• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RESCAPEQUADROKOPTÉRY , Coptery DJI Phantom a jiné osazené kamerou, všeobecná diskuze, fotky a videa
    MASTA
    MASTA --- ---
    MERTLAS: Okej koukam na to z pohledu kameramana, nejde mi primarne o litani jako takovy... ale chapu :)
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    MASTA: to ale neni vubec pravda. Proc by sis nemohl zalitat? je strasne moc mist, kde zadna omezeni nejsou... Jen je treba hledat :)
    MASTA
    MASTA --- ---
    MERTLAS: Ja si prave rikal, jestli by to melo nejaky smysl. Koukam ze nemelo. Me prijde ze s tema vsema omezenima je tezky se chovat zodpovedne pokud si chces vubec zalitat.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    MASTA: pojistku na skodu tretim osobam si muzes udelat defakto u jakykoliv pojistovny a neni potreba mit letecky prace. Ja mam Allianz, ale delaji to i CSOB, imho i Generali Ceska pojistovna a urcite dalsi. Nicmene dost zalezi na jejich podminkach a naslednem plneni.

    Co jsem se s nimi bavil, tak vzdy pred pripadnym plnenim zjistuji, zda pilot pri letu splnil vsechny podminky dle Doplnku X a dalsichpredpisu a pokud najdou neco, co nesplnil, tak nemaji duvod plnit, protoze porusil podminky pojisteni. Coz v pripade hobby pilota prakticky nikdo neni schopen splnit (at uz dopadovkou, kterou nikdo nedodrzuje, nebo lety v hopu, zvlaste chranenych oblastech a podobne).

    Pak jeste delaji havarijko, ale jen na novyho drona za cenu 10% hodnoty dronu s 5% spoluucasti. Takze je imho mnohem lepsi si udelat DJI Care refresh a kdyz ti to spadne, tak se modlit, aby to nebylo nad frekventovanou silnici, nebo aby to nezapalilo les ve zvlaste chranenym uzemi a podobne, sezbirat si zbytky stroje, poslat to do DJI a nechat si dat novyho... :)
    MASTA
    MASTA --- ---
    MERTLAS: Zaujala me ta pojistka, da se to udelat i pro neprofika? Pripadne kde?
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    MAJA: tak to, aby si dron pamatoval pozici a natoceni kamery atd, to bohuzel DJI GO 4 neumi. Udajne to umi Litchi, ale ja s litchi nelitam, ikdyz ji mam nainstalovanou :D

    Nevim, co mas na mysli tim vracenim "do garaze"?

    Pojisteni mam vzhledem k leteckym pracem povinne pro CR, ale vzhledem k tomu, ze cas od casu prave takle jezdim litat do zahranici, kde casto chteji pojisteni i pro hobby litani, tak jsem si ho udelal rovnou na celou evropu, abych byl v klidu.
    MAJA
    MAJA --- ---
    MERTLAS: dobrý :-) lítat a řešit tunely už chce odvahu ...
    Ten SRTH by se mi právě líbil na vracení "do garáže" ... + právě ten bookmark, abych mohl opakovaně fotit ze stejné polohy, výšky, se stejným natočením dronu/gimbalu ... prostě to samé místo třeba po měsíci.

    To máš pojištění v rámci podnikání nebo soukromou pojistku ?
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    MAJA: zatim nic konkretniho neni. Zavedeni nove jednotne legislativy se odlozilo.

    Ačkoliv to zatím není oficiálně veřejně potvrzeno od EASA, tak je vysoce pravděpodobné i vzhledem k žádosti několika států EU, že implementace nové evropské legislativy pro drony nebude od 1.7.2020, ale předběžně bude o půl roku posunuta na rok 2021, kvůli aktuálnímu stavu s koronavirem. (zdroj

    Co se RTH tyce. Opet je to jeden ze systemu, ktere by mely primarne slouzit jako nouzovy zachranny system. Tedy napriklad pri ztrate signalu, nahle indispozici pilota atd. Nemel by slouzit tak, jak ho vetsina lidi pouziva, protoze jsou lini, nebo se neumi vratit sami.

    Funguje dvema zpusoby. Pokud ma clovek nastaveny smart RTH, tak stroj po ztrate signalu vycka 10s na miste a pak se vraci presne po stejne draze, kterou pilot na misto ztraty signalu doletel. V takovem pripade stroj predpoklada, ze kdyz letel tam, tak se dostane zpet. Pokud pilot zapomene, ze tuhle funkci ma zapnutou, tak byva dost casto prekvapen, wtf ten stroj dela a proc leti, jak leti... Poprve se nam tohle stalo u I2, kdyz jsme litali na Streleckym ostrove u LKPR, vyrusil se nam signal kolega jaksi zapomnel, ze ma SRTH :D Nez nam doslo, co se deje, respektive, nez se nam opetovne nahodil signal a my mohli prevzit stroj, bezpece pristat a analyzovat vzniklou situaci, tak jsme meli celkem oroseny cela :D

    Pokud smart RTH nastaveno neni, pak se zvedne do pilotem predem v aplikaci nastavene navratove vysky a v te se vraci primou linkou zpet na misto vzletu. Pokud pred nim je prekazka (a stroj ma senzory), tak by se mel zastavit, vystoupat o nekolik metru vys a pokracovat. V tomto pripade je strasne dulezity jednak znat teren kolem sebe, vedet, jaky je v okoli nejvyssi bod a podle nej nastavit o nekolik metru vyssi hladinu, a taky si uvedomit, ze bod 0 je na miste vzletu a kdyz clovek stoupa do kopce a trochu za nej, tak ikdyz dle telemetrie je treba ve 100m, a navratovku ma dejme tomu v "bezpecnych" 90m, tak realne muze byt treba jen v 15m, coz leckdy neni ani vyska stromu :D (Opet realna zkusenost z jednoho z vubec prvnich letu pred x lety, kdy jeste neexistovaly senzory proti narazu :D).
    Nicmene zcela otevrene a uprimne, variantu se senzory v realu vyzkousenou nemam, nebot od vyse popsane udalosti, jsem se nikdy nedostal do situace, ze bych funkci RTH sam od sebe potreboval vyuzit do uplneho konce, protoze jsem si signal prebiral asasp po opetovnem nahozeni. Nicmene jak by rekl Bohusu: "vasu picu jsem nikdy nevidel a presto verim, ze ju mate," tak verim, ze to opravdu funguje :)

    EDIT: vlastne jednou jsem to malem vyuzil. Nez jsem sel v tomto konkretnim pripade do vzduchu, tak jsem dost premyslel, jestli to ma smysl nebo ne. Klasicky jsem se ale nechal vyhecovat :D
    Natacime videa pro jednu skupinu automobilovych nadsencu, kteri kazdy rok poradaji roadtrip po Evrope. No a loni ve Svycarskych alpach, kde jsou nadherny serpentynky a vhledyy, klesame od jedne vodni nadrze s elektrarnou a mnoha draty vysokyho na peti, ja letim, klesame dolu, silnice se vine, vidim presne, kde jsou jaky prekazky (pilotoval jsem z auta, coz je v nasich podminkach zakazane a hlavne je to dost obtizny na orientaci, koordinaci hazejciho tela ze strany na stranu a potrebe klidnych prstu, aby byly zabery maximalne plynuly). Do te doby drtiva vetsina tunelu mela delku kolem 50 - 100m, coz pro ridice s auty, kterymi jsme jeli, byla zalezitost ani ne par vterin a me tedy signal defakto nevypadl a hlavne ta delka byla predem na cedulce pred tunelem, takze jsem mohl odhadnout, jestli je potreba zastavit a pristat, nebo muzem jet dal. V tomto useku se zadny tunel nezdal, respektive jsem si ho predem na mapach nevsiml. Tak letim, tocim, pohoda.
    Po chvilce jsem si na displeji vyhlidl misto, kde chci pristat (byla tam takova odbocka s nejakou drevenou budovou). Blizime se k tomu, ale bohuzel do odbocky se nedalo odbocit a drevena budova bylo zebrovani zacatku tunelu... Tunelu, jehoz delka nebyla vyjimecne predem na tabulce vyznacena. Ridic do toho tunelu vjel a ten tunel bohuzel byl cca 500m dlouhej a silnice se velmi svazovala a zatacela a za zatackou nebylo videt ani svetlo na konci tunelu. Kdyz mi po par metrech doslo, co se deje, a ze to je totalne spatne, ba dokonce uplne v prdeli, tak jsem okamzite dal pokyn, ze je pruser, at na to hodne rychle slapne, dole se otoci a opet hooooodne rychle vyjede tim tunelem zpet. Do vysilacky jsem ostatnim autum rekl, ze my se otacime a vracime se, coz z pocatku nechapali proc.
    Nastesti v tom tunelu nebyl radar :D jinak uz by byl ridic bez papiru :D Nahoru jsme se dostali velmi hrubym odhadem za cca pul minuty az 40 vterin. To uz si ted fakt nepamatuju, ale tachometr se cestou zpet nahoru blizil k 230km/h. Dalsi klika byla, ze ani dolu ani nahoru nejelo zadny jiny auto, ktery by nas brzdilo spravnou rychlosti (ktera tam byla tusim 60 nebo 80km/h nevim).
    Na dronu jsem v tu chvili mel nastavenou navratovou vysku 100m. Ale protoze nez jsem ztratil signal, tak jsem od mista vzletu vyklesal o cca 200m a zaroven mam SRTH vypnuty, tak dron nejdriv musel nastoupat 300m (z -200 do nuly a pak dalsich 100 do nastavene hladiny). Pruser byl v tom, ze v prime lince navratu byl celkem velkej skalni masiv, kterej jsme prave objizdeli a kterej mi delal celkem velky vrasky, ale spolehal jsem pripadne na senzory. Blby bylo, ze ten masiv byl faaaakt vysokej :D Ale rikal jsem si, ze dron kdyztak po par pokusech o stoupacku zustane viset na miste a to uz si ho snad chytnu.
    Nicmene mnohem vetsi vrasky mi vsak delaly pripadny draty vysokyho napeti, ktery proste dron nevidi a nedokaze pred nimi predem zastavit (a kdyz ano, tak je to brutalni nahoda). Nastesti tim, jak jsem o tech dratech predem vedel, tak jsem se snazil byt vzdy nad nimi, respektive mimo ne a uklidnoval se, ze nademnou by melo byt cisto.
    Abych to zkratil, kdyz jsme nahore velmi svizne opet vyjeli z tunelu, velmi prudce brzdili na malem parkovistatku u tunelu, kde zrovna svacila nejaka rodinka s obytnakem dost prekvapene zirajic, co se to tam jako deje, me opetovne naskocil signal, tak byl stroj tusim nekde v 50m. Ja zrusil RTH a bezpecne pristal.

    Pouceni z teto zkusenosti mam, ze z auta (kdyz uz to jinak nejde a nejde byt na miste) litat jen do kopce, kde clovek jednak porad stoupa, coz je mnohem jednodussi, nez klesat, protoze ma lepsi odhad na vysku a zaroven vidis, co je pred tebou a muzes defakto letet tesne pred vedle silnice respektive diagonalne pred autem a tedy presne videt, kam letis. Pak, ze je dulezity predem si poradne nekolikrat zkontrolovat mapu a nebejt vul a radsi ji zkontrolovat dvakrat vic :D

    Na zaver jen reknu, ze mam dron pojisteny na celou evropu na skody do 27 milionu, ale ikdyz tohle mas, tak ho rozhodne nechces vyuzit :)

    MAJA
    MAJA --- ---
    No jsem čím dál tím víc přikloněnej k Mavic 2 Pro ... ale cena už je prostě přes moji psychologickou hranici.

    V ČR je mi jasný, že od léta bude potřeba nějaký test/registrace nezávisle na hmotnosti, ale neviděl jsem zatím příklad toho testu - jestli už nějaký je.

    Jakým způsobem se dron vrací "domů" na místo startu ? Stejnou cestou nebo přeletí v dané výšce nad souřadnice a klesne na zem ?
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    MAJA: novinku vydali ted... Mavic Air 2. Zatim jsou venku jen marketingovy fotky, realny zatim moc ne (je venku cca tyden).

    tvoje pozadavky bych shrnul do oblibeneho gifu:

    https://media.giphy.com/media/I7183SWqDxhkY/giphy.gif

    Proste nerealne pozadavky :)

    Mavic Mini je cista hracka. Respektive bylo DJI donuceno udelat tak malej stroj vzhledem k prichazejici legislative, ktera (teoreticky) povoli litat strojem do 250g kdekoliv. Teoreticky! Protoze vetsina (minimalne evropskych) zemi si jeste prida svoje pravidla, kterejma to vetsinou omezi i pro tyhle stroje. Takze DJI udelalo tuhle hracku, ktera je pro masovy trh. Pro lidi, co nepotrebujou kvalitu... asi tak jako byly fotaky, pak kompakty a ted mas mobily, ktery vetsine populace na samodomohomo fotky staci. Jsou samozrejme vyjimky, ktere dokazou udelat super fotku i mobilem. Porad to ale neni srovnatelny s bez/zrcadlem, na ktery jses zvykly.

    Je treba si uvedomit, ze cely soucasny dronovy prumysl je porad v plenkach... Lidi masove zacali drony objevovat teprv nekdy v roce 2016, kdy vysel prvni Mavic Pro (coz byl celkem velkej skok dopredu, co se velikosti tyce) respektive spis 2017 s Mavicem Airem, Sparkem a spol, ktery se staly cenove celkem dostupny vetsim masam.

    Profesionalove, kteri to s fotkama mysli vazne, tak nejdou pod Mavic Pro 2, protoze proste ta kvalita neni kdo vi jaka a jeste dlouho nebude protoze fyzika a kompromisy v ruznych komponentech a jejich velikosti, vykonu atd. a taky "rozvrstveni trhu". Rozhodne nebudou davat 1" snimac do Miniho (za cenu Miniho), protoze by si tim kanibalizovali ostatni produkty... (ikdyz jendou ta doba, kdy budeme mit stroj velikosti Miniho a kvality aspon Mavic 2 Pro urcite prijde, ale zatim je na to moc brzy).

    Pokud delas jen ciste fotky, tak pokud nejsi uplnej troglodit a dodrzujes aspon zakladni pravidla a mas trochu respekt, tak by se ti nemelo uplne stat, ze ho rozsekas. Staci mit zapnuty systemy a zakladni pud sebezachovy a pravdepodobnost rozbiti neni tak velka (ikdyz ne nenulova).

    Vetsina lidi (vcetne me) to rozbiji pri toceni videi, kdy (a ted mluvim hlavne za sebe) jsem predevsim na uplnym zacatku lital moc blizko ruznych predmetu a nedokazal odhadnout vzdalenosti a myslel si jakej jsem topgun a ze to narazit nemuze, ze to mam v ruce easy peazy chicken squeezy atd... proste nezkusenosti, ktery se dneska naucis prave treba s tim levnejsim a mensim dronem za cenu ne moc kvalitnich zaberu, ale mensich nakladu (ne jak my kdysi, kdy nas rozmlaceni stroje stalo 40k :D). Dneska delam podobny zabery taky, ale uz si sakra trikrat rozmyslim, jestli mi za to ten closeup stoji, jestli mam kolem dost prostoru, mam dron line of sight a vidim kam letim a co tam je, rozmyslim si unikovy manevr, kdyby se neco podelalo...
    Fotky delas hlavne staticky :) takze se nepotrebujes tolik pohybovat blizko kolem veci, ktery ti delaji pohybujici se perspektivu :)
    A ostatni to rozbiji predevsim proto, ze spolehaj az moc na ty systemy, respektive nelitaji na dohled a prasknou s tim do neceho, co nevidi, neumi odhadnout vzdalenosti a system je uz nezachrani, nebo treba nevidi malou vetvicku, ktera uz je mimo rozlisovaci schopnosti senzoru atd.

    Ztratit to... mysleno, ze to nekde nechas... to bys musel bejt velkej umelec :)

    Ztratit to... mysleno, ze ti to uleti... to se stat muze a stava se to denne. Predevsim u malych stroju (Mavic mini a spark) a predevsim u lidi, kteri se o ty stroje nestaraji, absolutne netusi, co jsou nejaky kalibrace, kdy je delat atd., absolutne netusi, ze existuje nejaky ruseni od vysilacu, elektromagneticky ruseni od kovovych veci atd atd. a pak se strasne divi, kdyz jim to veme drahu...
    MAJA
    MAJA --- ---
    MERTLAS: dík za shrnutí, ten 1" snímač na Mavic 2 Pro za dobrého světla už nemá úplně špatné výsledky ... na základní iso ...

    Líbil by se mi Mini s 1" snímačem ... velikostí i cenově bych se raději blížil k téhle variantě (pořád podvědomě čekám, že to někde rozflákám/ztratím) ... nebude mít DJI nějaké novinky, na které se vyplatí počkat ?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Předhazuji výsledek asi 40 minut letu a 4 hodin střihání, řazení a časování na telefonu přímo v DJI Fly...
    (hlavně časování, protože jsem nepřišel na to, zda jde a jak střihnout i zvukový podkres)
    Zdroj je čistě video přenášené do telefonu - ale na první klip celkem OK, ne...?
    JAVOR
    JAVOR --- ---
    JAVOR: tak oprava proběhla vcelku na jedničku, vytištěno na 3d tiskarne. sice by tomu slušel spíš černej filament ale ten jsem neměl po ruce, ale zelená taky dobrá.



    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    COMODOR_FALKON: Sry... Myšleno "(...)velikostně na půl cesty mezi(...)"
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MERTLAS: Air 2 je velikostně mezi Mini a Pro...
    DJI Mavic Air 2 - Hands-On Review
    http://www.youtube.com/watch?v=dgnus7yMSVU
    MAJA
    MAJA --- ---
    W_NOICE78: jsem škrt, nechce se mi za to dávat nějaké velké desetitisíce, když mi obrazový výstup (alespoň na fotky, na video ujde) přijde jako u hračkofoťáku ... :-)
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    W_NOICE78: tak aspon posun :) naposled, kdyz jsem to pouzival, tak to automaticky fotilo jen do jpg, coz me fakt nenadchlo :)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    MERTLAS: fotit panorama do raw jde, jen si to musis v aplikaci nastavit https://images.app.goo.gl/kVbR5LX6jpASEbUJ9
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    MAJA: k cemu autonomii? Krom toho, ze nikdy nebude tak presna a spolehliva (tedy v soucasne dobe), jako tvoje vytrenovane prsty, tak ji stejne clovek nevyuzije na nic jinyho nez na nejaky selfie a podobne, rozhodne ne pro poradnou praci (navic u fotek krom panoramy stejne autonomii netreba a i to panorama si radsi udelam sam, protoze fotim do rawu a to autonomie neumi - respektive nevim jak aktualni updaty, ale mam pocit, ze stale to foti jen do jpg a to proste nechces). Za tech cca pet let, co litam, tak z tech "auto" funkci nejvic a nejcasteji pouzivam tripod (coz samozrejme neni "auto funkce" v pravem slova smyslu), a cas od casu follow focus mode (naposledy vcera a stejne jsem si to pak naletel sam a mnohem lip a plynuleji :) ).

    Pokud jsi zmlsanej FF fotakem, tak v soucasne dobe bohuzel nic kvalitniho v obdobne kategorii neni, krom heavylifteru, na kterej ten FF posadis, ale o skladnosti v takovem pripade neni vubec rec a autonomie taky nebude nic extra. Tvoje pozadavky jsou bohuzel zatim absolutne nesplnitelne (velikost vs obrazova kvalita vs autonomie) - predvsim tedy co se velikosti a kvality snimace tyce. Nepocitam tedy fotky v super idealnim svetle, kdy ti dobrou fotku udela i kalkulacka, kdyz vis jak ji pouzit :)

    V soucasne dobe je, co se kvality cipu tyce, nejdal Mavic 2 Pro respektive Phantom 4 Pro (V2). Prvni stroj je skladny, ale zaroven treba netoci video do slowma. Phantom je mene skladny, ale toci slowmo. A pak jsou tam jeste nejaky dalsi rozdily v urcitych autonomnich funkcich, ktery treba v phantomovi nejsou, ale ktery stejne v realu clovek proste nevyuzije (jo mozna tak jeste ten hyperlapse neni od veci).

    Mavic mini je fakt ultra mrnavej, ale oproti tve obrazove zmlsanosti to je totalni blato (o doladenosti komponent a systemu nema smysl mluvit, to je proste tragedie)...

    Predevcirem vvydalo dji na svetlo sveta Mavic Air 2, ktery ma byt udajne bombovej, co se kvality fotek tyce a zaroven to ma byt maly, ale jak jsem jiz za tech nekolik let, co se v dronovym svete pohybuju, mel moznost poznat reklamni fotky oproti realite, tak ta byla vzdy u dosavadnich modelu vcelku nadhodnocena. Takze dokud neuvidim realne vysledky, tak neuverim :)

    Nerikam, ze se to vsechno neposunuje dopredu (a v globalnim pohledu dronovyho sveta to jde zatracene rychle), ale zatim clovek musi porad delat kompromisy, kde nejmin jich je prave u M2P.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    MAJA: podle me chces od Mavica Mini hodne
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam