letist a heliportu a takovych mist, kde je to jasny se nenecha lidem na vlastovky, draky, RC modely a drony a....?
    Nemuzu se zbavit dojmu, ze dokud byly RC modely s jednim motorem, tak takovadle panika nebyla, ted se pridaly 3 motory navic a resi se to vsude.
    TOMMYKNOCKER
    TOMMYKNOCKER --- ---
    PPNEKK: Hmm, mam to samy. Ale asi to odnesu na reklamaci do obchodu.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    DRAGON: diky :) ja se ted teprv vratil ze zakazky :)
    SARKUF
    SARKUF --- ---
    Diky!
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    SARKUF: +420776323652 telefon
    SARKUF
    SARKUF --- ---
    MERTLAS: chapu, riskovat ze by to udelalo nakej pruser se mi prave nechce... Nemohl bys mi prosim do posty poslat link primo na jeho profil na FB pripadne jmeno? At ho zkontaktuju rovnou... diky


    JAVOR: to je rpave to, zase nechci aby mi na policce lezel funkci dron, ale riskovat pruser taky ne...
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    SARKUF: no jak to rict... nemuselo se nic stat, ale mohlo a zalezi co. Muzou byt spalyeny nejaky kontakty, nejaka elektronika atd. Nemusi to byt fatalni a litat dal, ale muze to pripadne zpusobit jeste vetsi paseku. Opravit to castokrat jde.

    Zkus najit na FB skupinu Servis dronu DJI, nebo zkus napsat zdejsi ID ESPION (nevim, ale jak tady je casto - na fb je dost casto :) ) a zkus mu ho tam poslat. Udela diagnostiku, zjisti, co vsechno je poniceny a pripadne navrhne opravu.


    DRAGON: strasnej bulvar a je tam hromada nepresnosti... klasickej hon za senzaci a porozumeni dane veci nulove.
    JAVOR
    JAVOR --- ---
    SARKUF: pred par kety jsem poslal moji 550 s pixhawkem do řeky, pobyla si tam peknych par minut nez jsem tam dobehl. odnesla to tenkrat jen kamera, a dron lital hned druhej den :) a funguje dodnes..
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    Dispečeři sepíší databázi dronů. Na vlastníky čeká test z ochrany soukromí - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...-databaze-zkousky-meteorologie-ochrana-soukromi.A190925_503866_ekonomika_fih
    SARKUF
    SARKUF --- ---
    Na konci cervna jsem si z Mavic Aira udelal dronorku. Svoji chybou jsem ho poslal do sladky vody, v ktery byl cca pul minuty nez jsem ho vylovil a hned vypl. Poslal jsem ho pres dronpro na diagnozu a tam mi rekli neco ve smyslu byl ve vode, takze konec (ehm, dalsi vyhozeny prachy).
    Dneska jsem si ho vyzvedl a ted vecir mi to nedalo a zkusil jsem ho jen zapnout a pripojit na ovladac. Zadnej problem to nehlasilo, nic neobvyklyho. Moje otazka je, jestli je nejak sance to bezpecne otestovat? Napriklad nekde v pustine s vybitou baterkou, kdyby to chtelo vzit roha...
    Litat s tim samozrejme nechci, ale zase mi prijde lito ho mit jen vystavenyho, i kdyby sel pouzit na naky nahradni dily nebo tak... Neni tady v CR nekdo, kdo je treba vykupuje nebo shani dily? Proste hazim do plena, co byste mi poradili s nim delat, krom ty policky.)
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    tak to je bohuzel na reklamaci tohle :/
    PPNEKK
    PPNEKK --- ---
    PPNEKK: nekdy se hodnoty vratej na nulu, ale vetsinou nekde nejake procento zůstane. U obou pacek to dela ve smeru do prava nebo dolu.

    PPNEKK
    PPNEKK --- ---
    MERTLAS:
    MHO: dekuji za rady. Bohuzel kalibrace IMU nepomohla. Zkousel jsem jeste kalibraci ovladace a rekl bych,ze je problém prave u nej. Leva packa se casto úplně nevrati a zůstane viset. Proto se ten dron asi zacne tocit do prava. Obcas zustava viset i leva packa. Nejake rady co s tim? Mam ho odeslat na reklamaci?
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    DAN_F: "Myslíš kvůli lidem, co to při prvním letu pošlou nad cestu ve frekventovanym parku, na místě, kde jdou "co chvíli" na přistání vrtulníky ZS? :)" - jo, myslim presne tyhle kreteny.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MERTLAS: Karlštejn je myslím NPR, což tuším z pohledu pravidel vychází stejně jako CHKO, takže tam to člověk potenciálně posílá nad vysokou koncentraci lidí a ještě k tomu v chráněném území :D

    DRAGON: Myslíš kvůli lidem, co to při prvním letu pošlou nad cestu ve frekventovanym parku, na místě, kde jdou "co chvíli" na přistání vrtulníky ZS? :)

    Ty pravidla a regulace jsou na místě a to hlavně z toho důvodu, že zdaleka nejsme na vrcholu, co se množství UAV v provozu týče a na rozdíl třeba od autíček na dálkový ovládání, která se silničního provozu účastnit nemůžou, se quadrokoptéry letového provozu regulérně účastní, přitom můžou nadělat o dost větší paseku. Spousta lidí si dneska pořizuje quad jako hi-tech hračku, ale je to asi tak podobně hračka, jako třeba nějaký závodní speciál, které jednak často nejsou ani road-legal a i když jsou, na silnici podléhají stejným regulacím, jako jakákoliv jiná vozidla. Takže kdo si s nimi chce "hrát", je buďto odkázaný na okruh, nebo na speciální akce, obnášející povolení, uzavírky a spoustu legislativy kolem. Chápu, že v současnosti se to možná může zdát přehnané, ale lítá toho pořád víc (už teď mi na hiku co chvíli něco vrčí nad hlavou), což ve chvíli, kdy mezi "piloty" neexistuje žádná rozumná koordinace a vůbec nevíš, co se kdy odněkud může přimotat, začíná být pruda úplně pro všechny.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam