ACID: S litanim s letadlem mas samozrejme pravdu, ze to proste nejde jen tak kdekoliv. Proste komunita modelaru je v ohledu na pravidla a litani kdekoliv velmi zasadaova (aspon tedy co jsem mel moznost poznat, samozrejme jsou i vyjimky).
Netusim, kolik zvas zna (a tim mylsim opravdu podrobne zna) Doplnek X, kde rozdeleni "model vs. dron", kde rozdeleni vsech ctyr systemu samozrejme jiz od vydani DX existuje :)
Tedy:
Autonomní letadlo
Bezpilotní letadlo, které neumožňuje zásah pilota do řízení letu.
Bezpilotní letadlo (UA)
Letadlo určené k provozu bez pilota na palubě.
Poznámka: V mezinárodním kontextu se jedná o nadřazenou kategorii dálkově řízených letadel, autonomních letadel i modelů letadel; pro účely tohoto doplňku se bezpilotním letadlem rozumí všechna bezpilotní letadla kromě modelů letadel s maximální vzletovou hmotností nepřesahující 20 kg.
Bezpilotní systém (UAS)
Systém skládající se z bezpilotního letadla, řídicí stanice a jakéhokoliv dalšího prvku nezbytného k umožnění letu, jako například komunikačního spojení a zařízení pro vypuštění a návrat. Bezpilotních letadel, řídicích stanic nebo zařízení pro vypuštění a návrat může být v rámci bezpilotního systému více.
Model letadla
Letadlo, které není schopné nést člověka na palubě, je používané pro soutěžní, sportovní nebo rekreační účely, není vybaveno žádným zařízením umožňujícím automatický let na zvolené místo, a které, v případě volného modelu, není dálkově řízeno jinak, než za účelem ukončení letu nebo které, v případě dálkově řízeného modelu, je po celou dobu letu pomocí vysílače přímo řízené pilotem v jeho vizuálním dohledu.
Jinak oznaceni "dron" dle definice nese cokoliv, co je mozne ovladat na dalku... tedy by se dalo rici, ze i auticko na dalkove ovladani, manzelka a podobne :)
Pravda, ze pribude podminka s HD kamerou. Nicmene modelari, co litaj na modelarskych letistich se imho nemusi bat. Ti to proste neposilaj do HOPu apod. Ikdybys na tom mel REDku a tocil si jak si poletujes kolem sebe, tak po tobe imho nikdo nepujde. Veskera pravidla miri predevsim na lidi podobne jako NOX28W (no offense), kteri si, abych tak rekl, pravidla tak nejak vysvetluji po svem :) Samozrejme, ze nepredpokladam, ze by s prichodem novych pravidel lidi procitli. Bohuzel to vidim spis naopak. Aspon podle ruznych reakci z mnohych skupin na FB. Berou to opet jako dalsi "buzeraci jejich konicku a co jim je vole do toho, kde a jak si litam". Coz je bohuzel zpusobeno tim, jak jsou drony v soucasne dobe moc dostupne a jdou koupit temer i pri akci v Lidlu. Nicmene UCL tomu taky ze zacatku moc nepridala (ikdyz se posledni dobou docela snazi) co se nejake medializace pravidel tyce. Kdysi o Doplnku X vedelo jen par zasvecenych. Ted existuje web letejbezpecne.cz, coz ale neni moc podporeny naslednou masovou kampani.
Jinak jednotna evropska regulace, tedy zaklad, na kterem budou jednotlive staty stavet, je jiz znama. Da se najit treba na webu ceske
UAVALIANCE , ktera byla aktivnim ucastnikem porad pri vytvareni nove legislativy. V soucasne dobe nase UCL pripravuje implementaci a zarazeni jeste nasich lokalnich pravidel.
Jinak jeste co se registrace tyce, tak dle meho je to naprosto, ale naprosto v poradku a nevidim nic spatnyho v tom muset byt dohledatelny v pirpade problemu. Nastinim priklad (uz jsem to tu kdysi podrobne psal). Kdysi jsme litali letecky prace na zavodisti v Chuchli, kdy ve chvili, kdy jsme pristali, se nam nad hlavou objevil Mavic Pro. Okamzite jsme zacali resit, kdo to krucinal je. Byla tam i CT, tak nas jako prvni napadlo, ze by to mohli byt oni. Okamzite jsme za nima bezeli... nebyli. Pak jsme okamzite sli za organizatorem, esi to nahodou neni nekdo od nich nebo tak... Ja mezitim koukal, kam ten stroj pristane... Po chvili odletel nad Strakonickou, nad kterou letel dozadu do Radotina, az uz jsem ten stroj nemohl vubec videt... Nechci si predstavit, co by se stalo, kdybychom se s nim s Inspirem trefili ve vzduchu... Nasledne vysetrovani by uplne nebylo efektivni, protoze by bylo tezke dohledat, komu ten stroj patri, nebot neni povinna registrace stroje na jmeno... A podobnych prikladu mam v posledni dobe nekolik, kdy si litam s veskerymi povolenimi (vetsinou v Praze) a najednou kolem me prolitne nekdo dalsi...
Uplne nejlepsi by bylo, kdyby vsechny stroje mely odpovidace a zobrazovaly se raltime v aplikaci... ale to je zatim hudba budoucnosti :) ale imho to urcite prijde :)
HULIK: pozor! neplest "ramena" a "vrtule". Tenhle BRUS ma sice tri ramena, ale na kazdem rameni ma dva motory a vrtule. tedy se nejedna o "trivrtulovy" stroj :)
Tusim, ze tady Raffa ukazuje i nejaky tricoptery...
https://www.ted.com/talks/raffaello_d_andrea_meet_the_dazzling_flying_machines_of_the_future
(ale nevim esi to je presne to video... kdyztak jde urcite dohledat).
U tricopter je zatim strasne tezky je udrzet ve stabilni poloze, aby se neroztocily... proto jsou komercni stroje vsechny vzdy quady a proto ve chvili, kdy odejde jeden motor, jdou k zemi jak hrusky... DJI v soucasnosti testuje nejaky algoritmus, ktery by dokazal stroj udrzet ve vzduchu respektive nejak nouzove ovladatelny i ve chvili vypnuti jednoho motoru. Ale zatim to nemaj tak daleko, aby to pustili do betatestovani... tedy komercne do lidi :) (jako to delaji se spoustou jinych veci :D ).
Mimochodem (a ted trochu odbocim od tematu) se podivejme treba na problematiku autonomnich aut. Zatim zadny stat na svete nedovoluje temto strojum jen tak volne jezdit v doprave (bez prime kontroly a pripadneho zasahu clovekem), nebot jejich spolehlivost je stale tristni. A to jsou stroje, ktere jsou na zemi a mohou zastavit defakto na fleku oproti strojum ve vzduchu :)