• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RESCAPEQUADROKOPTÉRY , Coptery DJI Phantom a jiné osazené kamerou, všeobecná diskuze, fotky a videa
    MHO
    MHO --- ---
    No tak absolovovano na poprve po asi hodinovem cteni materialu. Ale ty otazky jasou naprosto kretenske.

    Otazka s dvojitou negaci? Otazky s vyctem parametru?
    Realne je to test na pozorne cteni a ne o pravidelch provozu.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    COMODOR_FALKON: Jen upresnim... "C" je vaha dronu, zatimco "A" je prostor povoleneho provozovani :D badum tss :D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JIMX, JIMX: Jen (zjednodušeně) upřesním, že "C*" je velikost dronu, zatímco "A*" je způsob povoleného provozování.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    JIMX: Na alze pisou to, aby prodali. Ne to, co je aktualni dle pravidel :)

    Mini nespada v soucasne dobe do A1, ale A3.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    Bordel v tom imho ani neni, kdyz se v tom dokazes orientovat, respektive bude je jen do doby, nez vyrobci zacnou drony oznacovat dle tech novych kategorii, coz v soucasne dobe nema logicky zadny dron. Je proto prechodne obdobi tusim do 2022 nebo tak neco, kdy se soucasnym strojem muzes litat, ale. (Respektive jinde nez u nas, kde mame OOP :D ).

    Jasne, mohli to rovnou riznout a rict, ze dron bez oznaceni z vyroby spada automaticky kategorie treba A3 a nemuzes s nim nic, ale to by je lidi zabili, zvlast, kdyz si zacali kupovat mini 2 :)

    Takhle to imho taky vyresili, ze muzes do urcite miry a mezitim prijdou nove stroje, nesouci jiz spravne oznaceni.
    JIMX
    JIMX --- ---
    a1 ne c1
    JIMX
    JIMX --- ---
    na alze píšou, ze mini 2 je c1 ... takže koukam, ze je v tom zase tak akorat bordel, a nikdo nic pořádně neví ...
    COSMY
    COSMY --- ---
    COMODOR_FALKON: dobry vedet
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JIMX, COSMY: Je to ještě komplikovanější - Mini ani Mini2 nemají z výroby certifikaci na C0, kam jinak svojí velikostí patří - nelítá se s nimi proto v režimu A1, ale A3...

    Co se hraček/dronů týče, tak nově to bude rozlišeno vyznačením věkové hranice pro používání a je otázkou, zda se do hraček vejde Tello. Mini(2) určitě ne.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    A abych tady jen porad nemoralizoval... tak tady je jedna moje rekreacni vyletova fotka ze Svycarska. Defakto je to takovy ISM :)

    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    MERTLAS: diky, projdu
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    ZVIRATKO: proc by to UCL nemohlo vydat, jakozto povereny spravni organ v kooperaci s MD?

    V Ceske republice existuji letecke predpisy, ve kterych je vse jasne vysvetleno, vcetne toho, co je a neni letadlo. Doplnek X byl doplnkem Leteckeho predpisu L2. Letecky predpis samozrejme je normalni zakon :)

    V soucasne dobe CR prijalo narizeni EU - EASA, kde je take vse jasne receno (rozdeleno do kategorii atd) a doplneno o veskere potrebne pravni predpisy. OOP, ktere UCL vcera vydalo je doplnenim techto predpisu na lokalni urovni a je povazovano za doplneni zakona 2019/947 viz první dva odstavce OOP.


    PPNEKK: UAS = unmaned aircraft system :) je to jedna ze dvou zkratek pro bezpilotni systemy... UAS a UAV (unmaned aircraft vehicle). A je to tam dodano proto, ze tento LKR10 je platny prave pro bezpilotni systemy a ne pro pilotovane stroje.
    PPNEKK
    PPNEKK --- ---
    MERTLAS: prosim te co je tza zkratku UAS v LKR10? Nemuzu to nejak rozlustit. Diky
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    MERTLAS: to je krasne, ale UCL nemuze jen tak vydat predpis, ktery definuje letadlo jako vec jezdici po silnici na kolech, nebo jinak nez jak ho definuje zakon. A zakon rika, ze dron neni letadlo. A letecky predpis normalni zakon rozhodne neni, na zaklade ceho a pro koho je zavazny nevim (pro komercniho pilota urcite jo, protoze bez toho nema koncesi, ale pro me?). A treba s tim Doplnkem X je to tak jak jsem psal, a to mi neprimo i potvrdil UCL kdyz jsem se na to ptal, s tim, ze se to "v budoucnu bude resit" (coz je ted a nevyresilo se podle me nic).
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    ZVIRATKO: Letecky predpis je normalnim zakonem, jako jakykoliv jiny zakon a je platny pro kohokoliv, kdo se pohybuje ve vzdusnem prostoru.

    V tuto chvili je hlavnim predpisem pro bezpilotni systemy nova legislativa EU, ktera u nas plati od 31.12.2020 a ktera zaroven mimojine umoznuje jednotlivym statum vytvorit si zony, ve kterych budou pravidla upresnena na zaklade mistnich podminek danych statu. Myslim, ze to puvodne bylo zamysleno na mensi prostory jako jsou letiste, veznice, jaderne elektrarny pripadne zvlaste chranena uzemi. UCL s Ministerstvem dopravy toto vcelku elegantne vyresilo prave vytvorenim takoveho prostoru - LKR10-UAS, ktery je vymezen jako cele uzemi CR a ve kterem jasne upravilo pravidla, ktera najdes popsana prave v OOP, na ktere odkazuji nize.

    Tedy toto je pro tebe, jakozto pilota provozujiciho svuj dalkove rizeny stroj ve vzdusnem prostoru, zavazny pravni predpis, ktery v sobe obsahuje mimojine odkazy i na dalsi predpisy, ktereho a ketrych se musis drzet.

    Stale plati povinnost registrace stroje a splneni online testu pro provoz v kategorii OPEN.
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    ptal jsem se v pravnicich a zeptam se tedy ted zde - jakou pravni formu a kde jsou aktualni predpisy pro letani? AFAIK zakon o civilnim letectvi stale definuje letadlo jako *blablabla* tezsi nez 25kg. Narizeni EU jsou plna "mela by" a "clensky stat zajisti", pripadne i neco ukladaji ale natolik nekonkretne, ze se tim podle me ridit neda.

    Prijde mi to de iure porad, aspon v ceskych podminkach, jako blamaz, podobne jako Doplnek X, ktery je ve skutecnostii pro normalniho cloveka jen doporuceni a zavazny je tak leda pro nekoho s pilotnim prukazem.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    Jen upozornim, ze UCL vcera vydalo opatření obecné povahy, které upravuje pravidla létání s UAS v LKR10, coz je území přesně o rozloze naší republiky...

    https://www.caa.cz/wp-content/uploads/2020/11/20201230162623731.pdf

    Jinými slovy, v LKR10, tedy na celém území ČR, platí pravidla tohoto dočasného předpisu a defakto jsou stejná, jako byla doposud s rozdílem, že se maximální výška snížila na 120m. Tak jen abyste se případně nedostali do nějakých problmů.
    COSMY
    COSMY --- ---
    k mini sem našel

    Musím registrovat a dělat test pilota pro DJI Mini / Mini 2?
    ANO, je třeba provést registraci i test pilota. Je to díky kameře. Test prověřuje, zda víte, jak smíte s kamerou zacházet.
    COSMY
    COSMY --- ---
    JIMX: já to dal na 10krat hodnekrat 12 bodů to bylo peklo
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam